به گزارش دیباچه، محمد ذوقی درباره کم و کیف این همکاری
توضیح داد: مرکز مأوا و پرویز پرستویی در قراردادی برای تولید دو نماهنگ به توافق میرسند.
دو قطعه موسیقی با موضوع سبک زندگی در تهران قدیم و مقام شهدا. پرویز پرستویی هم شعر
این دو نماهنگ را به یغما گلرویی پیشنهاد میکند و نسخه ابتدایی این دو قطعه مورد تأیید
قرار میگیرد. البته برخی فضاسازیهای رسانهای خلاف این موضوع را انتشار داده بود
که آن مسائل چیزی به جز فضاسازی رسانهای نبود و بسیاری از آن مسائل، بیاساس بود.
مدیر روابط عمومی سازمان هنری رسانهای اوج در پاسخ به
این پرسش که چرا پیش از این، درباره ساخت این دو اثر هنری اطلاعرسانی نشده بود، گفت:
کسانی که با فضای هنری آشنا هستند میدانند که ممکن است تولید اثر پیش از انتشار بارها
مورد تجدیدنظر قرار گیرد. چه بسا فیلمنامه یک فیلم سینمایی بهطور کامل نوشته شود،
ولی مورد تایید قرار نگیرد. یا ترانه یک قطعه موسیقی سروده شود و حتی براساس ملودی
و توسط خواننده، خوانده هم شود ولی مورد تأیید تهیهکننده اثر قرار نگیرد و تجدیدنظرهای
اساسی درباره آن صورت گیرد. از این جهت طبیعی است درباره یک موضوع ابتدایی که هنوز
به قطعیت نرسیده و مورد تأیید قرار نگرفته، اطلاعرسانی صورت نگیرد و انتشار خبر رسمی
منوط به نهایی شدن آثار شود.
او ادامه داد: ما در طول یکسال در تعامل با بیش از دو
هزار هنرمند حدود سههزار اثر در قالبهای مختلف هنری تولید میکنیم. آیا این حجم تولید
آثار هنری با همکاری هنرمندان لزوماً به معنای تأیید تمام آثار و اقدامات گذشته و آینده
آنان است؟ آیا از طرفی، کسی میتواند نیت و هدف هنرمندی را که برای شهدا اثری تولید
کرده، مورد خدشه قرار دهد؟ آیا اساسا عاقبت برخی هنرمندان انقلابینما در طول ۳۷ ساله
پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیش چشم ما نیست؟ به نظر میرسد در مورد سخن گفتن، نیتخوانی
و قضاوت درباره افراد و مجموعهها باید مبتنی بر منش اسلام راستین و انصاف رفتار کنیم.
وی اظهار کرد: جای تعجب است که تولید بیش از ۱۱ هزار اثر
در مدت پنج سال - اعم از مستند، پویانمایی، فیلم سینمایی، سریال، طرح گرافیکی، نماهنگ،
نمایش، سرود و ... - با همکاری هنرمندان انقلابی از نقاط مختلف کشور از سوی برخی دیده
نمیشود و اتفاقاتی از این دست که هنوز به مرحله انتشار نرسیدهاند اینچنین به قضاوت
زودهنگام دچار میشوند.
مدیر روابط عمومی سازمان هنری رسانهای اوج متذکر شد: وظیفه
سازمان اوج از ابتدا در دو حوزه «توانمندسازی هنرمندان انقلابی» و «تولید آثار فاخر
انقلابی» متمرکز بوده است. چه بسیار بوده و هستند هنرمندان انقلابی که ظرف همین سالها
با حمایت سازمان اوج تولید آثار هنری را مشق کردهاند و اکنون جزو هنرمندان تراز اول
کشور در حوزههای خود به حساب میآیند و این افتخاری برای سازمان اوج است اما کنار
این، تولید آثاری فاخر و با کیفیت که در فضای عمومی نیز بتواند هنر انقلابی را مورد
توجه قرار دهد همواره جزو رسالتهای سازمان اوج بوده، البته سابقه نقد اینچنینی برای
ما تازه نیست. حتی زمان ساخت فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» و «بادیگارد» هم نقدهایی
از این جنس متوجه سازمان اوج بود ولی وقتی آثار به نمایش درآمد، دیدیم به نظر تمام
طیفهای فکری این آثار تراز هنر انقلابی را بهطور محسوسی بالا بردند. اکنون نیز مانند
گذشته امیدواریم کیفیت و محتوای آثار بعد از انتشار عمومی آنها به بوته نقد گذاشته
شود.
ذوقی بیان کرد: یکی از مواردی که دغدغه جریان فرهنگی انقلاباسلامی
بوده، عدم برخورد حسابشده، هوشمندانه و منصفانه با هنرمندان بوده است. همین اتفاق
باعث آن شده برخی از کسانی که اساسا ژست ضد انقلاب یا ضد دینی نداشتهاند به خاطر بیمهریهایی
که دیدهاند از نظام دلزده شوند و در حالیکه میشد با مدیریتی صحیح، سوءتفاهمهای
به وجود آمده برایشان را حل و فصل کرد. این اتفاقات سبب خروج آنها از کشور و پیوستن
به جریانات ضد انقلاب شد. این نگاه اما مطمئناً منطبق با نگاه پیامبر اکرم(ص) نبوده
و نیست. چه بسیار گرههایی که میشد با دست باز کرد ولی آنقدر سخت و پیچیده شدند که
به انقطاع و قهر انجامید. صد البته ناگفته پیداست این به معنای تأیید اقدامات هنرمندان
مذکور و اقدامات و آثارشان نیست.
او افزود: سازمان اوج با تمام توان در راستای تولید آثار
فاخر با مضامین انقلابی و همچنین توانمندسازی هنرمندان علاقهمند به این جریان مشغول
به خدمت است و امیدواریم آثار تولیدی پیش رو نیز بتوانند تراز هنر انقلابی را بهبود
بخشد.