جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۲۲۲۲
تاریخ انتشار : ۰۱ : ۱۰ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
اولین نقطه برای توسعه فرهنگی و پیبشرفت اعتمادسازی با اهالی اندیشه و قلم است شهادت می‌دهم از گذشته‌های دور و حتی پیش از آ‌نکه آقای روحانی رئیس جمهور شوند همیشه به ما و دیگران تذکر می‌دادند که به اصحاب قلم اعتماد کنید و سخت‌گیری بی‌مورد را رها کنید.

به گزارش دیباچه سیدرضا صالحی امیری (وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی) در آیین اختتامیه و اهدای جوایز برگزیدگان سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال و بیست و چهارمین دوره جهانی کتاب سال با اشاره به بعد فرهنگی شخصیت رئیس‌جمهور گفت: رئیس جمهور ما خود اهل قلم است و آشنایی دیرینه‌ای با فقه فرهنگ و اندیشه دارد. در واقع او بیش از آنکه مقام دولتی باشد چهره‌ای فرهنگی و اندیشمند و آشنا به نشر شناخته می‌شود. خدا را شاکریم که دولت یازدهم عزت، کرامت و امنیت را به صاحبان اندیشه و قلم بازگردانده و اعتماد و تعامل خوبی بین فرهنگیان و دولت ایجاد شده است. این اعتمادسازی سرمایه بزرگی برای دولت یازدهم است که ما در وزارت ارشاد به آن می‌بالیم.

صالحی امیری: امروز دیگر سخت‌گیری به پایان رسیده!

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اولین نقطه برای توسعه فرهنگی و پیبشرفت اعتمادسازی با اهالی اندیشه و قلم است شهادت می‌دهم از گذشته‌های دور و حتی پیش از آ‌نکه آقای روحانی رئیس‌جمهور شوند؛ همیشه به ما و دیگران تذکر می‌دادند که به اصحاب قلم اعتماد کنید و سخت‌گیری بی‌مورد را رها کنید.

صالحی امیری افزود: امروز دیگر سخت‌گیری به پایان رسیده و دوران هم‌فکری و هم اندیشی با اهالی قلم آغاز شده است. از مجموع 65 اثری که امسال مجوز انتشار گرفته‌اند 14 هزار اثر ترجمه و بیش از 50 هزار اثر تالیفی هستند. از میان آثار تالیفی نیز 45 هزار عنوان چاپ اول هستند و در این حجم از انتشار کتاب مسیر نظارت و ممیزی آنقدر ناچیز بوده که اصلا قابل حساب نیست. یعنی چیزی کمتر از سه هزارم درصد اصلاح و ممیزی انجام شده است و از میان همین سه هزارم نیز مذاکره، گفت‌وگو موارد لازم تذکر داده شده است. همین جا اعلام می‌کنیم کمترین سخت‌گیری برای اهالی قلم و نشر انجام شده و از این به بعد می‌شود این مساله‌ای است که ابلاغ نیز شده است.

او همچنین با اشاره به فضای باثبات و آرام محیط فرهنگی کشور تاکید کرد: ایجاد فضای باثبات و آ‌رام در محیط فرهنگی یکی از دستاوردهای دولت یازدهم است. ما معتقدیم فعالیت فرهنگی در محیط پرمناقشه امکان‌پذیر نیست و اصحاب این حوزه اساسا با جنجال و مجادله میانه‌ای ندارند. امروز با افتخار اعلام می‌کنیم تمامی دستگاه‌های بزرگ فرهنگی با 22 ماموریت مستقیم و ده‌ها ماموریت غیرمستقیم در آرام‌ترین و باثبات‌ترین شرایط خود پس از انقلاب به سر می‌برند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: دلیل این آرامش و ثبات در حوزه فرهنگ نیز ایجاد اعتماد میان دولت، دستگاه‌های فرهنگی و اهالی فرهنگ و اندیشه است.

صالحی امیری سپس از رسانه ملی درخواست تا خدمات فرهنگی که در جامعه اتفاق می‌افتد را به مردم منتقل کند و گفت: در دولت یازدهم خدمات فرهنگی متعددی به ویژه در بحث کتاب و کتابخوانی انجام شده است پایتخت کتاب، روستاهای دوستدار کتاب، باشگاه‌های کتابخوانی، گروه‌های مروج کتابخوانی همگی برای خیزش کتابخوانی در کشور شکل گرفته‌آند در حال حاضر بیش از هزار روستا رد طرح روستاهای دوستدار کتاب شرکت کردند. پانصد گروه مروج کتابخوانی شکل گرفته در 16 شهر نیز 2500 باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان تاسیس شده است و نمایشگاه‌های کتاب نیز در سراسر کشور و اقصی نقاط دنیا فعال است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره افزایش تعامل فرهنگی کشور با جهان یادآور شد: حضور میهمانان خارجی در رویدادهای فرهنگی ما مثل جایزه جهانی کتاب سال و نمایشگاه کتاب یعنی تعامل فرهنگی و اندیشه‌ای ایران با جهان برقرار است. 24 سال است که جایزه جهانی کتاب سال برگزار می‌شود و هر سال نیز قوی‌تر از گذشته میهمانان ارزشمندی را داریم. صد ناشر خارجی در نمایشگاه کتاب تهران حاضر می‌شود و در 40 نمایشگاه خارجی نیز شرکت می‌کنیم. هم مهمان ویژه نمایشگاه‌های خارجی می‌شود و هم کشورهای خارجی میهمان ما می‌شوند.

وی اضافه کرد: اقداماتی برای ترجمه آثار ایرانی به زبان‌های دیگر نیز انجام می‌دهیم 14 هزار ترجمه از آثار خارجی داشتیم که یعنی تعامل برای دریافت اندیشه‌های دیگران.

صالحی امیری در پایان تاکید کرد: تمام اینها یعنی یک تغییر نگاه درباره اصحاب قلم، فرهنگ و اندیشه شکل گرفته است ما تفکیکی در جامعه اندیشه و قلم قائل نیستیم هرکس زیر چتر انقلاب و رهبری و منطبق با اصول نظام حرکت می‌کنند مورد حمایت وزارت ارشاد است.


منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳