جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۰۵۷
تاریخ انتشار : ۰۰ : ۱۶ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۴
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی مهمترین مشکل و ممیزی‌ فیلم‌های سینمایی جشنواره‌ی فجر را صحنه‌های سیگار کشیدن دانست و نسبت به این موضوع هشداری جدی داد.




دیباچه:

 

 

ایسنا نوشت: حبیب ایل‌بیگی در آستانه یک ساله شدن فعالیتش در این سمت و برگزاری جشنواره‌ی فیلم توضیحاتی درباره روند کاری این معاونت ارائه کرد و درباره شیوه نظارت و ارزشیابی این دوره از جشنواره فیلم نیز نکاتی را متذکر شد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از اصلاحاتی که باید آن را فریاد کرد، مشکل کشیدن سیگار در فیلم‌هاست. به طوری که این مسئله مهمترین مشکلی است که امسال در فیلم‌های جشنواره داشته‌ایم و تلاش کرده‌ایم بخش عمده‌ای از آن را تعدیل کنیم اما متأسفانه بعضی فیلم‌ها در این زمینه مشکل اساسی دارند.سیگار

ایل‌بیگی با اشاره به دستورالعمل وزارت بهداشت درباره ممنوعیت سیگار کشیدن گفت: این وزارتخانه نیز به این موضوع توجه جدی دارد، به همین دلیل از دوستان سینماگر و سازندگان فیلم‌های سینمایی می‌خواهیم به شکل جدی به این مسئله توجه داشته باشند، زیرا اگر با صحنه‌های مکرر کشیدن سیگار در فیلم‌ها روبرو شویم خیلی جدی برخورد خواهیم کرد و پیش از اینکه دیگران بخواهند مانع نمایش فیلم شوند، بهتر است خودمان این وضعیت را اصلاح کنیم.

سیگار کشیدن در فیلم‌ها عادی نشود

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی بار دیگر خطاب به سینماگران هشدار داد: سیگار کشیدن در فیلم‌ها عادی نشود و این وظیفه ماست که اجازه ندهیم این موضوع به شکل روالی طبیعی در فیلم‌ها وجود داشته باشد.

ایل‌بیگی خاطرنشان کرد: امسال بیشترین اصلاحیه‌های فیلم‌ها مربوط به همین صحنه‌های سیگار کشیدن است.

پروانه نمایش فیلم‌ها موقتی است

او در پاسخ به این پرسش که پروانه نمایش فیلم‌ها در جشنواره فجر موقتی است یا به عنوان پروانه نمایش دائمی تلقی می‌شود، تصریح کرد: معمولا رویه این است که پروانه نمایش جشنواره موقت است و مهمترین دلیل این تصمیم‌گیری این است که بسیاری از فیلم‌سازان آثارشان را در شرایطی شتاب‌زده به جشنواره می‌رسانند و ترجیح می‌دهند اصلاحات دوباره‌ای داشته باشند. از سوی دیگر ما به فیلمی پروانه نمایش دائمی می‌دهیم که نسخه نهایی اکران خود را ارائه کرده باشد.

ایل‌بیگی ادامه داد: مثلا امسال بسیاری از فیلم‌ها مدت زمانشان طولانی است که احتمالا بعد از اکران جشنواره زمان را کوتاه‌تر می‌کنند. از سوی دیگر برخی سینماگران بسته به بازخوردهایی که از مخاطبان جشنواره می‌گیرند، اصلاحاتی را برای اکران عمومی لحاظ می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این بازخوردها ممکن است روی تصمیمات شورای ارزشیابی و نظارت هم تأثیر بگذارد و اگر فیلمی در جشنواره دچار حاشیه بشود، برای اکران عمومی اصلاحیه‌های بیشتری دریافت کند، تصریح کرد: وظیفه ماست کمک کنیم فیلم‌ها به سلامت کامل مسیر نمایش را طی کنند و اگر موانعی در این زمینه باشد، باید برداشته شود. در این میان شاید درصدی از این تصمیمات به ما هم برگردد ولی بخش عمده مسائلی است که خود سازندگان فیلم براساس بازخوردهای جشنواره مورد توجه قرار می‌دهند.

این مدیر هنری در پاسخ به اینکه چه تعداد از فیلم‌های جشنواره فجر تاکنون توسط معاونت ارزشیابی و نظارت بازبینی شده‌اند، توضیح داد: تقریبا تمام فیلم‌ها دیده شده‌اند. خوشبختانه بین ما و هیأت انتخاب و دبیر جشنواره همکاری خوبی صورت گرفته است. شرایط جشنواره ایجاب می‌کرد که ما در معاونت نظارت مانعی برای فیلم‌ها ایجاد نکنیم و دست جشنواره برای انتخاب آثار باز باشد. البته فیلم‌هایی هم که دیدیم مشکل خاصی نداشتند.

پایان امیدوار‌کننده فیلم‌ها

ایل‌بیگی در پاسخ به این پرسش که آیا آن گونه که گفته می‌شود بیشتر فیلم‌ها فضای تلخ دارند؟ توضیح داد: حتی اگر بعضی فیلم‌ها فضای تلخ داشته‌اند اما اغلب آن‌ها پایان امیدوارکننده دارند و آن گونه که در بعضی اظهارنظرها مطرح شده فیلم‌ها تلخ نیستند.

وی اضافه کرد:‌از سوی دیگر در حمایت‌هایی که انجام داده‌ایم تلاش کرده‌ایم خانواده ایرانی، سبک زندگی اصیل ایرانی و... را مورد توجه قرار بدهیم و خوشبختانه در این زمینه روندی رو به رشد داریم. اما نمی‌توان توقع داشت یک باره همه چیز تغییر کند و چهره سینما عوض شود و مثلا همه فیلم‌ها پایان خوش داشته باشند چرا که چنین چیزی شدنی نیست اما فعلا در این مسیر حرکت می‌کنیم.

ایل‌بیگی با اشاره به برخی اظهارنظرها که در سال‌های گذشته مطرح می‌شد مبنی بر اینکه جشنواره فیلم فجر و آثارش چه ارتباطی به پیروزی انقلاب اسلامی دارد، خاطر نشان کرد: اتفاقا جشنواره بین‌المللی فجر یکی از مهمترین رویدادهایی است که به جشن پیروزی انقلاب می‌پردازد و باید خدا را شکر کنیم بر سر حضور در همین جشنواره بین فیلمسازان ما دعواست و این نکته مهمی است.

این مدیر هنری افزود: البته طبیعتا تعدادی از هنرمندان در این رویداد حضور ندارند و ممکن است معترض باشند و از آنجا که این جشنواره به عنوان جشن ملی سینما قلمداد می‌شود ای کاش می‌توانستیم با مشارکت هنرمندان بیشتری آن را برگزار کنیم و با سعه صدر برخی از آنان را وارد جشنواره کنیم. البته نظر آقای حیدری به عنوان دبیر جشنواره قابل احترام و خیلی خوب است که سر حرف‌مان بایستیم و تغییری در ترکیب فیلم‌ها ندهیم. اما از آنجا که برخی سینماگران هم علاقه‌مندند آثارشان در جشنواره باشد کاش می‌توانستیم شرایط را برای حضور آن‌ها فراهم کنیم.

ایل‌بیگی با اشاره به موضوعات بعضی از آثار این دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: امسال فیلم‌های زیادی در ارتباط با انقلاب، دفاع مقدس یا مسائل منطقه داریم که نسبت به دوره‌های پیش آثار در این ژانرها پررنگ‌تر است و آثار قابل توجهی درباره جانبازان، شهدا، سوریه، حوادث پیش و بعد از انقلاب و... داریم که امیدواریم بدرخشند و به خوبی دیده شوند.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲