جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۹۷۶
تاریخ انتشار : ۵۰ : ۱۱ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
«مرتضی رزاق‌کریمی» مدیر بخش مستند سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به این که مستند اکران شده‌ای در فجر نداریم، معتقد است اگر فرهنگ مستند دیدن در میان مخاطبان ایجاد شود، اکران آثار هر سانسی هم که باشد، سالن را پُر می‌کند.

به گزارش دیباچه مدیر بخش مستند سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره، درباره حضور بخش مستند در این دوره از جشنواره توضیح داد: دو نکته درباره فیلم‌های مستند جشنواره فیلم فجر وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد؛ یکی تفاوت‌های بخش مستند  جشنواره سینما حقیقت و جشنواره فیلم فجر است.
رزاق‌کریمی: سینمای مستند نیازمند فرهنگ‌سازی برای مخاطب است

وی افزود: بیش از هزار فیلم برای دبیرخانه جشنواره سینماحقیقت ارسال می‌شود که در میان آن‌ها فیلم‌های کوتاه، بلند، نیمه بلند مستند در ژانرها و گونه‌های مختلف از سراسر کشور دیده می‌شود، این آثار به شکل کاملا تخصصی در جایگاه کاملا مستقل و شایسته‌ای که جشنواره سینماحقیقت پیدا کرده، بررسی می‌شوند و مستندسازها هم آن را به عنوان مهم‌ترین رویداد مستند کشور می‌شناسند.

رزاق کریمی در ادامه با اشاره به اینکه جشنواره فیلم فجر یک رویداد ملی است و با وجود اینکه تخصصی نیست، با این حال معتبرترین رویداد فرهنگی، ملی کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: بخش مستند می‌تواند بارزترین مصداق هویت ملی ما باشد و تمامی عناصر این هویت را در فیلم‌های مستند می‌توان پیدا کرد.

رزاق‌کریمی درباره نحوه انتخاب فیلم‌های مستند برای جشنواره نیز توضیح داد: از امسال شرطی را قرار دادیم و فیلم‌هایی که پیش از این اکران یا رونمایی داشته‌اند یا در جشنواره‌های متعدد شرکت کرده‌اند، امکان حضور در جشنواره فجر را ندارند. بر این اساس، امسال هیچ فیلم اکران شده‌ای را در فجر نداریم و تنها در این مورد یک استثناء را در نظر گرفتیم که مربوط به آثار شرکت‌کننده در بخش مسابقه سینماحقیقت می‌شود که می‌توانستند در جشنواره فجر هم حضور داشته باشند.

مدیر بخش مستند جشنواره فیلم فجر همچنین یادآور شد: سینماحقیقت در این سال‌ها حداکثر دو سانس برای هر فیلم در نظر گرفته است و با در نظر گرفتن میانگین ظرفیت ۳۰۰ نفری هر سالن، تعداد زیادی از مخاطبان این آثار را ندیدند.

وی ادامه داد: همچنین در انتخاب آثار برای جشنواره فجر اصلا این‌طور نبوده که مستندها از میان آثار سینما حقیقت انتخاب شود. جشنواره در یک سبد تولید سالیانه مستند ایران که تقریبا سالی ۱۰۰۰ فیلم است، حدود ۱۰۰ فیلم از آن‌ها مستند بلند هستند که تعداد قابل توجهی از این فیلم‌ها وارد جشنواره سینماحقیقت می‌شود، در جشنواره فجر مجددا همان سبد است که این‌بار دو فیلتر هم دارد و فیلم‌هایی را که در جشنواره‌های دیگر دیده شدند و یا به اکران درآمدند، حذف کرده‌ایم.

رزاق کریمی با بیان اینکه امسال بیش از بیست فیلم به دبیرخانه جشنواره فجر آمده که اصلا در دبیرخانه سینما حقیقت ثبت نشده بود، عنوان کرد: از این تعداد، دو فیلم برای شرکت در جشنواره فجر انتخاب شد و ۹ فیلم هم دیگر هم بدون در نظر گرفتن پذیرفته شدن در سینماحقیقت، انتخاب شد.

این مدیر سینمایی با اعتقاد به اینکه بسیاری از مخاطبان به دلیل ازدحام و ظرفیت کم سالن‌ها در زمان جشنواره سینماحقیقت نتوانستند فیلم‌ها را ببینند، گفت: افرادی به خود من گفته بودند نتوانستند فیلم‌ها را ببینند، با این‌حال فکر می‌کنم امسال این شیوه انتخاب و نمایش آثار مطلوب باشد و امیدوارم برای سال‌های بعد تصمیم‌های بهتری با آسیب‌شناسی اکران فیلم‌های مستند رخ دهد.

رزاق‌کریمی همچنین تأکید کرد: جایگاه سینمای مستند در ایران نزد کارشناسان و منتقدین سینما، باید بالاتر از وضعیتی باشد که تا امروز بوده است.

مدیر بخش مستند جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه شاید از کمیت حاضران در سالن‌ اکران فیلم چندان راضی نباشد، ادامه داد:  همین ‌که در رویداد ملی فجر مستند هم وجود دارد، اتفاق خوبی است که جشنواره فیلم فجر این آثار را به شکل کمی ندیده و آن‌ها را بخشی از سینمای فرهنگی می‌داند.

وی با تأکید بر اینکه جشنواره نقطه عطف و ویترین مهمی در جریان سینمای کشور به حساب می‌آید، اظهار کرد: این ویترین مهم می‌تواند در سلیقه مخاطبان اثر گذار باشد و قطعا همین مخاطب نسبتا محدود هم در سلیقه مستندسازها موثر است، همان‌طور که در چند سال گذشته شاهد آثاری بودیم که واقعا برای سینما ساخته شده‌اند ضمن آن که اکثریت قاطع افرادی که در سالن نمایش مستند هستند، نه تنها با رضایت تا انتهای فیلم می‌نشینند، بلکه اندیشه‌ای که در فیلم تولید شده را دریافت می‌کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳