جمعه ۱۹ بهمن ۱۴۰۳  |  Friday, 07 February 2025

دیباچه

کد خبر: ۴۲۹۳۰
تاریخ انتشار : ۴۰ : ۱۲ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۵
آلبوم درصط، تازه‌ترین اثر علی قمصری یکشنبه رونمایی خواهد شد. این مجموعه که تازه‌ترین برداشت این هنرمند از موسیقی اصیل ایرانی‌ست، با حضور هنرمندان و علاقمندان موسیقی، در شهرکتاب ابن‌سینا رونمایی خواهد شد.

به گزارش دیباچه، پویا سرایی در یادداشتی بر این آلبوم می‌نویسد:

«درصط » علی قمصری رونمایی می شود

آلبوم درصط اثری است که علی قمصری به تازگی و با بداعتِ خاصی آن را تولید و منتشر کرده است . غیر از اینکه جسارت و علاقه برای تولیدِ آثار بی کلام در این زمانه فضیلت بزرگی به حساب می آید ، این آلبوم به لحاظ فنی هم قابل تامل است.اولین چیزی که نظر من را به خود حلب کرد طراحی جلد و طراحی اسم این کار بود . همانطور که همه می دانیم طراحیِ این دو اِلمان برای همه ی مصنفین با هر عقیده و مرام و علاقه موسیقایی امری مهم و تامل برانگیز است اما بسیاری از مصنفین صرفا بدیع و جذاب بودنِ این دو برایشان مطرح است ؛ نه نسبتِ طراحی جلد و عنوانِ کار با محتوای موسیقایی. علی قمصری به گونه‌ای این دو را طراحی کرده است که هم مانفیست موسیقایی او باشد و در عین حال او را در مقامِ یک موزیسینِ جوان بخوبی عرضه کند. عکسِ خودش روی جلد است ، اما طراحی یک چتر و بارانِ زیر چتر( نه خارج از محیطِ داخلیِ چتر) نگاه شما را به سمتِ مانیفست نوگرانه ی او در داخل جلد هدایت می کند؛ جاییکه می بینید عنوانِ درسط هم به شکلی موجز توضیح داده شده است.

آلبوم درصط به نظر نگارنده بعد از برف‌خوانی یکی از بهترین آثار بی‌کلام علی قمصری است. برف خوانی هم را که دیدم مشعوف شدم که کسی آمیزه از علم و هنر و خلاقیت را عرضه کرده است. هرچند قبل از قمصری اجرای کوارتت با تکنوازِ ساز ایرانی سابقه داشته است. اما همان کنسرت برف خوانی بسیاری را ترغیب کرد که به این آنسامبل بیاندیشند. این آنسامبل بنا به ماهیتِ خود هم به علم ارکستراسیون و تنظیم و آهنگسازی نیاز دارد هم به ذوق و خلاقیتِ شما در مقام یک مصنف.

استفاده از کوارتت زهی کلاسیک به جای کوارتت ایرانی(کمانچه) هم در نوع خودش اقدامی شایسته است .این آنسامبل بسیار بیشتر از نمونه ی ایرانیِ خود قابلیت دارد چه در ایجاد بافتها و چه نوانسها و چه در خروجیِ میکس شده ی کار. قمصری که علاوه بر برفخوانی و درصط تجربه های دیگری نیز با کوارتت های خارجی. داخلی داشته است به خوبی از این قابلیتها استفاده کرده است؛ بطوریکه در این البوم انواع نسبتا گسترده ای از آرشه کشیِ سازهای زهی را می توانید بشنوید.

انتخاب میثم مروستی برای اجرای همه ی سازهای زهی هم اقدامی است که نباید به راحتی از کنار آن گذشت .چرا که یکی از ستونهای اجرای موسیقی، رعایت شیوه و استایلِ آن موسیقی است و میثم مروستی با قابلیتهای ویژه ای که در شناختِ موسیقی ایرانی دارد به خوبی میتوانست از عهده ی عملیاتی کردنِ ایده های موسیقایی قمصری بر بیاید.چنانکه در این آلبوم میبینید سولوهایی از ویولنسل و آلتو می شنوید که کاملا بیانگر احاطه ی نوازنده به مختصاتِ موسیقی دستگاهی دارد تا جایی که اگر نوازنده ی کلاسیک جایگزینِ او می شد ، چنین نتیجه ای به دست نمی‌آمد.

قصد ندارم به محتوای اثر بپردازم که در بسیاری از موارد این تحلیل، نه کارآمد است نه موثر؛ به خصوصک ه مولف کسی مثل قمصری باشد که اساسا خود را فرمالیست میداند و بر این تکیه دارد که هنر، فرم است.اما چنانکه شنیدم مدهای موسیقی دستگاهی در این اثر قابل شنیدن است ؛ آرتیکوله ها ایرانی است و این چینش در کنارِ سازها و مختصاتِ سازهای زهیِ کلاسیک ،برای مخاطبان امروزِ دهکده ی جهانی، جذاب و شنیدنی است.

در مقابل به نکته ای اشاره می‌کنم که آن استفاده از سازهایی موثر برای تولیدِ موسیقی است . امری به ظاهر بدیهی که بسیاری از مصنفین از رعایتِ آن بیم دارند . چند اثر دیده یا شنیده اید که سازبندی آنها عبارتست از ۳ تار، ۲ بم تار، ۴ کمانچه ، ۳ کوبه ای و در نهایت، نه بخش نویسی می بینید ، نه تنظیمی می شنوید نه حس می‌کنید که وجود همه ی این سازها در بخشی از تنظیم یا بافتِ اثر موثر بوده است . مهم است بدانیم سازها را به اندازه خرج کنیم . نه برای عجیب‌ جلوه دادن، خلوت و کم ساز؛ نه برای مرعوب کردن و اثرگذاریِ کاذب ، پرتعداد و غیر موثر.

ترکیبهایی مثل ترکیبِ سازبندیِ آلوبم درصط می‌تواند نمونه‌ای از استفاده درست از سازها برای بخش‌نویسی و تولید بافتِ موسیقایی باشد. همه بخشهای صوتی از سوپرانو تا باس مهیا هستند و هرکدام وظیفه ارگانیکِ خود را انجام می‌دهند.

این مراسم، یکشنبه ۱۵ اسفندماه ساعت ۱۷ در شهرکتاب ابن‌سینا واقع در شهرک غرب، انتهای خیابان ایران‌زمین، روبروی بیمارستان بهمن برگزار خواهد شد.

منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
کارگردان فیلم سینمایی «ترک عمیق» در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

امیدوارم ژانر اجتماعی دوباره احیا شود / دغدغه من بیان موضوعات تنهایی و عشق است!

۱۲:۰۹  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با جواد یحیوی

خودم را در تئاتر پالایش میکنم / جنجال حاکم بر سینما، ما را از موضوع فرهنگ و هنر دور کرده است !

۲۱:۱۷  -  ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با پژمان بازغی

انگارخیلی از سبک‌های سینمایی در ایران منسوخ شده است / خاطره بازی با فیلم های سال های دور جشنواره

۱۸:۰۲  -  ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
مجید مظفری بازیگر پرآوازه سینمای ایران به دیباچه گفت؛

نزدیک به یک سال، مو و ریش هایم را نزدم و ۱۲ کیلو چاق شدم!

۰۹:۰۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
غزل شاکری بازیگر فیلم سینمایی « رها » به دیباچه گفت؛

این اطمینان برای من حاصل شد که «رها» از یک خطی نمی‌تواند پایین‌تر باشد!

۱۸:۳۰  -  ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با صمد طاهری، نویسنده مجموعه داستان کوتاه «آن پریزاد سبزگوش»

تا سوژه‌ای به عواطف من چنگ نزند، سراغ نوشتن آن نمی‌روم/ به روند داستان‌نویسی در ایران خوشبین هستم!

۰۹:۱۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
شهاب حسینی به دیباچه گفت؛

«رها» با یک سوم هزینه های مرسوم تولید شده است !

۱۸:۱۳  -  ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با ارسطو خوش رزم، بازیگر سینما و تلویزیون

توجه به لهجه مازندرانی در سریال پایتخت، کار را برای بازی من در «بازی خونی» سخت و وحشتناک کرد!

۱۲:۱۹  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
گزارش مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر ۴۳

افتتاحیه‌ای که نشان داد، نسبت به سال‌های پر فروغ گذشته، همچنان با سردی برگزار می‌شود!

۱۸:۲۶  -  ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با سارا حاتمی، بازیگر فیلم سینمایی «بازی خونی»

تجربه زیست کردن در شخصیت‌هایی که از من فاصله دارد، برایم لذت بخش است / سعی میکنم در مسیر زندگی کاری خودم، به جایزه سیمرغ فکر نکنم!

۱۸:۴۰  -  ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
بازیکن تیم ملی هندبال ایران و باشگاه اینتراخت هاگن آلمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

امیدوارم موفقیت‌های گذشته با رافائل تکرار شود/ ترکیب جوانی و تجربه کلید موفقیت تیم خواهد بود!

۱۴:۰۸  -  ۰۸ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با ندا شهسواری، کاپیتان تیم ملی تنیس روی میز ایران

مسابقات کانتندر عمان سطح حرفه‌ای داشت/ پیشرفت زنان ایرانی در عرصه بین‌المللی افتخار آمیز است

۱۳:۱۹  -  ۲۹ دی ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار