پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۵۵۹
تاریخ انتشار : ۲۱ : ۰۸ - ۰۷ آبان ۱۳۹۴
نبود اتوبوس‌های توریستی یکی از مشکلات زیرساختی گردشگری است که با توجه به اشاره رئیس سازمان میراث فرهنگی به سونامی گردشگران خارجی در آینده نزدیک بهتر است فکری اساسی درباره رفع آن شود.

دیباچه :

رئیس سازمان میراث فرهنگی بارها در سخنرانی‌های اخیر خود صحبت از سونامی ورود گردشگران خارجی به کشور کرده و اینکه باید برای پذیرایی از سیل عظیم گردشگرانی که در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به ایران می آیند، آماده شویم.

مسعود سلطانی‌فر حتی تاکید کرده که باید مشکلات حوزه حمل و نقل ایران نیز حل شود. اما تاکنون راهکاری برای آن ارائه نداده است. در این میان جامعه تورگردانان ایران تقاضای واردات دو هزار دستگاه خودرو اعم از اتوبوس، مینی بوس و وَن توریستی را به دولت ارائه کرده است.

درخواست فعالان گردشگری برای ورود خودروهای توریستی چندین بار مطرح شده است اما هر بار پاسخی که داده شده اگرچه امیدوار کننده بوده ولی در اصل نتیجه ای نداشته است!

همه کسانی که به نوعی با موضوع ورود گردشگر آشنا هستند بر این موضوع نیز واقفند که یکی از عمده ترین مشکلات ایران در حوزه حمل و نقل مسافران و به خصوص گردشگران خارجی است و اگر راهکاری باشد همه آن را تنها تایید می کنند.

نصرالله پژمان‌فر، مقام ناظر بر فعالیت کمیسیون عالی میراث فرهنگی و گردشگری در مجلس شورای اسلامی نیز در نشستی با فعالان گردشگری که در هتل اوین برگزار شد، قول ورود خودروهای خارجی توریستی و ارائه تسهیلات گمرکی و بانکی لازم برای ورود این خودروها را داد.

حتی معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی نیز از ارائه طرح پیشنهادی این سازمان به دولت برای تسهیل واردات خودروهای مخصوص گردشگران‌ به کشور خبر داده و گفته است که اتومبیل‌هایی هم هستند که فقط در کویرنوردی و طبیعت‌گردی کاربرد دارند‌، اما در داخل کشور امکان ساخت این خودروها وجود ندارد و نمی‌توان از خودروسازان داخلی بخواهیم آن‌ها را بسازیم‌، بنابراین از دولت تقاضا کردیم راه ورود این خودروها را به کشور آسان کند.

سعید شیرکوند یک سال پیش این خبر را داده و گفته بود که این طرح در مرحله‌ کارشناسی است و درخواست آن نیز در کمیسیون‌های دولت در حال بررسی است.

از سوی دیگر مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری کشور نیز تنها یک بار در نشستی پیشنهاد داد که اتوبوس های مستعمل دو طبقه که اکنون در پارکینگ‌ها نگهداری می شوند را تجهیز کرده و آنها را به اتوبوس توریستی تبدیل کرد.

این پیشنهاد را البته کسی نشنید و یا دنبال آن را نگرفتند چون دیگر خبری از آن نشد. با این حال، این تنها واکنش هایی بود که از سوی سازمان متولی گردشگری درباره یکی از کمبودهای زیرساخت گردشگری در کشور شنیده می شد.

پس از آن فرزاد هوشیار، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشاركت‌های اجتماعی از برگزاری مناقصه‌ای برای ورود اتوبوس‌های گردشگری به سیستم حمل و نقل گردشگران در تهران خبر داد و گفت: قرار است به زودی مناقصه‌ای در حوزه گردشگری برگزار شود تا چند شرکت بزرگ از برندهای خارجی و داخلی اتوبوس‌های گردشگری به تهران بیاورند.

اتوبوس‌هایی که سرویس بهداشتی همراه دارند

در این میان تعدادی اتوبوس‌ و خودروی توریستی در داخل کشور وجود دارد که اگر تجهیز شوند، می‌توانند نه تنها مشکل حمل و نقل گردشگران خارجی بلکه حمل و نقل گردشگران داخلی را نیز تسهیل کنند. چرا که برخی از آنها حتی سرویس بهداشتی همراه نیز دارند و می توانند ذره ای از مشکل نبود سرویس های بهداشتی ببن راهی را حل کنند.



به طور مثال یکی از این خودروها اتوبوس دو طبقه توریستی بنز نئوپلن ساخت آلمان است که در اختیار محمد صادق قنادی قرار دارد. مالک این اتوبوس توریستی  گفت: از این تعداد اتوبوس ۴۲ دستگاه وارد ایران شده که اکنون بسیاری از این دستگاه‌ها در اختیار دولت قرار دارد و تا جایی که من مطلع هستم حدود ۴ دستگاه از آن در اختیار مردم قرار گرفت. در سال ۸۱ و یا ۸۲ قرار بود که ۱۵۰ دستگاه وارد ایران شود اما زمانی که تحریم ها علیه ایران شدت یافت، جلوی ورود آنها را گرفتند.

مهر نوشت قنادی که چهار سال پیش این اتوبوس را خریداری کرده، درباره امکانات این اتوبوس توریستی که در سال ۱۹۹۸ طراحی شده است گفت: این اتوبوس دارای بخچال و فریزر جداگانه، چای ساز و قهوه جوش، سرویس بهداشتی، آبگرمکن و آبسردکن، مایکروفر و ظرفشویی است. سرویس بهداشتی این خودرو اکنون از کار افتاده است چون باید تجهیز شود تا فضای داخلی اتوبوس بو نگیرد. حتی ظرف شویی آن را نیز به خاطر استهلاک ماشین از کار انداخته‌ام. تجهیز امکانات این اتوبوس حدود ۱۵ میلیون تومان خرج دارد. اما اکنون من تنها ۱۵ روز از ماه را در سفر هستم بنابراین ۱۵ روز دیگر ماه این خودرو در پارکینگ قرار دارد مگر آنکه به واسطه دوستانم سفر کاری پیش بیاید.

قنادی گفت: طبقه بالای این اتوبوس هشت سیلندر، دارای ۴۰ صندلی VIP  است اما طبقه پایین دارای امکانات سلف سرویس است و در کل با ظرفیت راننده و کمک راننده، ۷۳ نفر صندلی دارد. اما من می خواهم حدود ۸ صندلی از آن را کم کنم تا فضای نشستن مسافر بازتر و راحت تر باشد.



مالک این خودروی توریستی بیان کرد: سال گذشته یک تور از گردشگران لهستانی را به مدت ۱۳ روز دور ایران گرداندم. این خودرو در جاده‌های سخت هیچ مشکلی برایش بوجود نمی‌آید حتی یادم نیست که با آن تصادف کرده باشم برعکس بسیاری از اتوبوس های توریستی دیگر در داخل ایران که مشکل ترمز و ... دارند، این ماشین با چنین مشکلاتی رو به رو نیست. البته مانیتور داشت که طبقه بالا را می‌توانستم ببینم اما این مانیتور را دزد برد!
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار