جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۳۸۴۰
تاریخ انتشار : ۵۵ : ۱۵ - ۲۸ دی ۱۳۹۴
هنری  >> 
ممهور «مجتبى تاجیک» در گالرى اثر، جعبه‌ها و چمدان‌ها را چنان روایت مى‌کند گویى داناى کل سرگذشت انسان‌ها هستند؛ این محفظه‌ها به هویتى دست یافته‌اند که انگار به مخاطب زل مى‌زنند.




دیباچه:

جعبه ها

 

ایلنا نوشت: ممهور، عنوان تازه‌ترین مجموعه نقاشى‌هاى تاجیک است که این روز‌ها در گالرى اثر به تماشاست؛ ١٢ تابلوى بزرگ که در میان آن‌ها هشت اثر با تکنیک اکرلیک روى تخته اجرا شده‌اند؛ نقاشى متفاوت از انواع جعبه، چمدان، کمدهاى قفل‌دار قدیمى همچنان دغدغه تاجیک است که در وراى آن مخاطب را به تحلیلى جامعه شناختى از روزگار خود سوق مى‌دهد؛ کنش نقاشانه تاجیک و زاویه نگاه خاص او توانسته هویتى نوین و به طبع بار معنایى تازه‌اى به این اشیا بى جان بخشد؛ چنان که به نظر مى رسد برخىشان انگار چشم دارند و به آدمى خیره شده‌اند و آن دیگرى دسته‌اى دارد که زبان به نظر مى آید و براى صاحبان دیروز حرف‌ها براى گفتن دارند؛ حرفهایى درباره روزگارانى که رفته و سنت‌ها و المان‌هایى که حالا دیگر دیروزى و کهنه محسوب مى‌شوند اما نمى‌توان کتمانشان کرد؛ زیرا بخش انکارناپذیر یک تاریخ‌اند.

نوع چینش این محفظه‌ها و به خصوص رنگ‌هاى مدرنیستى آن‌ها که از قدمت و تاریخ کاربرىشان روایت مى‌کند، نقشى تعیین‌کننده در خلق معناى تازه براى این اشیا دارد اما به حتم بیش و پیش از آن، گستره مفهومى این آثار ریشه در تامل و کند و کاو هنرمندانه‌اى دارد که تاجیک سالیان متمادى‌ست بر آن تمرکز دارد.

زروان روح بخشان، منتقد هنر در متنى که در کاتالوگ این نمایشگاه منتشر شده است نوشته: «مجتبی تاجیک، در مجموعه ممهور، انواع مختلفی از جعبه‌های کنار و روی هم را به تصویر کشیده است؛ چمدان‌های روی هم چیده شد، ردیف صندوق‌های نامه، کمدهای قفل دار فلزی، جعبه‌های فلزی روی هم، کشوهای برگه‌دان و امثال آن. در اغلب این نقاشی‌ها با ترکیب‌های استوار و ردیف‌های منظمی از چیدمان این جعبه‌ها و صندوق‌ها، در رنگ‌های سرد و کهنه، با ضربه قلم‌های حساب شده و لکه رنگ‌های آزاد مواجه‌ایم... در این مجموعه آنچه متعلق به زندگی مدرن در فضای سنتی جامعه ماست به تصویر کشیده شده است؛ جعبه‌های بسته یا نیمه باز‌‌ رها شده و درواقع خانه‌های در کنار یکدیگر اما جدا از هم که قرارشان پنهان کردن زندگی‌هاست، مگر آنکه چیزی دیگر برای از دست دادن باقی نمانده باشد؛ نامه‌ای بی‌صاحب و‌‌ رها شده در صندوق نمور. این ماییم که زمانی پس پشت چندین در و دیوار و پرده پنهان می‌کنیم و زمانی خاک خورده و تنها در گوشه‌ای‌‌ رها می‌شویم.»

این دوازدهمین نمایشگاه انفرادى تاجیک است؛ او متولد ۱۳۴۵ و عضو انجمن نقاشان ایران است؛ او در چهار سال اخیر در سه آرت فر کانتِمپورِری استانبول و آرت اینترنشنال استانبول حضور داشته و از سال ١٣٧۴ آثارش در ٢١ نمایش گروهى از جمله سومین تا ششمین دوسالانه نقاشى ایران در موزه هنرهاى معاصر تهران ارائه شده است.

ممهور تا ١۶ بهمن در گالری اثر به نشانى خیابان ایرانشهر، خیابان بر فروشان، پلاک ۱۶دایر است و علاقمندان می‌توانند روزهای یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از این آثار دیدن کنند.
برچسب ها: دیباچه ، جعبه ، ممهور
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲