جمعه ۲۴ مرداد ۱۴۰۴  |  Friday, 15 August 2025
کد خبر: ۲۵۳۷۸
تاریخ انتشار : ۵۰ : ۱۱ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۵

هر‌آنچه که باید در مورد ۱۰۰ فیلم برتر قرن بیست و یکم بدانید

دیباچه: روز گذششته بی‌بی‌سی بر اساس رای ۱۷۷ منتقد با ملیت‌های مختلف، فهرستی را از ۱۰۰ فیلم برتر قرن بیست و یکم منتشر کرد.

به گزارش دیباچه به نقل از دنیای تصویر، در نگاه اول، چیزی که بیشتر از همه توجه ما ایرانی‌ها جلب کرد، حضور فیلم «جدایی نادر از سیمین» در جایگاه نهم و دو فیلم «کپی برابر اصل« و «ده» عباس کیارستمی فقید در این فهرست بود. اما اگر کمی بیشتر به این ۱۰۰ فیلم دقت کنیم، نکات جالب دیگری هم به چشم می‌‌خورد.

دیباچه-فیلم های منتخب


 

بهترین کارگردان‌ها

در این فهرست شش کارگردان با سه فیلم مختلف جزو منتخب‌ها هستند که با توجه به سلیقه عمومی منتقدان، خیلی هم گزینه‌های دور از ذهنی به نظر نمی‌رسند: برادران کوئن، کریستوفر نولان، پل توماس اندرسون، میشاییل هانکه، وس اندرسون و آپیچاتبونگ ویراستاکول. در این میان فقط نولان است که آثار برگزیده‌اش (شوالیه تاریکی، اینسپشن) به جریان اصلی هالیوود تعلق دارد.

 

دو فیلمی‌ها

بعد از شش کارگردان بالا، نوبت می‌رسد به فیلمسازان صاحب دو فیلم منتخب که عبارت اند از: دیوید فینچر، عباس کیارستمی، آندری زویاگینتسف، تاد هینز، آنگ لی، لارس فون تریه، کاترین بیگلو، ترنس مالیک، بلا تار، استیو مک‌کویین و ریچارد لینک‌لیتر.

 

بزرگان و غایبان

در میان نام‌های بزرگ هم استیون اسپیلبرگ فقط «هوش مصنوعی» و مارتین اسکورسیزی فقط «گرگ وال‌استریت» را در میان منتخب‌ها دارند. از دیوید لینچ، رومن پولانسکی، کوئنتین تارانتینو و پدرو آلمادوار هم فقط یک اثر به فهرست راه پیدا کرده. فیلمسازانی مانند جیمز کامرون، وودی آلن، تیم برتون، ریدلی اسکات، پیتر جکسون، دیوید او راسل، گاس ون سنت و آلخاندرو گونزالس ایناریتو هم هیچ اثری منتخبی در این فهرست ندارند.

 

تازه‌واردها

خیلی از فیلم‌های این فهرست ظرف یک سال گذشته به نمایش در آمده اند. مانند «اسپات لایت»، «آدمکش»، «کارول»، «بروکلین»، «مد مکس: جاده خشم» و «سر شائول». حتی «تونی ردمن» هم به این فهرست راه پیدا کرده که هنوز نمایش جهانی‌اش آغاز نشده!

 

انتخاب‌های عجیب

خیلی از  فیلم‌های این فهرست را آثار گمنام و کم سر وصدا تشکیل داده اند یا آثار بدون عنوان و جایزه‌ای که در بهترین حالت در فهرست‌های منتخب سالیانه منتقدان حضور داشته ند. «ماده سفید»، «داستان‌هایی که می‌گوییم»، «زن بی‌سر»، «تابو»، «مارگارت»، «بروکلین»، «خوشه‌چینان و من» و «ای ای» نمونه‌‌هایی از این انتخاب‌های خاص و سلیقه‌ای منتقدان است.

 

برنده اصلی

اما بدون شک برنده اصلی این فهرست کمپانی پیکسار با ۴ اثر منتخب است. «رتتویی»، «در جستجوی نمو»، «وال-ای» و «درون بیرون» چهار انیمیشن برگزیده منتقدان  فهرست بی‌بی‌سی است. پیکسار نشان داده که در هر فهرست و با هر سلیقه‌ای حضور خواهد داشت.

 

فهرست کامل ۱۰۰ فیلم برگزیده منتقدان را می‌تونید در ادامه مطالعه کنید.

 

جاده مالهالند (دیوید لینچ، ۲۰۰۱)

در حال و هوای عاشقی (وونگ کار وای، ۲۰۰۰)

خون به پا خواهد شد (پل توماس اندرسون، ۲۰۰۷)

شهر ارواح (هایائو میازاکی، ۲۰۰۱)

پسرانگی (ریچارد لینکلیتر، ۲۰۱۴)

درخشش ابدی یک ذهن پاک (میشل گوندری، ۲۰۰۴)

درخت زندگی (ترنس مالیک، ۲۰۱۱)

یی یی (ادوارد یانگ، ۲۰۰۰)

جدایی (اصغر فرهادی، ۲۰۱۱)

درون لوین دیویس (جوئل و اتان کوئن، ۲۰۱۳)

جایی برای پیرمردها نیست (جوئل و اتان کوئن، ۲۰۰۷)

فرزندان انسان (آلفونسو کوارون، ۲۰۰۶)

زودیاک (دیوید فینچر، ۲۰۰۷)

اقدام به کشتن (جاشوا اوپنهایمر، ۲۰۱۲)

۴ ماه، ۳ هفته و ۲ روز (کریستین مونجیو، ۲۰۰۷)

موتورهای مقدس (لئو کاراکس، ۲۰۱۲)

هزارتوی پن (گیرمو دل تورو، ۲۰۰۶)

روبان سفید (میشائیل هانکه، ۲۰۰۹)

مکس دیوانه: جاده خشم (جورج میلر، ۲۰۱۵)

سینکداکی، نیویورک (چارلی کافمن، ۲۰۰۸)

هتل بزرگ بوداپست (وس اندرسون، ۲۰۱۴)

پنهان (میشاییل هانکه، ۲۰۰۵)

گمشده در ترجمه (سوفیا کوپولا، ۲۰۰۳)

استاد (پل توماس اندرسون، ۲۰۱۲)

ممنتو (کریستوفر نولان، ۲۰۰۱)

بیست و پنجمین ساعت (اسپایک لی، ۲۰۰۲)

شبکه اجتماعی (دیوید فینچر، ۲۰۱۰)

با او حرف بزن (پدرو آلمادوار، ۲۰۰۲)

وال-ای (اندرو استنتون، ۲۰۰۸)

اولدبوی (پارک چان ووک، ۲۰۰۳)

مارگارت (کنت لونرگان، ۲۰۱۱)

زندگی دیگران (فلوریان هنکل، ۲۰۰۶)

پسر شائول (لازلو نمس، ۲۰۱۵)

شوالیه تاریکی (کریستوفر نولان، ۲۰۰۸)

ببر خیزان، اژدهای پنهان (آنگ لی، ۲۰۰۰)

تیمبوکتو (عبدالرحمن سیساکو، ۲۰۱۴)

عمو بونمی زندگی‌های گذشته‌اش را به یاد می‌آورد (آپیچاتپونگ ویراستاکول، ۲۰۱۰)

شهر خدا (فرناندو میرالس ۲۰۰۲)

دنیای جدید (ترنس مالیک، ۲۰۰۵)

کوهستان بروکبک (آنگ لی، ۲۰۰۵)

درون/بیرون (پیت داکتر و رونی دل کارمن، ۲۰۱۵)

۱۲ سال بردگی (استیو مک کوئین، ۲۰۱۳)

(میشائیل هانکه، ۲۰۱۲)

مالیخولیا (لارس فون تریر، ۲۰۱۱)

آبی گرمترین رنگ است (عبداللطیف کشیش، ۲۰۱۳)

کپی برابر اصل (عباس کیارستمی، ۲۰۱۰)

لویاتان (آندری زویاگینتسف، ۲۰۱۴)

بروکلین (جان کراولی، ۲۰۱۵)

خداحافظی با زبان (ژان لوک گدار، ۲۰۱۴)

اینسپشن (کریستوفر نولان، ۲۰۱۰)

آدمکش (هو شیائو-هسین، ۲۰۱۵)

بیماری گرمسیری (آپیچاتپونگ ویراستاکول، ۲۰۰۴)

ایدا (پاول پالیکوفسکی، ۲۰۱۳)

مولن روژ! (باز لورمان، ۲۰۰۱)

روزی روزگاری در آناتولی (نوری بیلگه جیلان، ۲۰۱۱)

هارمونی‌های ورکمایستر (بلا تار، ۲۰۰۰)

۳۰ دقیقه نیمه شب (کاترین بیگلو، ۲۰۱۲)

تاریخچه خشونت (دیوید کراننبرگ، ۲۰۰۵)

حرامزاده‌های لعنتی (کوئنتین تارانتینو و الی راث، ۲۰۰۹)

مولاد (عثمان سمبن، ۲۰۰۴)

علائم و یک قرن (آپیچاتپونگ ویراستاکول، ۲۰۰۶)

زیر پوست (جاناتان گلیزر، ۲۰۱۳)

مخزن ماهی (آندرا آرنولد، ۲۰۰۹)

زیبایی بزرگ (پائولو سورنتینو، ۲۰۱۳)

اسب تورین (بلا تار، ۲۰۱۱)

بهار، تابستان، پاییز، زمستان … و بهار (کیم کی-دوک، ۲۰۰۳)

هرت لاکر (کاترین بیگلو، ۲۰۰۸)

کارول (تاد هینز، ۲۰۱۵)

خانواده اشرافی تننبام (وس اندرسون، ۲۰۰۱)

داستان‌هایی که می‌گوییم (سارا پولی، ۲۰۱۲)

تابو (میگل گومز، ۲۰۱۲)

قبل از غروب (ریچارد لینکلیتر، ۲۰۰۴)

تنها عاشقان زنده می‌مانند (جیم جارموش، ۲۰۱۳)

تعطیلات بهار (هارمونی کورین، ۲۰۱۲)

داگویل (لارس فون تریر، ۲۰۰۳)

فساد ذاتی (پل توماس اندرسون، ۲۰۱۴)

کلاه غواصی و پروانه (جولیان اشنابل، ۲۰۰۷)

تقریبا مشهور (کامرون کرو، ۲۰۰۰)

بازگشت (آندری زویاگینتسف، ۲۰۰۳)

گرگ وال استریت (مارتین اسکورسیزی، ۲۰۱۳)

یک پیامبر (ژاک اودیار، ۲۰۰۹)

یک مرد جدی (جوئل و اتان کوئن، ۲۰۰۹)

هوش مصنوعی (استیون اسپیلبرگ، ۲۰۰۱)

او (اسپایک جونز، ۲۰۱۳)

شرم (استیو مک کوئین، ۲۰۱۱)

آملی (ژان-پییر ژونه، ۲۰۰۱)

دور از بهشت (تاد هینز، ۲۰۰۲)

اسپاتلایت (تام مک کارتی، ۲۰۱۵)

زن بی سر (لوکرشیا مارتل، ۲۰۰۸)

در جستجوی نمو (اندرو استنتون، ۲۰۰۳)

آدم درست را راه بده (توماس آلفردسون، ۲۰۰۸)

قلمرو طلوع ماه (وس اندرسون، ۲۰۱۲)

رتتویی (براد برد و جان پینکاوا، ۲۰۰۷)

ترور جسی جیمز به دست رابرت فورد بزدل (اندرو دومینیک، ۲۰۰۷)

پیانیست (رومن پولانسکی، ۲۰۰۲)

رازی در چشمانشان (خوان خوزه کامپانلا، ۲۰۰۹)

ده (عباس کیارستمی، ۲۰۰۲)

خوشه چینان و من (آنیس واردا، ۲۰۰۰)

ماده سفید (کلر دنیس، ۲۰۰۹)

کارلوس (اولیویه آسایاس، ۲۰۱۰)

مرثیه‌ای برای یک رویا (دارن آرونوفسکی، ۲۰۰۰)

 
مطالب برگزیده
عضو تیم ملی کشتی آلیش بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دو طلای آسیا نقطه اوج کارنامه‌ام بود/ ‏طلای جهانی را هدف گرفته‌ام

۱۷:۴۹  -  ۰۸ تير ۱۴۰۴
پژوهشگر موسیقی آذربایجان و نوازنده ساز قوپوز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

عاشیق‌ها صدای تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان هستند/ موسیقی آذربایجان، موسیقی زنده و مردمی است

۱۳:۰۱  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
ملی پوش فوتبال زنان با «دیباچه» مطرح کرد؛

از لیگ تا تیم ملی؛ گلرهای ایران برای یک رؤیا متحد شده‌اند

۱۲:۵۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
عضو تیم ملی وزنه برداری در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فقط شروع مسیر من است/ تمرین با بزرگان جهان برایم ارزشمند است

۱۲:۳۳  -  ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
قهرمان اسکواش زنان کشورمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

اسکواش زنان ایران در مسیر پیشرفت حرکت می کند/ هدفم رسیدن به رنکینگ زیر ۵۰ جهان است!

۰۹:۰۰  -  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

از میزبانی تور جهانی برای محک بازیکنان ملی بهره می‌بریم/ همه بازیکنان زیر ذره‌بین هستند

۱۶:۲۳  -  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم قهرمان لیگ کانوپولو در گفتگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

با تجهیزات حرفه‌ای به مدال جهانی نزدیک می‌شویم/ نسل جوان انگیزه بیشتری برای قهرمانی دارند

۰۹:۰۰  -  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴
سعید الهی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

فیلم «میرو» بازنمایی فرهنگ ایثار و شهادت در بین قوم بلوچ است/ قومیت‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از هویت ملی ما هستند

۱۲:۵۴  -  ۲۰ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با سخنگوی سازمان بنادر و دریانوردی در طرح تسهیل سفرهای نوروزی

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰‌هزار مسافر در نوروز ۱۴۰۴ سفر دریایی داشتند/ مسافران از سوار شدن بر قایق‌های غیرمجاز اجتناب کنند

۱۴:۴۵  -  ۱۱ فروردين ۱۴۰۴