پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۰۵۵۰
تاریخ انتشار : ۲۹ : ۱۰ - ۱۷ آذر ۱۳۹۵
مصطفی ابطحی از راه‌اندازی سینماسیار همزمان با برگزاری چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم یاس در استان مازندران خبر داد.

به گزارش دیباچه، مصطفی ابطحی در نشست رسانه‌ای چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم «یاس» که 16 آذر ماه در موسسه رسانه‌های تصویری برگزار شد، گفت: سینماهای سیار همزمان با جشنواره، ابتدا در ۱۰ شهر استان مازندران که فاقد سینما هستند و در سالن‌های آموزش و پرورش، شهرداری و فرهنگسراها نصب و پس از پایان جشنواره به استان‌های دیگر که فاقد سینما هستند پیشکش خواهد شد.

از اعلام جزییات جشنواره فیلم «یاس» تا راه اندازی سینمای سیار

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری ضمن گرامیداشت 16 آذر ماه، یاد و خاطره شهیدان دانشجو و خون‌هایی که برای استقلال کشور در سال ۱۳۳۲ در دانشگاه تهران به زمین ریخته شد، ادامه داد: سینمای نجیب، شریف و پرافتخار ایران در سال‌های اخیر و ماه‌های گذشته به سرعت به پیش می‌رفت و می‌رود و چشم‌های همه مخاطبان را به تولیدات قوی و غنی خود مبهوت می‌کند و دست خیال تماشاگران را گرفته و به دوردست‌ها می‌کشاند.

وی ادامه داد: سینمای ایران زبان گویای فرهنگ ملی، دینی، بومی ما است و سینماگران سفیران پرافتخار فرهنگ این دیارند که پیش از همه پرچم سه رنگ این کشور را در جشنواره‌های جهانی به احتزاز درمی‌آورند. نام ایران در حوزه فرهنگ سینما به مراتب بلندآوازه‌تر از حوزه‌های دیگر است، فرهنگ و سینما مزیت نسبی ما است و ما موظفیم برای پاسداشت بن مایه‌های فرهنگی خود کوشش کنیم.

نمایش خانگی مکمل سینما است

ابطحی اظهار کرد: جادوی سینمای امروز در دستان سینماگران کوشا، جدی، پردانش و هنرمند جلوه‌گری می‌شود. در کنار پیشرفت سینما، سینمای خانگی، نمایش خانگی و ویدیو رسانه هم جایگاه شایسته و برتری دارد. نمایش خانگی نه تنها رقیب سینما نیست بلکه در کنار آن گام‌های موثری برای اعتلا و شکوفایی برمی‌دارد.

وی ادامه داد: نمایش خانگی در کشور ما یکی از بزرگترین رسانه‌هایی است که بیشترین پیوند را با مخاطبان علاقه‌مند در سراسر کشور دارد، هر چند ۱۰ سال است که از عمر آن می‌گذرد اما در این ۱۰ سال توانسته است مرحله صبر و انتظار، سعی و خطا را پشت سر بگذارد و امروزه با قامتی بلند برای مقابله با رقیبان خود آماده و در صحنه فرهنگی این دیار حاضر است.

او افزود: برای صیانت از نمایش خانگی همه ما باید تلاش کنیم تا این هنر رسانه بتواند هم در عرصه فرهنگی و هم در عرصه اقتصادی نقش موثر خود را ایفا کند. امروزه در کشورهای پیشرفته سهم صنایع فرهنگی ممتاز و قابل اعتنا است. هر چه اقتصاد و صنعت فرهنگی در کل نظام اقتصادی سهم بیشترین داشته باشد، کشور به همان اندازه توسعه‌یافته‌تر است و ما خوشحالیم که نمایش خانگی برای کسب سهم بیشتر در اقتصاد فرهنگ و اقتصاد سینما تلاش می‌کند.

وی با بیان اینکه نمایش خانگی برای بقا، رشد و تعالی خود امروزه هیچ راهی جز متصل شدن به تکنولوژی نمی‌بیند، گفت: سینمای خانگی باید روایت‌های خود را با استفاده از ابزارهای تکنولوژیکی به روز و نقش خود را ایفا کند. استقلال نمایش خانگی و تقویت هویت آن یکی از وظایف ما در موسسه رسانه‌های تصویری است که امید داریم بتوانیم این وظیفه را به نحو احسن انجام دهیم. هویت و رسالت نمایش خانگی بستگی تام به تولیدات برتر هنری و سینمایی دارد. تولیداتی که با مخاطب ارتباط برقرار کند و از تنوع و جذابیت برخوردار باشند.

ابطحی خاطرنشان کرد: حضور سینماگران برجسته و ممتاز در نمایش خانگی گواهی بر احراز این هویت و آینده روشن نمایش خانگی است. افتخار می‌کنیم که امروزه بزرگترین فیلمسازان و برجسته‌ترین بازیگران و کارگردانان در عرصه نمایش خانگی حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه حضور برجسته بازیگران، کارگردان در عرصه نمایش خانگی نقطه عطف مهمی در حوزه سینما و سینمای خانگی شده است، گفت: در کنار این بزرگان حوزه سینما نیز، عرصه برای حضور جوانان هنرمند و علاقه‌مندان به سینما فراهم شده و خوشبختانه در جشنواره امسال شاهد تولیدات سینماگران جوانی که عاشقانه وارد این کارزار شده‌اند و توانسته‌اند گوی سبقت را از پیشکسوتان اخذ کنند، خواهیم بود.

اهداف جشنواره بین‌المللی فیلم «یاس»

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سمعی و بصری بیان کرد: جشنواره بین‌المللی فیلم «یاس» از جمله تلاش‌های جدی ما برای نشان دادن اهمیت و جایگاه نمایش خانگی است. این جشنواره امروزه به یکی از جشنواره‌های معتبر و مهم سینمایی تبدیل شده است که ما در این جشنواره اهداف متعددی را دنبال می‌کنیم، اولین هدف ما از برگزاری این جشنواره ارزیابی دقیق و منصفانه از تولیدات یک سال گذشته سینماگران، تهیه‌کنندگان سینمایی حوزه نمایش خانگی است.

وی ادامه داد: هدف دیگر ما از برگزاری این جشنواره شناسایی استعدادهای سینماگران جوان است تا آن‌ها را نیز وارد عرصه سینمایی کنیم. جوانان هنرمندی که علیرغم سن کم در این جشنواره خوب درخشیدند، از اهداف دیگر این جشنواره این است که بتوانیم ظرفیتی ایجاد کنیم تا کسانی که تا به امروز وارد عرصه نمایش خانگی نشده‌اند پا به این عرصه گذاشته و بدانند تولیدات آن‌ها اگر به علم مخاطب‌شناسی آگاهی داشته باشند، دیده می‌شود و میلیون‌ها بیننده نیز خواهد داشت.

ابطحی چهارمین هدف این جشنواره را ایجاد بستری برای گفت‌وگو میان فعالان و فیلمسازان برشمرد و افزود: جشنواره بستری است برای گفت‌وگو و گفت‌وگو دریچه‌ای است برای گشودن راه‌های جدید. ما موظفیم با یکدیگر گفت‌وگو کنیم و حضور فیلمسازان کشورهایی که در این گفت‌وگوها کمک خواهد کرد در سال‌های آینده بتوانیم کلید همکاری‌های مشترک را بزنیم. امروزه گفت‌وگو گمشده صحنه فرهنگ و سینما است، امیدواریم در این جشنواره این فرصت فراهم شود.

برگزاری ورک‌شاپ VOD در چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم «یاس»

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری گفت: در سال جاری و نیمه دوم سال گذشته در موسسه رسانه‌های تصویری اتفاقات خوبی افتاده است که در جشنواره مرور خواهیم کرد، همچنین نشست‌های تخصصی در حوزه VOD در کنار جشنواره برگزار خواهد شد. کارشناسان در حوزه VOD در این ورک‌شاپ‌ها به سوالات مخاطبان پاسخ خواهند داد و ما با VOD میلیون‌ها مخاطب جدید ملی و بین‌المللی برای دیدن فیلم‌های ملی و بومی جذب خواهیم کرد.

وی افزود: اگر ۲۰ درصد ایرانیان در سال از گیشه بلیت تهیه می‌کنند و اگر در بعضی شهرها برای تماشای فیلم پای دی‌وی‌دی‌ها می‌نشینند با به راه افتادن VOD میلیون‌ها ایرانی در سراسر کشور و خارج از کشور تنها با نصب یک اپلیکیشن ساده بر روی موبایل، لپ‌تاپ، تلویزیون و... می‌توانند با گنجینه عظیمی از آثار سینماگران آشنا شوند که ما اپلیکیشن را با استفاده از به روزترین تکنولوژی‌ها سازماندهی کردیم و روزهای آینده کلید تولید اولین سریال را در حوزه نمایش خانگی که مختص به VOD است خواهیم زد.

دبیر جشنواره‌ی فیلم یاس مطرح کرد: در کنار این عرصه مهم VOD اتفاقات دیگری را نیز ساماندهی کرده‌ایم که در جشنواره رونمایی خواهیم کرد و آن هم طراحی و تولید دستگاه‌های سینماسیار است. ما در ایران ۱۰۷۰ شهر داریم که بیش از هزار شهر فاقد سینما هستند و چون تأسیس و راه‌اندازی سینما پروژه سنگین و چند ساله‌ای است و از طرفی بی‌توجهی به شهروندان ناقض عدالت فرهنگی است ما راه میانبر را برگزیده و به طراحی سینما سیار پرداخته‌ایم.

ابطحی افزود: ۱۰ دستگاه از این سینماسیار در استان مازندران در شهرهای فاقد سینما همزمان با چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم «یاس» راه‌اندازی خواهیم کرد و فیلم‌های جشنواره از این دستگاه‌ها پخش خواهد شد و بعد از پایان این جشنواره نیز دستگاه‌ها در شهرهای دیگر ایران که فاقد سینما هستند توزیع خواهد شد. سینما سیار اتفاق بزرگی است و امیدواریم بتوانیم با این تولیدات درصد مخاطبان سینمایی را افزایش دهیم.

معاون توسعه فناوری مطالعات سینمایی و سمعی و بصری با اشاره به اینکه در کنار راه‌اندازی سینما سیار و ورکشاپ‌ها در این جشنواره در پنج بخش مسابقه خواهیم داشت، اظهار کرد: در بخش مسابقه ایران حدود ۱۰۸ فیلم به دبیرخانه رسید که از این ۱۰۸ اثر در ژانرهای مختلف از جمله ۶۰ فیلم در ژانر خانوادگی، ۲۲ فیلم در ژانر حادثه، ۳ فیلم دفاع مقدس، ۱۱ فیلم کمدی، ۴ فیلم کودک و نوجوان، ۴ فیلم مستند و ۴ اثر هنر و تجربه حضور داشتند که ۲۰ اثر از آن‌ها برگزیده شدند. همچنین در حوزه بین‌الملل ۸۴ فیلم از کشورهای اسپانیا، هلند، لبنان، آمریکا، بوسنی، ترکیه، آلمان و... به دبیرخانه رسیدند که ۹ فیلم به بخش مسابقه راه پیدا کردند.

ابطحی در پایان صحبت‌هایش با بیان اینکه این جشنواره از ۲۲ تا ۲۶ آذرماه در رامسر و در چهار سینمای رامسر، بابل، تنکابن، چالوس برگزار می‌شود، گفت: داوران بخش بین‌الملل از کشورهای بوسنی، ترکیه و لبنان و از ایران نیز علی معلم و محمدمهدی یادگاری خواهند بود. همچنین از علی نصیریان، ثریا قاسمی، داریوش اسدزاده و داریوش باباییان که از شخصیت‌های برجسته حوزه سینما هستند و از دو تن از خانواده‌های شهدای حرم مازندرانی تجلیل و تقدیر به عمل خواهد آمد.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳