جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۳۳۰۱
تاریخ انتشار : ۲۷ : ۱۵ - ۱۴ دی ۱۳۹۴
داوود بنی اردلان کارگردان نمایش «این آب آشامیدنی نیست» با اشاره به نوع کمدی این اثر عنوان کرد در این نمایش پسر سفیر آمریکا بزرگترین بحران دنیا را در یک کشور بلوک شرقی رقم می زند.




دیباچه:

 

آب آشامیدنی

 

مهر نوشت: داوود بنی اردلان کارگردان نمایش «این آب آشامیدنی نیست» درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: این نمایشنامه نوشته وودی آلن است و از ۱۶ دی ماه به مدت ۱۵ شب اجرای خود را در تالار حافظ آغاز خواهد کرد.

وی درباره انتخاب این نمایشنامه برای اجرا بیان کرد: من عاشق وودی آلن هستم و به نظرم او یکی از نابغه ترین کارگردان های دنیا است. اتفاقات این متن نمایشی نیز با وجودی که در سفارتخانه آمریکا در یک کشور بلوک شرقی رخ می دهد اما مخاطب ایرانی هم می تواند با آن ارتباط برقرار کند. در این نمایشنامه وودی آلن دو نوع تفکرِ نظام سرمایه داری و کمونیست ها را با هم مقایسه می کند و در نهایت به این نتیجه می رسد که این دو تفکر در خیلی از جاها مثل هم عمل می کنند و ماحصل همین اتفاق دیوانه خانه ای به نام دنیا شده است.

کارگردان «قصه های ایرانی» درباره داستان نمایش توضیح داد: داستان نمایش در سفارتخانه ای در یک کشور کمونیستی بلوک شرقی اتفاق می افتد که براساس آن سفیر آمریکا به سفر می رود و سفارتخانه را به دست پسر دست و پا چلفتی‌اش می سپارد. این پسر با ندانم کاری هایش بزرگترین بحران دنیا را رقم می زند به این ترتیب که خانواده ای را به اشتباه به عنوان جاسوس دستگیر می کند. سپند امیرسلیمانی در نقش این پسر دیوانه بازی می کند.

وی متذکر شد: این نمایش سال گذشته با گروه دیگری آغاز به تمرین کرد چون در آن زمان تالار حافظ به ما گفته بود که شهریور و مهر ۹۴ قرار است این نمایش به صحنه برود اما بعد از آن، اجرا به ۲۴ آذر موکول شد به همین دلیل تغییراتی در گروه بازیگران نمایش به وجود آمد. اما باز هم مدیریت تالار حافظ به ما اعلام کرد که به دلیل تعمیرات اجرا به اول دی ماه موکول شده اما چون تعمیرات طولانی شد در نهایت اجرا به ۱۶ دی ماه رسید.

شوخی‌های رگباری وودی آلن در برادوی

بنی اردلان درباره نوع کمدی وودی آلن و قابل درک کردن آن برای مخاطب ایرانی گفت: بخش عمده مشکل ما در اجرای این نمایش این بود که نمایشنامه «این آب آشامیدنی نیست» یک کمدی آمریکایی با همه ویژگی های این کمدی است. کلمه به کلمه این نوع کمدی برای مخاطب آمریکایی معنا دارد اما بسیاری از شوخی های این کمدی، نوع دیالوگ ها و حتی مکان هایی که از آن نام برده می شود برای مخاطب ایرانی اصلا شناخته شده نیست. این نمایشنامه اولین اثری است که وودی آلن در برادوی نوشته به همین دلیل پر از شوخی های سخت رگباری است.

وی در پایان صحبت هایش اضافه کرد: نمی شد تمام متن نمایشنامه را روی صحنه تئاتر به اجرا درآورد چون خودِ وودی آلن هم عنوان کرده که بعد از نوشتن این کار دیگر جرات نکرده با مخاطب شوخی کند. تلاش ما این بوده که مخاطب با این نوع کمدی ارتباط برقرار کند، بنابراین در این راستا مدت زمان نمایش به دلیل حذف برخی از صحنه ها و دیالوگ هایی که مخاطب ایرانی به هیچ وجه با آن ارتباط برقرار نمی کرد و همچنین به موازات هم پیش بردن برخی از صحنه ها، کوتاه شده است.

نمایش «این آب آشامیدنی نیست» نوشته وودی آلن و ترجمه نگار شاطریان است که داوود بنی ­اردلان کارگردانی آن را برعهده دارد. عزت مهر آوران، سپند امیر سلیمانی، سینا رازانی، پگاه طبسی نژاد، آیدا صادقی، حسین كشفی، محمدرضا خلج زاده، رضا افشار، علی دولتشاهی، داریوش سام­زاده، رامتین هداوندخواهی در این نمایش به ایفای نقش می­ پردازند.

«این آب آشامیدنی نیست» نخستین تجربه‌ نمایشنامه‌نویسی وودی آلن در برادوی است، تجربه ای که بر اساس شوخی های فراوان کلامی، دیالوگ­ های کوتاه، متنوع و خنده ­آور بنا شده است. خود آلن این نمایش را کمدی سرشار از شوخی می­ داند.

نمایش «این آب آشامیدنی نیست» به کارگردانی داوود بنی­ اردلان از ۱۶ دی­ ماه تا ۳۰ دی ­هر شب ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه در تالار حافظ روی صحنه می ­رود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲