به گزارش دیباچه، محسن شریفیان؛ سرپرست گروه «لیان» که در
سی و دومین جشنواره موسیقی فجر و در بخش نواحی برای اولین بار روی صحنه رفت؛ درباره
موسیقی نواحی و معرفی این سبک از موسیقی در سطح بینالمللی گفت.
شریفیان با بیان اینکه موسیقی نواحی ما
تمام تلاش خود را برای معرفی این سبک از موسیقی به دنیا داشته است، گفت: موسیقی نواحی
ما پتانسیل بسیار خوبی دارد و میتوان این سبک از موسیقی را در دنیا بیش از این نیز
معرفی کرد اما ما در مقیاس با موسیقیهای دیگر مانند موسیقی هندی کمتر کار کردهایم.
او با بیان اینکه ما به عنوان نوازنده موسیقی
نواحی هر کاری که از دستمان برمیآمده برای جهانی کردن این سبک از موسیقی انجام دادیم،
اظهار کرد: برای اینکه به این هدف یعنی جهانی کردن موسیقی نواحی برسیم نیازمند ابزارهای
دیگر مانند همکاری دولت و تبلیغات مناسب هستیم.
این هنرمند موسیقی نواحی ادامه داد: معتقدم
مهمترین مسئله در معرفی یک ژانر از موسیقی تبلیغات است وقتی تبلیغات مناسب در سطح ملی
صورت نمیگیرد چه توقعی است که این نوع موسیقی در سطح جهانی مطرح شود. اولین مرحله
برای جهانی کردن یک موسیقی این است که آن موسیقی در کشور و منطقه خودمان به خوبی شناخته
شود و سپس در دنیا.
شریفیان ادامه داد: ما برای معرفی موسیقی
نواحیمان با محدودیتهایی روبرو هستیم وقتی هنوز ابتداییترین مسائل مانند نشان دادن
یک ساز از رسانه ملی امکانپذیر نیست چطور میتوان انتظار جهانی شدن را داشت.
او با بیان اینکه نسل جوان به دنبال هویت
خودش است؛ خاطرنشان کرد: خوشبختانه موسیقی امروز در بوشهر وضعیت بسیار خوبی را دارد
و جوانان تلاش بسیاری برای یادگیری آن میکنند و به موسیقی علاقه نشان میدهند و هویت
خود را در آن جستجو میکنند از همینرو به موسیقی بومی بوشهر بسیار امیدوارم و آینده
خوبی را برای این موسیقی میبینم.
این پژوهشگر موسیقی اضافه کرد: پژوهشهای
بسیاری در زمینه موسیقی نواحی صورت گرفته و موسیقی در بوشهر در شاخههای مختلف بررسی
میشود اما به عنوان یک مخاطب میتوانم بگویم که موسیقی بوشهر روند خوبی را طی میکند
و باتوجه به اتفاقاتی که در موسیقیهای نواحی چه در ایران و چه در دنیا میافتد موسیقی
بوشهر همچنان اصالت خود را حفظ کرده است.
شریفیان تصریح کرد: بسیاری از ارزشها به
مرور زمان در سراسر دنیا در موسیقی نواحی در حال کمرنگ شدن است و بسیاری از موسیقیهای
کاربردی در موسیقی نواحی با تغییر کاربرها در حال دگرگونی است یا از بین میرود مانند
موسیقی کار روی دریا؛ با همه این مسائل اما بازهم معتقدم وضعیت موسیقی در بوشهر و جنوب
ایران رضایتبخش است.
او درباره تغییراتی که روی موسیقی ایجاد
میشود؛ گفت: اگر قرار باشد موسیقی همچنان رنگ و بوی گذشته خود را داشته باشد دیگر
گویا نخواهد بود و این به معنی حفظ اصالت نیست و معتقدم موسیقی بوشهر مخصوصا موسیقی
مذهبی آن اصالتش را حفظ کرده است.
او با انتقاد از تغییراتی که در موسیقی
مذهبی ایجاد شده گفت: تغییراتی که در موسیقی مذهبی بخصوص در شهرهای بزرگ مانند تهران
بحثهای زیادی دارد چراکه ما موسیقی آیینیمان را جنایی میکنیم و این باعث میشود
با ریزش مخاطبان این موسیقی مواجه شویم.
این پژوهشگر با بیان اینکه موسیقی در بوشهر
برای هر مراسم و مناسبتی یک تعریف مشخص دارد، گفت: خوشبختانه موسیقی جنوب ایران در
ژانر موسیقی مذهبی بسیار رشد داشته و بیشتر مناطق ایران از موسیقی جنوب وام گرفتهاند
و این نشان میدهد این موسیقی با حفظ اصالت خود با تغییراتی که در آن صورت گرفته مخاطبان
را جذب خود کند.