پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۳  |  Thursday, 13 February 2025

دیباچه

کد خبر: ۴۳۱۰۷
تاریخ انتشار : ۰۴ : ۱۵ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۵
بازیگر فیلم انزوا می‌گوید: حتی اگر قضاوت کردن در جامعه امروز به صورت فراگیر در تمام قشرها و گروه‌های اجتماعی رایج شده باشد اما در مبانی قضاوت شرایط مختلفی وجود دارد که یکی از مهمترین آنها اعتماد به گفته‌ها و دیده‌های دیگران است

به گزارش دیباچه؛ "انزوا" نخستین تجربه سینمایی مصطفی علی عباس میرزایی؛ فیلمی‌ست که دغدغه خلق قهرمان دارد. امیرعلی دانایی هم قهرمانی‌ست که برای مرخصی کوتاه مدتی از زندان آزاد شده و با داستان‌های عجیبی از همسرش مواجه می‌شود.

امیرعلی دانایی: قضاوت خانمان سوز است

دانایی درباره نقش خود در انزوا گفت: زمانی که فیلمنامه را خواندم جلسات بسیاری با کارگردان فیلم؛ مصطفی عباس علی میرزایی؛ داشتیم. نقطه‌نظرها و کشمکش‌هایی و بحث‌های زیادی برای درک و تحلیل درست نقش بین ما به عنوان کارگردان و بازیگر مطرح شد و سرانجام هم با راهنمایی‌ کارگردان توانستم شخصیت موردنظر او را در فیلم پیدا کرده و آن را بازسازی کنم.

وی ادامه داد: حضور من در این فیلم فقط به معنای یک ایفاکننده نقش نبود؛ بلکه مدت زیادی با شخصیت فیلم نشستم، برخاستم، خوابیدم و زندگی کردم. معمولا در برخورد با نقش، پرداخت به جزئیات کار بسیار سختی است. جزئیاتی که می‌تواند نقش را برجسته یا بی‌هویت و بی‌نشان کند. من تلاش کردم تمام جزییات درست و کافی در فیلم رعایت شود.

دانایی در پاسخ به این سوال که آیا شخصیتی که وی در فیلم بازی کرده مابه‌ازای بیرونی هم داشته، گفت: خیر هرچند برخی رفتارهای این شخصیت در آدم‌های واقعی اطرافم وجود دارد، اما اینکه کاملا براساس یک شخصت واقعی نقش را ایفا کرده باشم؛ اتفاق نیفتاده است.

دانایی درباره بحث قضاوت و نگاهی که فیلمساز امروزی به امر قضاوت دارد، گفت: به‌طور کلی قضاوت، مسئله و موضوع بسیار سختی در فیلمسازی‌ست. حتی اگر قضاوت کردن در جامعه امروز به صورت فراگیر در تمام قشرها و گروه‌های اجتماعی رایج شده باشد اما در مبانی قضاوت شرایط مختلفی وجود دارد که یکی از مهمترین آنها اعتماد به گفته‌ها و دیده‌های دیگران است درحالیکه وجوه مختلف شخص قضاوت شده نه کاملا دیده می‌شود و نه حرف‌هایش کامل شنیده می‌شود. در این میان هر دو نفر؛ قضاوت‌کننده و قضاوت‌شونده متضرر می‌شوند.

امیرعلی دانایی درباره قضاوت زنان در جامعه امروز ما گفت: داستان فیلم به مسئله قضاوت و خصوصا قضاوت درباره زنان می‌پردازد. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که هم زیاد قضاوت می‌شویم و هم زیاد قضاوت می‌کنیم اما قضاوت درباره زن، که بنیان و اساس خانواده به او بستگی دارد؛ حساسیت‌های فراوانی دارد. همیشه وقتی اسم زن و مادر به میان می‌آید مفاهیم بزرگی مانند عشق، صبوری، استقامت، حیا، حریم امن و اعتماد در ذهن‌مان زنده می‌شود اما وقتی هم که چهر‌ه‌ی مخدوش شده زن را بازسازی می‌کنیم تمام صفات زشت و منفی که شاید حتی داشتن برخی از آنها برای گروه مردان چندان هم عیب و عار نباشد؛ در ذهن جرقه می‌زنند به گونه‌ای که هرگونه سفیدی و مفهوم بزرگ زنانگی را از میان می‌برند.

این بازیگر با بیان این مطلب که در فیلم انزوا ما با چهره‌ی سیاهی از زن مواجه هستیم؛ اضافه کرد: قضاوت نادرست از زن فیلم یک شخصیت سیاه و مکدر درست می‌کند حال آنکه زن فیلم ویژگی‌های دیگری دارد. بسیار امیدوارم این فیلم در زمان اکران دیده شود. شاید با دیده شدن آن کمی درباره قضاوت‌های خود تجدیدنظر کنیم، چون قضاوت خانمان‌سوز است و هرکسی که اقدام به آن می‌کند باید فجایع بعد از آن را هم پیش‌بینی کند.

منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
علی اوجی بازیگر سینما و تلویزیون به دیباچه گفت؛

من هم باید شمشیر خودم را برای دفاع از سینمای اجتماعی زمین بگذارم و فیلم بسازم!

۰۹:۱۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با آریا عظیمی نژاد، آهنگساز مطرح کشورمان

استعداد‌های عصر جدید، وضع مالی شان خیلی خوب شده است!

۱۲:۳۳  -  ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با فرزین محدث بازیگر فیلم سینمایی «آنتیک»

جسارت، باعث خلاقیت می‌شود / کاراکتری که من آن را ایفا کردم، شخصیت خاص و عجیب و غریبی دارد!

۱۱:۳۶  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با جواد افشار، کارگردان سریال گاندو

هیچ مشکلی با حسن روحانی ندارم، آنچه گفتم واقعیت تاریخ بود!

۱۹:۳۱  -  ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
کارگردان فیلم سینمایی «ترک عمیق» در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

امیدوارم ژانر اجتماعی دوباره احیا شود / دغدغه من بیان موضوعات تنهایی و عشق است!

۱۲:۰۹  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با جواد یحیوی

خودم را در تئاتر پالایش میکنم / جنجال حاکم بر سینما، ما را از موضوع فرهنگ و هنر دور کرده است !

۲۱:۱۷  -  ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با پژمان بازغی

انگارخیلی از سبک‌های سینمایی در ایران منسوخ شده است / خاطره بازی با فیلم های سال های دور جشنواره

۱۸:۰۲  -  ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
مجید مظفری بازیگر پرآوازه سینمای ایران به دیباچه گفت؛

نزدیک به یک سال، مو و ریش هایم را نزدم و ۱۲ کیلو چاق شدم!

۰۹:۰۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
غزل شاکری بازیگر فیلم سینمایی « رها » به دیباچه گفت؛

این اطمینان برای من حاصل شد که «رها» از یک خطی نمی‌تواند پایین‌تر باشد!

۱۸:۳۰  -  ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با صمد طاهری، نویسنده مجموعه داستان کوتاه «آن پریزاد سبزگوش»

تا سوژه‌ای به عواطف من چنگ نزند، سراغ نوشتن آن نمی‌روم/ به روند داستان‌نویسی در ایران خوشبین هستم!

۰۹:۱۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
شهاب حسینی به دیباچه گفت؛

«رها» با یک سوم هزینه های مرسوم تولید شده است !

۱۸:۱۳  -  ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با ارسطو خوش رزم، بازیگر سینما و تلویزیون

توجه به لهجه مازندرانی در سریال پایتخت، کار را برای بازی من در «بازی خونی» سخت و وحشتناک کرد!

۱۲:۱۹  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار