به گزارش دیباچه، موزه «اپرای عروسکی» همزمان
با روز ملی «تئاتر» عصر دوشنبه 7 فروردین در پردیس نمایش عروسکی فردوسی در
بنیاد رودکی افتتاح شد.
بهروز غریبپور، کارگردان و استاد نمایش
عروسکی ایرانی در مراسم افتتاح این موزه گفت: در روزهایی که گذشت و ایامی که همه پای
سفره هفتسین بودند، همه یاران گروه عروسکی «آران» و بنیاد رودکی تلاش کردند تالار
بازسازی و موزه راهاندازی شود؛ این نوید یک سال خوب است.
او در ادامه خطاب به علیاصغر کاراندیش،
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، که در مراسم گشایش موزه حضور
داشت، بیان کرد: امیدوارم در سال 96 به خانواده تئاتر توجه بیشتری شود و ظرفیتهایمان
بیشتر مورد توجه قرار گیرد. اگر میبینید ما امروز سر پا هستیم به دلیل عشق به تئاتر
است.
این کارگردان با بیان اینکه "از کنار
موانع موجود با نیروی عشق گذشتیم و وانمود کردیم اوضاع خوب است"، ادامه داد: توقع
داریم به خانواده تئاتر توجه بیشتری شود. از روزی که آقای شفیعی - مدیرکل هنرهای نمایشی
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - سر این پست آمده، با وجود تنگناهای مالی فراوان، به این
حوزه توجه زیادی کرده است.
وی اضافه کرد: آقای صفیپور - مدیرعامل
بنیاد رودکی - نیز در طول هشت ماهی که به این سمت وارد شده است، کاری که مدیرعاملان
قبلی در طول هشت سال نتوانستند انجام دهند را به سرانجام رساند. او برای این موزه تلاش
خیلی زیادی انجام داد و در همه لحظهها به من نیرو میداد. همه همکاران این قضیه را
تأیید میکنند.
او با اشاره به حضور هنرمندانی مانند رضا
بابک، مرضیه برومند، کاظم هژیر آزاد و زهرا صبری در مراسم افتتاحیه موزه اپرای عروسکی
اظهار کرد: این نشان میدهد قلبهای ما هنوز با هم است. ما یک خانوادهایم و نشان دادهایم
که در بزنگاهها به داد هم میرسیم.
*فکر میکردند با وقوع انقلاب اسلامی، فرهنگ
در ایران از بین میرود
وی درباره ایجاد این موزه نیز توضیح داد:
سال 58 زمانی که به ایران آمدم پروفسور «تن تنو» نامهای به جشن هنر شیراز نوشته و
از هنرمندان ایرانی خواسته بود که به او اجازه دهند تا با خریداری وسایل هنرهای عروسکی
در ایران موزهای را در یکی از کشورهای اروپایی راهاندازی کند. او در نامهی خود به
انقلاب اسلامی اشاره کرده و گفته بود که در این انقلاب عروسکها و هر چه مربوط به فرهنگ
ایرانی است از بین میرود و پایمال میشود.
غریبپور ادامه داد: من در آن زمان در کانون
پرورش فکری کودکان بودم، نامه رابه من نشان دادند، به آنها تاکید کردم که فکر او اشتباه
است، میتوانیم این را ثابت کنیم. پس از آن بلافاصله به باغ فردوس رفتم و متاسفانه
با صحنهای دردناک مواجه شدم. عدهای با پهن کردن سفرههایی اشیای موزه را به حراج
گذاشته بودند، عصبانی شدم. به آنها گفتم با این کارتان قصد دارید به این نامه مهر تائید
بزنید؟ پس از آن وسایل را جمع کردیم و به سعدآباد منتقل کردیم.
این کارگردان افزود: این دغدغه موزه در
من بود تا اینکه با کمک خانم برومند که از جمله اهدافش راهاندازی موزه عروسکی بود،
تلاش کردیم و امروز به این نقطه رسیدیم.
وی گفت: از ابتدای تشکیل گروه تئاتر عروسکی
«آران» این طور نگاه میکردند که هر شیء که روی اپرا میآید، باید آنها حفظ شوند.
سه سال پیش زمانی که آقای صیفی سرپرست گروه عروسکی بودند طرحی را مبنی بر ایجاد موزه
فرستاد، این طرح تا دوره آقای صفی پور به تعویق افتاده بود، امروز از او برای به نتیجه
رساندن این پروژه تشکر میکنم.
به اعتقاد غریبپور موزه اپرای عروسکی متعلق
به خانواده فرهنگی ایران است و مسئولانی مانند مرادخانی و صفیپور نشان دادند وقتی
مدیران دست به دست هم دهند، میتوان کاری را انجام داد.
وی تاکید کرد: ما نخست قصد داشتیم این موزه
را در بهمن ماه افتتاح کنیم اما به دلیل شرایط کاری من افتتاح آن تا امروز به تعویق
افتاد.
این کارگردان همچنین در توضیح دو عملکرد
برای موزه بیان کرد: نخست آنکه مخاطبان با عروسکها و شیوه بازی عروسک و آثارش آشنا
میشوند و از سوی دیگر ما از امکاناتی مانند گنجینه و موزهای برای عروسکها برخوردار
میشویم.
او همچنین گفت: با افتخار میگویم چهارده
سال پیش این هنر در حد بسیار کم در سطح کشور وجود داشت، اما امروز ما 600 عروسک داریم
که توسط هنرمندانی مانند مریم اقبالی و علی پاکدست ساخته میشوند و هنگامه سازش سناریوهای
آنها را می نویسد و کسان دیگری هستند که دکورش را میسازند، بنابراین همه دست به دست
هم میدهند تا امروز مکتبهایی مانند مکتب «آران» افتتاح شود.
غریبپور با اشاره به مهاجرت برخی هنرمندان
این رشته به شهرستانهای مختلف به دلیل مشکلات اقتصادی نیز گفت: «گوته» حرف زیبایی
میزند، او می گوید؛ «ای کاش روی صحنه رفتن مانند رفتن روی طناب بند بازی باشد که عشق
، جسارت و مهارت میخواهد.» بنابراین ای کاش هر کسی به خود جرات روی صحنه رفتن ندهد.
*تا رسیدن به نقطه دلخواه در حوزه فرهنگ
هنوز فاصله داریم
علیاصغر کاراندیش، معاون
توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه "هنر مطلبی
است که دربارهاش زیاد حرف زدهایم"، گفت: به تناسب حوزه فعالیتم در وزارت ارشاد
به عنوان معاونت اداری و مالی و معاونت برنامهریزی و توسعه روی این مسائل بررسیهای
زیادی انجام داده و مطالعات مختلفی کردهایم و خلاصه این بررسیها آن است که زبان
هنر بهترین زبان برای انتقال مفاهیم به مخاطب است که باید همه این واقعیت را بپذیریم.
شاید برخی در جامعه این را نپذیرند اما معتقدم نقش آن در فرهنگ همین گونه است.
وی ادامه داد: وزارت ارشاد سعی کرده تا
در جهت حمایت از حوزه فرهنگ و هنر و هنرهای نمایشی و معاونت هنری برنامهها را توسعه
و نسبت به افزایش اعتبار اقدام کنند که موفقیتهایی نیز تاکنون در این زمینه داشتهایم
اما تا رسیدن به نقطه دلخواه هنوز زمان زیادی نیاز داریم.
کاراندیش با اشاره به سفرهایش به 29 استان
کشور و بررسی در این زمینه گفت: به این نتیجه رسیدم که کمبودهای زیادی در سطح کشور
داریم که فقط منحصر به تهران نیستند. علیرغم فعالیتها نسبت به نیازهایمان با کمبود
مواجهایم و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.
او با اشاره به فعال بودن 800 مجتمع فرهنگی،
300 مجتمع فرهنگی در حال ساخت، 69 پروژه ملی که سالنهای اجرای تئاتر و موسیقی را در
خود دارند و فضاهایشان برای اقدامات فرهنگی مناسب است، گفت: در این شرایط حدود
1100 فضای فرهنگی داریم اما باز هم با کمبود فضا مواجه ایم.
به اعتقاد معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت
ارشاد، در تهران علاوه بر اینکه با محدودیت فضای فیزیکی در این زمینه مواجه هستیم،
در نگهداری این فضاها و نیروی انسانی در این زمینه نیز محدودیتها و کمبودهای زیادی
داریم.
او تاکید کرد: سعی شده تا علی رغم اینکه
در حدود چهار سال گذشته درآمدهای دولت کاهش داشته است، اما اعتبار وزارت ارشاد دو برابر
شده است. از سوی دیگر تلاش کردهایم تا اعتبارات فرهنگی را دوبرابر کنیم. هر چند هنوز
با تامین نیازها فاصله داریم. اما با این وجود امیدواریم بتوانیم در این شرایط هم بهترین
خدمات را بدهیم.
کاراندیش با اشاره به اینکه در طول سالهای
گذشته بسیاری از هنرمندان موفق از شهرستان به تهران آمدند و در زمینه هنر خود رشد کردهاند،
بیان کرد: معتقدم هنوز نیروهای مستعد زیادی به خصوص در هنرهای نمایشی داریم، که از
جمله وظایف ما فراهم کردن زمینه آموزش و حمایت از آنهاست تا بتوانیم این افراد را به
خوبی تربیت کنیم.
او اضافه کرد: بنابراین سعی کردهایم بیشتر
در این زمینه فعالیت کنیم و اعتباراتمان را به سمت استانها سوق دهیم که تاکنون نیز
تقریبا اقدامات خوبی انجام دادهایم.
کاراندیش تاکید کرد: با این وجود امیدواریم
با آموزش و حمایت اهالی فرهنگ به ویژه در استانها زمینههای رشد و شکوفایی را فراهم
کنیم تا آنها نیز در عرصه هنر کار کنند، این یک نیاز شدید برای جامعه است.
*ضروری است تا ایجاد موزهی تئاتررا پیگیری
کنیم
او همچنین ایجاد موزه تئاتر عروسکی را یکی
از اقدامات خوب در این زمینه دانست و گفت: در بحث موزه تئاتر نیز اقدامات اولیه انجام
شده هر چند موزه سینما یا موزه هنرهای دیگر را داریم، اما هنوز موزه ای برای تئاتر
نداریم.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ
و ارشاد اسلامی یکی از ضروریات را پیگیری ایجاد موزه تئاتر دانست و بیان کرد: امیدوارم
با پیگیریها در معاونت هنری بتوانیم در خصوص راه اندازی موزه تئاتر نیز اقدامات خوبی
داشته باشیم.
*ثبت نام «روز تئاتر» در تقویم اقدامی مناسب
بود
همچنین، مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سخنانی کوتاه به نامگذاری خط متروی چهار راه ولیعصر
به «تئاتر شهر» و ثبت روز ملی تئاتر در تقویم اشاره کرد و آن را اقدامی مناسب دانست.
او در ادامه پیام مرادخانی، معاون هنری
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه را قرائت کرد.
در ادامه، موزه اپرای عروسکی
در پردیس نمایش عروسکی فردوسی افتتاح شد. در این مراسم هنرمندانی چون رضا بابک، مرضیه
برومند، کاظم هژیر آزاد، اصغر همت، هما جدیکار، زهرا صبری و سیروس الوند حضور داشتند.