سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۴  |  Tuesday, 05 August 2025
کد خبر: ۴۱۹۸۳
تاریخ انتشار : ۴۵ : ۱۱ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵

«تابستان داغ» درباره خانواده‌های بی‌مسئولیت

نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «تابستان داغ» به کارگردانی ابراهیم ایرج‌زاد در دومین شب از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با حضور عوامل این اثر سینمایی برگزار شد.

به گزارش دیباچه به نقل از ستاد خبري جشنواره فيلم فجر، نشست پرسش و پاسخ فيلم «تابستان داغ» ساخته ابراهيم ايرج‌زاد با حضور كارگردان، پريناز ايزديار، علي مصفا، صابر ابر، مينا ساداتي، يسنا ميرطهماسب بازيگران فيلم، مانيا عليجاني، بازيگر خردسال، پيام كرمي، فيلمنامه نويس، جواد نوروزبيگي، تهيه‌كننده، هومن بهمنش، مجري طرح و مديرفيلم برداري، با اجراي محمود گبرلو بامداد امروز (سه شنبه سيزدهم بهمن ماه) در سالن سعدي برج ميلاد برگزار شد.

«تابستان داغ» درباره خانواده‌های بی‌مسئولیت

ايرج‌زاد با بيان اين مطلب كه از انرژي كه گرفتم هيجان‌زده هستم، گفت: از كليه تيّم توليد فيلم تشكر مي‌كنم كه به من كمك كردند در بهترين شرايط و كامل ترين امكانات اين فيلم را بسازم.

وي مدت ساخت «تابستان داغ» را دو سال عنوان كرد و ادامه داد: چندسال بود كه دغدغه اين را داشتم قصه‌اي را كار كنم كه با فيلمنامه پيام كرمي مواجه شدم و در اين فيلمنامه هراقتباسي كه مي توانستم از رمان داشته باشم، وجود داشت و پس از چندين بار بازنويسي به اين چارچوب رسيديم.

ايرج‌زاد درباره شباهت فيلم با فيلم‌هاي فرهادي گفت: هر فيلمساز أولي به اين فكر مي‌كند كه فيلمش داراي چه حال و هوا و فضايي باشد، من براي آشتايي عواملم با نوع روايتم ٥ فيلم كوتاهم را به آنها نشان دادم و ما درباره جاي كات‌ها، سكوت‌ها صحبت كرده بوديم كه درست متضاد سينماي آقاي فرهادي بود و فيلم مطلقا براساس كارهاي ايشان نبود.وي درباره شباهت فيلم با «كریمر عليه كریمر» گفت: در زوج‌هاي امروز، همچنان آدم‌ها به دنبال اهداف شخصي خود هستند و نسبت به خانواده‌اي كه تشكيل داده‌اند مسئول نيستند، و اين مهمترين نكته‌اي بود كه از فيلم «كریمر عليه كریمر» گرفتم.

ايرج‌زاد درباره بازيگر خردسال فيلم گفت: ما ابتدا براساس بازي مانيا، او را انتخاب كرديم و بعد فيزيك و چهره. به نظرم او با انتخاب هاي درست مي تواند بازيگر بسيار موفقي شود.

کارگردان فیلم «تابستان داغ» در ارتباط با بازي گرفتن از بازيگران خردسال گفت: يكي از چيزهاي كه من از اصغر فرهادي و مرحوم كيارستمي كه اين فيلم را زمان كليد زدن به روح ايشان تقديم كرديم، ياد گرفتم درباره بازي با بازيگران خردسال بود.
وي با مطرح كردن پيشنهاد داوري بازي بچه ها در جشنواره، اضافه كرد: من به كمك گروهم سعي مي كرديم  وضعيت را براي بچه ها باورپذير كنيم.
كرمي در ارتباط با سرنوشت نامعلوم بچه در فيلم گفت: در نسخه صدوبيست صفحه اي اول فيلم ادامه قصه بچه وجود داشت، اما براي من روابط اهميت بيشتري داشت و به دليل دلچسب نبودن اين بخش ها، آن ها را كنار گذاشته شد.
نوروزبيگي از حضور خانم فلاح به عنوان سرمايه گذار و مشاور در اين فيلم تشكر كرد كه بدون حضور وي اين فيلم شكل نمي گرفت.
صابر ابر درباره تجربه حضور در «تابستان داغ» گفت: مهمترين نكته، گروه صميمي بود و مشورت هاي زيادي قبل از شروع فيلمبرداري داشتيم.
پریناز ايزديار نیز با اشاره به اينكه فيلمنامه من را بسيار جذب كرد، اضافه كرد: پس از صحبت با آقاي ايرج زاد و  تكليف روشنشان با فيلمنامه براي انتخاب اين فيلم مطمئن شدم.
علی مصفا در این نشست درباره دلايلش براي انتخاب اين فيلم، گفت: من قبلا تجربه كار با بهمنش را داشتم و فيلمنامه برايم جذاب بود، همچنين دوست داشتم با بازيگران جوان كار كنم و حس جواني كنم.
مینا ساداتي هم درباره مرد سالار بودن جامعه و نقشش در فيلم، گفت: در طول فيلمبرداري با کارگردان درباره اين موضوع كه چرا هميشه زن ها بايد مورد ستم واقع شوند، كلنجار مي رفتم، اما در جلسات فيلمنامه خواني زيادي که داشتيم، چيزي كه در فيلم درباره رنج زنان مي بينيد، بسيار تلطيف شد.
وي ادامه داد: يكي از وظايف فيلم بررسي چنين مسائلي است كه در نهايت بتوانيم به شرايط برابر زن و مرد برسيم.
بهمنش درباره نماهاي فيلم و رويكردش نسبت به فيلمبرداري فيلم، گفت:  تلاش كردم عمق ميدان فيلم بالا باشد زيرا اين عمق ميدان با روابط كاركترها در ارتباط است.
وي ادامه داد: خانه اي كه در فيلم ديديد، كلاژ سه خانه است و زحمت زيادي براي اين طراحي صحنه كشيده شده است و ما سعي كرديم در فيلمبرداري هم اين فضاهاي متفاوت را يكدست نشان دهيم.
بهمنش درباره موضوع اصلي فيلم گفت: براي ما حل يك بحران،  مهم بود و تصميمان بر اين بود بيشتر از اينكه تمركزمان را روي درام هاي معمول بگذاريم، روي هسته مركزي كه حل يك بحران اجتماعي است تمركز كنيم.

مطالب برگزیده
پژوهشگر موسیقی آذربایجان و نوازنده ساز قوپوز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

عاشیق‌ها صدای تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان هستند/ موسیقی آذربایجان، موسیقی زنده و مردمی است

۱۳:۰۱  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
ملی پوش فوتبال زنان با «دیباچه» مطرح کرد؛

از لیگ تا تیم ملی؛ گلرهای ایران برای یک رؤیا متحد شده‌اند

۱۲:۵۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
عضو تیم ملی وزنه برداری در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فقط شروع مسیر من است/ تمرین با بزرگان جهان برایم ارزشمند است

۱۲:۳۳  -  ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
قهرمان اسکواش زنان کشورمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

اسکواش زنان ایران در مسیر پیشرفت حرکت می کند/ هدفم رسیدن به رنکینگ زیر ۵۰ جهان است!

۰۹:۰۰  -  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

از میزبانی تور جهانی برای محک بازیکنان ملی بهره می‌بریم/ همه بازیکنان زیر ذره‌بین هستند

۱۶:۲۳  -  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم قهرمان لیگ کانوپولو در گفتگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

با تجهیزات حرفه‌ای به مدال جهانی نزدیک می‌شویم/ نسل جوان انگیزه بیشتری برای قهرمانی دارند

۰۹:۰۰  -  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴
سعید الهی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

فیلم «میرو» بازنمایی فرهنگ ایثار و شهادت در بین قوم بلوچ است/ قومیت‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از هویت ملی ما هستند

۱۲:۵۴  -  ۲۰ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با سخنگوی سازمان بنادر و دریانوردی در طرح تسهیل سفرهای نوروزی

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰‌هزار مسافر در نوروز ۱۴۰۴ سفر دریایی داشتند/ مسافران از سوار شدن بر قایق‌های غیرمجاز اجتناب کنند

۱۴:۴۵  -  ۱۱ فروردين ۱۴۰۴
مدیرکل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با دیباچه:

فیلم سینمایی«میرو»» ۱۸ فروردین در سینماهای منتخب هنر و تجربه اکران می‌شود

۰۹:۰۰  -  ۰۱ فروردين ۱۴۰۴