جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۲۲۷۰
تاریخ انتشار : ۲۷ : ۱۱ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
با حضور شهردار تهران و هنرمندان
پردیس تئاتر تهران با حضور شهردار تهران، رییس سازمان فرهنگی هنری و جمعی از هنرمندان پیشکسوت تئاتر همراه با تجلیل از چهره‌های برجسته هنر نمایش روز گذشته به صورت رسمی گشایش یافت.

به گزارش دیباچه، آیین گشایش رسمی پردیس تئاتر تهران روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران، محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری، جمعی از هنرمندان و با اجرای برنامه‌های گوناگون نمایشی برگزار شد.

پردیس تئاتر تهران به صورت رسمی گشایش یافت

صلاحی: افتخار می‌کنیم که این مجموعه در جنوب شهر ساخته شد

محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری نخستین سخنران مراسم بود که با گرامی داشتن یاد هنرمندانی که در سال ۹۵ ما را ترک کردند، گفت: به شهردار محترم و هنردوست تهران خیر مقدم عرض می‌کنم که یک مدیر جهادی و لایق است. دکتر قالیباف از وقتی شهردار شدند، شاهدرشد تعداد سالن‌های سینما و تئاتر بوده‌ایم و تمام این خدمات به مردم بزرگ ایران تقدیم می‌شود.

وی افزود: چند شب است که در این سالن‌ها نمایش اجرا می‌شود، اما افتتاح رسمی آن را امشب انجام می‌دهیم. پردیس تئاتر تهران با کمک معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و آقای ایازی، حجت‌الاسلام امرودی، مهندس جعفری و سایر مدیران شهرداری تهران ساخته شده است و شامل ۱۰ سالن از جمله سالن اصلی با ظرفیت ۸۰۰ نفر است.

پردیس تئاتر تهران به صورت رسمی گشایش یافت

صلاحی با اشاره به نامگذاری سالن‌های پردیس تئاتر به نام هنرمندان پیشکسوت گفتسالن‌های نمایش به نام هنرمندان پیشکسوت تئاتر، داوود رشیدی، علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، جمشید مشایخی و محمود استادمحمد نامگذاری شده است. افتخار می‌کنیم که این مجموعه در جنوب شهر ساخته شد و فاصله جنوب و شمال تهران کاهش پیدا کرد. امیدوارم بتوانیم ایستگاه مترو هم در نزدیکی پردیس تئاتر تهران داشته باشیم تا مردم بتوانند راحت‌تر به اینجا بیایند. این پیشنهاد داده شده و مقدمات آن در حال انجام است.

وی ادامه داد: خبر خوش دیگری که می‌توانیم بدهیم این است که پردیس تئاتر صبا هم با ۶ سالن به زودی در خیابان ملک افتتاح می‌شود. شهرداری تهران فعالیت اجتماعی مهمی هم کرده که آن ایجاد گرمخانه‌هاست، برای اینکه هیچ کس شب را در خیابان نخوابد. همچنینن آموزش کودکان بازمانده از تحصیل نیز در دستور کار شهرداری قرار گرفته، در حالی که طبق قانون وظیفه شهرداری نیست. این طرح جهاد مهربانی نام دارد که مرحله ثبت نام آن تمام شده و کار آموزش در فرهنگسراها و سراهای محله در حال آغاز است. زیبنده شهر ما نیست که این همه کودک کار داشته باشد و امیدوارم طرح به خوبی اجرا شود.

پردیس تئاتر تهران به صورت رسمی گشایش یافت

هنر یک زبان انسانی و بین المللی است

در ادامه این مراسم شهردار تهران به شهروندان و هنرمندان حاضر در مراسم افتتاحیه خیر مقدم گفت و عنوان کرد: در ابتدا یاد شهدای آتش نشان را گرامی می‌دارم که نشان دادند هنوز فرهنگ ایثار در وجود یکایک ایرانیان یافت می‌شود.

تاکید بر نقش فرهنگ در توسعه

وی ادامه داد: هنر یک زبان انسانی و بین‌المللی است. بدون شک هنر تبلور زیبایی‌هایی است که خالق اصلی آن خداوند است و این شما هنرمندان هستید که آن را به تصویر می‌کشید. زمانی که فلسفه هنر و دین با هم پیوند می‌خورند، هم‌افزایی و پایایی نقش هنر و دین را می‌بینیم. امروز در سراسر جهان هر انسانی را که ببینید، تحت تأثیر این پیوند است.

قالیباف با اشاره به نقش فرهنگ در توسعه گفت: امروز ما مسئولان باید این را باور داشته باشیم که پیشرفت در جامعه به تنهایی در گروی تکنولوژی نیست، بلکه در گروی ارتقای فرهنگ و توسعه اجتماعی جامعه است. کیفیت زندگی تأثیر گرفته از سبک زندگی است و در اینجا نقش هنر به خوبی مشخص می‌شود.

پرهیز از نگاه ابزاری به هنر

وی اضافه کرد: بنده در حوزه‌های گوناگون مدیریت شهری مانند حمل و نقل، زیباسازی، مدیریت پسماند و... تلاشم را کرده‌ام و اگر اشکالی هست از مردم عذرخواهی می‌کنم، چون بضاعت ما همین بوده است. اما به جرئت می‌گویم در بخش فرهنگ و هنر کوتاهی نکرده‌ام، چرا که هنر و فرهنگ شناسنامه کشور است و سعی کرده‌ایم هرگز به آن نگاه ابزاری نداشته باشیم.

شهردار تهران تصریح کرد: هنر برای ارتقای خودش نیاز به ابزارهایی دارد که نمونه‌اش همین پردیس تئاتر تهران است و امروز زیرساخت‌های فرهنگی و هنری شهر تهران اگر بیشتر از کارهای عمرانی مانند مترو، بزرگراه و... نباشد، کمتر نیست. وقتی در اینجا نمایشی را از یک گروه جوان دیدم، با تمام وجودم ایمان آوردم کاری که هنر و به ویژه هنر نمایشی به عنوان مادر هنرها در چند دقیقه برای ارتقای کیفیت زندگی انجام می‌دهد، با هیچ هنری قابل مقایسه نیست و شاید ده‌ها کتاب این میزان اثرگذاری را نداشته باشد. در همین لحظه و با دیدن نمایش در این سالن همه خستگی‌ها و دل‌شکستگی‌هایم از بین رفت.

وی افزود: لازم می‌دانم خاطره‌ای را بگویم و از دو هنرمند عزیز از دست رفته یاد کنم، دو عزیزی که یک خانواده را تشکیل داده بودند. قبل از فوت آقای حمید سمندریان در بازدید از تماشاخانه ایرانشهر ایشان را در ماه‌های آخر عمرشان دیدم. مرحوم سمندریان به من این نکته را گوشزد کردند که زنده بودن و پویا بودن یک شهر به زنده بودن و پویا بودن تئاتر آن شهر بستگی دارد. حدود سه سال بعد هم خانم هما روستا را در مراسم رونمایی از یادبود مرحوم سمندریان دیدم و ایشان این درخواست را داشت که حتماً تلاش کنیم مجموعه آکادمیک ایشان را به عنوان یک گنجینه حفظ کنیم و توسعه دهیم تا در این مجموعه به روی جوانان هنردوست باز باشد.

قالیباف در پایان گفت: همه سعی ما این است که بتوانیم برای ارتقای فرهنگ این مرز و بوم و پیوند عمیق بین فلسفه دین و هنر تلاش کنیم که هر دوی اینها می‌تواند کیفیت زندگی را در بعد مادی و معنوی ارتقا دهد و من به عنوان یک خدمتگزار در رکاب شما هنرمندان جوان و پیشکسوت حاضر هستم.

پردیس تئاتر تهران به صورت رسمی گشایش یافت

تجلیل از ۲۵ پیشکسوت هنر نمایش

بخش دیگر مراسم افتتاح پردیس تئاتر تهران تجلیل از چهره‌های اثرگذار و پیشکسوت هنر نمایش بود که هنرمندانی مانند مرضیه برومند، احترام برومند، بهرام شاه محمدلو، آهو خردمند، داریوش اسدزاده، ایرج راد، پری صابری، اصغر همت، حمید مظفری، داود فتحعلی بیگی، حسین محب اهری، مائده طهماسبی، ابراهیم آبادی، حسین عاطفی، سهراب سلیمی، کاظم هژیرآزاد، داریوش مودبیان، محمد بهرامی، حسین مسافر آستانه، نصرالله قادری، فرهاد تجویدی، زهرا صبری، مهدی قلعه و شیوا مسعودی روی صحنه رفتند و تجلیل شدند.

همچنین تجلیل ویژه شهرداری تهران و سازمان فرهنگی هنری به پاس سال‌ها تلاش در عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون به رضا رویگری اختصاص پیدا کرد. خبر خوش شهردار تهران بخش دیگری از مراسم افتتاحیه بود؛ محمدباقر قالیباف به اهالی هنر مژده داد که به همت شهرداری تهران برای آکادمی مرحوم حمید سمندریان یک مکان خوب در منطقه ۱۲ اختصاص یابد.

اجرای نمایش در محوطه باز و سالن‌ها شامل پرفورمنس، موسیقی محلی، عروسک‌های غول‌پیکر، نورافشانی در محوطه بیرونی پردیس تئاتر، اجرای موسیقی-نمایش با مضمون شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو و گفتن خیر مقدم و اهدای شاخه گل به شهردار تهران توسط فرزندان شهدا بخش‌های مختلف مراسم بود و در پایان این مراسم نمایش «من» به کارگردانی فرهاد تجویدی برای حاضران روی صحنه رفت.

قطب‌الدین صادقی، مرضیه برومند، اصغر همت، ایرج راد، پری صابری، فریبا متخصص، حسین محب اهری، فرهاد آییش، مائده طهماسبی، سهراب سلیمی، فرزانه نشاط خواه، حسین عاطفی، جهانگیر الماسی، اعظم بروجردی، شکرخدا گودرزی، آهو خردمند، رضا رویگری، نصرالله قاری، سعید اسدی، محمد کاسبی، شیوا مسعودی، جمشید جهانزاده، امیر عبدالحسینی، معاون هنری و شهرام کرمی مدیر امور نمایش سازمان فرهنگی هنری، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، پیمان شریعتی رئیس مجموعه تئاتر شهر، ارمغان بهداروند، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و سردار مرتضی طلایی از جمله هنرمندان و چهره‌های حاضر در مراسم افتتاح پردیس تئاتر تهران بودند.

پردیس تئاتر تهران به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه تئاتر کشور با داشتن ۱۰ سالن نمایشی و امکانات مختلف برای فعالیت گروه‌های نمایشی در اتوبان امام علی جنوبی، محلاتی شرقی، خیابان شهید شاه‌آبادی جنوبی، بعد از میدان مالک اشتر، خیابان شهید بقایی واقع شده است.

این مرکز این روزها با اجرای نمایش «من» به کارگردانی فرهاد تجویدی، نمایش «هدیه مرموز» به کارگردانی یاسر خاسب، نمایش «تاج عروس خاله و خروس» به کارگردانی احمد سلیمانی، نمایش «روزگار یک سگ» به کارگردانی مهدی قلعه و نمایش «ریحانه» به کارگردانی سیروس همتی فعالیت خود را آغاز کرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار