جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۰۰۱۷
تاریخ انتشار : ۳۰ : ۱۷ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت توجه به نمایش های سنتی و آیینی ایرانی و تلاش برای احیای آنها،گفت: مرکز نمایشهای آیینی صبا گامی به سوی حفظ و اشاعه هنر نمایشی و سنتی ایران است.

به گزارش دیباچه، وی با تاکید بر رعایت استانداردهای جهانی در راه اندازی فضاهای فرهنگی، افزود: هرچند اقدامات خوبی در راستای توسعه فضاهای فرهنگی در تهران صورت گرفته است، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی مرکز نمایشهای آیینی صبا اقدام ارزشمند شهرداری تهران محسوب می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت توجه به نمایش‌های سنتی و آیینی ایرانی و تلاش برای احیای آنها، گفت: ما باید زمینه حفظ و احیای سرمایه های ملی خود در حوزه فرهنگ و هنر فراهم كنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعزیه، پرده خوانی، شبیه خوانی و نقالی جزو سرمایه های ملی محسوب می‌شوند، افزود: این هنرها از جمله اموری هستند که با ساخته شدن مرکز نمایشهای آیینی صبا می‌توانند به شکل جدی‌تر دنبال شوند تا نسل‌های آینده نیز با نمایش های آیینی ایران پیوند و ارتباط نزدیک تری برقرار کنند.

وی با تاکید بر اینکه نمایش های سنتی و آیینی ما اغلب با روایت زندگی ائمه و اولیای الهی عجین شده است، گفت: این هنر جزو ارزشهای ملی و مردمی محسوب شده و دارای اهمیت فرهنگی است كه باید زمینه های حفظ ، توسعه و آموزش آنها را فراهم كرد كه خوشبختانه شاهد توجه مدیریت شهری تهران در راه اندازی فضاهای فرهنگی در خصوص ارتقای جایگاه نمایشهای سنتی و آیینی هستیم.

به گفته این نماینده مجلس، نمایش های آیینی وسنتی از قابلیت گسترس جهانی بر خوردار است، بنابراین افزایش استقبال مردم نسبت به این نمایشها، نیازمند توسعه سالن‌های تخصصی در این زمینه و همچنین توجه به کیفیت و محتواهای ارایه شده است.

وی با اشاره به توسعه فضاهای فرهنگی و توزیع عادلانه آن در سطح شهر، افزود: توسعه فضاهای فرهنگی منجر به ترویج فرهنگ دینی و آیینی، غنی سازی اوقات فراغت شهروندان و رفع آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر خواهد شد.

حجت الاسلام سالک با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه فرهنگ در این کشور مظلوم واقع شده است، گفت: متاسفانه دست اندرکاران فرهنگی مدام در این زمینه شعار سر می دهند، امیدواریم خروجی مرکز نمایشهای آیینی صبا نیز فرصت خوبی را برای توسعه فرهنگ دینی و آیینی فراهم کند.

جا به جایی خودکار تماشاچیان نسبت به صحنه با توجه به نوع نمایش از ویژگی های منحصر به فرد مرکز نمایشهای آیینی صباست که به همت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در راستای باز زنده سازي خاطره باغ صبا در حال ساخته است.

اولین عنصر متمایز کننده مرکز نمایش‌های آیینی صبا از تالارهای پیشین، مجاورتش با آب نمای عظیم و فضای طبیعی و اشغال‌کردن مساحتی وسیع در زیر سطح زمین است و علاوه بر آن محیط داخلی تالار نیز تفاوت ‌های اساسی با فضای داخلی تالارهای موجود دارد، چرا که این تالار به طور کامل در زیر زمین قرار دارد و جدارهای شیشه‌ای بخش‌های مختلف آن را از هم جدا می‌کنند تا تماشاگران بتوانند بازیگران را در حین تمرین، گریم و یا ورود به صحنه ببیند.

در مجموعه مرکز نمایشهای آیینی صبا ٦ سالن نمایش با ظرفیت 800 نفر طراحی شده که شامل پلاتو تمرین تئاتر، سالن تئاتر روحوضی، سالن تئاتر رو باز، دو بلک باکس نمایش که هر کدام با ظرفیت 70 نفراست .

سالن اصلی با ظرفیت 500 نفر که از ویژگی های این سالن می توان به متحرک بودن صحنه، ماشینری و جایگاه تماشاچیان اشاره کرد. این سالن نخستین سالن نمایش در خاورمیانه است که دارای اکوستیک داینامیک است.

استفاده از تجهیزات ویژه نور و صدا منطبق بر امکانات از دیگر ویژگی های منحصر بفرد آن است. رستوران، چایخانه، پارکینگ با گنجایش 110 خودرو از دیگر امکانات این مجموعه است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳