به گزارش دیباچه، دبیرخانه آرت فر
تهران اعلام کرد که نخستین دوره این رویداد هنری با حضور مجموعه داران و گالری های
بزرگ هنری از سراسر دنیا برای اولین بار در کنار گالری داران ایرانی در پاییز سال ۹۶ (اول تا پنجم آبان ماه) برگزار می شود.
طبق این اعلام این رویداد بزرگ هنری که
برای اولین بار در ایران برگزار می شود با هدف معرفی و آشنایی هنر و فرهنگ مدرن و معاصر
ایران به جهان و آشنایی ایرانیان با هنر جهانی، علاوه بر تقویت ارتباطات فرهنگی، می
تواند زمینه ساز تقویت اقتصاد هنر و جذب سرمایه های خارجی در زمینه هنر باشد. گفته
شده این نمایشگاه قرار است در یکی از مناطق زیبا و تاریخی تهران برگزار شود و با تلاش
و همت بخش خصوصی تا به حال توانسته با برطرف کردن موانع موجود، نظر بسیاری از مجموعه
داران و فعالان هنر از کشورهای مطرح دنیا در این زمینه را جلب کند.
طبق پیگیری مشخص شد وب سایت
این آرت فر تنها به زبان انگلیسی قابل دسترسی است و مجوز این آرت فر به نام یاسر جعفری
صادر و تاکنون نام آیت قاسم پور به عنوان رییس ستاد برگزاری نخستین آرت فر تهران اعلام
شده است.
مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی درباره صدور مجوز این رویداد توسط این مرکز گفت: تا به حال آرت
فر در ایران به شکل رسمی برگزار نشده است. دو سال قبل یک فرد اتریشی در باغ موزه تجربه
ناموفقی در این زمینه داشت اما به طور کلی آرت فر در ایران به آن معنا که نگارخانه
های خارجی آثار هنرمندانشان را به ایران بیاورند تا بفروشند معنا نداشته است.
وی ادامه داد: ما در حال حاضر آرت فرهای
موفقی در منطقه داریم؛ از جمله آرت فر ابوظبی، دبی و استانبول. در آرت فر دبی سال ۲۰۱۷ که اواخر
اسفند در دبی برگزار شد ۹ گالری
از ایران حضور داشتند. در ایران اگر قرار باشد چنین رویدادی برگزار شود بهتر است دولت
مجری آن نباشد و انجمن ها و موسسات در این زمینه پیش قدم باشند و این را هم باید بدانند
اگر نتوانند در قدم های اول موفق شوند آن را حفظ کنند در سال های بعد دیگر استقبالی
از آن نخواهد شد.
مدیرکل هنرهای تجسمی با بیان اینکه سال
گذشته تنها بخش خصوصی که در زمینه برپایی آرت فر به ما درخواست داد و قرار است کل هزینه
های برپایی رویداد را بدهد شرکتی با مدیریت یاسر جعفری بود، گفت: قرار است این رویداد
را این دوستان با همکاری نگارخانه ها و شهرداری برپا کنند و ما هم بر آن نظارت داریم.
هنوز دبیر و راهکار اجرایی آن را به ما اعلام نکرده اند. اما فکر می کنم این رویداد
می تواند دریچه ای برای آشنایی نگارخانه های داخلی و خارجی باشد. هر چند ممکن است در
دوره های اول به خاطر تحریم ها و دیگر مسائل بخش مهمی از نگارخانه های خارجی از آن
استقبال نکنند.
ملانوروزی در پایان بیان کرد: ممکن است
این رویداد در سال اول و دوم موفق نباشد و هزینه های خودش را هم در نیاورد ولی مهم
این است که کار این افراد استمرار داشته باشند. ممکن است نگارخانه های داخلی چندان
از ان استقبال نکنند چون احتمالا بگویند ما هم مکان خودمان را داریم و هم فروش خودمان
را داریم. از سوی دیگر مجموعه داران ایرانی هم خیلی تمایلی به خرید آثار هنرمندان دیگر
کشورها در حال حاضر ندارند. اما این حرکت باید از یک نقطه ای آغاز شود تا به شکل ایده
آل خود برسد. مهم برگزاری این رویداد در تقویم مشخص و استمرارش است. من بعید می دانم
در یکی دو دوره اول کارهای زیادی در آرت فر فروش برود اما اگر این رویداد تقویت و تداوم
یابد به اقتصاد هنر بسیار کمک خواهد کرد.