سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳  |  Tuesday, 16 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۰۴۱۸
تاریخ انتشار : ۴۸ : ۰۹ - ۱۱ آذر ۱۳۹۵
موسیقی و کلام با هم می‌توانند یکسری مفاهیم را به مخاطب برسانند.

به گزارش دیباچه، مهدی یغمایی خواننده موسیقی پاپ در رابطه با میزان برآورده شدن نیاز مخاطبان در راستای موسیقی آیینی گفت: شما باید نیاز مخاطب را بشناسی و بعد نظر بدهی که برآورده شده یا نشده است. در این مسئله مهم با توجه به این که مداحان محترمی هستند که این کار را انجام می دهند و لوح‌های فشرده مجالس آنها وارد بازار می شود و در دسترس مردم هست، اینکه در کنار آن چقدر نیاز هست که موسیقی آیینی هم برای مردم تولید شود، من بطور دقیق نمی دانم و نظری ندارم؛ اما به نوبه خودم تا آنجایی که از دستم برآمده و چون اعتقاد قلبی ام هست و در یک خانواده مذهبی بزرگ شدم که پدرم هم سالهاست از پیرغلامان آقا اباعبدالله هستند، این آثار را تولید کردم و بعد از این هم تا زمانی که نفس داشته باشم، در مناسبتهای این چنینی این کار را انجام می دهم.

مهدی یغمایی: اگر موسیقی را از سینما حذف کنی، چیز جالبی از آن نمی‌ماند

یغمایی تصریح کرد: ساخت آثار عاشورایی و آیینی در عین حال که سخت است، اما با استقبال مردمی مواجه می‌شود. چنین آثاری باید فاخرتر و باشکوهتر باشد و نه تنها تلاش هنرمندان که حمایت مسئولین محترم ارشاد را هم می‌‌طلبد.

این خواننده در ارتباط با سختی‌ ساخت اثر عاشورایی و آیینی گفت: این کارها حرمت دارند و با اعتقادات مردم سر و کار دارند. هنرمند هر ملودی، ریتم و کلامی را نمی‌تواند استفاده کند؛ باید حرمتها حفظ شود، کلام باید کلام شایسته‌ای باشد، موسیقی، موسیقی شایسته ای باشد، اینها همه باید در کنار همدیگر باشند. موسیقی که در این رابطه کار می‌شود باید موسیقی فاخر و بزرگی باشد. اینکه نوع ریتم و آهنگ این نوع آثار مشابه سایر آثار غیر مناسبتی و با ریتم تند باشد به نظر من درست نیست. خواننده و عوامل موسیقی آیینی می‌توانند حداقل یکسری اِلمان‌ها را در این نوع موسیقی‌های رعایت کنند.

یغمایی درباره تداعی وقایع مذهبی از طریق موسیقی آیینی گفت: موسیقی به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد؛ البته که یکی از تأثیرگذارترین هنرهای جهان، هنر موسیقی است. این هنر بسیار تأثیرگذار است و تمام هنرهای دیگر در واقع وابسته آن هستند. اگر موسیقی را از سینما حذف کنی، چیز جالبی از آن نمی‌ماند. موسیقی بیان احساسات است و خیلی می تواند به تداعی کردن واقعه تاریخی مذهبی کمک کند اما ابزار کامل و کافی نیست.

وی افزود: برای ممکن شدن این تاثیرگذاری، کلامی که شما استفاده می‌کنی باید «جان» داشته باشد؛ «آن» داشته باشد که شنونده را به فکر فرو ببرد. موسیقی و کلام با هم می‌توانند یکسری مفاهیم را به مخاطب برسانند.

خواننده آلبوم «سلام آقا» درباره نقشی که موسیقی آیینی در زندگی مردم دارد، گفت: این موسیقی، موسیقی مذهبی، عرفانی و اعتقادی است. من نمی توانم بگویم چقدر می‌تواند تأثیرگذار باشد، اما به طور حتم بی‌تأثیر نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲