به گزارش
دیباچه، معمولاً یکی از معیارهایی که میشود با تحلیل و واکاوای
آن به بررسی چگونگی برقراری ارتباط هنرمندان با مخاطبان و میزان مخاطب شناسی آنها پرداخت،
اوضاع اقتصادی و وضعیت فروش کلی آن در هر سال است. امسال اگرچه مشکلات و انتقادات زیادی
از جانب سینماگران وجود داشت اما از لحاظ گیشه سال نسبتاً خوبی را پشت سر گذاشتیم و
فروش فیلمهای سینمایی نسبت به سال گذشته رشد بیش از دو برابر داشت. سال گذشته 57 فیلم
امکان نمایش یافتند که فروش فیلم ها به رقم 75 میلیارد تومان رسید این درحالی است که
امسال این فروش تا زمان تهیه گزارش 158 میلیارد تومان بوده است و فیلم هایی که امکان
نمایش یافتند تاکنون به تعداد 70 فیلم رسید.
این
رشد در میزان فیلمهایی که بالای رقم 10 میلیارد تومان فروش داشتند قابل رویت است.
سال گذشته تنها فیلم «محمد رسول الله» با رقم 14 میلیارد و 620 میلیون و 4000 تومان
تنها فیلم بالای 10 میلیاردی اکران محسوب میشد. اما در سال 95 شش فیلم بالای 10 میلیارد فروش داشتند. فیلم «فروشنده»
با رقم 15 میلیارد و 714 میلیون و309 هزار تومان صدرنشین فروش بود. مقام دوم از آن
«من سالوادور نیستم» با رقم 14 میلیارد و 330میلیون و 491 هزار تومان شد. به ترتیب
فیلم «50 کیلو آلبالو» ، «سلام بمبئی» ، «ابد و یک روز» و «بارکد» در مقام های بعدی
فروش قرار گرفتند.
نکته
قابل توجه دیگر این که فیلم های میان 10 تا 2 میلیارد در سال 95 به 14 فیلم اختصاص
دارد اما در سال 94 این تعداد تنها 9 فیلم بوده است.
در این
گروه فیلمهای «بادیگارد» (6/690/377/000) ، «لانتوری» (6/296/902/000)، «زاپاس» (4/816/114/000)، «ناردون»
(4/002/130/000)، «دراکولا» (3/764/068/000)، «آس و پاس» (3/763/853/000)، «خوب بد
جلف» در حال اکران (3/323/604/000)، «دختر» (3/075/069/000)، «رسوایی»
(2/858/862/000)، «هفت ماهگی» در حال اکران (2/537/232/000)، «سیانور»
(2/522/966/000)، «خشکسالی و دروغ» (2/468/323/000)، «من» (2/281/158/000)، «اژدها
وارد میشود» (2/049/262/000)
نکته
قابل تحلیل در این آمار و ارقام توجه مخاطب به آثار بدون در نظر گرفتن ژانر و گونه
آن است. در میان فیلمهایی که بیش از 10 میلیارد فروش داشتند شاهد دو فیلم صرفاً کمدی
با مولفه های این نوع آثار (50 کیلو آلبالو و من سالوادور نیستم) هستیم. فیلم «بارکد»
یک کمدی موقعیت در گونه اجتماعی طبقه بندی میشود و دو فیلم (فروشنده و ابدو یک روز)
نیز صرفاً آثار اجتماعی هستند که یکی از آنها نگاهی به طبقه پایین اجتماع دارد. یکی از آثار (سلام بمبئی) نیز که در میان فیلم های
بالا 10 میلیارد قرار دارد فیلمی با موضوع ملودرامی اجتماعی است. این درحالی است که
سال گذشته فیلمی (محمدر سول الله) با موضوع تاریخی مذهبی صدر نشین جدول فروش بود.
با نگاه
درست به ارقام و اعداد می توان به ذائقه مخاطب به درستی پی برد. مخاطب امروز که به
راحتی به آثار سینمای جهان دسترسی دارد به
کیفیت و قصه اثر توجه بسیاری دارد تا کمدی یا اجتماعی بودن آن . در میان فیلم ها اثاری
را شاهد هستیم که کمدی صرف هستنداما نتوانستند نظر مخاطب را جلب کند. دو سال است که
فیلم های کمدی نتوانستند پیشتاز جدول فروش و صدر نشین باشند و این گواه مدعاست که فیلم
باکیفیت توسط مخاطب پسندیده و مورد توجه قرار میگیرد.
در میان
آثاری که بین 10 تا 2 میلیارد تومان فروش داشتند 5 فیلم کمدی دیده می شود و 9 فیلم
مسایل اجتماعی و انقلاب را سوژه قراردادند و هرکدام بنا بر کیفیت اثر مورد توجه مخاطب
قرار گرفتند. سال 94 تنها 9 فیلم توانستند
بین 10 تا 2 میلیارد تومان فروش داشته باشند. که از میان آنها دو فیلم (نهنگ عنبر و
ایران برگر) صرفاً کمدی و سه فیلم (در مدت
معلوم، گینس و عصر یبخندان) موقعیت های کمدی در گونه اجتماعی بودند فیلم های دیگر این
گروه همگی فیلمهای اجتماعی هستند.
بنابراین
گزارش، مقایسه فروش فیلم ها بر طبق طرح مکانیزه انجام شده است .