شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۹۷۰۵
تاریخ انتشار : ۳۷ : ۱۲ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
دیباچه: مصطفی کیایی (کارگردان فیلم بارکد) با شنیدن خبر پخش قاچاق فیلمش سریع دست به کار شده و به کمک نهادهای زیربط موفق شد خیلی از مامن‌های قاچاق را از جریان بیندازد.



به گزارش دیباچه به نقل از ایلنا؛ بعد از یک دوره پنج ساله دوباره شاهد قاچاق فیلم‌هایی هستیم که روی پرده هستند، اما این‌بار به شیوه‌های دیگری. این روال با استناد به عدم اجرای قانون کپی‌رایت در کشور بسیار زیان‌بار بوده و بهره آن تنها به افرادی می‌رسد که بدون کوچکترین زحمتی صاحب سودهای آنچنانی می‌شوند.

مصطفی کیایی (کارگردان فیلم بارکد) به ایلنا گفت: قاچاق فیلم‌ها دوباره شروع شده است. ما حدود 20 روز است که درگیر این قصه هستیم. فیلم‌هایی که هنوز روی پرده هستند؛ نسخه‌های قاچاق‌شان از کوچه و بازار سردر‌می‌آورد.

کیایی گفت: با اینکه تمام مسایل ایمنی را رعایت می‌کنیم اما بازهم فیلم‌ها غیرمجاز پخش می‌شوند. حتما جریانی وجود دارد که باید بررسی شود و جلوی آن گرفته شود. کافی است به شهرستان‌ها رجوع کنید تا متوجه شوید چقدر نسخه فیلم‌های قاچاق در آنجا وجود دارد.

دیباچه-بارکد


وی ادامه داد: با توجه به اینکه فیلم بارکد فروش خوبی در تهران داشته؛ در شهرستان‌ها هم می‌توانست این موفقیت را تکرار کند اما ما مجبور بودیم خیلی زودتر dvd فیلم را وارد بازار کنیم زیرا هرلحظه امکان قاچاق فیلم وجود داشت.

وی با بیان این مطلب که قاچاق فیلم‌ها ضرر بسیار بزرگی برای تهیه‌کننده‌ها و پخش‌کننده‌های سینماست؛ درباره شیوه برخورد با این موضوع گفت: به نظرم این کار یک عزم جدی می‌خواهد. وقتی ما به یک حوزه قاچاق در مشهد ورود کردیم آنهم به‌وسیله شرکت پخش‌کننده، ارشاد مشهد و پلیس امنیتی متوجه شدیم چقدر کپی‌های غیرمجاز در شهرستان‌ها وجود دارد. اگر جلوی اینها گرفته شود نسخه‌های ویدیویی فیلم‌ها می‌تواند فروش خوبی داشته باشد و کمک زیادی به بدنه سینما کند.

کیایی افزود: در مشهد نسخه‌های قاچاق فیلم‌های بخش هنروتجربه بسیار موجود بود. حتی نسخه‌های قاچاق فیلم‌هایی که هنوز روی پرده هستند؛ در بین فیلم‌ها دیده می‌شد. لینک فیلم‌های سینمایی‌ که همین الان در حال اکران هستند؛ روی یوتیوب بارگذاری می‌شود. اینها مسایل بسیار مهمی است که مسئولان چشم خود را به روی آن بسته‌اند.

وی ادامه داد: ما فقط توانستیم از فیلم خودمان حمایت کنیم یعنی بریزیم؛  بگیریم و ببندیم. البته شانس آوردیم که زود متوجه شده و وارد عمل شدیم در شرایطی که این وظیفه ما نیست بلکه دستگاه‌های نظارتی باید این وظیفه را انجام دهند. با این حال در این بحران؛ شورای صیانت از آثار فرهنگی؛ پلیس و اداره ارشاد مشهد با ما همکاری خوبی داشتند و توانستیم جلوی قاچاق را بگیریم؛ گرچه خیلی از فیلم‌های هنوز در این بازار هستند.

کارگردان عصر یخبندان ادامه داد: ما در خارج از کشور هم وکیل گرفته‌ایم تا بتوانیم به کسی که از فیلم‌ها سوءاستفاده می‌کند، دسترسی پیدا کنیم و تا یک قدمی آن فرد نیز پیشرفته‌ایم که اگر حمایت لازم از دستگاه‌های مختلف انجام شود، می‌توانیم با کسی که سینمای ایران را تهدید به نابودی می‌کند، مقابله کنیم. این شخص به لینک فیلم‌ها و پسورد آنها دسترسی داشته و از آنها سوءاستفاده می‌کند.

وی ادامه داد: نسخه‌های غیرمجاز دیگری هم از فیلم‌ها در این بازار موجود است مانند فیلم کوچه بی‌نام، اژدها وارد می‌شود و بسیاری دیگر. این فیلم‌ها با زیرنویس انگلیسی قاچاق شده‌اند. کاملا واضح است زمانی که فیلم‌ها به جشنواره‌های خارجی فرستاده شده‌اند از روی سایت‌های آپلودی هک شده و عمل قاچاق آنها صورت گرفته است. این موضوع باید با پیگیری سازمان‌های مختلفی مثل پلیس فتا، ارشاد و سازمان صیانت از آثار فرهنگی مرتفع شود.

وی درباره ضررهای مالی ناشی از قاچاق فیلم‌ها گفت: در این مدت حدود 500 میلیون تومان ضرر کرده‌ام. اکران خارج از کشور فیلم‌ام متوقف شده و مجبور شده‌ام نسخه dvd  فیلم‌ را خیلی زودتر روانه بازار کنم. همه اینها ضرر است.

کیایی افزود: ما به جاهایی رسیده‌ایم که تا تکمیل مدارک نمی‌توانیم نامی از آنها ببریم. اما مطمئن باشید اگر این فرد دستگیر نشود تا چند روز آینده یک فیلم دیگر قاچاق شده و روی شبکه‌های مجازی قرار می‌گیرد. من خبر دارم این آدم به فیلم‌هایی که حتی در شبکه‌های خانگی نیست هم دسترسی دارد و قول رساندن آنها را به بعضی شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های مجازی غیرمجاز نیز داده است.

وی در پایان گفت: یک مدت این بساط جمع شده بود اما دوباره مانند ماری از درون سوراخ خود بیرون آمده و می‌تواند آسیب‌های جدی به بدنه سینمای ایران وارد کند. این یک فاجعه است. فکر کنید این سینمای لاغر و نحیف که به زور پول خود را درمی‌آورد؛ با این اقدام چه بلایی سرش می‌آید؟

او همچنین بر نقش رسانه‌ها در پیگیری و اطلاع‌رسانی این جریان‌های غیرقانونی تاکید کرد و گفت: این امر پیگیری و همکاری خبرنگاران را می‌طلبد تا به سهم خود مانع ادامه این حرکت نادرست فرهنگی شوند
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار