سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۴  |  Tuesday, 03 June 2025

دیباچه

کد خبر: ۲۹۲۷۰
تاریخ انتشار : ۱۶ : ۱۴ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
درویش در کارگاه آموزشی فیلمسازی عنوان کرد:
دیباچه: احمدرضا درویش داور بخش فیلم های ویدئویی در جشنواره فیلم و عکس «چهل چراغ» معتقد است پرداخت به نوع نگرش و سیره امام حسین (ع) به زندگی مرز ندارد و به گواه تاریخ بیش از 300 میلیون شیعه به حماسه ای که امام حسین (ع) و یاران ایشان در عاشورا  خلق کرده اند، علاقه دارند و اگر قرار باشد نگاه جدی به مضمون عاشورا در حوزه فرهنگ و هنر شود به نظرمن بهترین فضا جشنواره «چهل‌چراغ» است.

به گزارش دیباچه به نقل از ستاد خبری نخستین جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهل چراغ» نخستین کارگاه از مجموعه کارگاه های آموزشی در حوزه سینما با موضوع کارگردانی عصر روز گذشته 23 شهریورماه به مدیریت احمدرضا درویش در پردیس سینما ملت برگزار شد.

احمدرضا درویش در ابتدای صحبت های خود با تقدیر از برپایی جشنواره فیلم و عکس «چهل‌چراغ» گفت: : تولیدات سمعی و بصری، پدیده ای دامنه‌دار و وسیع است که در حوزه های مختلف فیلمسازی مانند فیلم‌های داستانی، تلویزیونی، مستند و انیمیشن تعریف می شود. که این دامنه وسیع، گوناگونی و تنوع بسیاری را برای پرورش ذائقه مخاطب فراهم می کند.

وی ادامه داد: سینما به این دلیل که با هنر تصویر و صدا به زبان مشترک در ارتباطات جهانی تبدیل شده که در همین راستا رسانه را شکل می‌دهد و پوشش وسیعی در جهت نگاه به مخاطب فراهم می کند.

کارگردان فیلم سینمایی «دوئل» با طرح این پرسش که آیا سینمای ایران در برگیرنده عرصه موضوعات جدی است؟ تصریح کرد: عنصر اصلی ما در ساخت آثار هنری انسان است و بدون این عنصر هیچ اثری شکل نمی‌گیرد، بنابراین در ارتباط با مخاطب چاره‌ای جز اینکه به موضوع فرهنگ، هویت و تاریخ توجه کنیم، نداریم.

دیباچه-احمدرضا درویش


درویش با بیان اینکه سینمای ایران در فضایی تنفس می‌کند که شکلی عمیق از هویت‌مندی را با خود دارد، گفت: اگر اعتقاد داریم که کشور ما از عمیق‌ترین ریشه‌های تاریخی و هویتی برخوردار است، نمود و تاثیر آن باید در همه آثار دیده شود. وقتی از سینمای جدی حرف می‌زنیم به این معنا نیست که باید فیلم تاریخی بسازیم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که فرقی نمی‌کند این عرصه متنوع و با ریشه، با شکلی از زبان سینما منتقل می شود، بلکه مهم این است به عرصه موضوعات جدی توجه ویژه ای شود.

این کارگردان سینما، با اشاره به این مطلب که در حال حاضر با عرصه متنوعی از مخاطب با سلایق مختلف مواجه هستیم، گفت: مخاطبان امروز از فرهنگ‌، زبان‌ و آیین‌های متکثر و متنوعی برخوردار هستند و سئوال من این است که آیا سینمای ایران در برگیرنده همه این سلایق است؟ آیا مردمی که به سینما می‌روند یا آثار سمعی و بصری را می‌بینند، ‌آیینه خود را بر پرده را می‌بینند؟

درویش با طرح این سوال که آیا پرده سینمای ملی ایران آینه تمام نمای هویت، معارف، فرهنگ و تاریخ مخاطب است؟ گفت: متاسفانه سینما و عرصه تولیدات سمیعی و بصری در ایران، معطوف به تهران شده است و هندسه شهر نشینی بر بیان سینمایی و زبان سینما احاطه کرده است.

کارگردان فیلم «رستاخیز» با اشاره به اینکه هیچ اثر فرهنگی و هنری نمی‌تواند ادعای جهانی بودن داشته باشد، مگر اینکه در بر گیرنده هویت و ایرانی بودن ما باشد، گفت: جهانی شدن از نظر من با افکار عمومی جهان و دیده شدن آثار توسط مردم ارتباط مستقیم دارد؛ به گونه ای که مردم جهان آثار ما را ببینند و از این طریق شناخته شویم.

درویش افزود: به نظرمن ما نه صاحب سینمای ملی و نه صاحب صنعت سینما هستیم. بلکه دارای یک سینمای تجربی هستیم که در مراحل اولیه شکل‌گیری سینمای تجربی قرار داریم. حتی در حوزه رسانه نیز اینگونه هستیم و تبدیل به نشانه یا برند در دنیا نشده ایم.

وی در ادامه با اشاره به این نکته که برخی از شهرهای کشور از داشتن سالن سینما محروم هستند گفت: همواره ادعای سینمای ملی را داشته ایم؛ در حالی که بیش از 40 میلیون نفر از جمعیت ایران،‌ از داشتن سینما محروم هستند. این محرومیت به این معنا است که سینمای ایران، سینمایی ملی نیست و ناعدالتی فرهنگی وجود دارد.

کارگردان فیلم سینمایی «کیمیا» با بیان این مطلب که در مبانی مشکلات فراوانی داریم، گفت: تصور کنید سینمای ما تسلط کامل به زبان هنر و سینما دارد. اما وقتی این تسلط خالی از هویت فرهنگی باشد،‌ چطور می‌توانیم با دنیا حرف بزنیم؟ چگونه بشر امروز را که در ترس و نگرانی به سر می‌برد، به توجه به هویت، مضامین، مفاهیم و جهانبینی خود دعوت کنیم. چگونه می توانیم بومی باشیم و اندیشه خود را با زبان جهانی به بینندگان جهانی منتقل کنیم؟

درویش افزود: ما باید معلوم کنیم که بین نهال یا یک درخت ریشه‌دار، کدامیک هستیم. در سخنانی که می گوییم و می‌شنویم از سینمای ملی ، صنعت سینمای ایران و سینمای جهانی ایران به عنوان یک درخت تنومند یاد می کنیم اما با نگاهی دقیق متوجه می شویم نو نهال هستیم و یا حداقل خودمن با نگاه دقیق به آثارم و سایر آثار احساس درخت تنومند را نمی‌کنم.

وی در ادامه با بیان این مطلب که نوع نگرش و سیره امام حسین (ع) به زندگی مرز ندارد گفت: امام حسین (ع) از نظر جغرافیای تاریخی به منطقه‌ای باز می‌گردد که متعلق به سنت است و پرداخت به نوع نگرش و سیره امام حسین (ع) به زندگی مرز ندارد.

درویش تاکید کرد: به گواه تاریخ بیش از 300 میلیون شیعه به حماسه ای که امام حسین (ع) و یاران ایشان در عاشورا  خلق کرده اند، علاقه دارند و جشنواره‌هایی مانند «چهل‌چراغ» تلاش می‌کنند جریان سنت و مدرنیته را به هم وصل کنند.

داور بخش فیلم‌های ویدئویی جشنواره «چهل‌چراغ» تصریح کرد: مضمون جریان عاشورا کاملا مدرن است و مفاهمی که در عرصه عاشورا عرضه شده به این دلیل است که روزآمد است و این اتفاق مهمی است و حتما مخاطب دارد.

وی با تاکید بر این نکته که باید دید منشور از مردمی بودن جشنواره ای مثل «چهل چراغ» چیست؟ گفت: باید بررسی کرد که منظور از مردمی بودن جشنواره ها چیست؟ به نظرمن مقوله‌ای که قرار است مردمی شود باید برای مردم و برخاسته از مردم باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «متولد ماه مهر» با اشاره به اینکه عرصه هالیوود تنها سینما نیست، بیان کرد: منبع درآمد امریکا بعد از تسلیحات، سینما است که سپهر جریان تفکر را در اندیشه جهانی و در همه عرصه‌ها ترویج می‌کند.

درویش در ادامه با بیان این مطلب که حضور سینمای ایران در عرصه بین الملل مزیت دارد گفت:: ارتباط درون حرفه‌ای یکی از مزایای حضور جهانی سینماگران است. به این معنا که فیلمسازان جهانی در جشنواره های مختلف یکدیگر را ملاقات می‌کنند که این ملاقات کردن ها به رشد سینمای جهان کمک می‌کند.

کارگردان فیلم «سرزمین خورشید» تصریح کرد: مزیت دیگر حضور سینمای ایران در عرصه بین الملل سیاسی است. چراکه موفقیت‌های سینمای ایران از منظر جشنواره‌ای مهمترین خدمت سیاسی به کشور بوده است و متاسفم به این خدمت سینماگران به درستی پاسخ داده نشده است.

وی در پایان گفت: وقتی صحبت از برگزاری جشنواره ای چون «چهل‌چراغ» با مضوع امام حسین (ع) می شود باید ادب، اخلاق، امکانات و... را با تراز امام حسین (ع) سنجید.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴
سعید الهی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

فیلم «میرو» بازنمایی فرهنگ ایثار و شهادت در بین قوم بلوچ است/ قومیت‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از هویت ملی ما هستند

۱۲:۵۴  -  ۲۰ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با سخنگوی سازمان بنادر و دریانوردی در طرح تسهیل سفرهای نوروزی

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰‌هزار مسافر در نوروز ۱۴۰۴ سفر دریایی داشتند/ مسافران از سوار شدن بر قایق‌های غیرمجاز اجتناب کنند

۱۴:۴۵  -  ۱۱ فروردين ۱۴۰۴
مدیرکل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با دیباچه:

فیلم سینمایی«میرو»» ۱۸ فروردین در سینماهای منتخب هنر و تجربه اکران می‌شود

۰۹:۰۰  -  ۰۱ فروردين ۱۴۰۴
گفت و گو اختصاصی دیباچه با نادر سلیمانی بازیگر فیلم سینمایی « صیاد »

نسل امروز باید مفهوم «ایثار» را بشناسد/ نقش شهید سرهنگ مسعودی برای من فقط یک نقش نبود؛ تصویری زنده از پدرم بود!

۱۷:۵۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفتگو با دیباچه: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار می‌شود/ جشنواره سیزدهم بستر مناسبی برای فعالان بخش خصوصی حوزه مد و لباس است

۰۹:۰۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی بسکتبال زنان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قدرت بسکتبال زنان ایران را به نمایش گذاشتیم/پاداش قهرمانی باید شامل حمایت وزارت ورزش هم شود

۱۷:۴۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
عضو تیم ملی فوتسال بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

فشار قهرمانی همیشه وجود دارد/ بازی‌های تدارکاتی برای ما بسیار مهم است

۰۹:۱۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت

مردان به دلایل مختلفی بیشتر در معرض بیماری‌های سرطانی نسبت به خانم‌ها قرار میگیرند!

۰۹:۳۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
درخشش دوباره ایران در مهمترین جایزه سینمایی جهان

معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی، ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی اسکار گرفت

۰۵:۵۶  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با مژده لواسانی، مجری تلویزیون

برنامه روتینی در تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم در زمان مناسب با تعامل بهتر با مدیران شبکه ها کار کنم!

۱۲:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه

بیش از ۲ میلیون مسافر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نوروز بازدید کردند/استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد

۱۲:۳۶  -  ۱۷ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دوربین دیباچه با شاهد احمدلو کارگردان سینما

اگر میخواستم به صرف فروش در گیشه سینماها کار کنم، " شاه نقش" را نمیساختم!

۱۰:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با صحرا اسدالهی، بازیگر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

یکسری از فیلم‌های کوتاه ما، خیلی آرتیستی تر از فیلم‌های بلند سینمایی هستند!

۲۳:۲۳  -  ۱۲ اسفند ۱۴۰۳