دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۴  |  Monday, 08 September 2025
کد خبر: ۴۲۹۳۰
تاریخ انتشار : ۴۰ : ۱۲ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۵

«درصط » علی قمصری رونمایی می شود

آلبوم درصط، تازه‌ترین اثر علی قمصری یکشنبه رونمایی خواهد شد. این مجموعه که تازه‌ترین برداشت این هنرمند از موسیقی اصیل ایرانی‌ست، با حضور هنرمندان و علاقمندان موسیقی، در شهرکتاب ابن‌سینا رونمایی خواهد شد.

به گزارش دیباچه، پویا سرایی در یادداشتی بر این آلبوم می‌نویسد:

«درصط » علی قمصری رونمایی می شود

آلبوم درصط اثری است که علی قمصری به تازگی و با بداعتِ خاصی آن را تولید و منتشر کرده است . غیر از اینکه جسارت و علاقه برای تولیدِ آثار بی کلام در این زمانه فضیلت بزرگی به حساب می آید ، این آلبوم به لحاظ فنی هم قابل تامل است.اولین چیزی که نظر من را به خود حلب کرد طراحی جلد و طراحی اسم این کار بود . همانطور که همه می دانیم طراحیِ این دو اِلمان برای همه ی مصنفین با هر عقیده و مرام و علاقه موسیقایی امری مهم و تامل برانگیز است اما بسیاری از مصنفین صرفا بدیع و جذاب بودنِ این دو برایشان مطرح است ؛ نه نسبتِ طراحی جلد و عنوانِ کار با محتوای موسیقایی. علی قمصری به گونه‌ای این دو را طراحی کرده است که هم مانفیست موسیقایی او باشد و در عین حال او را در مقامِ یک موزیسینِ جوان بخوبی عرضه کند. عکسِ خودش روی جلد است ، اما طراحی یک چتر و بارانِ زیر چتر( نه خارج از محیطِ داخلیِ چتر) نگاه شما را به سمتِ مانیفست نوگرانه ی او در داخل جلد هدایت می کند؛ جاییکه می بینید عنوانِ درسط هم به شکلی موجز توضیح داده شده است.

آلبوم درصط به نظر نگارنده بعد از برف‌خوانی یکی از بهترین آثار بی‌کلام علی قمصری است. برف خوانی هم را که دیدم مشعوف شدم که کسی آمیزه از علم و هنر و خلاقیت را عرضه کرده است. هرچند قبل از قمصری اجرای کوارتت با تکنوازِ ساز ایرانی سابقه داشته است. اما همان کنسرت برف خوانی بسیاری را ترغیب کرد که به این آنسامبل بیاندیشند. این آنسامبل بنا به ماهیتِ خود هم به علم ارکستراسیون و تنظیم و آهنگسازی نیاز دارد هم به ذوق و خلاقیتِ شما در مقام یک مصنف.

استفاده از کوارتت زهی کلاسیک به جای کوارتت ایرانی(کمانچه) هم در نوع خودش اقدامی شایسته است .این آنسامبل بسیار بیشتر از نمونه ی ایرانیِ خود قابلیت دارد چه در ایجاد بافتها و چه نوانسها و چه در خروجیِ میکس شده ی کار. قمصری که علاوه بر برفخوانی و درصط تجربه های دیگری نیز با کوارتت های خارجی. داخلی داشته است به خوبی از این قابلیتها استفاده کرده است؛ بطوریکه در این البوم انواع نسبتا گسترده ای از آرشه کشیِ سازهای زهی را می توانید بشنوید.

انتخاب میثم مروستی برای اجرای همه ی سازهای زهی هم اقدامی است که نباید به راحتی از کنار آن گذشت .چرا که یکی از ستونهای اجرای موسیقی، رعایت شیوه و استایلِ آن موسیقی است و میثم مروستی با قابلیتهای ویژه ای که در شناختِ موسیقی ایرانی دارد به خوبی میتوانست از عهده ی عملیاتی کردنِ ایده های موسیقایی قمصری بر بیاید.چنانکه در این آلبوم میبینید سولوهایی از ویولنسل و آلتو می شنوید که کاملا بیانگر احاطه ی نوازنده به مختصاتِ موسیقی دستگاهی دارد تا جایی که اگر نوازنده ی کلاسیک جایگزینِ او می شد ، چنین نتیجه ای به دست نمی‌آمد.

قصد ندارم به محتوای اثر بپردازم که در بسیاری از موارد این تحلیل، نه کارآمد است نه موثر؛ به خصوصک ه مولف کسی مثل قمصری باشد که اساسا خود را فرمالیست میداند و بر این تکیه دارد که هنر، فرم است.اما چنانکه شنیدم مدهای موسیقی دستگاهی در این اثر قابل شنیدن است ؛ آرتیکوله ها ایرانی است و این چینش در کنارِ سازها و مختصاتِ سازهای زهیِ کلاسیک ،برای مخاطبان امروزِ دهکده ی جهانی، جذاب و شنیدنی است.

در مقابل به نکته ای اشاره می‌کنم که آن استفاده از سازهایی موثر برای تولیدِ موسیقی است . امری به ظاهر بدیهی که بسیاری از مصنفین از رعایتِ آن بیم دارند . چند اثر دیده یا شنیده اید که سازبندی آنها عبارتست از ۳ تار، ۲ بم تار، ۴ کمانچه ، ۳ کوبه ای و در نهایت، نه بخش نویسی می بینید ، نه تنظیمی می شنوید نه حس می‌کنید که وجود همه ی این سازها در بخشی از تنظیم یا بافتِ اثر موثر بوده است . مهم است بدانیم سازها را به اندازه خرج کنیم . نه برای عجیب‌ جلوه دادن، خلوت و کم ساز؛ نه برای مرعوب کردن و اثرگذاریِ کاذب ، پرتعداد و غیر موثر.

ترکیبهایی مثل ترکیبِ سازبندیِ آلوبم درصط می‌تواند نمونه‌ای از استفاده درست از سازها برای بخش‌نویسی و تولید بافتِ موسیقایی باشد. همه بخشهای صوتی از سوپرانو تا باس مهیا هستند و هرکدام وظیفه ارگانیکِ خود را انجام می‌دهند.

این مراسم، یکشنبه ۱۵ اسفندماه ساعت ۱۷ در شهرکتاب ابن‌سینا واقع در شهرک غرب، انتهای خیابان ایران‌زمین، روبروی بیمارستان بهمن برگزار خواهد شد.

منبع: ایلنا
مطالب برگزیده
عضو تیم ملی اسکیت در گفت‌و‌گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

در مسیر قهرمانی هیچ‌وقت عقب ننشستم؛ در دل جنگ تمرین را رها نکردم

۱۹:۵۱  -  ۲۸ تير ۱۴۰۴
کاپیتان تیم ملی واترپلو در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

رسیدن به صدر جهان سخت است/ با یک بازی بیشتر دومین گلزن برتر آسیا می‌شدم

۱۳:۰۴  -  ۲۴ تير ۱۴۰۴
اشکان ممبینی از کارشناسان چهره و شاخص مسائل بین‌الملل به دیباچه گفت؛

تلاش‌های نظامی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، نمی‌تواند اراده ملت را در مسیر پیشرفت و خودکفایی کشورمان متوقف کند

۲۲:۲۴  -  ۱۵ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی کشتی آلیش بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دو طلای آسیا نقطه اوج کارنامه‌ام بود/ ‏طلای جهانی را هدف گرفته‌ام

۱۷:۴۹  -  ۰۸ تير ۱۴۰۴
پژوهشگر موسیقی آذربایجان و نوازنده ساز قوپوز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

عاشیق‌ها صدای تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان هستند/ موسیقی آذربایجان، موسیقی زنده و مردمی است

۱۳:۰۱  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
ملی پوش فوتبال زنان با «دیباچه» مطرح کرد؛

از لیگ تا تیم ملی؛ گلرهای ایران برای یک رؤیا متحد شده‌اند

۱۲:۵۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
عضو تیم ملی وزنه برداری در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فقط شروع مسیر من است/ تمرین با بزرگان جهان برایم ارزشمند است

۱۲:۳۳  -  ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
قهرمان اسکواش زنان کشورمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

اسکواش زنان ایران در مسیر پیشرفت حرکت می کند/ هدفم رسیدن به رنکینگ زیر ۵۰ جهان است!

۰۹:۰۰  -  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

از میزبانی تور جهانی برای محک بازیکنان ملی بهره می‌بریم/ همه بازیکنان زیر ذره‌بین هستند

۱۶:۲۳  -  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم قهرمان لیگ کانوپولو در گفتگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

با تجهیزات حرفه‌ای به مدال جهانی نزدیک می‌شویم/ نسل جوان انگیزه بیشتری برای قهرمانی دارند

۰۹:۰۰  -  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴