جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 17 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۰۹۸۸
تاریخ انتشار : ۵۴ : ۰۹ - ۰۸ دی ۱۳۹۵
قائم مقام خبرگزاری صداوسیما مهمترین سیاست صداوسیما در پوشش اخبار را امیدآفرینی و پرهیز از ایجاد نگرانی در افکار عمومی، برشمرد.

به گزارش دیباچه، حسن عابدینی درباره‌ی سیاست‌های خبری صداوسیما برای پوشش اخبار، اظهار کرد: به طور کلی صداوسیما و هر رسانه دیگری برای پوشش اخبار سه مولفه ارزش خبری، مخاطب محوری (رویدادهایی که مخاطب تمایل دارد درباره آن‌ها اطلاعاتی کسب کند) و پوشش اخبار در چارچوب سیاست‌های مشخص بنگاه رسانه‌ای را مورد توجه قرار می‌دهد.

قائم مقام خبرگزاری صداوسیما: پوشش هیچ رویدادی منجر به سیاه‌نمایی نشود

او ادامه داد: فراموش نکنیم که روزانه بیش از ۱۰۰۰ خبر در خبرگزاری‌های گوناگون منتشر می‌شود و طبعاً خبرگزاری صداوسیما نیز باید بتواند این تعداد اخبار را پوشش دهد، اما این اخبار برای آنکه از آنتن صداوسیما پخش شوند به زمان مشخصی نیاز دارند؛ بنابراین باید در این زمینه اولویت‌گذاری‌هایی وجود داشته باشد و طبیعتاً به دلیل محدودیت‌های زمانی هر کدام از بخش‌های خبری، علاوه بر اولویت‌گذاری باید فشرده‌سازی نیز صورت بگیرد. به همین خاطر است که رویدادهایی که در رسانه‌های دیگر با حجم خبری بسیار بالایی به آن‌ها پرداخته می‌شود، ممکن است در صداوسیما به علت محدودیت‌های زمانی به آن شدت به آنها پرداخته نشود.

قائم مقام خبرگزاری صداوسیما با بیان اینکه این سیاست‌های رسانه‌ای در تمام دنیا اعمال می‌شوند، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در CNN روزانه حدود ۳۰ تا ۳۵ خبر پوشش داده می‌شود که مدام در طول روز تکرار می‌شوند. باید به این نکته توجه کنیم که این ظرفیت رسانه‌ای در بولتن خبری تلویزیونی و رادیویی یا حتی یک روزنامه بسیار حائز اهمیت است؛ ما هم در سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی ایران تلاش‌مان بر این است که اخبار را با سرعت، دقت و دیدگاه تمامی طرفین رویداد منتشر کنیم.

عابدینی درباره سیاست‌های خبری صداوسیما برای پوشش اخبار حوادث برای حفظ حس امنیت مخاطبان ضمن اطلاع‌رسانی درست و کامل، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های اصلی خبرگزاری صداوسیما در پوشش رویدادهای حوادث این است که پوشش هیچ رویدادی منجر به سیاه‌نمایی نشود؛ در عین حال تلاش می‌شود تا انتشار آن اخبار منجر به حل آن رویداد شود و امیدآفرینی در افکار عمومی همچنان زنده باقی بماند.

او با تأکید بر اینکه مهمترین سیاست صداوسیما در پوشش اخبار امیدآفرینی و عدم ایجاد نگرانی در افکار عمومی است، یادآور شد:‌ به طور کلی اخبار صداوسیما در این چارچوب گردآوری، تدوین و منتشر می‌شوند.

قائم مقام خبرگزاری صداوسیما اظهار کرد: خبرگزاری صداوسیما با بهره‌گیری از یک تور خبری گسترده‌، شامل ۳۳ مرکز استان (۳۰ مرکز استان به علاوه سه شهرستان آبادان و مهاباد و کیش) است که هر کدام از این مراکز، یک معاونت خبری دارند؛ علاوه بر این‌ها یک اداره کل اخبار داخلی در تهران وجود دارد که پوشش رویدادهای مختلف داخلی را دنبال می‌کند و اداره کل اخبار خارجی، خبرنگاران ما در خارج از کشور را تحت پوشش دارد. همچنین یکی دیگر از بخش‌های مهم خبرگزاری صداوسیما رصد مستمر حدود بیش از ۵۰ شبکه تلویزیونی و خبرگزاری‌ مکتوب است.

او ادامه داد: این‌ها مجموعه اخباری است که ما تولید می‌کنیم و در اخبار بخش‌های مختلف خبری تلویزیون قرار می‌دهیم که هر کدام از این اخبار بر اساس ظرفیت زمانی که دارند استفاده می‌شوند. همچنین اخبار بر روی وب سایت خبرگزاری صداوسیما نیز منتشر می‌شوند که در حال حاضر صفحات خبری ۱۵ استان راه‌اندازی شده و تا پایان سال تمام مراکز صاحب صفحات استانی می‌شوند.

عابدینی با اشاره به اداره کل اخبار خارجی سازمان صداوسیما اظهار کرد: حدود ۴۰ خبرنگار آزاد و رسمی در خارج از کشور از قاهره تا غزه، از نیویورک تا مسکو و از مالزی تا تاجیکستان داریم. تلاش کردیم در اداره کل اخبار خارجی برای پوشش رویدادهای مهم خبری در سراسر دنیا خبرنگار داشته باشیم؛ اما پخش این اخبار از تلویزیون به زمان‌ بخش‌های خبری بستگی دارد؛ طبعاً خبر ساعت ۱۴ شبکه یک، تنها می‌تواند بخشی از حجم عظیم گزارش‌ها و اخبار را مورد استفاده قرار دهد.

او با اشاره به نقش مهم شبکه خبر در پوشش اخبار داخلی و خارجی یادآور شد:‌ این شبکه اکثر قریب به اتفاق گزارشات را به صورت مستمر پخش می‌کند. امیدواریم که در آینده به سمت خبرگزاری پیش برویم که بتواند تمام رویدادهای داخلی و خارجی را به صورت حرفه‌ای، مخاطب‌محوری و مبتنی بر سیاست‌های رسانه ملی پوشش دهد.


منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفت و گو اختصاصی دیباچه با انسیه خزعلی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده

وظیفه داریم تا از اصالت و هویت حقیقی و فطری خانواده حفاظت کنیم / حمایت دولت از هرگونه طرح آموزشی و تأسیس مرکزهایی که بتواند خانواده را ساماندهی کند

۱۲:۳۰  -  ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

برای کسب سهمیه ناامید نیستیم/برادران عالمیان شایستگی حضور در المپیک را دارند

۱۰:۴۹  -  ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفت و گو دیباچه با علی بخشی زاده، معاون صدای رسانه ملی

امسال ما شاهد درخشش ۹۹ شبکه رادیویی بودیم

۱۵:۱۹  -  ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با دیباچه :

اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «هویت ملی» و «سبک زندگی ایرانیان» است

۱۶:۵۹  -  ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس فدراسیون ورزش جانبازان و توان یابان در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ورزشکاران جانباز و توان‌یاب، تابستان در مسابقات پارالمپیک پاریس شرکت می‌کنند/ کسب نتایج درخشان از اهداف مهم فدراسیون

۱۵:۲۵  -  ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی فوتسال در گفتگو «دیباچه» مطرح کرد؛

تیم‌ملی فوتسال لایق قهرمانی بود/ این تیم پتانسیل موفقیت در جام جهانی را دارد

۱۶:۴۱  -  ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر در گفتگو با دیباچه:

پنجمین دوره جشنواره فیلم کوثر پس از ۱۵ سال برگزار می‌شود/ جشنواره باب گفتمانی برای پاسخگویی به مسائل زنان

۱۳:۱۴  -  ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیرکل مهارت دانشگاه تهران در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

نمایشگاه کارِ دانشگاه تهران برگزار می‌شود!

۱۶:۰۷  -  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳