پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۰۲۱۲
تاریخ انتشار : ۵۰ : ۱۰ - ۳۰ آبان ۱۳۹۵
دبیر سومین سوگواره «خمسه» اظهار کرد که تدبیر شهردار تهران و دستور رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران این است که میدان امام حسین (ع) کانون رویدادهای آیینی و مذهبی باشد.

به گزارش دیباچه، علی اصغر خسروی دبیر سومین سوگواره «خمسه»، درباره این موضوع که چه تدبیر و برنامه ای اندیشیده شده تا این سوگواره در طول سال جریان داشته باشد و فقط به صورت مقطعی و مناسبتی برگزار نشود گفت: ما هم به این موضوع رسیده ایم که محدود شدن سوگواره به ایام ماه محرم و ماه صفر ما را از اتفاقاتی که در طول سال می توانیم رقم بزنیم، غافل می دارد. می توان در طول سال به بحث نمایش های دینی و مذهبی پرداخت و گروه های مختلف می توانند با نمایش هایی که ارائه می دهند در این زمینه نقش آفرینی کنند. مردم نیز که طی ۲ سال گذشته به اجراهای سوگواره اقبال خوبی نشان دادند و همراهی کردند، از این فعالیت های مستمر استقبال خواهند کرد.

دبیر سوگواره «خمسه» از کانون رویدادهای آیینی و مذهبی شدن میدان امام حسین خبر داد

وی یادآور شد: در صحبت هایی که با کارشناسان سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران داشتیم به این نتیجه رسیدیم که به امید خدا در دوره چهارم، در طول سال و ایام مختلف نظیر ماه مبارک رمضان، ایام فاطمیه و ایام شعبانیه کارهای مختلفی را در قالب سوگواره «خمسه» ارائه دهیم.

دبیر سومین سوگواره «خمسه» با بیان اینکه سال گذشته در اختتامیه دوره دوم سوگواره «خمسه» اعلام شد که دبیرخانه دائمی رویدادهای هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران تأسیس شده است، افزود: سوگواره «خمسه» هم یکی از رویدادهای هنری سازمان است زیرا ما موفق شدیم به لحاظ عنوان این رویداد را در دل معاونت هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به ثبت برسانیم. در مدیریت فرهنگی و هنری منطقه ۲ سازمان و هم در ساختار اصلی حوزه ریاست سازمان، سوگواره «خمسه» دیده شده و فعالیت های سوگواره به صورت ثابت در برنامه های معاونت هنری سازمان گنجانده شده است. این سوگواره در تقویم فعالیت های سال های آینده نیز قرار دارد و بودجه مشخص آن لحاظ می شود.

خسروی اظهار کرد: تدبیر شهردار محترم تهران و دستور ریاست سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران این است که میدان امام حسین (ع) به کانونی تبدیل شود که رویدادهای آیینی در طول سال در آن رقم بخورد.

وی تأکید کرد: تلاش مان این است که بحث نمایش های آیینی و اجرای تعزیه را در طول سال به صورت هفتگی و مستمر در میدان امام حسین (ع) داشته باشیم تا در طول سال اجراهای نمایش های دینی و مذهبی در این میدان رقم بخورد. هدف این است که میدان امام حسین (ع) تبدیل به میدان آیینی تهران شود.

دبیر سوگواره «خمسه» در پایان با اشاره به اینکه تمام سالن های نمایشی فرهنگسراها در مناطق ۲۲ گانه به عنوان مکانی برای اجرای نمایش های آیینی و مذهبی به صورت مستمر فعالیت می کنند، گفت: باید گروه های نمایشی برای اجرای نمایش های آیینی و مذهبی خود مراجعه کنند تا ما حمایت کنیم و سالن نیز در اختیارشان قرار دهیم.

سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین‌های مذهبی «خمسه» به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بخش‌های تئاتر صحنه‌ای و خیابانی، نمایشنامه‌نویسی، نمایش‌های سنتی- آیینی و مذهبی، تئاتر مسجد و ویژه با محوریت‌های اندیشه‌ و سیره ائمه معصومین و زندگانی ایشان و تأثیر آن در زندگی فردی و اجتماعی معاصر،استفاده از قصص و آیات و روایات قرآنی در آثار نمایشی با نگاهی نو و خلاقانه و نگاه به زندگی، مبارزه و شهادت مدافعان حرم شریفین (ع) در پاسداشت فرهنگ ایثار و شهادت، از ۲۰ آبان ماه لغایت ۱۴ آذرماه در مساجد، فرهنگسراها و تماشاخانه‌های شهر تهران برگزار می‌شود.

منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳