سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۴  |  Tuesday, 05 August 2025
کد خبر: ۴۱۹۷۶
تاریخ انتشار : ۵۰ : ۱۱ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵

رزاق‌کریمی: سینمای مستند نیازمند فرهنگ‌سازی برای مخاطب است

«مرتضی رزاق‌کریمی» مدیر بخش مستند سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به این که مستند اکران شده‌ای در فجر نداریم، معتقد است اگر فرهنگ مستند دیدن در میان مخاطبان ایجاد شود، اکران آثار هر سانسی هم که باشد، سالن را پُر می‌کند.

به گزارش دیباچه مدیر بخش مستند سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره، درباره حضور بخش مستند در این دوره از جشنواره توضیح داد: دو نکته درباره فیلم‌های مستند جشنواره فیلم فجر وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد؛ یکی تفاوت‌های بخش مستند  جشنواره سینما حقیقت و جشنواره فیلم فجر است.
رزاق‌کریمی: سینمای مستند نیازمند فرهنگ‌سازی برای مخاطب است

وی افزود: بیش از هزار فیلم برای دبیرخانه جشنواره سینماحقیقت ارسال می‌شود که در میان آن‌ها فیلم‌های کوتاه، بلند، نیمه بلند مستند در ژانرها و گونه‌های مختلف از سراسر کشور دیده می‌شود، این آثار به شکل کاملا تخصصی در جایگاه کاملا مستقل و شایسته‌ای که جشنواره سینماحقیقت پیدا کرده، بررسی می‌شوند و مستندسازها هم آن را به عنوان مهم‌ترین رویداد مستند کشور می‌شناسند.

رزاق کریمی در ادامه با اشاره به اینکه جشنواره فیلم فجر یک رویداد ملی است و با وجود اینکه تخصصی نیست، با این حال معتبرترین رویداد فرهنگی، ملی کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: بخش مستند می‌تواند بارزترین مصداق هویت ملی ما باشد و تمامی عناصر این هویت را در فیلم‌های مستند می‌توان پیدا کرد.

رزاق‌کریمی درباره نحوه انتخاب فیلم‌های مستند برای جشنواره نیز توضیح داد: از امسال شرطی را قرار دادیم و فیلم‌هایی که پیش از این اکران یا رونمایی داشته‌اند یا در جشنواره‌های متعدد شرکت کرده‌اند، امکان حضور در جشنواره فجر را ندارند. بر این اساس، امسال هیچ فیلم اکران شده‌ای را در فجر نداریم و تنها در این مورد یک استثناء را در نظر گرفتیم که مربوط به آثار شرکت‌کننده در بخش مسابقه سینماحقیقت می‌شود که می‌توانستند در جشنواره فجر هم حضور داشته باشند.

مدیر بخش مستند جشنواره فیلم فجر همچنین یادآور شد: سینماحقیقت در این سال‌ها حداکثر دو سانس برای هر فیلم در نظر گرفته است و با در نظر گرفتن میانگین ظرفیت ۳۰۰ نفری هر سالن، تعداد زیادی از مخاطبان این آثار را ندیدند.

وی ادامه داد: همچنین در انتخاب آثار برای جشنواره فجر اصلا این‌طور نبوده که مستندها از میان آثار سینما حقیقت انتخاب شود. جشنواره در یک سبد تولید سالیانه مستند ایران که تقریبا سالی ۱۰۰۰ فیلم است، حدود ۱۰۰ فیلم از آن‌ها مستند بلند هستند که تعداد قابل توجهی از این فیلم‌ها وارد جشنواره سینماحقیقت می‌شود، در جشنواره فجر مجددا همان سبد است که این‌بار دو فیلتر هم دارد و فیلم‌هایی را که در جشنواره‌های دیگر دیده شدند و یا به اکران درآمدند، حذف کرده‌ایم.

رزاق کریمی با بیان اینکه امسال بیش از بیست فیلم به دبیرخانه جشنواره فجر آمده که اصلا در دبیرخانه سینما حقیقت ثبت نشده بود، عنوان کرد: از این تعداد، دو فیلم برای شرکت در جشنواره فجر انتخاب شد و ۹ فیلم هم دیگر هم بدون در نظر گرفتن پذیرفته شدن در سینماحقیقت، انتخاب شد.

این مدیر سینمایی با اعتقاد به اینکه بسیاری از مخاطبان به دلیل ازدحام و ظرفیت کم سالن‌ها در زمان جشنواره سینماحقیقت نتوانستند فیلم‌ها را ببینند، گفت: افرادی به خود من گفته بودند نتوانستند فیلم‌ها را ببینند، با این‌حال فکر می‌کنم امسال این شیوه انتخاب و نمایش آثار مطلوب باشد و امیدوارم برای سال‌های بعد تصمیم‌های بهتری با آسیب‌شناسی اکران فیلم‌های مستند رخ دهد.

رزاق‌کریمی همچنین تأکید کرد: جایگاه سینمای مستند در ایران نزد کارشناسان و منتقدین سینما، باید بالاتر از وضعیتی باشد که تا امروز بوده است.

مدیر بخش مستند جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه شاید از کمیت حاضران در سالن‌ اکران فیلم چندان راضی نباشد، ادامه داد:  همین ‌که در رویداد ملی فجر مستند هم وجود دارد، اتفاق خوبی است که جشنواره فیلم فجر این آثار را به شکل کمی ندیده و آن‌ها را بخشی از سینمای فرهنگی می‌داند.

وی با تأکید بر اینکه جشنواره نقطه عطف و ویترین مهمی در جریان سینمای کشور به حساب می‌آید، اظهار کرد: این ویترین مهم می‌تواند در سلیقه مخاطبان اثر گذار باشد و قطعا همین مخاطب نسبتا محدود هم در سلیقه مستندسازها موثر است، همان‌طور که در چند سال گذشته شاهد آثاری بودیم که واقعا برای سینما ساخته شده‌اند ضمن آن که اکثریت قاطع افرادی که در سالن نمایش مستند هستند، نه تنها با رضایت تا انتهای فیلم می‌نشینند، بلکه اندیشه‌ای که در فیلم تولید شده را دریافت می‌کنند.

مطالب برگزیده
پژوهشگر موسیقی آذربایجان و نوازنده ساز قوپوز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

عاشیق‌ها صدای تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان هستند/ موسیقی آذربایجان، موسیقی زنده و مردمی است

۱۳:۰۱  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
ملی پوش فوتبال زنان با «دیباچه» مطرح کرد؛

از لیگ تا تیم ملی؛ گلرهای ایران برای یک رؤیا متحد شده‌اند

۱۲:۵۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
عضو تیم ملی وزنه برداری در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فقط شروع مسیر من است/ تمرین با بزرگان جهان برایم ارزشمند است

۱۲:۳۳  -  ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
قهرمان اسکواش زنان کشورمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

اسکواش زنان ایران در مسیر پیشرفت حرکت می کند/ هدفم رسیدن به رنکینگ زیر ۵۰ جهان است!

۰۹:۰۰  -  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

از میزبانی تور جهانی برای محک بازیکنان ملی بهره می‌بریم/ همه بازیکنان زیر ذره‌بین هستند

۱۶:۲۳  -  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم قهرمان لیگ کانوپولو در گفتگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

با تجهیزات حرفه‌ای به مدال جهانی نزدیک می‌شویم/ نسل جوان انگیزه بیشتری برای قهرمانی دارند

۰۹:۰۰  -  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴
سعید الهی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

فیلم «میرو» بازنمایی فرهنگ ایثار و شهادت در بین قوم بلوچ است/ قومیت‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از هویت ملی ما هستند

۱۲:۵۴  -  ۲۰ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با سخنگوی سازمان بنادر و دریانوردی در طرح تسهیل سفرهای نوروزی

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰‌هزار مسافر در نوروز ۱۴۰۴ سفر دریایی داشتند/ مسافران از سوار شدن بر قایق‌های غیرمجاز اجتناب کنند

۱۴:۴۵  -  ۱۱ فروردين ۱۴۰۴
مدیرکل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با دیباچه:

فیلم سینمایی«میرو»» ۱۸ فروردین در سینماهای منتخب هنر و تجربه اکران می‌شود

۰۹:۰۰  -  ۰۱ فروردين ۱۴۰۴