چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۴۷۶۱
تاریخ انتشار : ۲۴ : ۱۰ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۵
دیباچه: فریدون شهبازیان، استاد پیش‌كسوت موسیقی، گفت: طبیعی است كه همان‌طور كه چهره‌ها به هم شبیه است، صداها هم شبیه باشد؛ اما حتی در صورت شباهت صدا، هنرمند باید راه خودش را در مسیر آواز پیدا كند.

به گزارش دیباچه از پایگاه خبری حوزه هنری، چهاردهمین شب آواز ایرانی با حضور جوانان هنرمند كشورمان و اساتید پیش‌كسوت موسیقی، شنبه سی‌ام مرداد در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم، داورانی چون علی اصغر شاه‌زیدی، فریدون شهبازیان و مظفر شفیعی به بررسی اجراهای ساز و آواز شركت كنندگان پرداختند و نكاتی را درباره آواز اصیل ایرانی بیان كردند.

دیباچه-فریدون شهبازیان


فریدون شهبازیان با تاكید بر اینكه این برنامه برای پاسداشت آواز ایرانی در نظر گرفته شده است، گفت: در موسیقی اصیل ایرانی، بداهه‌خوانی و بداهه‌نوازی مكمل یكدیگر هستند و ساز است كه آواز را تكمیل می‌كند. در این موسیقی، تك‌نوازی و جواب آواز اهمیت زیادی دارند كه باید به دقت اجرا شده و تكمیل كننده بداهه خوانی خواننده باشند.

وی همچنین ضمن اشاره به نقش مهم پشتكار در كنار استعداد و قریحه افزود: در موسیقی اصیل ایرانی، آنچه بیشتر از هر چیزی مهم است این است كه تمرین وجود داشته باشد و جوانان نخواهند یك شبه ره صدساله را طی كنند. تمرین باید به اندازه‌ای باشد كه خواننده به جایی برسد كه خلاقیت داشته باشد و از تكرار و تقلید دیگران پرهیز كند. ملاحت و حلاوت آواز به این برمی‌گردد كه او بتواند به‌درستی از توانایی‌ها و فضاهای آوازی استفاده كند.

شهبازیان در ادامه درباره شباهت صدای خوانندگان گفت: من با شباهت صدا مخالف نیستم و طبیعی است كه همان طور كه چهره‌ها به هم شبیه است، صداها هم شبیه باشد. اما مسئله اینجاست كه هنرمندان نباید از دیگران تقلید كنند بلكه باید حتی در صورت شباهت صدا به دیگری، راه خودشان را در مسیر آواز  پیدا كنند. این موضوعی است كه هم در آواز پاپ و هم در آواز اصیل ایرانی گاهی به آن برمی‌خوریم، اما خوانندگان باید بدانند صداهای تكراری در ذهن نمی‌ماند و بدون نوآوری و خلاقیت نمی‌توان آواز خوبی شنید.

این هنرمند اظهار كرد: آواز ایرانی، از مهم‌ترین ثروت‌های ماست. در كشورمان دو وجه از موسیقی را داریم كه بسیار ناب است؛ یكی موسیقی اصیل ایرانی و دیگری موسیقی نواحی یعنی موسیقی محلی و مقامی. هركدام از این ها، ظرافت‌های خاص خود را دارد و در تحریر و ادوات دیگر آواز، باید تمام این نكات رعایت شود. افتادن در ورطه آواز، خطرناك است و كار ساده‌ای نیست اما كسی كه در این راه تلاش كند، می تواند موفق باشد و با آوازش روح شنوندگان را جلا دهد.

شهبازیان در ادامه تاكید كرد: همان طور كه بارها تاكید كرده‌ام، با استفاده از كلمه موسیقی سنتی مخالف و معتقدم بهتر است واژه موسیقی اصیل ایرانی استفاده شود. خوشحالم كه چنین برنامه‌ای برای جوانان وجود دارد و فرصتی فراهم شده كه بتوانند در «شب آواز ایرانی» خودشان را در آزمون و رقابت و تجربه ارائه اثر قرار دهند.

گفتنی است «شب آواز ایرانی» به همت مركز موسیقی و مركز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری، شنبه‌ آخر هر ماه در تالار «اندیشه» حوزه هنری واقع در خیابان سمیه نرسیده به خیابان حافظ برگزار می‌شود و ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است. این نشست ماهانه با هدف تجلیل از پیش‌كسوتان آواز ایرانی و كشف و معرفی چهره‌های جدید شكل گرفته است. علاقه مندان برای اطلاع از جزئیات برگزاری این برنامه می‌توانند‌ به وب‌سایت مركز موسیقی حوزه هنری به نشانی musicenter.ir مراجعه كنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳