جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱  |  Friday, 12 August 2022

دیباچه

کد خبر: ۳۸۴۰
تاریخ انتشار : ۵۵ : ۱۵ - ۲۸ دی ۱۳۹۴
هنری  >> 
ممهور «مجتبى تاجیک» در گالرى اثر، جعبه‌ها و چمدان‌ها را چنان روایت مى‌کند گویى داناى کل سرگذشت انسان‌ها هستند؛ این محفظه‌ها به هویتى دست یافته‌اند که انگار به مخاطب زل مى‌زنند.




دیباچه:

جعبه ها

 

ایلنا نوشت: ممهور، عنوان تازه‌ترین مجموعه نقاشى‌هاى تاجیک است که این روز‌ها در گالرى اثر به تماشاست؛ ١٢ تابلوى بزرگ که در میان آن‌ها هشت اثر با تکنیک اکرلیک روى تخته اجرا شده‌اند؛ نقاشى متفاوت از انواع جعبه، چمدان، کمدهاى قفل‌دار قدیمى همچنان دغدغه تاجیک است که در وراى آن مخاطب را به تحلیلى جامعه شناختى از روزگار خود سوق مى‌دهد؛ کنش نقاشانه تاجیک و زاویه نگاه خاص او توانسته هویتى نوین و به طبع بار معنایى تازه‌اى به این اشیا بى جان بخشد؛ چنان که به نظر مى رسد برخىشان انگار چشم دارند و به آدمى خیره شده‌اند و آن دیگرى دسته‌اى دارد که زبان به نظر مى آید و براى صاحبان دیروز حرف‌ها براى گفتن دارند؛ حرفهایى درباره روزگارانى که رفته و سنت‌ها و المان‌هایى که حالا دیگر دیروزى و کهنه محسوب مى‌شوند اما نمى‌توان کتمانشان کرد؛ زیرا بخش انکارناپذیر یک تاریخ‌اند.

نوع چینش این محفظه‌ها و به خصوص رنگ‌هاى مدرنیستى آن‌ها که از قدمت و تاریخ کاربرىشان روایت مى‌کند، نقشى تعیین‌کننده در خلق معناى تازه براى این اشیا دارد اما به حتم بیش و پیش از آن، گستره مفهومى این آثار ریشه در تامل و کند و کاو هنرمندانه‌اى دارد که تاجیک سالیان متمادى‌ست بر آن تمرکز دارد.

زروان روح بخشان، منتقد هنر در متنى که در کاتالوگ این نمایشگاه منتشر شده است نوشته: «مجتبی تاجیک، در مجموعه ممهور، انواع مختلفی از جعبه‌های کنار و روی هم را به تصویر کشیده است؛ چمدان‌های روی هم چیده شد، ردیف صندوق‌های نامه، کمدهای قفل دار فلزی، جعبه‌های فلزی روی هم، کشوهای برگه‌دان و امثال آن. در اغلب این نقاشی‌ها با ترکیب‌های استوار و ردیف‌های منظمی از چیدمان این جعبه‌ها و صندوق‌ها، در رنگ‌های سرد و کهنه، با ضربه قلم‌های حساب شده و لکه رنگ‌های آزاد مواجه‌ایم... در این مجموعه آنچه متعلق به زندگی مدرن در فضای سنتی جامعه ماست به تصویر کشیده شده است؛ جعبه‌های بسته یا نیمه باز‌‌ رها شده و درواقع خانه‌های در کنار یکدیگر اما جدا از هم که قرارشان پنهان کردن زندگی‌هاست، مگر آنکه چیزی دیگر برای از دست دادن باقی نمانده باشد؛ نامه‌ای بی‌صاحب و‌‌ رها شده در صندوق نمور. این ماییم که زمانی پس پشت چندین در و دیوار و پرده پنهان می‌کنیم و زمانی خاک خورده و تنها در گوشه‌ای‌‌ رها می‌شویم.»

این دوازدهمین نمایشگاه انفرادى تاجیک است؛ او متولد ۱۳۴۵ و عضو انجمن نقاشان ایران است؛ او در چهار سال اخیر در سه آرت فر کانتِمپورِری استانبول و آرت اینترنشنال استانبول حضور داشته و از سال ١٣٧۴ آثارش در ٢١ نمایش گروهى از جمله سومین تا ششمین دوسالانه نقاشى ایران در موزه هنرهاى معاصر تهران ارائه شده است.

ممهور تا ١۶ بهمن در گالری اثر به نشانى خیابان ایرانشهر، خیابان بر فروشان، پلاک ۱۶دایر است و علاقمندان می‌توانند روزهای یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از این آثار دیدن کنند.
برچسب ها: دیباچه ، جعبه ، ممهور
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
معرفی کتاب به روایت دیباچه

واقعه عاشورا و شخصیت والای امام حسین (ع) در قلم نویسندگان

۱۰:۴۱  -  ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
نسل طلایی شعر و موسیقی، بازهم ستاره ای را از دست داد

« سایه » ادبیات رفت

۱۰:۲۰  -  ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
علیرضا زرین ‌دست فیلمبردار مطرح سینمای کشورمان در گفت و گو با دیباچه مطرح کرد

فیلم های مناسبی برای انتخاب و شرکت در اسکار داریم / موقعیت مهدی در اسکار مورد توجه قرار نمیگیرد / با سکانس هایی از فیلم « قهرمان» ارتباط برقرار نکردم

۲۰:۴۴  -  ۰۷ مرداد ۱۴۰۱
روز شمار محرم به روایت دیباچه / ششم و هفتم محرم در قاب تصویر

اینجا ثانیه‌ها به سوگ نشسته اند

۲۰:۰۲  -  ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
تحلیل صادق ورمزیار و فرزاد آشوبی درباره موفقیت مربیان خارجی

گزارش دیباچه | هندوانه در بسته‌ای به نام لیگ بیست و دوم!

۲۰:۲۹  -  ۰۷ مرداد ۱۴۰۱