پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۳۵۱۶
تاریخ انتشار : ۱۲ : ۱۲ - ۲۱ دی ۱۳۹۴
«با پایان یافتن نمایشگاه چند ماهه‌ی «پنه‌لوپه‌ها» در تهران، ایران و ایتالیا در صدد برگزاری نمایشگاه مشترک دیگری با نام «آناهیتا» هستند.»

دیباچه :

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اعلام این خبر گفت: برای برگزاری بعدی، موزه‌ی لوور فرانسه نیز اعلام آمادگی کرده تا در برگزاری آن با ما سهیم باشد.

او نمایشگاه «پنه‌لوپه»ها در ایران را یک نمایشگاه چند جانبه و دارای اهمیت زیاد دانست و افزود:‌ ما به دنبال همکاری‌های بعدی در این زمینه هستیم و از امروز برای برگزاری‌ آن فکر می‌کنیم،‌ عنوان آن نیز «آناهیتا» است.

وی که یکشنبه‌شب (20 دی) در مراسم اختتامیه نمایشگاه «پیکره‌ای برای صلح، تندیس‌های پنه‌لوپه از تخت جمشید تا روم» که از سه ماه و نیم گذشته در موزه ملی ایران باستان برپا شده است، سخن می‌گفت، برگزاری این نمایشگاه را کار سختی دانست که قدم‌های نخست آن توسط «مهناز گرجی، رئیس سابق موزه ملی ایران» و قدم‌های بعدی‌اش توسط «جبرئیل نوکنده، رئیس کنونی این موزه» برداشته و ادامه‌دار بوده است.

او سابقه همکاری ایران و ایتالیا را از سال‌های گذشته و از شهرسوخته تا تخت‌جمشید دانست و بیان کرد: تبادلات و تعاملات فرهنگی بین ایران و کشورهای دیگر زمان و مکان و حد و مرز نمی‌شناسد. همچنین گفت‌وگوی بین تمدن‌ها وصلح و احترام و توسعه فرهنگی جهان را از طریق هنر و موزه می‌توانیم انجام داده و ادامه دهیم.

«سید محمد بهشتی»، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در سخنانی به روابط فرهنگی میان ایران و ایتالیا اشاره کرد و گفت: در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی شاهد فراز و نشیب‌هایی به خصوص با کشورهای غربی بوده‌ایم، این نوسانات گاهی اوقات بسیار شدید بود، اما زمانی‌که در نسبت مناسبات فرهنگی میان ایران و ایتالیا نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که زیاد متاثر نبوده‌اند.

او افزود:‌ به نظر می‌رسد مناسبات ما با بسیاری از کشورها سیاسی با برخی‌ اقتصادی، اما با برخی مانند ایتالیا فرهنگی بوده است، بنابراین ما بهتر یکدیگر را می‌شناسیم و شاید به دلیل این شناخت نسبت به هم تلاش کرده‌ایم تا آن را عمیق‌تر کنیم.

وی با بیان این‌که در طول تمام سال‌های پیروزی انقلاب در عرصه فرهنگ و هنر بوده است، بیان کرد: در آن زمان شاهد بودم که در همکاری‌های بین المللی فرهنگی ایتالیا پیش‌قدم بود و همیشه برای فرهنگ و هنر به راحتی با یکدیگر کار می‌کردیم و آنها کمتر دچار سوء تفاهم بودند

وی ادامه داد: ما در آستانه تحولی بزرگ در مناسبات بین‌المللی ایران هستیم، در این شرایط جدید زمینه برای همکاری‌های گسترده با ایتالیا کاملا فراهم است.

ایسنا نوشت  «مائورو کونچیاتوری» سفیر ایتالیا اظهار کرد: حدود سه ماه و نیم پیش با وزیر فرهنگ ایتالیا در موزه ملی ایران جمع شدیم تا مراسم افتتاحیه نمایشگاه را برگزار کنیم. حرف‌های مسئولان ایران در آن روز، حالا محقق شد و ما توانستیم تعهدات خود را به خوبی عملی کنیم.

او افزود: موزه ملی ایران و موزه واتیکان یک وظیفه خطیر و بلند پروازانه داشتند و هدف‌شان این بود که نمایشگاهی از یک خاطره‌ی صلح‌آمیز از 2500 سال پیش برپا کنند، آن‌هم با حضور چهار مجسمه‌ای که هیچگاه با یکدیگر و در هیچ مکانی به نمایش درنیامده بودند.

وی با بیان این‌که معتقدم مجموعه‌ی «ایران‌، ایتالیا و واتیکان» یک مجموعه سه نفره‌ی درست بود که توانست یک داستان تاریخی را به درستی روایت کند، افزود: مردم می‌دانند خاطرات گذشته بخشی از وجود ما هستند، خاطراتی که حافظه مردم را تشکیل می‌دهند. فکر می‌کنم ما تنها موفق شدیم به مخاطبانی که از نمایشگاه بازدید کردند‌، خاطره صلح را یادآوری کنیم.

او سپس اظهار کرد: قدم اول برای برگزاری این نمایشگاه را خواهر بزرگ «پنه لوپه‌ها» در ایران برداشت و برای اولین‌بار از ایران خارج شد و در کنار سه خواهر دیگر خود در ایتالیا به نمایش درآمد، پس از آن سه خواهر به همراه خواهر ایرانی خود به ایران آمده و در موزه ملی ایران به نمایش درآمدند، در واقع برگزاری این رویداد برای نخستین بار بود که در ابتدای آن ما با موانع زیادی روبه‌رو شدیم که خوشبختانه آن‌ها برداشته شدند و امروز راه عمل را برای برنامه‌ریزی‌های آینده پیدا کرده‌ایم.

کونچیاتوری که شب گذشته (یک‌شنبه 20 دی) در اختتامیه نمایشگاه «پیکره‌ای برای صلح، تندیس‌های پنلوپه از تخت جمشید تا روم» سخن می‌گفت، تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه پنه‌لوپه یک شروع است، آن نخستین نمایشگاه از سری نمایشگاه‌هایی است که قصد برگزاری‌شان را داریم، این یک اتفاق نیست که امروز در مراسم اختتامیه هستیم، ما در نظر داریم چنین رویدادهای مشابهی را به زودی و با همکاری ایران برگزار کنیم، چون میراث باستان‌شناسی ایران باید به مخاطبان اروپایی نیز شناسانده شوند.

دیباچه - پنه لوپه

*نماد صلح ایران و ایتالیا بانوی سیاه‌پوش غمگین بود

«گیان دومینکو اسپینولا»، کارشناس موزه واتیکان نیز در صحبت‌هایی اظهار کرد: موضوع نمایشگاه شخصیت اسطوره‌ای و سیاه پوشی است که از نظر بخش‌های مختلف جغرافیایی می‌تواند حائز اهمیت باشد. از نظر نشانه‌شناسی وقتی مجسمه‌ها در این قالب هستند یا انتظار بیهوده برای بازگشت همسر را می‌کشند یا نقش وداع با همسر را بازی می‌کنند.

او افزود: در زمان باستان این نشانه‌ها به گونه‌ای کلی طراحی می‌شدند، قطعا این تصویر یک زن وفادار و غمگین است. اگر چنین تفسیری درست باشد، در نشانه‌شناسی این مجسمه نشانه صلح است که بین دو کشور ایران و ایتالیا پس از وقوع یک جنگ خونین رد و بدل شده است و حالا همه همسران این دو کشور منتظر بازگشت عزیزان خود هستند، این یعنی آنها دنبال مفهوم صلح‌اند.

در پایان این نمایشگاه مسئولان ایرانی از سفیر ایتالیا در ایران‌، سفیر واتیکان در ایران‌،کارشناس موزه واتیکان،‌ یگان حفاظت‌، مسئول گمرک ایران‌ و برخی از کارشناسان موزه‌ی ملی ایران برای تلاش‌های زیادی که در طول هشت ماه گذشته و برگزاری دو نمایشگاه «پنه لوپه در ایتالیا و ایران» د اشتند، تقدیر کرد.

بر این اساس صبح امروز (دوشنبه 21 دی) با حضور مسئول گمرک ایران در موزه‌ی ملی ایران مجسمه‌های پنه‌لوپه متعلق به واتیکان و ایتالیا بسته‌بندی شده و برای ارسال به کشورهای مبدا آماده می‌شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲