چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۳۹۹۱
تاریخ انتشار : ۲۶ : ۱۳ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۴
علی معلم از نویسندگان و منتقدان سینمایی می‌گوید جشنواره فیلم فجر در طول بیش از سه دهه برگزاری هنوز دارای استراتژیکی نشده است.
 دیباچه :




علی معلم که در دوره های مختلف جشنواره فیلم فجر در هیات‌های انتخاب، داوری، سیاستگذاری و ... حضور داشته درباره چگونگی برگزاری سی و چهارمین دوره این جشنواره  گفت: تصور می کنم به خاطر اینکه همچنان تکلیف خودمان را با جشنواره روشن نکردیم نمی شود انتظار داشت با تغییر همیشگی مدیر، جشنواره ویژه ای داشته باشیم.


دیباچه - علی معلم


مهر نوشت وی افزود: کاری که دوستان امسال می کنند هم مثل هر سال است. هرکدام می آیند ایده هایشان را اجرایی می کنند و می روند بدون اینکه فجر را به یک اتفاق ویژه تبدیل کنند. اینکه فستیوال چگونه می تواند موثر و با نفوذ باشد با این تصمیمات در جشنواره فجر عملی نخواهد شد. تا زمانیکه تکلیف جشنواره با صنعت سینما، دیدگاه هنری، اثبات مدیریتی و ... معلوم نشود یک سری جملات تکراری را باید هر سال مطرح کنیم.


معلم با اشاره به اینکه هر اتفاق منفی که در سینما و جشنواره رخ می دهد هیچکس مسئولیت آن را به عهده نمی گیرد، گفت: اعضای هیات داوری، هیات انتخاب، مدیر جشنواره و... هر کدام در این شرایط قصور را حواله دیگری می کنند از این رو نه حسن جشنواره نه قبحش به کسی بر نمی گردد چون هیچکس مسئولیت هیچ چیز را به عهده نمی گیرد حتی وزیر هم به گونه ای از زیر بارش شانه خالی می کند. به قول ناپلئون شکست یتیم است و پیروزی صد پدر دارد.


دبیر جشنواره مخیر نیست


معلم با انتقاد از تغییر مدیریت جشنواره فیلم فجر بیان کرد: ممکن است دبیر یک سال خوش سلیقه تر و سال دیگر بدسلیقه تر باشد اما در کل مخیر نیست و مطمئنم امسال هم محمد حیدی اختیار چندانی ندارد. من از زمان دبیری محمد بهشتی تا الان همیشه در همه جلسات قبل از برگزاری جشنواره بودم حتی گاهی این جلسات با نام ستاد سیاستگذاری برگزار شد و جالب اینکه آنچه در خروجی کار مشاهده کردیم دقیقا برخلاف سیاست هایی بود که در جلسه تصویب شده بود.


وی ادامه داد: چون استراتژی مشخصی نداشتیم و نخواستیم که داشته باشیم از همه این جلسات جز گرفتن یک عکس یادگاری چیز دیگری بلد نیستیم. من در همه دوره ها چنین عکسی دارم و هیچوقت هم مهم نبوده که در جلسات چه صحبت هایی مطرح شده است. به نظرم دوره های اول تنها حسنی که داشت دیکتاتوری اداره کردنش بود. آنها با کسی مشورت نمی کردند و سیاست های خودشان را به اجرا می گذاشتند و امروز تجربه نشان داده این روش بهتر است.


اگر دبیر شوم جشنواره فجر را به درجه الف می رسانم


علی معلم در پاسخ به اینکه اگر شرایط دبیری جشنواره را داشته باشد چه سیاست هایی در نظر می گیرد، گفت: من حاضرم مسئولیت جشنواره فجر را دو سال بپذیرم و مطمئنم حتما به یک جشنواره درجه الف تبدیلش می کنم. جشنواره فیلم فجر با همین اقتصاد و سینما قابلیت تبدیل به جشنواره‌ای خوب را دارد چون ما کشوری صاحب سینما هستیم و آدم های حرفه ای در سینمای ایران کم نیستند. ضمن اینکه در جهان موقعیت کنجکاوی برانگیز و جالبی داریم و می توانیم میزبان مهمانان خوبی باشیم. اینها به شرطی است که کسی پیدا شود و مسئولیت همه سیاست ها را به عهده بگیرد.


معلم درباره فیلمسازان مستند و فیلم کوتاه که خواستار حضور در جشنواره فجر هستند نیز گفت: همه بخش ها دوست دارند در این فستیوال باشند چون فجر محل کشف استعداد نیست بلکه جایی برای جمع شدن و تنها محل جلب توجه اجتماعی است. جشنواره فیلم های مستند، کوتاه، انیمیشن و ... احتمالا در جای خودشان نتوانستند تاثیر درستی بگذارند چون اگر هرچیز سر جای خودش باشد و در محفل خود درست بدرخشد این خواسته ها پیش نمی آید. دوستان ما دلشان می خواهد فجر را با جشنواره ای مثل کن مقایسه کنند که همه بخش ها را در حرفه ای ترین حالت در خود جا داده است.


وی افزود: از طرفی تعارف‌ها اجازه نمی دهد تصمیمات منطقی هم اگر گرفته می شود درست به اجرا درآید. جالب اینکه یک سال فیلم من را به زور گرفتند و گفتند اگر در جشنواره اکران نکنی پروانه نمایش نمی دهیم. در صورتی که من دوست نداشتم فیلمم مجانی به نمایش درآید و اکران تابستان مدنظرم بود. وقتی جشنواره دست دولت باشد این اتفاق هم طبیعی است.


انتخاب بازیگران به عنوان مشاور تصمیمی ناشناخته است


وی درباره کیفیت فیلم هایی که برای جشنواره خود را آماده می کنند و قصد اکران در سال جدید را دارند بیان کرد: به واسطه فضای اقتصادی و امنیت کاری بعید می دانم فیلم های اخیر مرزهای جدیدی در داستان گویی بگشایند. امسال الزاما با این فضا و اقتصاد بیشتر فیلم ها درون شهری و داخل آپارتمان ها هستند. علاوه بر این احتمالا کلی فیلم داریم که شاید در جشنواره فجر نیایند اما مسلما آثاری هستند که زمان اکران متوجه می شوید هیچ ربطی به مخاطبان ندارند.


معلم در پایان حضور بازیگران به عنوان مشاور دبیر جشنواره فیلم فجر را تصمیمی ناشناخته دانست و گفت: نمی دانم با انتخاب بازیگران دبیر جشنواره چه کار می خواهد بکند. این هم از آن کارهای جدید است که من در هیچ کجای دنیا ندیده ام که مثلا رابرت دنیرو مشاور جشنواره بشود. انقدر جدید است که باید صبر کرد و دید چه نتیجه ای خواهد داشت. امیدوارم این تصمیم به ما ثابت کند که قرار است امسال در جشنواره شاهد اتفاقات خوبی باشیم و نتیجه اش بیشتر از یک عکس یادگاری باشد.







 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳