جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۰۷۰۳
تاریخ انتشار : ۰۹ : ۰۹ - ۲۴ آذر ۱۳۹۵
رونمایی از نخستین دوره‌ جایزه‌ پژوهش سینمایی سال به همت معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی و مدرسه ملی سینمای ایران برگزار شد.

به گزارش دیباچه، در این مراسم که با حضور سید محمد بهشتی، احمد مسجدجامعی و منوچهر شهسواری برگزار شد از نخستین دوره‌ی پژوهش سینمای سال در خانه‌ی سینما رونمایی شد.

در متن فراخوان این جشنواره آمده است: به‌منظور ایجاد زمینه‌های مناسب برای شناساندن و تامین نیاز‌های پژوهشی سینمای ایران و بهره‌گیری هر‌چه بیشتر جامعه به‌طور عام و سینما و سینماگران به‌طور خاص از نتایج و یافته‌های پژوهشی و مطالعاتی و کوشش‌های علمی استادان و پژوهشگران در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی، همچنین ارج نهادن به کوشش‌های آنان و معرفی آثار برتر به معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی و مدرسه‌ی ملی سینمای ایران نخستین دوره‌ی جایزه پژوهش سینمایی سال را در چهارچوب این فراخوان برگزار می‌کند.

رونمایی از فراخوان جایزه‌ی پژوهش سینمایی سال

این جشنواره با محوریت سینما جامعه و فرهنگ ایرانی اسلامی اقتصاد سینما؛ زیر‌ساخت و فن‌آوری‌های سینمایی، سیاست‌گذاری و مدیریت سینما، توسعه سرمایه انسانی، مطالعات نظری و میان رشته‌ای در سینما، تلویزیون و رسانه‌های مجازی دیجیتال، سینما و آینده برگزار می‌شود.

در این مراسم اسماعیل بنی‌اردلان دبیر همایش جایزه پژوهش سینمایی گفت: حدود 10 جلسه در کمیته‌های مختلف در جلساتی که برگزار کردیم بحث‌های بسیاری درباره‌ی ساختار و نحوه‌ی برگزاری این جشنواره مطرح شد. حاصل این نشست‌های کارشناسی فراخوانی است که ارائه شده است.

بنی‌اردلان ادامه داد: ما صاحب سینما هستیم. این سینما مطرح است و باید این نهال شکل گرفته و جا‌افتاده را حمایت کنیم.

دبیر همایش جایزه پژوهش سینمایی تصریح کرد: این خواسته‌ی ارشاد یا نهاد‌های دیگر نیست بلکه همه‌ی کسانی که از وضعیت سینما احساس نارضایتی می‌کنند، می‌خواهند سینما بهتر از این باشد.

وی اظهار امیدواری کرد به همت اهالی سینما و پژوهشگران سال دیگر جواب‌های روشن‌تری درباره مسائل و پرسش‌های پیرامون سینما داشته باشیم.

رمضانعلی حیدری خلیلی، رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه‌ی پژوهش نیز در این همایش گفت: یکی از وظایف ذاتی سازمان‌های سینمایی ایجاد زمینه‌های مناسب پژوهشی در این حوزه است. به همین دلیل ضرورت توسعه دانش در این زمینه  احساس می‌شود.

حیدری خلیلی ادامه داد: اقبال به پژوهش در سینما نسبت به حوزه‌های دیگر بیشتر است و طبق تحقیقات از چند دانشگاه؛ بیش از 80 درصد پایانامه‌های دکترا و کارشناسی ارشد پژوهشی است. ما دنبال ایجاد ارتباط بین مراکز دانشگاهی و پژوهشی با سینمای ایران هستیم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه‌ی پژوهش ضمن برشمردن آخرین فعالیت‌ها در زمینه پژوهش سینما گفت: در تلاش و رایزنی برای انتشار پژوهش‌های دانشگاهی پیرامون سینما هستیم. همچنین تمام اطلاعاتی که از سال 64 درباره سینما موجود بود از جمله آمار‌های دقیق فروش سینما در هر دوره را منظم کرده‌ایم که به‌زودی رونمایی خواهد شد. همچنین مسیری که سینما در برنامه چهارم و پنجم توسعه طی کرده را در قالب گزارش صنعت سینما در دستور کار داریم.

وی در ادامه افزود: ما در سینمای ایران به نظام آماری دقیق و قابل استناد نیاز داریم بنابراین با پژوهشکده مرکز آمار ایران وارد مذاکره شده‌ایم و این پژوهشکده مسئولیت اجرایی این طرح را بر عهده گرفته است.

حیدری خلیلی با اشاره به گنجینه سینمایی وزارت علوم گفت: متوجه شدیم گنجینه‌ای از اطلاعات در وزارت علوم وجود دارد و در تلاشیم آن‌ را در اختیار پژوهشگران و اهالی سینما قرار دهیم. همچنین دنبال ایجاد مرکز اطلاعات تخصصی سینمای ایران هستیم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه‌ی پژوهش علاوه بر تمام موارد ذکر شده گفت: در بودجه‌ی تمام دستگاه‌های اجرایی یک‌درصد برای فعالیت‌های پژوهشی در نظر گرفته شده است. در تلاشیم تا این بودجه را جذب کنیم و برای پژوهشگرانی که برای سینما و نه درباره سینما دست به فعالیت می‌زنند هزینه کنیم.

وی آماری نیز درباره پژوهش‌های انجام شده درباره سینما با کلید واژه‌ی سینما طبق اطلاعات وزارت علوم گفت:  در این مرکز با کلید واژه‌ی سینما 1780 پایان‌نامه، 1837 اثر در ایران‌ماه، و 4000 کتاب سینمایی وجود دارد. ما با سرمایه بزرگی مواجه‌ایم و 616 هزار پژوهش‌گر وجود دارد که این موضوع گویای زمینه‌های مستعدی در پژوهش‌های سینما خواهد بود.

حیدری خلیلی با ارایه دو پیشنهاد برای شهسواری مدیرخانه سینما گفت: امیدوارم کانون پژوهشگران سینمایی به عنوان یک تشکل صنفی دایر شود، همچنین امیدوارم کمک کنیم با حضور بزرگان و اندیشمندان سینما خانه اندیشه سینما نیز دایر شده و آغاز به کار کند.

همچنین سید محمد بهشتی نیز در این همایش گفت: صادرات کشور ما محدود به مواد خام و معدنی است. ما فقط هنر را به عنوان چیزی فراوری شده به کشورهای دیگر صادر می‌کنیم، از این‌رو سینما بسیار مهم است.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: در وضعیت کنونی درون سینمای ایران زیبا نیست و باید از بیرون به آن نگاه کرد؛ این منظر را می‌توان در توفیق فیلم‌های ایرانی در سایر نقاط دنیا دنبال کرد. به دلایل مختلف سینمای ما چاره‌ای جز اتصال به ریشه‌های فرهنگی ما نداشته با این وجود توانسته با اینکه داخل کشور نقدهای زیادی  وجود دارد در عرصه بین‌المللی مطرح شود.

وی تصریح کرد: سینمای ما عطر و طعمی دارد که منحصر به این فرهنگ و سرزمین است اما این کیفیت را بیگانگان بهتر در می‌یابند. سینمای ایران واجد دانایی است و ای کاش این دانایی خودآگاه شود.

بهشتی ادامه داد: سینما صنعت پیچیده و با متغیرهای متفاوت و متنوع است، با این حال در کشور ما محقق شده و محصولاتش به خارج از ایران صادر می‌شود. چرا صنایع دیگر نمی‌توانند از روی دست سینما نگاه کنند و یاد بگیرند؟ از نظر من دلیل آن این است که سینما نتوانسته خود را به‌درستی معرفی کند. سینمای ما از ابعاد صنعتی و اقتصادی در قفس دهه 60 گیر کرده و همه به این قفس عادت کرده‌اند.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه متذکر شد: ما را متهم می‌کردند که سینما گلخانه‌ای شده اما حالا در یک شرایط گلخانه‌ای معکوس هستیم. بهار شده و ما در گلخانه خود زمستان را محبوس کرده‌ایم زیرا نمی‌خواهیم پالتوهای‌ خود را بیرون بیاوریم.

وی ادامه داد: آیا کسی را در کشور داریم که متخصص اقتصاد سینما باشد؟ خیر! شاید چون خریداری ندارد. این همایش‌ها کمک می‌کند برای چنین مواردی خریدار پیدا شود. سینمای ما مستعد این است که موضوع تعاملات پژوهشی و علمی باشد.

همچنین عضو هیات‌مدیره پژوهشگاه‌های فرهنگ و مطالعات ایرانی نیز در این همایش با طرح این سوال که مساله کانونی مطالعات سینما چه چیزی باید باشد، گفت: علی‌رغم وجود تحقیقاتی که به آنها اشاره شده روابط دانشگاه و هنر بالاخص سینماگران گرم نیست. روابط بین این دو استعماری است و هر کدام برای اهداف کوتاه‌مدت خود از دیگری استفاده می‌کند.

نعمت‌الله فاضلی متذکر شد: دیالوگ این دو تئوری فیلم و سینمای ایران را ایجاد نمی‌کند، در نتیجه ما دستگاه تئوری که دستاوردهای تمدنی تاریخ سینما را مفهوم می‌کند، نداریم.

وی تاکید کرد: چه اتفاقی افتاده که در شاخه‌های دیگر مثل معماری به ابتذال ساخت و ساز رسیده‌ایم و در سینما با خلاقیت اصغر فرهادی در عرصه جهانی مطرح شدیم؟ فکر می‌کنم ماموریت جایزه پژوهش سال باید مساله اندیشه باشد. فکر می‌کنم حمایت از پژوهش سینمایی باعث می‌شود سه سطح آگاهی یعنی زندگی روزمره، جهان آفرینش‌های هنری و سطح آکادمیک مرتبط شود.

فاضلی با اشاره به خطراتی که این جشنواره را تهدید می‌کند، گفت: باید این جشنواره را از تبدیل شدن به آثار آماری محافظت کرد. اگر این آمار به ایده و خلاقیت و تفکر تبدیل نشود، هیچ پژوهشی اتفاق نیفتاده است. در پژوهش‌های سینمایی باید جایی برای پژوهش‌های خلاق، عمیق و فیلسوفانه اندیشمندان سال در نظر گرفت. 

وی اظهار امیدواری کرد این جشنواره به بلایی که سایر جشنواره‌ها دچار شده‌اند مبتلا نشود و صرفا به آمارها و روش‌های تهدید نپردازد.

عضو هیات‌مدیره پژوهشگاه‌های فرهنگ و مطالعات ایرانی متذکر شد: پژوهش‌های سال باید سینمای ما را مساله‌دار کند. وظیفه پژوهش آشنایی‌زدایی است و اگر غیر از این باشد این جشنواره نیز به ورطه جشنواره‌های دیگر می‌افتد که خروجی مفیدی نداشته و صرفا تبدیل به یک گردآوری اطلاعات شده‌اند.

در پایان این مراسم از پوستر و تندیس این جشنواره رونمایی شد.

تاریخ آغاز در سامانه‌ی جشنواره‌ی پژوهش‌های سینمایی سال و تکمیل فرم آن 30 /10 /1395 خواهد بود. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از 1 تا 31 شهریورماه 1396 متون پژوهشی خود را به دبیرخانه‌ی جشنواره ارسال کنند. همچنین برای اطلاعات بیشتر از شرایط شرکت در جایزه‌ی پژوهش سینمایی سال به سایت جایزه به آدرس www.mmciran.com/icra  مراجعه کنند.

منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار