پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۲۸۶۴
تاریخ انتشار : ۳۴ : ۰۹ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
سومین نشست «همایش ایران فرهنگی در جهان امروز» با حضور معصومه ابتکار -رئیس سازمان حافظت محیط زیست-، اصغر همت -مدیرعامل خانه تئاتر- و فرهاد توحیدی -فیلنامه نویس- برگزار شد.

به گزارش دیباچه، در ابتدای این نشست فرهاد توحیدی با اشاره به نقش هنرمندان در روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، آن‌ها را یکی از گروه‌های مرجع دانست و گفت: آقای رئیس جمهور در کنفرانس سازمان ملل سال 2016 سخنرانی درخشانی را درباره پدیده جهانی گرما داشت و دولت خود را علاوه بر تدبیر و امید دولت محیط زیست نیز معرفی کرد. چگونه فرمان مقام معظم رهبری درباره حفاظت از محیط زیست ابلاغ می شود ولی ما همچنان در تعارض مدیریتی به سر می بریم؟ من از خانم ابتکار می‌پرسم شما که در هیات وزیران در زمینه محیط زیست نظرتان یکی است چرا ما شاهد ایجاد برخی از تعارضات در این زمینه هستیم؟

معصومه ابتکار:جشنواره فیلم سبز به کما رفته بود!

در ادامه اصغر همت گفت: سال گذشته از طرف خانم ابتکار پیامی مبنی بر اینکه شما به عنوان یک هنرمند چه پیشنهادی به خانم ابتکار دارید؟ به دست من رسید که من پاسخ دادم خانم ابتکار خودشان می داند من چه پیشنهادی دارم اما نمی تواند آن را اجرا کند. گفتم فکر می‌کنم همه این چیزها فرمالیته است. بعد گفتم آیا خانم ابتکار این قدرت را دارد که به شهرداری بگوید چرا شما وقتی حضور اتومبیل‌ها را در محدوده طرح ترافیک، محدود می‌کنید، با خرید طرح ترافیک آنها را به این محدوده وارد می کنید؟

سپس توحیدی اظهار کرد: خانم ابتکار در خط مقدم هستند و زمانی که به خوزستان سفر می‌کنند ما باید از نزدیکانشان بشنویم با چه تهدیدهایی رو به رو هستند. خداوند سلامتشان نگه دارد.

معصومه ابتکار نیز با بیان اینکه توجه به فرهنگ موضوع مهمی است، گفت: من تایید می‌کنم که با یکسری تعارض‌ها درگیر هستیم. این همه فرهنگ غنی با رفتارهای امروز ما سازگار نیست. از دولت و مسئولان گرفته تا عموم جامعه از باورها فاصله گرفتیم واین موضوع را در الگوی مصرف آب و انرژی می‌بینیم. ما از مزرعه تا سفره یک سوم غذایمان را هدر می‌دهیم! این‌ها بحث‌های عمیق فرهنگی است که امروزه در کانون توجهات جهان قرار دارد.

او جایگاه روی سن را ترک کرد و برای ارائه گزارش عملکرد دولت یازدهم در زمینه حفاظت محیط زیست توسط اسلایدهایی که تدارک دیده بود پشت تریبون رفت و ادامه داد: دولت یازدهم با شرایط سختی مواجه شد اما یکی از سخت‌ترین شرایط را ما در زمینه محیط زیست داشتیم و دستاوردهای قبلی به صفر رسیده بود. ما با دوره‌ای مواجه شده بودیم که بدترین مواد شیمیایی ممکن در هوای کلان‌شهرها، رها شده بود.

ابتکار در ادامه به موضوعاتی از قبیل حضور تشکل‌های فرهنگی هنری در تشکیل کمپین‌ها و انجمن‌های محیط زیستی، اصلاح ظرفیت‌های زیستی، تشکیل شورای عالی محیط زیست، مقایسه میزان شاخص آلودگی هوا در برخی شهرها و اجرای برنامه آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: درسال 1392 روز نهم اسفند ماه ما شاهد 194 روز پاک و سالم بودیم و در سال 1395 تا به حال 259 روز پاک و سالم داشتیم. از طرفی تعداد روزهای سالم اصفهان به سه برابر رسیده است.

او اضافه کرد: تشکل‌های فرهنگی هنری بازوی قوی ما هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تالاب «هورالعظیم» اظهار کرد: عده‌ای فکر می‌کردند این تالاب با پساب ها و فاضلاب ها احیا شده در حالیکه وقتی این تالاب خشک شد، طبق مذاکراتی که با آقای زنگنه (وزیر نفت) داشتیم، تمامی تاسیسات نفتی از منطقه جمع آوری و بیش از 70 درصد آن آبگیری شد. این‌ها دروغ نیست بلکه در دروغ آن چیز و آن اتفاقی بود که به مردم گفته نمی‌شد.

ادامه صحبت‌های ابتکار به حفاظت تالاب‌ها و اشاره او به تالاب گاوخونی و زاینده رود اختصاص داشت که در این زمینه بیان کرد: گاوخونی در سال 1392 کاملا خشک بود و با تلاش‌هایی که انجام شد تا حدودی احیا شد. همچنین تالاب هورالعظیم هم وضعیت بهتری پیدا کرده است؛ همان تالابی که می گویند دروغ است. آنها که این حرف را می زنند می توانند نقشه های گوگل ارث و ناسا را ببینند و متوجه شوند که این تالاب که در سال 92 صددرصد بیابان بود الان احیا شده و ماهیگیری در آن انجام می شود.

او همچنین گفت: جشنواره فیلم سبز به کما رفته بود و آقای توحیدی و همکارانشان با وجود مشکلات این کار را ادامه دادند. این مشکلات باعث نشده تا از این عرصه عقب نشینی کنیم.

همت در ادامه اظهار کرد: بسیار خوب است که در ماه های پایانی دولت و بعد از 37،38 سال، دکتر صالحی امیری این لطف را کردند که این همایش برگزار شود و ما با یکدیگر گفت‌وگو کنیم، گرچه گفت‌وگو نشد اما حداقل ِ شرایط برای آن مهیا شد. و با تعاملی که ایجاد می‌شود، راهکارهایی پیدا کرد.

مدیرعامل خانه تئاتر رو به ابتکار گفت: شما در عرصه سینما وارد شدید که زیاد موثر نبوده اما می‌تواند موثر باشد، از طرفی با توجه به سهل‌الوصول بودن تئاتر و امکان تئاتر خیابانی می‌توانید در این حوزه نیز کارهای خوبی انجام دهید.

همت تاکید کرد: امیدوار هستم حرف‌های قشنگ تبدیل به عمل هم بشود.

در ادامه توحیدی بیان کرد: دانشمندان می‌گویند ما در دوران آنتروپونیسم هستیم و این یعنی تاثیرات انسان بر پوسته زمین عمیق‌تر از همیشه است و تغییرات به سرعت اعمال می‌شود و معلوم نیست زمین تا کی بتواند این موضوع را تحمل کند.

این فیملنامه نویس اضافه کرد: مهم‌تر از مسئولیت تغییر رفتار ما است و ابزار هنر بیش از هرچیزی می‌تواند در زمینه بهبود وضعیت محیط زیست موثر واقع شود. امیدوار هستم رابطه نزدیک میان سازمان حفاظت محیط زیست و هنرمندان ادامه پیدا کند تا به مسئولیت‌هایمان بیشتر عمل کنیم.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲