جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۳۴۴۲
تاریخ انتشار : ۵۷ : ۱۶ - ۱۹ دی ۱۳۹۴
به دنبال قطع‌ رابطه کشور جیبوتی با ایران؛ ترانه‌ای توسط دو نفر و براساس قطعه شهرزاد ساخته محسن چاووشی تهیه و پخش شد. در این ترانه عملا کشور جیبوتی مورد تمسخر قرار گرفته و نکته جالب این است که این ترانه در کانال تلگرامی برخی خبرگزاری‌ها بارگذاری و منتشر شده است.




دیباچه:

 

جیبوتی

 

ایلنا نوشت: بهروز صفاریان (تنظیم‌کننده مجموعه آهنگ‌های سریال شهرزاد) در واکنش به استفاده غیراخلاقی از ملودی و ترانه تیتراژ شهرزاد برای به سخره گرفتن کشور جیبوتی به خبرنگار ایلنا گفت: من تنظیم‌کننده همه مجموعه آهنگ‌های شهرزاد به جز این آهنگ بودم. اما به عنوان عضوی از این مجموعه به‌طور قطع چنین کاری را زیر سوال می‌برم.

صفاریان افزود: سوءاستفاده از آهنگ‌ها کاری‌ست که پیش از این هم به کرات اتفاق افتاده و در بسیاری مواقع آهنگ‌های خواننده‌ها دست‌مایه برخی سودجویان قرار گرفته است. این‌بار هم تیتراژ سریال شهرزاد برای پیشبرد اهداف نادرستِ سیاسی یک عده مورد سودجویی واقع شده است.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان از چنین اقداماتی جلوگیری کرد؛ ادامه داد: استفاده از کلماتِ مستهجن؛ نه قشنگ است و نه اخلاقی اما کسانی هستند که چنین روشی را به راحتی نجام می‌دهند و مرجعی نیز با آن‌ها برخورد جدی نمی‌کند.

صفاریان در پاسخ به این‌که آیا خواننده و تنظیم کننده این موسیقی واکنشی به این موضوع نشان خواهند داد؟ گفت: در واقع اگر قرار باشد واکنشی صورت گیرد باید از سوی تهیه‌کننده و سازندگان اثر باشد.

وی با ابراز تعجب از قرار گرفتن این آهنگ روی خروجی تلگرام یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور؛ گفت: من هم متعجبم و هم منتقد. چطور ممکن است یک خبرگزاری رسمی چنین آهنگی را روی خروجی خود قراردهد؟ این رسانه با این کار به متولیان چنین اقدام غیراخلاقی رسمیت می‌دهد. این کار نشانگر آن است که به‌طور حتم مسئولان این خبرگزاری متولیان کار را می‌شناسند و قاعدتا باید آن‌ها را معرفی کرده تا برخورد قانونی با آنها صورت گیرد.

حسین نوش‌آبادی (سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) نیز در همین رابطه گفت: بعد از تصمیم اشتباه عربستان برای قطع‌رابطه با ایران تعدادی از کشورهایی که وابستگی به عربستان سعودی دارند همانند عربستان رفتارهای بی‌خردانه‌ای کردند.

وی ادامه داد: این کشور‌ها که تحت تاثیر پول‌های کشور سعودی بودند؛ روابط خود را با ایران قطع کردند و این رفتار‌ها تعجب و خشم مردم ایران را به دنبال داشت.

نوش‌آبادی ادامه داد: همه دولت‌ها و کشور‌ها در بخش بین‌الملل و سازمان ملل دارای آرای یکسان هستند و شاید آرای کشورهای کوچک تحت تاثیر کشورهای بزرگ قرار بگیرد اما همه دولت‌ها بجز دولت‌های غاصب؛ قابل احترام هستند.

وی با اشاره به اینکه گاه نمی‌توان خشم مردم و عصبانیت مردم در شبکه‌های اجتماعی را کنترل کرد، گفت: متاسفانه این خشم و عصبانیت در فضای واقعی و همچنین شبکه‌های اجتماعی گاه باعث حاشیه‌سازی می‌شود و ما بعضا شاهد رفتاری می‌شویم از نوع رفتاری که در قبال سفارت عربستان رخ داد که قابل کنترل نیز نبود.

نوش‌آبادی افزود: نباید هیچ کشوری را تحقیر کرد و من از اهالی رسانه و به‌خصوص رسانه‌هایی که اعتبار دارند؛ تقاضا می‌کنم وارد اینگونه بازی‌ها در فضای مجازی نشوند زیرا این رفتار‌ها بوی تفرقه می‌دهد و ما باید عاقلانه و مدبرانه رفتار کنیم.

وی با اشاره به اینکه بعضی رفتار‌ها آب به آسیاب دشمن می‌ریزد، گفت: مردم و اهالی رسانه باید با تبعیت از مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور اجازه بدهند سیاست‌ها و رفتارهای بین‌المللی در چارچوب اهداف نظام شکل بگیرد و با خویشتن‌داری تصمیم نابجایی گرفته نشود که درنهایت موجب شود تصویر خوبی از ایران به نمایش درنیاید.

نوش‌آبادی با اشاره به اینکه انتشار این‌گونه مطالب را نمی‌توان موضع رسمی بعضی از رسانه‌ها دانست، گفت: گاهی مطالبی منتشر می‌شود مانند کامنت‌ها و نظرات مردمی که موضع رسمی یک رسانه نیست اما بهتر است برای آنکه فضا به سمتی حرکت نکند که قابل کنترل نباشد؛ روی این نظرات و کامنت‌ها و کانال‌های تلگرامی نیز نظارت شود و در نحوه انتشار آن‌ها مدیریت درستی صورت بگیرد.

 
برچسب ها: دیباچه ، شهرزاد ، جیبوتی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲