سه‌شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۴  |  Tuesday, 22 April 2025

دیباچه

کد خبر: ۴۱۹۸۳
تاریخ انتشار : ۴۵ : ۱۱ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «تابستان داغ» به کارگردانی ابراهیم ایرج‌زاد در دومین شب از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با حضور عوامل این اثر سینمایی برگزار شد.

به گزارش دیباچه به نقل از ستاد خبري جشنواره فيلم فجر، نشست پرسش و پاسخ فيلم «تابستان داغ» ساخته ابراهيم ايرج‌زاد با حضور كارگردان، پريناز ايزديار، علي مصفا، صابر ابر، مينا ساداتي، يسنا ميرطهماسب بازيگران فيلم، مانيا عليجاني، بازيگر خردسال، پيام كرمي، فيلمنامه نويس، جواد نوروزبيگي، تهيه‌كننده، هومن بهمنش، مجري طرح و مديرفيلم برداري، با اجراي محمود گبرلو بامداد امروز (سه شنبه سيزدهم بهمن ماه) در سالن سعدي برج ميلاد برگزار شد.

«تابستان داغ» درباره خانواده‌های بی‌مسئولیت

ايرج‌زاد با بيان اين مطلب كه از انرژي كه گرفتم هيجان‌زده هستم، گفت: از كليه تيّم توليد فيلم تشكر مي‌كنم كه به من كمك كردند در بهترين شرايط و كامل ترين امكانات اين فيلم را بسازم.

وي مدت ساخت «تابستان داغ» را دو سال عنوان كرد و ادامه داد: چندسال بود كه دغدغه اين را داشتم قصه‌اي را كار كنم كه با فيلمنامه پيام كرمي مواجه شدم و در اين فيلمنامه هراقتباسي كه مي توانستم از رمان داشته باشم، وجود داشت و پس از چندين بار بازنويسي به اين چارچوب رسيديم.

ايرج‌زاد درباره شباهت فيلم با فيلم‌هاي فرهادي گفت: هر فيلمساز أولي به اين فكر مي‌كند كه فيلمش داراي چه حال و هوا و فضايي باشد، من براي آشتايي عواملم با نوع روايتم ٥ فيلم كوتاهم را به آنها نشان دادم و ما درباره جاي كات‌ها، سكوت‌ها صحبت كرده بوديم كه درست متضاد سينماي آقاي فرهادي بود و فيلم مطلقا براساس كارهاي ايشان نبود.وي درباره شباهت فيلم با «كریمر عليه كریمر» گفت: در زوج‌هاي امروز، همچنان آدم‌ها به دنبال اهداف شخصي خود هستند و نسبت به خانواده‌اي كه تشكيل داده‌اند مسئول نيستند، و اين مهمترين نكته‌اي بود كه از فيلم «كریمر عليه كریمر» گرفتم.

ايرج‌زاد درباره بازيگر خردسال فيلم گفت: ما ابتدا براساس بازي مانيا، او را انتخاب كرديم و بعد فيزيك و چهره. به نظرم او با انتخاب هاي درست مي تواند بازيگر بسيار موفقي شود.

کارگردان فیلم «تابستان داغ» در ارتباط با بازي گرفتن از بازيگران خردسال گفت: يكي از چيزهاي كه من از اصغر فرهادي و مرحوم كيارستمي كه اين فيلم را زمان كليد زدن به روح ايشان تقديم كرديم، ياد گرفتم درباره بازي با بازيگران خردسال بود.
وي با مطرح كردن پيشنهاد داوري بازي بچه ها در جشنواره، اضافه كرد: من به كمك گروهم سعي مي كرديم  وضعيت را براي بچه ها باورپذير كنيم.
كرمي در ارتباط با سرنوشت نامعلوم بچه در فيلم گفت: در نسخه صدوبيست صفحه اي اول فيلم ادامه قصه بچه وجود داشت، اما براي من روابط اهميت بيشتري داشت و به دليل دلچسب نبودن اين بخش ها، آن ها را كنار گذاشته شد.
نوروزبيگي از حضور خانم فلاح به عنوان سرمايه گذار و مشاور در اين فيلم تشكر كرد كه بدون حضور وي اين فيلم شكل نمي گرفت.
صابر ابر درباره تجربه حضور در «تابستان داغ» گفت: مهمترين نكته، گروه صميمي بود و مشورت هاي زيادي قبل از شروع فيلمبرداري داشتيم.
پریناز ايزديار نیز با اشاره به اينكه فيلمنامه من را بسيار جذب كرد، اضافه كرد: پس از صحبت با آقاي ايرج زاد و  تكليف روشنشان با فيلمنامه براي انتخاب اين فيلم مطمئن شدم.
علی مصفا در این نشست درباره دلايلش براي انتخاب اين فيلم، گفت: من قبلا تجربه كار با بهمنش را داشتم و فيلمنامه برايم جذاب بود، همچنين دوست داشتم با بازيگران جوان كار كنم و حس جواني كنم.
مینا ساداتي هم درباره مرد سالار بودن جامعه و نقشش در فيلم، گفت: در طول فيلمبرداري با کارگردان درباره اين موضوع كه چرا هميشه زن ها بايد مورد ستم واقع شوند، كلنجار مي رفتم، اما در جلسات فيلمنامه خواني زيادي که داشتيم، چيزي كه در فيلم درباره رنج زنان مي بينيد، بسيار تلطيف شد.
وي ادامه داد: يكي از وظايف فيلم بررسي چنين مسائلي است كه در نهايت بتوانيم به شرايط برابر زن و مرد برسيم.
بهمنش درباره نماهاي فيلم و رويكردش نسبت به فيلمبرداري فيلم، گفت:  تلاش كردم عمق ميدان فيلم بالا باشد زيرا اين عمق ميدان با روابط كاركترها در ارتباط است.
وي ادامه داد: خانه اي كه در فيلم ديديد، كلاژ سه خانه است و زحمت زيادي براي اين طراحي صحنه كشيده شده است و ما سعي كرديم در فيلمبرداري هم اين فضاهاي متفاوت را يكدست نشان دهيم.
بهمنش درباره موضوع اصلي فيلم گفت: براي ما حل يك بحران،  مهم بود و تصميمان بر اين بود بيشتر از اينكه تمركزمان را روي درام هاي معمول بگذاريم، روي هسته مركزي كه حل يك بحران اجتماعي است تمركز كنيم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت

مردان به دلایل مختلفی بیشتر در معرض بیماری‌های سرطانی نسبت به خانم‌ها قرار میگیرند!

۰۹:۳۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
درخشش دوباره ایران در مهمترین جایزه سینمایی جهان

معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی، ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی اسکار گرفت

۰۵:۵۶  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با مژده لواسانی، مجری تلویزیون

برنامه روتینی در تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم در زمان مناسب با تعامل بهتر با مدیران شبکه ها کار کنم!

۱۲:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه

بیش از ۲ میلیون مسافر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نوروز بازدید کردند/استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد

۱۲:۳۶  -  ۱۷ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دوربین دیباچه با شاهد احمدلو کارگردان سینما

اگر میخواستم به صرف فروش در گیشه سینماها کار کنم، " شاه نقش" را نمیساختم!

۱۰:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با صحرا اسدالهی، بازیگر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

یکسری از فیلم‌های کوتاه ما، خیلی آرتیستی تر از فیلم‌های بلند سینمایی هستند!

۲۳:۲۳  -  ۱۲ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی تنیس روی میز در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تمام هزینه‌های سفر‌های بین‌المللی را خودم تأمین کردم/باور به توانایی‌هایم من را به جلو برده است

۱۷:۰۳  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
یک آهنگساز و موسیقیدان در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

پیروزی انقلاب اسلامی ایران معنای تازه‌ای به سرود بخشید/ سرود می‌تواند در خدمت خواسته‌های امروز جامعه باشد

۱۶:۳۱  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

انتقال تجربیات و معارف دفاع مقدس به نسل جوان و نوجوان در اولویت است

۱۶:۳۹  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
پوشش گسترده شبکه‌های خبری جهان از مراسم تشییع شهیدان مقاومت

آخرین وداع؛ ورود پیکر سید مقاومت به جمع مردم

۱۵:۱۵  -  ۰۵ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با دبیر علمی نوزدهمین جشنواره شعر فجر

انجمن بین‌المللی شاعران فارسی زبان تاسیس خواهد شد/ شاعران زنِ امروز، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند

۱۵:۳۷  -  ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
مربی تیم ملی هاکی روی یخ در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

موفقیت‌های تیم ملی هاکی در آسیا نادیده گرفته شد/ بازی‌های هاربین یک فرصت طلایی بود که از دست رفت

۱۳:۵۱  -  ۲۸ بهمن ۱۴۰۳