پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۳  |  Thursday, 13 February 2025

دیباچه

کد خبر: ۴۳۱۳۳
تاریخ انتشار : ۲۱ : ۱۴ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۵
لوریس چکناواریان در مراسم معرفی کتابش با نام «خرستان» از تاثیر خریت کردن بر آدم شدن سخن گفت.

به گزارش دیباچه، اکبر عالمی، منتقد سینما در ابتدای این نشست که عصر شنبه، ۲۱ اسفندماه در شهر کتاب مرکزی برگزار شد، با بیان این‌که محمود دولت‌آبادی و لوریس چکنواریان برای سرزمین ایران، گوهر هستند، گفت: یاد بیژن مفید را گرامی می‌دارم، زمانی که من دانشجو بودم، تئاتر «شهر قصه» را اجرا کرد و خودش نقش خر را داشت. در یک صحنه وارد شد و گفت: من خرم، خیلی خرم. من این نمایش را در هر ۹۰ شبی که اجرا شد، نگاه کردم.

خسرو سینایی: هر وقت حال خوشی ندارم به چکناواریان زنگ می زنم و می‌گویم: جُک تازه نداری؟

او همچنین پیش از این‌که بخشی از کتاب «خرستان» را برای حاضران بخواند، اظهار کرد: قطعه‌ای را که می‌خوانم، به خوبی نشان می‌دهد که چرا لوریس چکناواریان در این خاک ریشه دارد، عاشق این سرزمین است و در ایران مانده است.

خسرو سینایی: هر وقت حال خوشی ندارم به چکناواریان زنگ می زنم و می‌گویم: جُک تازه نداری؟

محمود دولت‌آبادی، میهمان ویژه این نشست نیز درباره چکناواریان گفت: متاسفانه من یک آدم تک‌بعدی هستم و نمی‌توانم درباره هنر او صحبت کنم چون او دوره‌های مختلف نظری و تجربی را در موسیقی با دقت و افتخار طی کرده است. بنابراین به من اجازه بدهید که درباره لوریس فقط این را بگویم که او را عمیقا دوست دارم، بدون آن‌که دلیل آن را بدانم.

خسرو سینایی: هر وقت حال خوشی ندارم به چکناواریان زنگ می زنم و می‌گویم: جُک تازه نداری؟

این داستان‌نویس افزود: حسی که بیان کردم، یک حس انسانی است که هیچ روان‌شناسی از آن سر در نمی‌آورد. به علاوه اهمیت او در کشور ما روشن است و من دوستش دارم بی آن‌که دنبال ابهاماتی که خود به خود زیبا هستند، بروم.

نویسنده «کلیدر» در بخش دیگری از سخنانش گفت: چکناواریان اثری را به طنز نوشته که دانشجویان ادبیات این سبک را گروتسک می‌نامند. گروتسک، اثر هجو، طنز و حتی اغراق‌آمیزی است که گاهی هم شنیع می‌شود و معمولا نوعی واکنش است به جایی که فرد در آن زندگی می‌کند. کار آقای چکناواریان هم در طبقه گروتسک قرار می‌گیرد.

همچنین لوریس چکناواریان، آهنگساز و موسیقی‌دان با بیان این‌که خریت برای بشر خوب است، گفت: اگر آدمیزاد در روز چند بار خریت نکند، آدم نمی‌شود! به علاوه، خرها هر روز که ما را می‌بینند، می‌گویند این‌ها دیگر چه کسانی هستند که روی دو پا راه می‌روند! خلاصه این‌که آن‌ها هم ما را به چشم دیگری می‌بینند.

او افزود: آدم هیچ‌وقت نباید خودش را جدی بگیرد بلکه باید کارمان را جدی بگیریم.

چکناواریان با بیان این‌که یارتا یاران در مسیر نوشتن و ادامه دادن کتاب «خرستان» او را تشویق و همراهی کرده است، گفت: حالا شاید جلد دوم «خرستان» و شاید هم اپرای «خرها» نوشتم.

او همچنین گفت: شب بسیار خوبی است، به خصوص که هنرمندان و نویسندگان در اتاق‌شان زندانی هستند و با کسی در ارتباط نیستند. ما دلخوشی زیادی نداریم، یکی از بزرگ‌ترین دلخوشی‌های ما این است که با مردم در تماس باشیم و ببینیم که آن‌ها کتاب می‌خوانند و آن را دوست دارند.

خالق اپرای «رستم و سهراب» در بخش دیگری از سخنانش گفت: من برای این نسل نمی‌نویسم، برای نسل آینده می‌نویسم تا آن‌ها ارزیابی و اگر کتابم خوب بود، آن را به نسل بعدی منتقل کنند.

دیگر میهمان این نشست، یارتا یاران، طراح کتاب بود. او با بیان این‌که نوشتن، بی‌گناه‌ترین و معصومانه‌ترین حرفه دنیاست، اظهار کرد: هنرمندان حرفه‌های دیگر زود به شهرت و محبوبیت می‌رسند. یک فیلمساز، نقاش یا بازیگر در ۲۰ یا ۲۵ سالگی می‌توانند جوایز جشنواره‌های زیادی را از آن خود کنند اما نوشتن، تنها هنری است که به صرف نبوغ، نمی‌توان در آن به موفقیت رسید چون زبان، رویدادی است که به زمان نیاز دارد.

او اضافه کرد: من این موضوع را زمانی فهمیدم که طی سال‌های متمادی عکاسی در نمایشگاه‌های کتاب، متوجه مردمی شدم که غرق مطالعه بودند. کسانی که غرق مطالعه می‌شوند، صورت معصومی دارند و برخلاف نظریه غالبی که می‌گوید «مردم در زمان خواب، معصوم هستند» معتقدم مردم در حال کتاب خواندن، صورت معصومی دارند و این معصومیت را از نویسنده کتاب می‌گیرند.

یاران در بخش دیگری از سخنانش گفت: نوشتن، چکناوارایان را از بدترین و سخت‌ترین روزها نجات داده است. او اهل شوخی و طنز است و طنز هم تجلی معرفت نبوغ‌آسای وجود یک انسان است.

خسرو سینایی، کارگردان سینما نیز در این مراسم حضور داشت و درباره چکناواریان گفت: من ۵۰ سال است که با لوریس دوست هستم و صبح‌هایی که حال خوشی ندارم، به او زنگ می‌زنم و می‌گویم: جُک تازه نداری؟ و وقتی لطیفه تازه‌ای برایم تعریف می‌کند، حالم خوب می‌شود و تمام روز سرحال هستم.

او همچنین اظهار کرد: یک بار در هلند، یکی از فیلم‌های مرا نشان می‌دادند و جلسه‌ای درباره خلاقیت و هنر بود. بعد از جلسه، یکی از حضار به من گفت: نظر خودت چیست؟ خودت هم فکر می‌کنی که یک هنرمند هستی؟ من گفتم: این را نمی‌دانم اما چیزی را که با قاطعیت می‌دانم و می‌توانم درباره‌اش صحبت کنم، این است که بیش از ۶۰ سال با هنرمندان مختلف سر و کار داشته‌ام و حالا می‌گویم که لوریس چکناواریان، یکی از سه چهار نفری است که از نزدیک با آن‌ها دوست و شاهد هنر و زندگی آن‌ها بوده‌ام و بدون شک هنرمند است.

سینایی اضافه کرد: بسیار اتفاق افتاده است که در یک میهمانی همراه هم بوده‌ایم، اما لوریس ناگهان گفته است که کلید خانه را جا گذاشته‌ام و باید برگردم اما من می‌دانسته‌ام که یک تم جدید به ذهنش خطور کرده و می‌خواهد به سرعت به جای ساکتی برسد و آن را یادداشت کند تا از یادش نرود. حتی زمان‌هایی که با لوریس در فرودگاه بوده‌ایم، نت‌هایش را پهن می‌کرد و مشغول کار می‌شد. یا پیش آمده که سوار ماشین من بوده و اگر موسیقی پخش کرده‌ام، به من گفته است که موسیقی را خاموش کنم چون حواسش پرت می‌شود. در این زمان‌ها من می‌دانم که موسیقی‌ای در ذهنش در جریان است که با موسیقی داخل خودرو هماهنگ نیست.

در پایان این مراسم، لوریس چکناواریان و محمود دولت‌آبادی با حاضران گفت‌وگو و کتاب‌های‌شان را برای علاقه‌مندان امضا کردند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
علی اوجی بازیگر سینما و تلویزیون به دیباچه گفت؛

من هم باید شمشیر خودم را برای دفاع از سینمای اجتماعی زمین بگذارم و فیلم بسازم!

۰۹:۱۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با آریا عظیمی نژاد، آهنگساز مطرح کشورمان

استعداد‌های عصر جدید، وضع مالی شان خیلی خوب شده است!

۱۲:۳۳  -  ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با فرزین محدث بازیگر فیلم سینمایی «آنتیک»

جسارت، باعث خلاقیت می‌شود / کاراکتری که من آن را ایفا کردم، شخصیت خاص و عجیب و غریبی دارد!

۱۱:۳۶  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با جواد افشار، کارگردان سریال گاندو

هیچ مشکلی با حسن روحانی ندارم، آنچه گفتم واقعیت تاریخ بود!

۱۹:۳۱  -  ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
کارگردان فیلم سینمایی «ترک عمیق» در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

امیدوارم ژانر اجتماعی دوباره احیا شود / دغدغه من بیان موضوعات تنهایی و عشق است!

۱۲:۰۹  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با جواد یحیوی

خودم را در تئاتر پالایش میکنم / جنجال حاکم بر سینما، ما را از موضوع فرهنگ و هنر دور کرده است !

۲۱:۱۷  -  ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با پژمان بازغی

انگارخیلی از سبک‌های سینمایی در ایران منسوخ شده است / خاطره بازی با فیلم های سال های دور جشنواره

۱۸:۰۲  -  ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
مجید مظفری بازیگر پرآوازه سینمای ایران به دیباچه گفت؛

نزدیک به یک سال، مو و ریش هایم را نزدم و ۱۲ کیلو چاق شدم!

۰۹:۰۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
غزل شاکری بازیگر فیلم سینمایی « رها » به دیباچه گفت؛

این اطمینان برای من حاصل شد که «رها» از یک خطی نمی‌تواند پایین‌تر باشد!

۱۸:۳۰  -  ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با صمد طاهری، نویسنده مجموعه داستان کوتاه «آن پریزاد سبزگوش»

تا سوژه‌ای به عواطف من چنگ نزند، سراغ نوشتن آن نمی‌روم/ به روند داستان‌نویسی در ایران خوشبین هستم!

۰۹:۱۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
شهاب حسینی به دیباچه گفت؛

«رها» با یک سوم هزینه های مرسوم تولید شده است !

۱۸:۱۳  -  ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با ارسطو خوش رزم، بازیگر سینما و تلویزیون

توجه به لهجه مازندرانی در سریال پایتخت، کار را برای بازی من در «بازی خونی» سخت و وحشتناک کرد!

۱۲:۱۹  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار