جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۰۵۸۸
تاریخ انتشار : ۱۱ : ۱۳ - ۱۹ آذر ۱۳۹۵
خشایار اعتمادی گفت: متاسفانه باید بپذیریم که رسانه ملی به عنوان یک رسانه پویا و همه گیر تا حد زیادی درها را به موسیقی اصیل ایرانی بسته است

به گزارش دیباچه، خشایار اعتمادی خواننده قدیمی پیشکسوت موسیقی پاپ، با اشاره به روند برگزاری جشنواره‌های موضوعی حوزه موسیقی و تاثیر آن روی سبد شنیداری خانواده‌های ایرانی توضیح داد: متاسفانه باید بپذیریم که رسانه ملی به عنوان یک رسانه پویا و همه گیر تا حد زیادی درها را به موسیقی اصیل ایرانی بسته است. این موضوع وقتی در کنار هجمه وحشتناک رسانه های خارجی قرار می گیرد، نتیجه همانی می شود که ذوق و سلیقه خانواده ها از فرآیند توجه به موسیقی اصیل ایرانی به سمت شنیدن موسیقی های غربی می‌رود. موضوعی که امروزه در سبد شنیداری نسل سوم و چهارم جامعه ایرانی به وضوح دیده می شود و این فراگیری موسیقی غربی است که بیشتر مورد علاقه مندان قرار گرفته است. وقتی ساز در تلویزیون ملی ما نشان داده نمی‌‍‌شود اما در مقابل شبکه های ماهواره‌ای انواع سازهای غربی را نمایش می‌دهند، طبیعی است که نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به موسیقی به سمت سازهای غربی جذب می‌شوند. بنابراین صدا و سیما نقش زیادی در ایجاد سلیقه موسیقیایی دارد و باید جذابیت ایجاد کند.

خشایار اعتمادی: ما رسانه را گم کرده‌ایم، همچنان سنتی فکر می‌کنیم!

وی ادامه داد: طبیعتا وقتی چنین رویکردی در کلیت جریان موسیقی کشور وجود داشته باشد خانواده ها هم بر مبنای تمایل و جذابیتی که برای فرزندانشان ایجاد شده نسبت به سبک موسیقایی و انتخاب آنها اقدام می کنند. اتفاقا همین جاست که نقش جشنواره ها و رویدادهایی چون جشنواره نوای خرم می تواند به عنوان یک عنصر تعیین کننده مورد توجه قرار گیرد و به سهم خود فضا را به سمتی هدایت کنند که موسیقی اصیل ایرانی با تکیه بر آثار بزرگانی چون همایون خرم به مخاطبان و خانواده ها معرفی شوند. البته من اعتقادم این است که این خانواده‌ها نیستند که موسیقی غربی را انتخاب می‌کنند، بلکه این خود جوانان هستند که به این موسیقی و یا ساز خاصی علاقه‌مند می‌شوند، چرا که آشنایی آنها از طریق ماهواره با این موسیقی و ساز است و وقتی به موازات آن صدا و سیما نیز هیچ گونه حرکتی برای نشان دادن سازهای اصیل خودمان نمی‌کند و خانواده ها نیز تمایل فرزندان و علاقه آن ها را مد نظر قرار می‌دهند.

این خواننده در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به مولفه های دیگر کم توجهی به موسیقی اصیل ایرانی از سوی نوجوانان و جوانان تصریح کرد: خیلی‌ها بر این باورند علاوه بر تبلیغاتی که از سوی رسانه ها برای گرایش نسل جدید جامعه ایرانی به موسیقی های غیرایرانی وجود دارد، ساختار پرهیجان این موسیقی ها نسبت به موسیقی اصیل ایرانی است. به عبارتی آن ها بر این باورند انرژی و هیجان مستتر در ساختار سبک‌هایی چون پاپ، راک، رپ و امثالهم به مراتب جذاب تر از ساختار موجود در موسیقی اصیل ایرانی است در حالیکه از سوی دیگر خیلی ها بر این باورند با درک جدی موسیقی اصیل ایرانی می توانیم به مرزی برسیم که نسل جدید هم با آن ارتباط برقرار کنند. اتفاقا در همین فضا گروه هایی چون «پالت»، «دنگ شو»، «چارتار» و تعدادی دیگر تجربه های بسیار موفقی در زمینه استفاده از موسیقی اصیل ایرانی در آثارشان داشتند و دیده ایم که مخاطبان هم با آن ارتباط بسیار مناسبی گرفته اند.

اعتمادی با ارائه پیشنهاداتی برای برون رفت از وضعیت فعلی در عرصه موسیقی کشور، گفت: تلاش هنرستان ها، مراکز آموزش عالی و آموزشگاه های موسیقی برای معرفی ساز ایرانی، تولید آثار با کیفیت در حوزه موسیقی اصیل ایرانی و پخش آن از رسانه ملی از جمله مواردی است که می توانیم برای رفع آن تلاش هایی را انجام دهیم. جالب اینجاست بسیاری از هنرجویانی که به صورت انفرادی به دور از مراکز آکادمیک موسیقی کارهایی را انجام می دهند حضور فعال تری در اجراهای صحنه ای دارند. بنابراین هم باید آثار خوبی در حوزه های مختلف تولید شده و هم برای پخش آنها در رسانه ملی اقدام شود. شما مطمئن باشید اگر ما بهترین جشنواره ها، بهترین آثار و بهترین هنرمندان را در این عرصه داشته باشیم بدون عرضه کارهای ارائه شده در هریک از آنها نمی توانیم امیدی به بهبود ماجرا داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر توجه و تمرکز رویدادهای موسیقی از جمله جشنواره موسیقی نوای خرم به تاثیر رسانه های نوین در جریان معرفی موسیقی اصیل ایرانی به مخاطبان امروزی بیان کرد: ویدئو کلیپ‌ها، انواع سایت های مجاز، شبکه‌های اجتماعی امروز فرصت‌های بسیار مناسبی را در اختیار مخاطبان قرار داده است. ما باید این واقعیت را بپذیریم رسانه های نوین در دنیا مسیر خود را می‌روند و کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد، شاید یکی از عللی که تصور می‌شود برخی از ما کمرنک هستیم همین موضوع باشد. من بر این باورم ما به لحاظ ساخت کمرنگ نیستیم، بلکه به لحاظ پخش کمرنگیم، ما رسانه را گم کرده‌ایم، همچنان سنتی فکر می‌کنیم که یا باید آلبوم تولید کنیم . در حالیکه اکنون اپلیکیشن‌های روی تلفن‌های همراه، صدها و هزاران سایت که روزانه صدها آهنگ ایرانی و خارجی پخش می‌کنند، فرصت‌های جدیدی پیش روی ما گذاشتند که باید آنها را جدی بگیریم.

اعتمادی برگزاری جشنواره‌هایی چون جشنواره نوای خرم را به شرط برخورداری از اطلاع‌رسانی مناسب و تبلیغات جذاب در این زمینه ثمر بخش دانست و گفت: توجه به تبلیغات مناسب ، ایجاد انگیزه ها میان نسل نوجوان ، توجه به تولید محوری در عرصه موسیقی اصیل ایرانی با در نظر گرفتم سبد شنیداری مخاطبان امروزی و تلاش برای برگزاری یک جشنواره اسم و رسم دار از جمله مواردی است که می تواند مورد توجه برگزارکنندگان این رویداد قرار گیرد.

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳