پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۴۲۰۰
تاریخ انتشار : ۵۶ : ۰۹ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
یکی از عرصه‌های چالش‌برانگیز دولت‌ها که همواره به واسطه جنجال‌های تندروها به پاشنه آشیل دولت‌ها تبدیل شده عرصه فعالیت‌های هنری بوده، از این رو بسیاری از هنرمندان برای فعالیت‌هایشان همراه با مشکلات زیادی روبرو بوده‌اند؛ اما علی مرادخانی معتقد است این روند در دولت یازدهم بسیار تغییر کرده است.

به گزارش دیباچه، علی مرادخانی (معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) ؛ درباره عملکرد چهار ساله دولت یازدهم برای مقابله با فشار جریان‌های تندور در زمینه هنر گفت: در حوزه موسیقی خوشبختانه کارهای خوبی انجام شد و با توجه به تجربیاتی که بود نقاط مشکل دار و ضعفی که وجود داشت ازجمله عدم فعالیت برخی از بخش‌های گسترده مانند ارکسترها مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و بخشی از آنها راه‌اندازی شد. البته من نمی‌گویم که این فعالیت ها کامل است بلکه معتقدم در ادامه بیشتر باید روی آنها کار کرد.

علی مرادخانی: دولت یازدهم ارکسترها را احیا کرد

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: ما اصولا در این بخش قائل به مناقشه و دعوا نیستیم. ما قائل به گفتگو هستیم و افراد نظرات مختلفی دارند. بسیاری از مسائل مختلف امکان دارد در حوزه موسیقی باشد که نظرات مختلفی در مورد آنها وجود داشته باشد؛ اول اینکه در زمینه موسیقی با احترام به تمام نظریه‌هایی که در این زمینه وجود دارد نظریه حاکم، نظریه ولی فقیه است. البته ما رعایت همه جوانب را خواهیم کرد. در بسیاری از موارد در حوزه موسیقی لزوما خود آن بخش مشکل‌دار نبوده است؛ شاید حواشی آن بوده که مسئله ایجاد کرده است. ما تمام تلاش‌مان را کردیم که از حواشی کاسته شود. در این زمینه با هنرمندان و دست‌اندرکاران مذاکره کردیم تا کمی مراقبت کنند که حواشی به وجود نیاید تا بخواهد اصل موضوع را مخدوش کند.

وی همچنین عنوان کرد: در عرصه هنر نظرات بسیار متفاوتی وجود داشت و افرادی بودند که کلا با این موضوع مشکل داشتند؛ مشکل‌شان هم این بود که کلا از آن طرف افتاده بودند. ما به‌طور طبیعی می‌بایست به‌صورت منطقی کار را پیش می‌بردیم و نتیجه کار ما این شده که بعد از چهار سال آرامشی در کل این حوزه را شاهد هستیم. کسانی هم که مشغول براگزاری برنامه‌ها هستند؛ ضمن اینکه کارشان را انجام می‌دهند دیگر با آن مشکلات و درگیری‌های سابق روبرو نیستند.

علی مرادخانی درمورد مهمترین کارهایی که دولت در این چهار سال در زمینه هنر انجام داده، گفت: حوزه هنر را باید در ابعاد مختلف آن موردنظر قرار داد؛ برای مثال در حوزه تئاتر الان بعد از سالیان متمادی آرام آرام بخش خصوصی دارد جایگاه خودش را پیدا می‌کند. سیاست وزارت ارشاد است که دولت در اکثر بخش‌های هنر آهسته آهسته دست از کار اجرایی بردارد و کار را به خود افرادی که دست‌اندرکار هستند؛ واگذار کند. تجربه‌های کم و بیش چالش بر‌انگیز و موفق هم داشته‌ایم. تمام تلاش‌مان این است که در آینده حتی جشنواره‌ها را نیز واگذار کنیم. تلاش داریم دولت ناظر بر امور و حمایتگر باشد.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: ما در حوزه تئاتر داریم خانه تئاترهای کوچک را راه‌اندازی می‌کنیم و اصرار هم داریم که کارهایش را دست‌اندرکاران این حوزه را انجام بدهند. البته شاید در اوایل کار مشکلاتی وجود داشته باشد. تا آنجا که من اطلاع دارم حتی بسیار از آنها امروز تمام برنامه‌هایشان پرشده است.

وی همچنین عنوان کرد: از روز اولی که در معاونت امور هنری ارشاد شروع به فعالیت کردم گفتم امیدوارم بتوانیم کاری کنیم که هنرمندان در آرامش به کارشان بپردازند؛ و امروز به یک معنی کسی را نداریم که مشکل فعالیت هنری داشت باشد. من زمانی که آمدم فهرست طولانی درباره افرادی که مشکلاتی در این زمینه داشتند وجود داشت. اما الان چنین چیزی نداریم؛ البته ممکن است مواردی باشد که در گفتگوها حل خواهد شد.

مرادخانی گفت: ما فضایی ایجاد کردیم که هنرمندی مانند آقای رحمانیان می‌گوید در این دولت هیچ تئاتری تعطیل نشده است. این موضوع از قول محمد رحمانیان است که خودش در بسیاری از موارد منتقد هم محسوب می‌شود. ما تمام تلاش خودمان را کردیم که وقتی اثری روی صحنه می‌آید بتواند کار خودش را تا به انتها انجام بدهد. ما الان در هر شهر بین 90 تا 110 تئاتر روی صحنه داریم. شما حساب کنید اگر در هریک از این تئاترها به‌طور متوسط 10 نفر فعال باشند در هر شهر چند نفر در این حوزه دارند فعالیت می‌کنند.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: در بحث موزه هنرهای معاصر متاسفانه کمی با موضوع نامهربانی شد. موزه هنرهای معاصر هر چقدر هم که بلیت بفروشد باید درآمد حاصل از آن را به حساب خزانه بریزد. بعدها طی مکانیزم‌هایی این درآمدها باید به دولت برگردد و دوباره پروسه‌ای را طی کند. ما برای اینکه این پروسه را کوتاهتر کنیم گفتیم باید مدیریت موزه هنرهای معاصر به جایی مانند بنیاد رودکی واگذار شود که در این زمینه وزارتخانه نیز موافق بود. بنیاد رودکی سازمانی محسوب می‌شود که تحت نظارت وزارت ارشاد قرار دارد و به نوعی وضعیت حقوقی متفاوتی دارد. به لحاظ حقوقی اجازه دارد پول خودش را خرج کند. شما در دولت به این معنا که بنیاد رودکی اجازه دارد هزینه کند نمی‌توانید هزینه‌ای انجام بدهید. از این رو گفتیم بنیاد رودکی می‌تواند موزه هنرهای معاصر را از آن تنگنای مالی‌اش نجات بدهد؛ که البته با آن ماجراها روبرو شد.

علی مرادخانی در مورد ارکسترها نیز گفت: مباحثی که در مورد ارکسترها گفته می‌شود دو بخش دارد؛ یک بخش این است که می‌گویند در زمینه ارکستر فقط شما کار نکرده‌اید و ما هم کار کرده‌ایم که این حرف درست است. بخش دوم هم این است که می‌گویند ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی در زمان آغاز دولت یازدهم فعال بوده است؛ من به شما می‌گویم شناسنامه این ارکسترها نشان می‌دهد در آن زمان فعال بوده یا نه. ما از سال 92 برای احیای ارکسترها شروع به فعالیت کردیم تا اینکه بالاخره همه چیز شکل خودش را گرفت و ما ارکسترها را احیا کردیم.

وی در ادامه افزود: ارکسترها امروز به‌طور مرتب برنامه دارند که پوسترهایشان را هم شما مدام می‌بینید. اما در آن زمان آبونمان برنامه‌ای وجود نداشت. همچنین در آن زمان چیزی به عنوان ارکستر سمفونیک تهران که بتواند مستمرا کار انجام بدهد وجود نداشت. می‌شود شما بیایی و برای دوشب اجرا، عده‌ای نوازنده را دور هم جمع کنید و برنامه‌ای را روی صحنه ببرید اما این ارکسترداری نیست. امروز ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران دارند به‌طور منظم با اعتبارات دولت و با ردیف بودجه مشخص کار می‌کنند.

منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار