پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۲۷۲۳
تاریخ انتشار : ۲۵ : ۰۹ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۵
تهیه‌کننده سریال «پرستاران» که این شب‌ها از شبکه یک سیما راهی آنتن می‌شود، به بیان توضیحاتی درباره ساختار این مجموعه و برخی از انتقادات، پرداخت.

به گزارش دیباچه، داوود هاشمی در پاسخ به این پرسش که چقدر ایده این سریال مستقل است و آیا از سریال استرالیایی «پرستاران» (All saints) که چند سال پیش از شبکه یک سیما پخش می‌شد، الگوبرداری شده است، اظهار کرد: داستان سریال «پرستاران» از این قرار است که ماه رمضان گذشته، وزیر بهداشت (سیدحسن هاشمی) من و آقای افخمی را به افطار دعوت کردند و به ما پیشنهاد داد که یک سریال با موضوع پزشکی طراحی کنیم که از تلویزیون پخش شود. به دنبال این پیشنهاد چند جلسه دیگر با آقای وزیر برگزار کردیم و ایشان هم وقت گذاشتند در این زمینه تحقیقاتی را انجام دادیم.

داوود هاشمی: «پرستاران» به پیشنهاد وزیر بهداشت ساخته شد

او ادامه داد: در نهایت پس از بررسی‌هایی که در جلسات مختلف با آقای وزیر بهداشت انجام شد، به یک سیناپس رسیدم که باز همه برای آن سیناپس جلسه‌ای با آقای وزیر برگزار کردیم و باز هم آن را مورد بررسی قرار دادیم و در همان جلسه هم من به همراه آقای افخمی مطرح کردیم که ما سریال نمی‌سازیم که در آن فقط اتفاقات خوب رخ بدهد، بلکه باید ضمن حفظ منزلت پرستاران، مشکلات این حوزه را هم مطرح کنیم و در غیر این صورت همان طور که در کارنامه ما هم نیست، سریال سفارشی نمی‌سازیم. برای سریال «۱۲۵» همه که با آقای افخمی رفته بودیم، دقیقاً همین شرایط را مطرح کردیم.

تهیه‌کننده سریال «پرستاران» با بیان اینکه در این سریال از سریال‌های خارجی الگوبردای نشده است، یادآور شد: به طور کلی ما در این سریال از هیچ سریال خارجی ایده نگرفتیم و این یک سریال کاملا ایرانی است که بر اساس تحقیقات خودمان آن را طراحی کرده‌ایم. به عنوان مثال تلاش کردیم در این مجموعه فقط به محیط بیمارستان و اورژانس اکتفا نکنیم و در واقع می‌توان گفت ۴۰ تا ۵۰ درصد کار به محیط‌های خانوادگی اختصاص دارد و پیش‌بینی خودمان هم این است که تا پایان کار نیز همین رویه را ادامه بدهیم. افرادی که می‌گویند این سریال از سریال استرالیایی «پرستاران» یا سایر سریال‌های خارجی الگوبرداری شده است، باید به صورت مصداقی انتقاداتشان را عنوان کنند.

هاشمی با اشاره به بازخورد مخاطبان از سریال «پرستاران» بیان کرد:مخاطبان می‌توانند نظرشان را در سایت رسمی سریال مطرح کنند و تاکنون نیز برخی از مخاطبان تعریف و عده‌ای هم نقد کرده‌اند. خوشبختانه از آنجایی که فیلمامه سریال تقریبا‍ً به صورت همزمان نوشته می‌شود، تا آنجایی که ممکن است نظرات مخاطبان را در ادامه کار لحاظ می‌کنیم.

داوود هاشمی: «پرستاران» به پیشنهاد وزیر بهداشت ساخته شد

این تهیه‌کننده تلویزیونی همچنین در پاسخ به این پرسش که چقدر تلاش می‌شود تا در سریال «پرستاران» به موضوعات تخصصی پزشکی و پرستاری توجه شود، گفت: از ابتدای کار وزارت بهداشت، پرستاری را با ۱۳ سال سابقه مامور کرد در این پروژه همراه ما باشد و ایشان نیز در تمام سکانس‌های اورژانس حضور دارند و مشاوره می دهند. همچنین از پزشکان دیگری هم برای ضبط برخی از سکانس‌ها و نگارش بخش‌های تخصصی فیلمنامه مشاوره می‌گیریم. در مجموع تمام تلاشمان را کردیم تا دیالوگ‌های فنی و تخصصی سریال بر اساس نظارات افراد متخصص نوشته شود.

هاشمی اضافه کرد: البته در این میان هم ممکن است ایراداتی در جزئیات سریال وجود داشته باشد که پزشکان و پرستاران انتقاداتی نسبت به آن بخش‌ها داشته باشند؛ اما در مجموع می‌توان گفت که در سکانس‌های تخصصی بیش از ۸۵ درصد از الفاظ و اصطلاحات تخصصی پرستاری و پزشکی استفاده شده است. از طرفی هم باید به این نکته توجه کرد که به کاربردن این الفاظ تخصصی پزشکی و پرستاری برای بازیگران سخت است و به همین خاطر هم برخی از سکانس‌های اورژانس را با برداشت‌های زیاد ضبط می‌کنیم. ضبط سکانس‌های اورژانس کار دشورای بود و واقعاً برخی از روزها ما فقط می‌توانیم ۱.۵ تا ۳ دقیقه ظبط کنیم.

تهیه‌کننده سریال «پرستاران» درباره لوکیشن اورژانس این سریال توضیح داد: در ابتدای این پروژه، آقای وزیر به ما گفتند که یک اورژانس در اختیار ما قرار می‌دهند. اما واقعیت این بود که در اورژانس‌هایی که دایر هستند، امکان تصویربرداری وجود ندارد و کار اورژانس هم مختل می‌شود. به همین خاطر تصمیم گرفتیم که یک لوکیشن اورژانس با تمام استانداردهای وزارت بهداشت بسازیم و تقریبا سه ماه برای ساخت آن وقت گذاشتیم. تمام وسایل پزشکی هم که در لوکیش وجود دارد را وزیر بهداشت در اختیار سریال قرار دادند؛ ما از ایشان خواسته بودیم که وسایل استوک اورژانس را در اختیار ما قرار بدهند، اما ایشان قبول نکردند و وسایل نو در اختیار ما قرار دادند و در نهایت با بیش از ۲.۵ میلیارد این اورژانس را تجهیز کردیم. این موضوع در هیچ پروژه‌ دیگری رخ نداده است.

هاشمی همچنین در پایان سخنانش اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۳۲ قسمت از سریال را ضبط کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم تا پیش از عید ۲۷ قسمت را پخش کنیم و باقی پس از عید نوروز راهی آنتن شود و تا پایان اردیبهشت هم مرحله تولید ادامه خواهد داشت.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲