شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۴  |  Saturday, 16 August 2025
کد خبر: ۲۵۶۲
تاریخ انتشار : ۲۸ : ۰۸ - ۰۷ آبان ۱۳۹۴

دستغیب : آل‌احمد هیچ‌وقت رمان نویس خوبی نبود

عبدالعلی دستغیب با تمجید از نثر موجز آل احمد و وام داری این نثر از لویی فردینان سلین گفت: آل احمد خوب و بد را با هم دارد هر چند که به باور من او هیچگاه رمان نویس خوبی نبود.

دیباچه :

عبدالعلی دستغیب نویسنده و منتقد سرشناس کشور که به تازگی به عنوان عضو هیئت علمی هشتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد انتخاب شده است، عصر روز گذشته در بنیاد شعر و ادبیات داستانی به سخنرانی درباره جلال آل احمد پرداخت.


دیباچه - دستغیب


مهر نوشت وی در این نشست با مطرح کردن این سوال که اگر آل احمد زنده بود الان چه کاری انجام می داد، اظهار کرد: با سوابقی که از جلال در خاطرم هست پاسخ به این پرسش چندان دشوار نیست. اما می خواهم به شما بگویم که وقتی می‌خواهید درباره آزادگی در شخصیت فردی مانند آل‌احمد صحبت کنیم باید خاطرمان باید که موضوع آزادگی یک موضوع اخلاقی است و از مفهوم آزادی که مفهوم جداست. برخی آزادگی را هم معادل همان لیبرتی می‌دانند اما معانی این دو متفاوت است. آنچه در قرن ۱۲ میلادی با عنوان لیبرتی در دنیای غرب اتفاق افتاد با آنچه در چین و مصر و ایران اتفاق افتاد، متفاوت است. در دنیای غرب ما شاهد تحول صنایع جدید بودیم و لیبرتی هم محصول آن فضاست ولی ما بدون تحول صنایع به چیزی به نام مشروطه رسیدیم پس نمی‌توانیم همان لغات اولیه را به طور مشخص کار ببریم.


دستغیب در ادامه به ادبیات نوشتاری جلال آل احمد اشاره کرد و گفت: مطالبی را که حافظ بیان کرده و بسیاری از ما نیز به آن علاقه مند هستیم را اگر حافظ زنده بود و می خواست به زبان امروزی بیان کند، حتی دو نفر هم خواننده نداشت. بازی لفظی، ادبیات متن و بازی های کلامی زبان اوست که هر مخاطبی را به حیرت می اندازد. البته برخی تلاش می کنند از طریق توضیحات، منظور حافظ را برسانند اما برخی مسائل به هر شکل توضیح پذیر نیست. در مورد آل احمد هم من ادعای دوستی با جلال را ندارم اما مسائلی پیش آمد که به ایشان نزدیک شدم از جمله اینکه سیمین دانشور همشهری ما بود و اهل ادبیات. در یک جمله می‌توانم بگویم که او مطلب خود را در عبارات متکلفانه بیان نمی کرد و بسیار صریح بود.


دستغیب ادامه داد: در کتاب مدیر مدرسه مسائلی که معمولا به آن اشاره می‌شود، او صریح  است. در واقع جلال در همه داستان های تفضیلی‌اش اینگونه است. او بسیار فرد با شهامتی بود. مثلا خاطرم هست زمانی مکه در دانشسرای عالی تدریس می کرد و با حضور مستشاران غربی در کشور موافق نبود در جلسه‌ای رئیس دانشسرای عالی استادان را جمع و به این موضوع اشاره کرد که نباید اجازه دهیم دانشجویان اعتراضی علیه آمریکایی‌ها داشته باشند. اما جلال اعتراض می کند و می گوید: شما پلیس نیستی و رئیس دانشگاه نیز به او می گوید تو هم موقتی اینجا هستی  که البته جلال نیز می گوید شما هم موقتی هستی.


این منتقد ادبی در ادامه گفت: آثاری که از جلال چاپ شده خوب و بد را با هم دارد. نثر آل احمد به باور من به دو دوره قبل و بعد از مدیرمدرسه قابل تقسیم است. نثر  او بعد از مدیر مدرسه همان نثری است که صادق چوبک و دیگران بعد از او نیز به کار بردند. جلال در کل اما به واسطه آشنایی با فردنیان سلین، نوشتن تلگرافی را به ویژه بعد از نوشتن مدیر مدرسه، به کار برده است و می‌دانیم که چقدر سخت است که کسی بخواهد در فارسی این کار را بکند.


وی افزود: به باور من و بسیاری از منتقدان بهترین کارهای نوشتاری جلال آل احمد سفرنامه های او از قبیل سفر به عزرائیل، سفرنامه آمریکا و خسی در میقات و... است. جلال آل احمد برای نوشتن رمان توانایی نداشت. مثلا در «نفرین زمین» که رمانی اوست همه شخصیت‌ها به یک شیوه صحبت می کنند و در این رمان تنها با یک صحنه جالب مواجه می شویم که صحنه ربودن و کشته شدن یک بچه روستایی توسط یک گرگ است قدرت جلال آل احمد در سفرنامه نویسی و مردم شناسی اوست که در آثاری از قبیل خارک در یتیم خلیج فارس قابل مشاهده است. قدرت این متون تا اندازه‌ای است که به تآثیر از جلال آل احمد افرادی مثل غلامحسین ساعدی هم مونوگرافی را ادامه می دهند.


دستغیب تصریح کرد: جلال آل احمد از اینکه در میدان بود و به زمین نمی خورد، خوشحال بود و هرجایی بی عدالتی می دید دیگر خودش نبود و مانند تمام هنرمندان شیدا بود.

مطالب برگزیده
عضو تیم ملی کشتی آلیش بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دو طلای آسیا نقطه اوج کارنامه‌ام بود/ ‏طلای جهانی را هدف گرفته‌ام

۱۷:۴۹  -  ۰۸ تير ۱۴۰۴
پژوهشگر موسیقی آذربایجان و نوازنده ساز قوپوز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

عاشیق‌ها صدای تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان هستند/ موسیقی آذربایجان، موسیقی زنده و مردمی است

۱۳:۰۱  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
ملی پوش فوتبال زنان با «دیباچه» مطرح کرد؛

از لیگ تا تیم ملی؛ گلرهای ایران برای یک رؤیا متحد شده‌اند

۱۲:۵۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
عضو تیم ملی وزنه برداری در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فقط شروع مسیر من است/ تمرین با بزرگان جهان برایم ارزشمند است

۱۲:۳۳  -  ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
قهرمان اسکواش زنان کشورمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

اسکواش زنان ایران در مسیر پیشرفت حرکت می کند/ هدفم رسیدن به رنکینگ زیر ۵۰ جهان است!

۰۹:۰۰  -  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

از میزبانی تور جهانی برای محک بازیکنان ملی بهره می‌بریم/ همه بازیکنان زیر ذره‌بین هستند

۱۶:۲۳  -  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم قهرمان لیگ کانوپولو در گفتگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

با تجهیزات حرفه‌ای به مدال جهانی نزدیک می‌شویم/ نسل جوان انگیزه بیشتری برای قهرمانی دارند

۰۹:۰۰  -  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴
سعید الهی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

فیلم «میرو» بازنمایی فرهنگ ایثار و شهادت در بین قوم بلوچ است/ قومیت‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از هویت ملی ما هستند

۱۲:۵۴  -  ۲۰ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با سخنگوی سازمان بنادر و دریانوردی در طرح تسهیل سفرهای نوروزی

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰‌هزار مسافر در نوروز ۱۴۰۴ سفر دریایی داشتند/ مسافران از سوار شدن بر قایق‌های غیرمجاز اجتناب کنند

۱۴:۴۵  -  ۱۱ فروردين ۱۴۰۴