چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۴  |  Wednesday, 16 April 2025

دیباچه

کد خبر: ۲۷۷۵۹
تاریخ انتشار : ۳۸ : ۱۵ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
دیباچه: هفتمین شب اجرای نمایش «سپنج رنج و شکنج فرخنده» شب گذشته (دوشنبه 15 شهریور ماه) در حالی سپری شد که عطاءالله کوپال استاد دانشگاه، شهرام کرمی مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری، کیوان نخعی مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی و فریبا متخصص به عنوان مهمانان این نمایش بودند.



به گزارش دیباچه، پس از اجرای بخش اول، فریدون محرابی از فریبا متخصص خواست که روی صحنه بیاید. متخصص پس از حضور روی صحنه و در مقابل سوال محرابی که پرسید «تو فرخنده‌ای؟» گفت: «نه. من فرخنده نیستم. من فریبا هستم. اگر کسی بخواهد به من بگوید فرخنده در مقابلش می‌ایستم.» و درباره چرایی آن گفت: «چون به فرخنده ظلم می‌شود. آدم دلش برای فرخنده می‌سوزد. تک تک این آدم‌ها ممکن است فرخنده باشند.»

دیباچه-فریبا متخصص


پس از آن یکی از حضار به نام مهدی روی صحنه آمد و گفت که این دومین بار است که به دیدن این نمایش می آید و امروز یک فرخنده را با خودش آورده است. او شرح داد: «فرخنده برای من خیلی زن است. این زن به همراه چند نفر از دوستانش چندین سال است که برای گرفتن رضایت برای اعدامی‌ها تلاش می‌کند. من بارها شاهد تلاش سخت او و دوستانش بوده‌ام. همه افراد در زندان شماره تلفن او را دارند و امیدوارند فرخنده بتواند کاری برایشان بکند.»

وی در ادامه قطعه آوازی را با شعری از محمدعلی بهمنی اجرا کرد.

دیباچه-سپنج رنج و شکنج فرخنده


پس از پایان نمایش شهرام کرمی در مورد این نمایش اظهار کرد: «تئاتر ژانرهای مختلفی دارد. ما تئاتری داریم که برای صحنه اتفاق می‌افتد، تئاتری داریم که برای مشارکت اتفاق می‌افتد و تئاتری هم داریم که از عناصر مختلف ترکیب می‌شود. بعد از قرن بیستم ما با کارهایی مواجهیم که تئاتر را با زنده بودن نشان می‌دهند و ماهیتش را حفظ می‌کنند؛ یعنی متکی بر روابط متقابل مخاطب و اثر و متکی بر شیوه‌های اجرایی است که این شیوه‌های اجرایی کمک می‌کند تا یک مضمون یا تم از طریق مشارکت، مواجهه و تقابل به مخاطب انتقال یابد.»

دیباچه-سپنج رنج و شکنج فرخنده


وی ادامه داد: «این نوع کارهای خیلی دشوار است زیرا واکنش مخاطب قابل پیش‌بینی نیست. شما نمی‌دانید مخاطب چه واکنشی نشان می‌دهد. ممکن است یک شب یک مخاطبی با گارد بیاید یا یک شب مخاطبانی باشند که مشارکت نداشته باشند. کاری که این گروه نمایشی و دکتر گیل‌آبادی انجام دادند از آن نوع کارهای دشوار در تئاتر است.یعنی منجر به تقابل، مواجهه و ارتباط مستقیم مخاطب با اثر می‌شود.»

کرمی در مورد مضمون اثر نیز بیان کرد: «مضمون اثر به نظرم یک مضمون انسانی، جاری و ضروری است و در دل مضمون روحیه مشارکت انسانی و انسان‌دوستی نهفته است که خیلی قابل اعتنا است. من از این جهت که اجرای این نمایش به خاطر توجه به چنین مضمونی با تمام حساسیت‌ها و حتی خط قرمزهایی که می‌تواند داشته باشد، شجاعت نیاز دارد، به دکتر گیل‌آبادی تبریک می‌گویم.»

دیباچه-سپنج رنج و شکنج فرخنده


وی افزود: «در شکل اجرایی نیز با استفاده از بازیگران حرفه‌ای سعی شده لحظاتی خلق شود که بتواند مشارکت مخاطب جلب شود و این نکته ظریف کار است. معمولا در این نوع کارها از نابازیگران، یا بازیگر مخاطب و یا بازیگر کنشگر استفاده می‌شود که در این اثر چنین اتفاقی نیفتاده و به نظر من این یک نوع جسارت و نوآوری است. این کار به نظرم در ارتباط با مخاطب و در انتقال آن چیزی که گروه نمایشی به دنبالش بود، اتفاق خوب و خجسته‌ای بود و بابت این شجاعت و بابت خلق این لحظات زنده و پراحساس و اثرگذار از گروه نمایشی تشکر می‌کنم.»

کیوان نخعی نیز در رابطه با این نمایش ضمن خسته نباشید به گروه، گفت: «به نظر من کار بسیار خوب و قدری عجیب و برانگیزاننده بود که موجب شگفتی می‌شد. این اثر باعث می‌شد که آدم کمی به خودش برگردد و این خیلی خوب است.»

وی در مورد شیوه اجرای نمایش بیان کرد: «شیوه اجرایی به گونه‌ای بود که کمک می‌کرد آدم بهتر و بهتر بتواند مسائل را حس کند. برای من جالب بود که بازیگران همه منسجم بودند و سعی می‌کردند ارتباط خوبی با تماشاگران برقرار کنند. در ابتدا تماشاگران پاسخ نمی‌دادند ولی از یک جایی شروع کردند به پاسخ‌گویی و این نشان‌دهنده این نکته است که ما یک جاهایی جلوی خودمان را می‌گیریم و خودمان را در زندگی خیلی رها نمی‌کنیم. این کار برای من خیلی شگفت‌انگیز و برانگیزاننده بود و این نکته مثبت این کار است.»

دیباچه-سپنج رنج و شکنج فرخنده


فریبا متخصص نیز در مورد نمایش «سپنج رنج و شکنج فرخنده» بیان کرد: «به نظر من همین که این کار بعد از سالیان سال توانسته با تماشاچیان ارتباط برقرار کند، بسیار مهم است. به یاد دارم که بعد از انقلاب مدتی این نوع کارها بسیار رایج بود و حتی در آن زمان هم بسیار موفق بود. الان هم یک حال و هوای خیلی صمیمی وجود داشت که اصلا کسی احساس نمی‌کرد آمده و یک تئاتر می‌بیند.»

وی در مورد موضوع نمایش گفت: «من فکر می‌کنم موضوع انسانیت جنسیت ندارد. وقتی بازیگر اصلی کار فرخنده را صدا می‌زد و مخاطب قرار می‌داد و به سراغ آقایان می‌رفت، احساس می‌کردم که درست می‌رود. بر خلاف اسم فرخنده که به معنای مبارک است، در حقیقت آن کاراکتر به نوعی نافرخنده بود و واقعا با شرایط سختی که این فرخنده‌های دور و بر ما دارند، که شاید خودمان هم یکی از آنها باشیم عمری است که با مشکلات زندگی دست و پنجه نرم می‌کنیم.»

متخصص ادامه داد: «من فکر می‌کنم همیشه از بدو تاریخ و بدو تولد فشار و زور و ظلم بر زنان ما حاکم بوده و به همین دلیل است که هر جا می‌بینید توطئه‌ای رخ داده، می‌گویند پای یک زن در میان است، زیرا زنان همیشه به قدری تحت فشار قرار گرفته‌اند که همواره به دنبال یک راه چاره بوده‌اند و همیشه زمانی که زورشان نمی‌رسیده، راه چاره‌شان بسیار خطرناک می‌شده و به همین دلیل و به خاطر آن فشار و جبری که تاریخ بر زنان روا داشته، همیشه به دنبال یک راهی برای گریز بوده‌اند.»

وی افزود: «وقتی بازیگر نمایش مرا روی صحنه برد و به من گفت فرخنده، گفتم نه، من توی دهن کسی می‌زنم که به من بگوید فرخنده. منظورم اصلا آن شخص خاص نبود، بلکه منظورم همان جبر و زوری بود که همیشه به زنان اعمال شده که البته فکر می‌کنم الان دیگر زنان ما چنین چیزهایی را تحمل نمی‌کنند.»

نمایش «سپنج رنج و شکنج فرخنده» بر اساس نوشته‌ای از مجموعه «تک نگاره‌های محمود استاد محمد برای سکوت» به کارگردانی شهرام گیل‌آبادی و با بازی فریدون محرابی، شمسی صادقی، نوشین حسن‌زاده، رویا فلاحی و نازنین مهیمنی و با آواز قربان نجفی تا 31 شهریورماه هر شب ساعت 20 در پلاتوی اجرای تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

سایر عوامل این نمایش عبارتند از: هانیه جوادی‌منش دستیار کارگردان، سحر طلایی سرپرست گروه، میثم صفری طراح نور، فرشاد محمدی صدابردار، طاهر مهدوی و ستاره خدایی راهنمای فرهنگی، داوود نمدکلاهی مسئول پلاتو، فرشاد آذرنیا نور و صدا، احسان رافتی عکس و ایمان خاکسار طراح گرافیک.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
درخشش دوباره ایران در مهمترین جایزه سینمایی جهان

معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی، ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی اسکار گرفت

۰۵:۵۶  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با مژده لواسانی، مجری تلویزیون

برنامه روتینی در تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم در زمان مناسب با تعامل بهتر با مدیران شبکه ها کار کنم!

۱۲:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه

بیش از ۲ میلیون مسافر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نوروز بازدید کردند/استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد

۱۲:۳۶  -  ۱۷ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دوربین دیباچه با شاهد احمدلو کارگردان سینما

اگر میخواستم به صرف فروش در گیشه سینماها کار کنم، " شاه نقش" را نمیساختم!

۱۰:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با صحرا اسدالهی، بازیگر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

یکسری از فیلم‌های کوتاه ما، خیلی آرتیستی تر از فیلم‌های بلند سینمایی هستند!

۲۳:۲۳  -  ۱۲ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی تنیس روی میز در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تمام هزینه‌های سفر‌های بین‌المللی را خودم تأمین کردم/باور به توانایی‌هایم من را به جلو برده است

۱۷:۰۳  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
یک آهنگساز و موسیقیدان در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

پیروزی انقلاب اسلامی ایران معنای تازه‌ای به سرود بخشید/ سرود می‌تواند در خدمت خواسته‌های امروز جامعه باشد

۱۶:۳۱  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

انتقال تجربیات و معارف دفاع مقدس به نسل جوان و نوجوان در اولویت است

۱۶:۳۹  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
پوشش گسترده شبکه‌های خبری جهان از مراسم تشییع شهیدان مقاومت

آخرین وداع؛ ورود پیکر سید مقاومت به جمع مردم

۱۵:۱۵  -  ۰۵ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با دبیر علمی نوزدهمین جشنواره شعر فجر

انجمن بین‌المللی شاعران فارسی زبان تاسیس خواهد شد/ شاعران زنِ امروز، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند

۱۵:۳۷  -  ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
مربی تیم ملی هاکی روی یخ در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

موفقیت‌های تیم ملی هاکی در آسیا نادیده گرفته شد/ بازی‌های هاربین یک فرصت طلایی بود که از دست رفت

۱۳:۵۱  -  ۲۸ بهمن ۱۴۰۳