پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۰۹۵۸
تاریخ انتشار : ۴۵ : ۰۹ - ۰۷ دی ۱۳۹۵
در گفتمان ضرب اصول عملکرد دولت یازدهم در زمینه موسیقی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش دیباچه، هشتمین جلسه از سلسله نشست‌های«گفتمان ضرب اصول» با موضوع «نقد و بررسی عملکرد دولت یازدهم در زمینه موسیقی» با حضور علی مرادخانی (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، فردین خلعتبری (موسیقیدان و آهنگساز)، بابک چمن آرا (ناشر و تهیه‌کننده موسیقی) و رضا مهدوی به عنوان کارشناس مجری در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

فردین خلعتبری: موسیقی با اقتصاد آلوده شده است!

عدم سرنوشت سند موسیقی

بابک چمن‌آرا در ابتدای این نشست با اشاره عدم سرانجام سند موسیقی اظهار کرد: متاسفانه سند موسیقی سرنوشتی مشخصی ندارد و اصلا به مرحله اجرا نرسید و حتی منتشر نشد. از موضوعات مهم دیگر مورد بحث نیز انتخاب مدیرکل دفتر موسیقی است که فعالان این حوزه به عنوان کسی که در پیکره دولت با او طرف هستند در انتخابش هیچ سهم رسمی ندارند. این توقع ماست که در آینده نظر و انتخاب ناشران و هنرمندان به صورت رسمی در این زمینه لحاظ شود. البته آقای طالبی مدیر باهوشی بودند که از نظرها به درستی استفاده کردند.

صداوسیما بزرگترین سارق آثار موسیقایی است

او همچنین به قانون حقوق مصنفین و مولفین اشاره کرد و گفت: پیگیری اجرای حقوق مصنفین و مولفین از موضوعات مهم دیگر است. تلاش‌های بسیاری شد تا این حقوق به‌روز شود اما هیچ‌وقت اجرایی نشد. ما امیدوار بودیم در زمان مدیریت آقای مرادخانی در معاونت امور هنری وزارت ارشاد؛ بتوانیم موضوع کپی رایت را به راحتی در دادسراها جلو برویم و قدم‌های اولیه را در مقابل سازمان صداوسیما به عنوان بزرگترین سارق آثار موسیقایی برداریم اما یک سانت هم جلو نرفتیم.

دستورات دفتر موسیقی قابلیت اجرا ندارد

این ناشر موسیقی بیان کرد: متاسفانه دستورات دفتر موسیقی قابلیت اجرایی ندارد به طور مثال اگر در دفتر موسیقی نامه‌ای هست که در آن ما از مالیات معاف هستیم سندیت محکمی ندارد. بسیاری از دوستان ما در پرداخت مالیات برای برگزاری کنسرت و انتشار آثار موسیقی گرفتار شدند. تفاهم با نیروی انتظامی برای برگزاری کنسرت مهم است. نیروی انتظامی قرار است به ما کمک کند و از مردم مراقبت کند اما متاسفانه شاهدیم دفتر موسیقی و وزارت ارشاد باید با نیروی انتظامی هماهنگ کند و بعد به ما بگوید که چه کار باید بکنیم. بدعت درستی در این زمینه گذاشته نشده و در حال حاضر اصلاح آن نیز کار سختی است. نیروی انتظامی سهم مالی خودش را می‌گیرد اما نظارت خودش را ندارد. این حق ما بود که این توافق را انجام بدهیم.

عدم نتیجه حضور اهالی موسیقی در فستیوال‌ها

چمن آرا به حضور اهالی موسیقی در جشنواره‌ها و فستیوال‌ها اشاره کرد و گفت: حضور در جشنواره، بازارها و فستیوال‌های بین‌المللی از موضوعاتی است که باید توسط دولت انجام ‌شود اما حضور نماینده‌های ایران در این رویدادها هیچ بازخوردی را نداشته، قرارداد خاصی میان ناشران ایرانی و هنرمندان خارجی و بالعکس بسته نشده، ‌سرمایه پولی در این راه هدر رفته است. این اتفاق باید در مسیر درستش قرار بگیرد.

خصوصی‌سازی ما را از نقطه عقب‌ماندگی به صفر می‌رساند

او با تاکید براینکه باید تمرکز بیشتری روی خصوصی‌سازی داشته باشیم؛ گفت: معتقدم شما باید در این زمینه پاسخگو باشید چراکه خصوصی‌سازی ممکن است ما را از عقب‌ماندگی به نقطه صفر برساند. در اینجا به بند 7 و 8 ماده 8 و 24 قانون مدیریت خدمات کشوری مجمع صنفی آثار شنیداری اشاره می‌کنم. فعالیت‌های غیرحاکمیتی قابل واگذاری 2 سال است که در قانون مجمع صنفی آثار شنیداری به وجود آمده است. صدور مجوز، ایجاد آرشیو،‌ برگزاری جشنواره‌ها در تمام اسناد و قوانین این سال‌ها آمده است. خصوصی‌سازی می‌تواند در سریع انجام شدن کارها، پاسخگو بودن و موارد مالی به دولت کمک کند. سوال من از آقای مرادخانی این است که آیا این کار نشدنی است؟ اگر شدنی است ما 3 سال و نیم از دوره آقای مرادخانی و 2 سال از تشکیل مجمع را از دست داده‌ایم. آیا پیش‌نویس همچنین کاری ظرف چند روز انجام شدنی است؟ با خصوصی‌سازی، مشکلاتی که به آن اشاره شد از روی دوش دولت برداشته می‌شود.

در سند چشم‌انداز به موسیقی توجه نشده بود

در ادامه این نشست علی مرادخانی با اشاره به تشکیل جلساتی درباره سند چشم‌انداز گفت: درباره سند چشم‌انداز جلسه‌ای را در دفتر آقای دکتر آشنا تشکیل دادیم. آنها این سند را پیش از اینکه ما بیاییم درست کرده بودند البته موسیقی در این سند مدنظر قرار نگرفته بود. تعریفی کاملا ابتدایی از موسیقی فاخر داشتند. ما پیشنهادهایی را در این زمینه داشتیم که کاملا اصلاح شد و به لحاظ کارکردهای مدیریتی روی آن کار شد اما هنوز هیچ مصوبه‌ای را در این زمینه نداریم. اگر دوستان در این زمینه نظری دارند من به آقای طالبی می‌گویم اطلاعات را در اختیار آن‌ها بگذارند تا ارائه بدهند.

معافیت مالیاتی انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این حوزه است

او ادامه داد: قانون مصنفین و مولفین قانون خوبی است. من تا آنجایی که توانستم به نفع هنر حتی از طریق دادگاه رسانه پیگیری‌هایی را انجام دادم اما این موضوع به یک معاونت و یک مجموعه برنمی‌گردد. معاونت حقوقی وزارت ارشاد نیز در حال پیگیری این موضوع است. ما نیز کم و بیش درگیر هستیم و آن را پیگیری می‌کنیم. بخشی از مالیات‌ها و معافیت‌ها در حوزه آموزش‌های هنری انجام شد اما ما فقط بخش موسیقی را در اختیار نداریم بلکه در حوزه تئاتر و هنرهای تجسمی نیز درگیر این موضوع هستیم. اگر بخواهیم افراد را برای سرمایه‌گذاری وارد حوزه هنر کنیم یکی از انگیزه‌های آن‌ها موضوع معافیت مالیاتی است که اگر حل و فصل شود باعث می‌شود افراد بیشتری در این زمینه جذب شوند. اما در برخی موارد که به پیوست می‌آیند شامل معافیت نمی‌شوند.

موافق نامه اعتراضی نیستم

در ادامه فردین خلعتبری با اشاره به نامه معترضان به وزارت ارشاد اضافه کرد: 700 نفر در انتقاد به روند موسیقی جشنواره فجر نامه می‌نویسند. من موافق نامه ایشان نیستم اما خیلی‌ها در این زمینه سکوت می‌کنند و تنها یک نفر مانند هوشنگ کامکار که دلش برای موسیقی می‌سوزد جواب می‌دهد اما سوال این است که آیا موسیقی بزرگتر ندارد که فصل‌الخطابی برای ماجرا بدهد. من دلم برای کسی می‌سوزد که درست یا غلط پای چیزی را امضا کرده اما به او جواب داده نمی‌شود اگر قرار باشد ما ادبیات قیاسی را بگیریم فاجعه است.

رضا مهدوی مجری این برنامه پرسید: آن 700 نفر کجای این سالن هستند؟

خلعتبری گفت: قرار نیست آن‌ها در این سالن حضور داشته باشند. من از آن 700 نفر 20 نفر را می‌شناسم اما در هر صورت ما بزرگتریم و بزرگتر باید جواب بدهد.

مهدوی در ادامه نیز گفت: وقتی مسئولان جوابگو نیستند چه راهی به غیر از نامه‌نگاری وجود دارد.

مرادخانی با اشاره به اینکه زندگی‌اش درگیر مسائل هنری است؛ افزود: زندگی من به مباحث فرهنگی و هنری گره خورده است. خود به خود آدم وقتی در این موقعیت‌ها قرار می‌گیرد تحت سوال نیز هست. مثلا ما می‌خواستیم کاری را در حوزه هنرهای تجسمی انجام دهیم و 30 اثر ایرانی و 30 اثر خارجی را در که در گنجینه موزه هنرهای معاصر داشتیم در آلمان نمایش بدهیم. با این کار چیزی حدود 2 میلیون یورو به نفع موزه هنرهای معاصر می‌شد.

او ادامه داد: خیلی ها فکر کردند که ما به دنبال این هستیم که چیزی گیرمان بیاید یا آثار را عوض کنیم. این موضوعات آشفتگی ذهنی ایجاد می‌کند. در حوزه موسیقی کارهایی انجام شده که بخشی از آن‌ها به ما مربوط است و بخشی نه. در حوزه کاری ما تعریف شده که به آثار صوتی و حتی آثار غیرموسیقایی مجوز بدهیم چراکه تبدیل به یک لوح فشرده می‌شود. حوزه موسیقی حوزه پرمخاطره و پر از تعدد نظرات است. ما که خودمان در این زمینه ورود نمی‌کنیم بنابراین گروه‌هایی را در قالب شورا و به عنوان کسانی که سبک موسیقی خاصی را می‌شناسند قرار می‌دهیم تا در این زمینه نظر بدهند. اگر شوراهای ما ناکارآمد هستند می‌توانیم روی ناکارآمدی آن‌ها صحبت کنیم.

همه نوع موسیقی در کشور مجوز می‌گیرند

خلعتبری در ادامه این بحث خاطرنشان کرد:‌ کار به جایی رسیده است که هیچ نوع موسیقی در این مملکت نیست که مجوز نگرفته باشد. فقط می‌ماند شعر، درحالی‌که این موضوع در بسیاری از نقاط دنیا کنترل می‌شود. سوال من این است که چرا باید این‌قدر درگیر پاپ باشیم.

مرادخانی در پاسخ به این صحبت خلعتبری گفت: ‌وقتی درخواست برای مجوز است باید رسیدگی شود.

خلعتبری ادامه داد: ایرادی ندارد شما مجوز بدهید. من موسیقی‌ای را به عنوان نمونه برای شما پخش می‌کنم که در شورا پخش می‌شود اما با هیچ ملاک هنری قابل تطبیق نیست. من می‌گویم شعرش را شما مجوز بدهید و بگویید موسیقی‌شان را هر طور که می‌خواهند پخش کنند.

سرانه مصرف موسیقی در کشور بالاست

سپس در ادامه این نشست چمن آرا اضافه کرد: من در طول سال‌ها به این نتیجه‌ رسیدم که از رده معاونت تا کارشناسان و ناشران که به صورت رسمی کار می‌کنند بیش از 3 درصد مردم مخاطب آن نیستند و روز به روز روابط آن‌ها سخت‌تر و کارشان نیز سخت‌تر می شود. مردم عملا هرچه دلشان بخواهد را گوش می دهند. در بخش پاپ عده‌ای آبرومندانه با برگزاری کنسرت کسب درآمد می‌کنند. عده‌ای دیگر نیز با اجراهای زنده به شکل‌های مختلف درآمد کسب می‌کنند. سرانه مصرف موسیقی خیلی بالاست زیرا مردم چه بخواهند چه نخواهند در طول روز موسیقی گوش می‌دهند. اگر بخش رسمی را کمک نمی‌کنید حداقل آن را درگیر ضوابط نکنید.

موسیقی با اقتصاد آلوده شده است

در ادامه نیز خلعتبری با اشاره به پخش آهنگ‌های بدون مجوز در آلبوم‌ها گفت: یعنی واقعا کارشناسان موسیقی به این آهنگ‌ها گوش و به آن‌ها مجوز می‌دهند؟ واقعا متاسف هستم. بارها گفتم که ته کار این است. بگذارید موسیقی را هر طور که می‌خواهند کار کنند. بیشترین حجم مبادلات اقتصادی از این طریق اتفاق می‌افتد. کسانی هستند که از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند و آلوده اقتصاد آن می‌شوند.

مرادخانی نیز در ادامه این مبحث به خلعتبری گفت: چیزی که منتشر شود باید مجوز بگیرد.

مهدوی با اشاره به استفاده از برچسب هولوگرام در آثار موسیقی اظهارکرد: استفاده برچسب هولوگرام و تعدد شوراها از اشتباهات مدیران موسیقی در سال‌های اخیر است. این کار در شان وزارت ارشاد نیست. ما انتظار داشتیم که در این دولت شوراها تجمیع شوند.

مشکل جامعه موسیقی تتلو و ساسی مانکن نیستند

خلعتبری با اشاره به اینکه در موسیقی به موضوعات غیراساسی توجه بیشتری می‌شود، اضافه کرد: معضل ما آیا واقعا ساسی مانکن و امیر تتلو است. ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تعطیل است. اگر بتوانیم الگوسازی کنیم می‌توانیم امیدوار باشیم جوانانی که می‌خواهند به موسیقی بپردازند مسیر صحیح‌تری را بروند.

مرادخانی در این باره پاسخ داد: این کار گروه دیگری را می‌خواهد که کارهای راهبردی را پیش ببرد. در بخش نظارتی دولت کاره‌ای نیست بلکه ناظر است در واقع دولت آلبوم تولید نمی‌کند. گاهی ما باید راه را برای کسانی که کار می‌کنند هموار کنیم. صدور مجوزها و زمانی که روی آن‌ها می‌گذاریم به قانون مربوط است.

حضور گروه‌های آنچنانی درجشنواره اتفاق مثبت تلقی می‌شود

خلعتبری در بخش دیگری از این نشست به جشنواره موسیقی فجر اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروز سرفصل جشنواره موسیقی به آوردن گروه‌های آنچنانی تعبیر شده و برای برگزارکنندگان اتفاقی مثبت تلقی می‌شود. این جشنواره زمانی به ما خط می‌داد تا یک‌سری موسیقی‌ها را بشنویم و تاثیر بگیریم اما در حال حاضر به گروه‌های پاپ می‌گویند برای رونق آن بیایند. در این جشنواره تعداد مهم است و اجراهایی که مورد اقبال مردم قرار می‌گیرد. شما 14 سال مدیر این جشنواره بودید اما جشنواره موسیقی فجر هنوز اساسنامه ندارد. در کجای دنیا مدیران جشنواره‌ای هنری با افراد تماس می‌گیرند و از آن‌ها برای حضور در جشنواره دعوت می‌کند؟ در همه جای دنیا برای حضور در جشنواره فراخوان و اطلاعیه منتشر می‌کنند.

کدام جشنواره به شرکت‌کنندگان پول پرداخت می‌کند؟

او با اشاره به اینکه در جشنواره موسیقی فجر به شرکت‌کنندگان آن پول پرداخت می‌شود، اضافه کرد: کدام جشنواره پول می‌دهد تا کسی کارش را به آنجا ببرد. در همین جشنواره فیلم فجر خودمان انگیزه حضور هنرمندان گرفتن پول از جشنواره نیست بلکه می‌خواهند کارشان مطرح شود. ما چه بلایی سر جشنواره موسیقی فجر آوردیم که با یکدیگر رقابت می‌کنند و می‌گویند فلان شخص فلان مبلغ را گرفت و دیگری یک هفتادم آن را؟ چرا هنرمند را اینگونه مجبور می‌کنند که جواب بدهد؟

این هنرمند ادامه داد: وظیفه معاونت هنری و وزارت ارشاد در حیطه جشنواره اصلا پرداختن به این موضوعات نیست بلکه پرداختن به یک موضوع هنری است. چقدر خوب که ما راهکاری را داشتیم که این گروه‌ها داوطلبانه برای عرضه خودشان می‌آمدند و بدون اینکه پولی بگیرند وارد جشنواره می‌شدند. من معتقد هستم با بودجه‌ای که جشنواره دارد می‌توانستید به گروه‌های موسیقی سفارش اثر بدهید و این آثار در جشنواره اجرا و سپس وارد بازار موسیقی می‌شدند. بدبختی ما این است که مدیران بالادست فارغ از این هستند و وقتی یک نفر در این میان جواب دیگری را می‌دهد خدشه‌ای به روح دوستداران موسیقی وارد می‌کند.

کمک یک میلیاردی معاونت هنری به جشنواره موسیقی فجر

مرادخانی در پاسخ به اظهارات خلعتبری گفت: بخشی از این جشنواره ها تخصصی شد و به همین منوالی که شما می‌گویید خود به خود شکل گرفت. امسال تمام مبلغی که توانسته‌ایم به جشنواره کمک کنیم یک میلیارد است و بقیه را خود جشنواره باید درآمدزایی کند. اگر پولی به اجراکنندگان داده می‌شود نسبتی از امکانی است که خود افراد در جشنواره فراهم می‌کنند. بعضی از مردم علاقه‌مند هستند که برخی گروه‌ها در جشنواره حضور داشته باشند و جشنواره محل برخورد افکار است.

تغییر روش جشنواره فجر نیازمند گفتگو است

او با بیان اینکه این نظرات همیشه وجود دارد، اضافه کرد: آیا جایگاه جشنواره فجر رقابتی است یا جایگاه عرضه موسیقی سالم. معمولا گفته می‌شود پول‌های زیادی در این زمینه هست اما اگر لازم باشد من می‌گویم که این‌ها را مشخص کنند. این امکان نیز وجود دارد که فراخوانی را بدهیم و هرکس که می‌خواهد خودش را عرضه کند و می‌توانیم این کار را در جشنواره تخصصی انجام بدهد، اما آیا این کار در جشنواره فجر کار درستی است یا نه؟ با توجه به سبقه‌ای که جشنواره داشته این طور به نظر نمی‌رسد. اگر بخواهیم این روش را عوض کنیم باید گفت‌وگوهای زیادی انجام دهیم. اینکه جشنواره اساسنامه را قبول ندارد، قبول دارم اما در کلیات سیاست، جشنواره موسیقی فجر نگاهی کلی به موسیقی کشور در طول سال دارد. ما گفتیم در اینجا صرفا ارائه اثر بدهیم.

او با اشاره به پیگیری دفتر موسیقی به نامه معترضان گفت: درباره نامه معترضان نیز آقای طالبی را مامور کردم تا با امضاکنندگان نامه صحبت کنند و به جمع‌بندی برسند. حتی اگر لازم باشند خود من نیز حضور خواهم داشت و قرار این کار برای امروز و فردا گذاشته شده است. خیلی خوب است که ما گفت‌وگو کنیم اما به یکدیگر تهمت نزنیم.

خلعتبری در ادامه این نشست گفت: فجر اصلا به فکر اعتبار نیست بلکه به فکر گذراندن است. اعتبار آثار هنری به تعدد آثار نیست. در این زمینه اول باید سیاست‌گذاری شود.

موسیقی پرحاشیه‌ترین حوزه مدیریتی

مرادخانی در پاسخ به خلعتبری تصریح کرد: از این منظر نیز در جشنواره می‌تواند کار شود. بودن افراد جوان تا کلان‌سال در جشنواره یک موفقیت تلقی می‌شود ما نباید درجا بزنیم. ما باید در این گفت‌وگوها به یک معدل درست برسیم و این گسل عمیق را نزدیک‌تر کنیم چه قدر خوب است که در حوزه بازشناختی خودمان این کار را انجام دهیم. در حوزه مدیریت، فقط موسیقی بود که تا حدودی دچار تلاطم شد. این حوزه، حوزه پرانرژی است . من سعی کردم همه امکان را به کار بگیرم که مدیریت‌ها ثابت بمانند. مدیر وظیفه دارد حوزه خود را آرام نگه دارد. در خانه موسیقی دو سه نفر ناظر از حوزه‌های حقوقی و ریاست در انتخابات حضور داشتند. اگر دوستان در این زمینه صحبتی دارند گفت‌وگو کنند تا مشخص شود مشکل کجاست.

عدم عملی شدن وعده‌ها درباره انتخابات خانه موسیقی

مهدوی در ادامه پرسید: در سوالات حاضران آمده است؛ قول مساعد شما برای تشکیل هیات‌های با حضور نمایندگان منتقدین در انتخابات خانه موسیقی عملی نشد.

مرادخانی ادامه داد: ما در این زمینه گفتیم خانه موسیقی دولتی نیست و ما فقط می‌توانیم توصیه‌هایی را به آن‌ها بکنیم. ما ناظران را فرستادیم تا منتقدان ما خیال‌شان راحت باشد.

خلعتبری نیز با اشاره به منابع مالی خانه موسیقی از مرادخانی پرسید: منبع مالی خانه موسیقی چیست؟ آیا استقلال دارد؟

کمک 50 میلیون تومانی معاونت امور هنری به خانه موسیقی

معاون امور هنری نیز پاسخ داد: خانه موسیقی قسمت اعظم بودجه خود را خودش تامین می‌کند و از هر نهادی که بتواند کمک بگیرد و می‌تواند این کار را انجام بدهد. ما امسال تا به امروز هیچ کمکی به خانه موسیقی نکردیم اما فکر کنم ناچار باشیم 50 میلیون به آن‌ها کمک کنیم.

انتخابات خانه موسیقی اتوبوسی است

خلعتبری در ادامه اظهارکرد: وقتی انتخابات با یک بیستم اعضا برگزار می شود یک جای کار ایراد دارد. خانه موسیقی چگونه اوج می‌گیرد. یکسری آدم آدم را برمی‌دارند و انتخابات مینی‌بوسی اتوبوسی راه می‌اندازند. یکسری آدم همه جا هستند به خاطر اینکه در آن صنف دوستان زیادی دارند. این یک بحران است که باعث می‌شود یکسری در انتخابات شرکت نکنند.

موسیقی اسفناک در سراسر دنیا وجود دارد

در ادامه کامکار با گلایه از مدیریت این جلسه اظهارکرد: آقای خلعتبری من یک سئوال از شما دارم، چرا اعضای خانه موسیقی در آن دموکراسی که به آن اعتقاد دارند، شرکت نکردند، وقتی من را برای شورای عالی خانه موسیقی انتخاب کردند، اصلا از این موضوع اطلاعی نداشتم و ارتباطات مالی در این باره ندارم.

او ادامه داد: موسیقی که آقای خلعتبری از آن می‌گویند در سراسر دنیا از جمله آلمان، آمریکا و ... همین وضع اسفناک و کثیفی را دارد. در هیچ جای دنیا به موسیقی جدی بها داده نمی‌شود و رسانه‌ها نقش موثری در این وضع دارند همچنین بزرگترین خیانت را شرکت‌های تولیدکننده به موسیقی ایران می‌کنند. هیچ جایی برای تولید یک موسیقی خوب نیست و اگر قرار است شرکت‌ها اسپانسر شوند موزیسین باید در ابتدا آنچه را که آنها می‌خواهند انجام دهد.

نقش تخریبی رسانه‌ها در موسیقی

این آهنگساز با بیان اینکه رسانه‌ها نقش تخریب کننده‌ای در موسیقی ایران دارند، توضیح داد: سایت‌های پخش‌کننده موسیقی از دیگر مراجعی است که موسیقی بد را ترویج می‌دهد و باعث تخریب فکر و اندیشه مردم می‌شود البته 99 درصد از مردم از نظر فرهنگی مشکلاتی دارند چراکه هیچ آگاهی در زمینه موسیقی به مردم داده نمی‌شود، نه موسیقی جدی تبلیغ می‌شود و نه حتی بیان می‌شود تا مردم نسبت به آن آگاه شوند و تنها کمتر از یکی دو درصد از مردم موسیقی جدی را متوجه می‌شوند. این عوامل باعث می‌شود تا موسیقی که بیش از 90 درصد مردم دوست دارند ترویج شود.

خلعتبری خطاب به کامکار افزود: بحث من موسیقی بد و خوب نیست بلکه ما می‌گوییم این موسیقی ربطی به هنر، جامعه هنری و معاونت هنری ندارد در همه جای دنیا هزاران سایت وجود دارد که مورد اقبال عموم مردم است این ربطی به موزیسین ندارد.

هر اقدامی در کشور؛ نیازمند مجوز از دولت است

مرادخانی با بیان اینکه به من اطلاع دادند آن نمونه که آقای خلعتبری نشان دادند در آلبوم مجوز گرفته آن هنرمند وجود ندارد، اضافه کرد: باید مباحث تخصصی‌تر در این باره داشته باشیم البته در حوزه مدیریت دولتی کارهایی را موظف به انجام آن هستیم چراکه مردم در این زمینه‌ها دچار خواسته‌ها و مشکلاتی هستند از همین رو موظف به انجام این کارها هستیم.

او ادامه داد: در کشور ما هر اتفاقی که می‌افتد باید اجازه نامه رسمی دولتی داشته باشد و باید قاعده‌مند باشد. در یک دوره‌ای مصوب کردیم آثار تعدادی از اساتید ممیزی نداشته باشند برخی از رسانه‌ها موضع‌های جدی در مقابل این طرح گرفتند و حرف‌شان نیز این بود که اگر ممیزی نباشد ممکن است اتفاقات ناخوشایندی درعرصه موسیقی بیفتد. ما برای اینکه بتوانیم تا جایی که امکان دارد مراقبت‌هایی از موسیقی داشته باشیم بحث ممیزی را داریم البته با این همه اهالی موسیقی نیز به این نوع موسیقی معترض هستند.

هنرمند روی صحنه دیده می‌شود

علی قمصری با بیان اینکه یکی از امضاء کنندگان نامه اعتراضی اهالی موسیقی به وزیر ارشاد است، گفت: طبیعتا جایی که هنرمند دیده می‌شود روی صحنه است بنابراین برخلاف گفته بسیاری از دوستان ما نیازی به دیده شدن با نامه و امضاء نداریم. موزیسین‌هایی که آن نامه را امضا کردند از اهالی فعال موسیقی هستند اما به هر دلیلی جز آن محفلی که در جشنواره‌ها و روی صحنه هستند، نیستند.

آقای مرادخانی قول می‌دهد، عمل نمی‌کند

او خطاب به مرادخانی گفت: معمولا در صحبت‌هایتان قول‌هایی را می‌دهید که هیچ گاه به عمل نمی‌رسد. وقتی در انتخابات خانه موسیقی شرکت‌کنندگان اندکی حاضر می‌شوند این عدم حضور اکثریت جامعه موسیقی قطعا یک پیامی دارد، بخشی از جامعه موسیقی معترض هستند و این اعتراض خود را به شکل‌های مختلف بیان می‌کنند. البته برخی از دوستان پیشکسوت معترضان را با الفاظ ناشایستی مانند "موبیسیقی‌دان" خطاب می‌کنند در حالی که این افراد شخصیت دارند و هنرمند هستند.

پاسخ نامه را با ادبیاتی شبیه نامه معترضان بدهید

این آهنگساز با تاکید بر اینکه قصد معترضان اصلاح است، گفت: ما قصد براندازی نداریم و نمی‌خواهیم کسی را تغییر دهیم اما این درخواست را داریم که پاسخ صریح و درستی با همان ادبیات نامه معترضین داده شود نه اینکه ما را خس و خاشاک بخوانند. همچنین مشکل دیگر معترضین فقط مسائل مالی نیست که البته آن هم بخشی از انتقاد است اما انتقاد اصلی ما این است که چرا تعدادی موزیسین از نزدیکان شما قصد دارند کل موسیقی را قطبی کنند و فضایی را ایجاد می‌کنند که این شائبه پیش بیاید که موسیقی در کشور ما محفلی اداره می‌شود. ما باید به شما اعتماد کنیم در این فضا این اعتماد شکل نمی‌گیرد.

موسیقی در کشور ما محفلی اداره می‌شود

قمصری با اشاره به عدم حضور معترضان و موزیسین‌ها در انتخابات خانه موسیقی تاکید کرد: در جلسه‌ای که با شما داشتیم عرض کردم لطفا براساس ضابطه برخورد کنید و ساز و کاری را مشخص کنید که وقتی رای یک موزیسین در صندوق انداخته می‌شود مطمئن باشند که چه اتفاقی برای آن صندوق می‌افتد و اگر قرار است هیاتی باشد قطعا باید از معترضان افرادی در آن هیات حضور داشته باشند. جشنواره آیینه تمام نمای سیاست‌های معاونت امور هنری است. قطعا تمامی کارهای شما براساس تفکر است چه در مواردی که مسئولیت کار را برعهده می‌گیرد و چه در مواقعی که کار را بر دوش خانه موسیقی قرار می‌دهید، چه خوب است وقتی شما تا این حد باهوش هستید، از هوش‌تان در موارد صحیحی استفاده کنید.

در جشنواره سی و یکم تخلف صورت گرفته

این آهنگساز به جشنواره سال گذشته اشاره کرد و گفت: بخش اعظمی از موزیسین‌ها درباره جشنواره سال گذشته معتقدند که تخلف صورت گرفته است نه سهل‌انگاری، مسئولان درباره تخلف باید پاسخگو باشند در حالی‌که سهل‌انگاری قابل بخشایش است از جمله این تخلفات وجود سایتی بدون سابقه برای فروش بلیت است چرا همیشه همه چیز به طور اتفاقی برمی‌گردد به یکسری از آدم‌ها و چگونه است که اعضای خانه موسیقی در همه بدنه موسیقی کشور دیده می‌شوند. با وجود کارنامه ناموفق و پر از ایراد جشنواره فجر سال گذشته چه چیزی باعث می‌شود که با وجود عدم موفقیت آقای نوربخش و محفل ایشان در جشنواره باز هم امسال او به عنوان رییس جشنواره موسیقی فجر انتخاب می‌شود.

وقتی تعامل نداریم پای رسانه‌ها به میان می‌آید

مرادخانی در ادامه با ابراز خوشحالی از نقدهای گفته شده، خاطرنشان کرد: وقتی ما نتوانیم باهم گفت‌وگو و تعامل داشته باشیم به رسانه‌ها پناه می‌بریم. انصاف نیست که اعلام کنید قرار است من تابلوی جکسون پولاک را از کشور برای اینکه به نفع مادی برسم خارج کنم اما من به دلیل جایگاهی که دارم از این بحث‌ها می‌گذرم اما قطعا تذکرات شما را به گوش جان خواهیم شنید و بیایید بحث و گفتگو داشته باشیم چراکه مسائل با گفت‌وگو و تعامل حل و فصل می‌شود. مجموعه‌ای از این فعالیت‌ها را آقای طالبی بررسی می‌کند اگر لازم باشد خودم نیز در آن شرکت می‌کنم به نظر می‌رسد مباحث خانه موسیقی بسیار زیاد است و اگر امروز آقای نوربخش دبیر جشنواره نبود این صحبت‌ها پیش نمی‌آمد.

او با بیان اینکه دولت قصد دارد جشنواره‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند، گفت: بحث واسپاری یا برون‌سپاری جشنواره‌ها قرار است به طور جدی پیگیری شود. یکی از گزینه‌های ما نیز برای این برنامه خانه موسیقی بود البته ما اعلام کردیم که هر جریانی که هویت حقوقی مشخصی دارد و می‌تواند از عهده کار برآید بیاید و ما هم جریان کار را به آن‌ها می‌سپاریم. در حال حاضر نیز تقریبا تمام جشنواره‌های تخصصی خصوصی اداره می‌شوند و ما دخالتی در آن نداریم. در جشنواره فجر نیز به دنبال آن هستیم تا این واسپاری صورت پذیرد اما به دلیل اینکه مقداری مباحث مالی در آن مطرح می‌شود ممکن است شائبه‌هایی نیز ایجاد شود.

حکم ریاست جشنواره به اعتبار خانه موسیقی اعطا شد

معاون امور هنری ادامه داد: اگر وضعیت خانه موسیقی اصلاح شده و به گونه‌ای شود که مورد توافق همه هنرمندان باشد برای ما بسی خوشبختی است البته به نظر من در حال حاضر نیز همه اعضای خانه موسیقی انسان‌های خوبی هستند اما شما با آن‌ها اختلاف سلایقی دارید که باید اصلاح شود و مدیریت جشنواره فجر هم به خانه موسیقی واسپاری شود که همه آن را قبول دارند چراکه هنرمندان در آن حضور دارند و ارزیابی برعهده آن‌ها است و ما به عنوان دولت مقداری کمک می‌کنیم تا کار آغاز شود اما ادامه کار برعهده خانه موسیقی است البته ما امکانات‌مان را نیز در اختیار قرار می‌دهیم.

مرادخانی افزود: ما حکم ریاست جشنواره موسیقی فجر را به اعتبار خانه موسیقی به شخص حمیدرضا نوربخش دادیم البته اگر آقای نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی نبود به عنوان رییس جشنواره انتخاب نمی‌شدند دلیل این امر هم این است که می‌خواهیم واسپاری به یک جریان داشته باشیم نه یک فرد.

انتقاد را از خودمان شروع کنیم

میرزمانی با اشاره به دوره مدیریتی خود در دفتر موسیقی گفت: نباید اینگونه تصور شود که جایگاه افراد باهم تفاوت دارد زمانی که به عنوان رییس هیات مدیره واردخانه موسیقی شدم مهمترین مسئله برایم این بود که انتقاد را از خودمان شروع کنیم و تنها چیزی که برایم اهمیت داشت این بود که همه دست به دست هم بدهیم و این خانه را بسازیم. به هر حال قطعا مشکلاتی نیز وجود دارد و ما می‌خواهیم اگر از نظر شما تخلفی صورت گرفته و مشکلی وجود دارد بیایید و با هم درباره آن صحبت و گفت‌وگو کنیم. بازرسی کل کشور که مسئول رسیدگی به تخلفات است تمام مدارک را بررسی نموده و ‌آن‌ها را تایید کرده حال اگر شما به آن اعتراض دارید مدارک‌تان را ارائه دهید.

موسیقی در کشور جایگاهی ندارد

او با تاکید بر اینکه من حرف‌های شما را تایید یا تکذیب نمی‌کنم، گفت: بیایید با هم باشیم مگر قشر موزیسین و موسیقی در کشور ما چه جایگاهی دارد که ما با این رفتارها خودزنی هم می‌کنیم. هیچ‌گاه پیش نیامده که نامه‌ای به خانه موسیقی آمده باشد و بدون بررسی بماند به طور مثال وقتی آقای جمشیدی اعلام آمادگی کردند ما هم تلاش کردیم تا آقای جمشیدی پیگیر بحث بیمه شوند چراکه بیمه یک بار مالی سنگینی دارد و در گذشته کسی که بیمه می‌شد باید سهم خود را پرداخت می‌کرد و سهم کارفرما از طریق صندوق هنرمندان پرداخت می‌شد اما متاسفانه آن بخش هم به دلیل کمبود بودجه کنسل شده.

برخی مسائل در موسیقی حاکمیتی است

این آهنگساز ادامه داد: بیایید با هم صمیمی باشیم و مشکلات را باهم حل کنیم ودست به دست هم دهیم و خانه موسیقی را بسازیم. قبل از حضور من در دفتر موسیقی شورای صیانتی در دفتر وزیر تشکیل شده بود که مسئول مشخصی نیز داشت و این دستور وزارتی بود و به دفتر مدیرکل موسیقی ارتباطی نداشت همانطور که درباره نشان دادن ساز در زمان مدیریت من در صداوسیما نیز این شائبه وجود داشت و این موضوع مطرح شده بود که من مانع نمایش ساز شده‌ام در حالی که اینطور نیست و این مسئله حاکمیتی است و به مدیرکل و رییس سازمان ارتباطی ندارد.

او افزود: در شورای صیانت نیز هیچ چیز در اختیار من نبود و از مواردی که در آن پیگیری می‌شد این بود که برای اینکه حق کپی رایت رعایت شود یکی از مراحلی که باید رعایت می‌شد چسباندن هلوگرام بود البته این حرف کاملا منطقی بود اما به نظر برخی دوستان ساز و کار مشخصی برای آن تعیین نشده بود که البته ستاد باید برای آن پاسخگو می‌بود نه مدیرکل دفتر موسیقی. همچنین درباره شوراهای تخصصی از قبل تصمیم‌گیری شده بود و البته اگر بخواهیم در این باره بحث کنیم قطعا به این نتیجه می‌رسیم که این شوراها درست بوده یا غلط، به هر حال درباره تشکیل شوراها نیز در جای دیگری تصمیم‌گیری شده بود و قرار بود شوراها تخصصی شود که به عقیده من نظر درستی بود.

در بیست سال گذشته یک عده همیشه قدرت داشتند

فاضل جمشیدی با بیان اینکه صورت مسئله کاملا واضح است؛ گفت: وقتی ما جامعه را باز نبینیم و به یک عده خاص محدود کنیم این مشکلات ایجادمی‌شود در خانواده نیز همین‌گونه است. الان همه دنیا به تنوع فکر معتقدند اما در این بیست و سال گذشته همیشه یک عده بودند که قدرت داشتند ما همیشه سیاست‌مداران را منع می‌کنیم در حالی که خودمان بدتر از آن‌ها عمل می‌کنیم. معتقدم اگر فضا را بازتر کنیم و افراد زیادتری را وارد کنیم حتما مشکلات کمتر می‌شود چراکه تنوع به حل مشکلات کمک می‌کند.

او ادامه داد: جامعه بر اکثریت استوار است و من از صحبت‌های آقای کامکار تعجب می‌کنم، جشنواره نباید در اختیار ستاره‌ها باشد چراکه آن‌ها همیشه هستند و پول‌شان را در می‌آورند و نباید نزدیک به شش میلیارد هزینه ستاره‌ها شود. همه ایران تهران نیست و همه تهران تالار وحدت نیست و همه تالار وحدت چند خواننده محدود نیست بلکه ایران برای همه است و متاسفانه ما از این مسئله غافل شدیم و همیشه به مرکز پرداختیم و مدام از پاپ و سنتی و تهران می‌گوییم و متاسفانه سرمایه‌های خوبی در کشور در حال از بین رفتن هستند و امیدوارم در مدت باقی‌مانده این دولت کمک شود تا هنرمندان این سرزمین جذب شوند.

ستاد صیانت در معاونت سینمایی ردیف بودجه دارد

چمن‌آرا نیز در صحبت‌های پایانی خود گفت: موضوع آنقدر چرخید که از محور اصلی دور شدم اما درباره ستاد صیانت بگویم و آن اینکه در آن روزگار که ستاد صیانت بود و من تلاش‌های بسیاری کردم که این ستاد نباشد چراکه برای کاری که انجام می‌داد از ما پول می‌گرفت در حالی که ستاد صیانت در سازمان سینمایی و معاونت سینمایی ردیف بودجه دارد و مبلغ 500 میلیون تومان برای آن تعریف شده است تا از کار هنرمندان سینمایی دفاع کند درحالی که این اتفاق در امور هنری نیفتاده و قراراست پول آن را ناشرین بپردازند و امیدوارم که اگر قرار است فعالیتی بکند حتما با ما درباره آن صحبت شود و البته من هنوز پاسخ سوالم را از آقای مرادخانی نگرفتم که آیا اصلا می‌شود به خصوصی‌سازی امیدوار بود یا نه؟

مرادخانی در پایان این جلسه درباره خصوصی‌سازی گفت: دو بحث در اینجا وجود دارد یکی موضوعات حاکمیتی است و مباحثی که دولت باید اجازه آن را صادر کند و مباحث تصدی‌گری است در مورد مباحث تصدی دولت مواضع خود را اعلام کرده و همه مواردی که در حوزه تصدی‌گری است قابل واگذاری است و هنگامی که زیرساخت‌ها آماده شود قطعا این اتفاق خواهد افتاد و ما نیز پیگیر این موضوع هستیم و با حضور کارشناس حقوقی از دفتر معاونت هنری و آقای چمن‌آرا پیش‌نویس این موضوع نوشته شود و تا هر جایی که قانون اجازه دهد ما نیز موافق هستیم چراکه هر چقدر بار از روی دوش دولت برداشته شود به نفع ما است و کوچک‌سازی دولت از موارد اصلی برنامه ششم توسعه است و باید این اتفاق بیفتد.

مهدی وجدانی درباره برخی مسائل مطرح شده درخصوص پاسخ روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر به نامه معترضان گفت: هیچ‌وقت خودم را در مقابل یک جامعه منتقد قرار نمی‌دهم و در این موضوع یک سوءتفاهمی ایجاد شده بود که با آقای ارجمند نیز درباره آن صحبت کردیم و من هیچ‌گاه به جامعه منتقدان بی‌احترامی نمی‌کنم و این مسئله یک سوء‌تفاهم است و از دوستان خواهش می‌کنم دیگر آن را ادامه ندهند.

منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲