جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳  |  Friday, 22 November 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۹۷۳
تاریخ انتشار : ۵۳ : ۱۰ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
کارگردان نمایش «نامه های عاشقانه از خاورمیانه» مهمترین وظیفه هنرمند را صحبت کردن درباره دنیای امروز به شیوه هنرمندانه دانست.

به گزارش دیباچه، کیومرث مرادی که با نمایشنامه «عاشقانه از خاورمیانه» در بخش مسابقه بین الملل سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد، در این باره که چقدر حضورش در خارج از کشور تاثیری بر نگارش و اجرای این اثر نمایشی داشته است، به خبرنگار مهر گفت: نگاه اصلی من در شکل گیری این اثر نمایشی بیشتر از حضور من در خارج از کشور به زندگی من در خاورمیانه یعنی کشورم و تحت تاثیر قرار گرفتن اخباری که می شنوم، قرار داشت.

یک کارگردان: هانیه توسلی، طناز طباطبایی و پانته‌آ پناهی‌ها یکدیگر را کامل می کنند

وی ادامه داد: البته در سفرهای خارجی هم که داشتم به این نتیجه رسیدم که تصویری که غرب از خاورمیانه در ذهنش ساخته آن چیزی نیست که ما می دانیم. زمانی که در آمریکا بودم متوجه شدم تصویری که آن ها از خاورمیانه دارند، تصویر تعصب، خشونت و جنگ است که البته اشتباه هم نیست تمام این مسائل در خاورمیانه وجود دارد اما در کنار آن ها بسیاری از لطایف و تلاش هایی نیز هستند که باید به آن ها توجه کرد.

این کارگردان تئاتر متذکر شد: تلاش هایی که ممکن است از نظر ما خیلی کوچک باشند اما برای زنان این مناطق بسیار بزرگ است. زن هایی که مشغول کارآفرینی و سوادآموزی هستند و بدین وسیله تلاش می کنند تا برای جامعه و خودشان مفید باشند. نهایتا از مجموع تمام این تجربیات بود که من به این اجرا رسیدم و از روی عمد من و پوریا آذربایجانی به عنوان نویسندگان این نمایش نام اثر را «نامه های عاشقانه از خاورمیانه» گذاشتیم.

مرادی درباره دلایل انتخاب این نام بیان کرد: می دانیم چیزی که در خاورمیانه بسیار معروف است، ادبیات و اشعار مردم خاورمیانه است و در این نمایش نیز از اشعار شاعران مختلف استفاده شده است. به عنوان نمونه شعر اولی که در نمایش خوانده می شود، سروده عدنان یکی از بزرگترین زنان شاعر سوری است که اشعارش به اندازه فروغ فرخزاد شناخته شده هستند و اهمیت دارند. شعر دومی هم که در نمایش خوانده می شود، سروده مخفی بدخشی یکی از شاعران زن افغانی است که او نیز اشعارش همچون پروین اعتصامی در ایران مورد توجه قرار می گیرد.

کارگردان نمایش «افسون معبد سوخته» اظهار کرد: چیزی که در اجرای این اثر نمایشی هدف من بوده، معاصرسازی و صحبت کردن راجع به دنیای امروزمان بوده است. در حقیقت معتقدم مهمترین وظیفه هنرمند این است که هنرمندانه درباره دنیای امروز خودش حرف بزند. چون این روزها دنیای ما خیلی عجیب شده است، به عنوان مثال می بینیم که فردی به راحتی رئیس جمهور می شود و کارهای عجیب می‌کند و ما باید درباره تمام این مسائل با یکدیگر گفتگو کنیم.

این هنرمند درباره بازی سه بازیگر این آثار نمایشی و اینکه هر کدام از آن ها تلاش کرده اند به شکلی کامل نقش شان را ارائه دهند، بیان کرد: دوست دارم درباره حضور بازیگران این نمایش صحبت کنم چون معتقدم که هانیه توسلی، طناز طباطبایی و پانته‌آ پناهی‌ها به شکلی کامل اپیزود خودشان را بازی می کنند. هر سه بازیگر در این نمایش در قصه های خودشان تلاش می کنند به عنوان بازیگرانی که سال ها تجربه دارند در ساخت شخصیت هایشان کامل باشند.

مرادی تصریح کرد: هانیه توسلی در اپیزود خودش یک قصه عاشقانه و رمانتیک دارد که خیلی هنرمندانه و ظریف آن را بازی می کند. حضور طناز طباطبایی نیز بسیار هنرمندانه مخاطب را به عمق قصه می کشاند. در واقع معتقدم بازی هانیه توسلی به گونه ای است که مخاطب را به اقیانوسی دعوت می کند و طناز طباطبایی تماشاگر را به عمق آن اقیانوس می کشد و در نهایت پانته‌آ پناهی‌ها کامل کننده دو قسمت قبلی است و اصولا مخاطب را به ساحلی دیگر می برد، در واقع هر سه آن ها یکدیگر را کامل می کنند.

وی افزود: من افتخار می کنم که با این بازیگران و دیگر عوامل پشت صحنه همچون آیدین الفت، هانا کامکار و دیگر دوستانی که در مراحل مختلف در کنار کار حضور دارند، همکاری می کنم چون اگر یکی از ارکان کار را کم کنید متوجه می شوید که چیزی در نمایش کم است. من همیشه در جستجوی این هستم که عناصر کار یکدیگر را کامل کنند و در دوره های مختلفی هم که در آمریکا دیدم آموختم که یک فرد و یک جزء نمی تواند چیزی را کامل کند بلکه در کنار یکدیگر و به صورت گروهی است که یک کار به نتیجه می رسد. این مسأله فرهنگ کشورهای جهان اول است و چیزی است که ما نیز باید آن را تمرین کنیم.

مرادی در پایان صحبت هایش درباره حضور این نمایش در جشنواره تئاتر فجر بیان کرد: متاسفانه به دلیل اینکه درگیر اجرا بودم هیچ کدام از کارها را ندیده‌ام، اما برای گروه من و شخص من حضور در جشنواره تئاتر فجر یک فرصت است که این افتخار را داشته باشیم تا در ویترین تئاتر کشورمان دیده شویم. امیدوارم میهمانان خارجی در اجرای جشنواره به دیدن این اثر نمایشی بیایند چون نمایش ما با Subtitle انگلیسی به مخاطب ارائه می شود و امیدوارم شب باشکوهی برای تئاترمان در پیش داشته و ما نیز جزئی از شب باشکوه جشنواره تئاتر فجر باشیم.

نمایش «نامه های عاشقانه از خاورمیانه» نوشته کیومرث مرادی و پوریا آذربایجانی که تا سه شنبه ۱۲ بهمن ماه در تماشاخانه پالیز روی صحنه است، دوشنبه ۱۱ بهمن ماه در قالب بخش مسابقه بین الملل جشنواره تئاتر فجر در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت.

هانیه توسلی، طناز طباطبایی و پانته‌آ پناهی‌ها بازیگران این اثر نمایشی هستند.

منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

شرکت ۷۰ طرح از ۱۹ استان در نمایشگاه جشنواره خوارزمی/منتخبین جشنواره، بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند!

۰۹:۰۰  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ما با کلاس‌های آزاد در دنیا ارتباط داریم/ سعی داریم با وزارت علوم همکاری داشته باشیم، اما این همکاری تاکنون رضایت بخش نبوده است!

۲۰:۴۲  -  ۲۹ آبان ۱۴۰۳
مجید اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت ویولنسل در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ارکسترهایی که در کشورمان برگزار می‌شوند، هم ردیف ارکستر های کشور های دیگر هستند!

۱۴:۱۵  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در گفتگو با دیباچه خبر داد؛

نمایش گرگوربافی و تراش صدف‌های دریایی در نمایشگاه ملی صنایع دستی/ بندرلنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون، شناخته شده است

۱۳:۰۲  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با استاد فرهاد فخرالدینی، بنیان گذار ارکستر ملی ایران

عرصه موسیقی نیازمند حمایت دولت است و نباید به آن آسیب بزنند! / تِم سازی نمی‌تواند یک اثر موسیقایی را فاخر کند!

۲۰:۲۴  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگوی دیباچه با مهدی وثوقی راد، بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر و تلویزیون

برخی از نمایش‌های روی صحنه، اصالت و پختگی لازم را ندارند/ آخرین خبرها از پروژه جدید نیما جاویدی!

۱۳:۲۱  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
" گالری آرت پرشیا " میزبان هنرمند معاصر کشورمان شد؛

شگفتی نمایشگاه انفرادی آثار استاد "جلیل خلیلی" و هنری که باید دیده شود!

۲۰:۰۴  -  ۲۲ آبان ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار