پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۴۶۳۳
تاریخ انتشار : ۲۵ : ۱۳ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
دیباچه: آیین بزرگداشت فیلسوف و طبیب جهانی ایران «حکیم هزاره‌ها» شیخ الرئیس ابوعلی‌سینا و نکوداشت ابن‌سینا پژوه سید عبدالله انوار روز گذشته در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.

به گزارش دیباچه، آیین بزرگداشت فیلسوف و طبیب جهانی ایران «حکیم هزاره‌ها» شیخ الرئیس ابوعلی‌سینا و نکوداشت ابن‌سینا پژوه سید عبدالله انوار عصر دیروز ۳۰ مردادماه با حضور آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی رئیس بنیاد ابوعلی‌سینا، غلامحسین ابراهیمی دینانی فیلسوف و استاد دانشگاه، انشاالله رحمتی استاد دانشگاه، سید عبدالله انوار، حجت‌الاسلام سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از استادان حکمت و فلسفه کشور و دوستداران فلسفه در فرهنگسرای ابن‌سینا برگزار شد.

دیباچه-حکیم هزاره‌ها


خسروی: انوار، استاد نابغه ۵ دهه اخیر

در ابتدای این مراسم علی اصغر خسروی سرپرست فرهنگسرای ابن‌سینا ضمن خوش‌آمدگویی عنوان کرد: این روز بزرگ را به طبیبان تن و جان و خادمان عرصه فرهنگ تبریک می‌گویم. این فرهنگسرا بنا به رسالت خود آیین‌های زیادی را برای بزرگان برگزار کرده، اینک نیز میزبان جمع فرهیختگان در ستایش ابن‌سیناست.

وی اضافه کرد: ما هم ابوعلی سینا را حکیم «هزاره‌ها»‌ می‌دانیم و از تلاش و مجاهدت ابوعلی سینا شناس عبدالله انوار تقدیر می‌کنیم. استاد انوار فرهنگ پژوه، نسخه پرداز و کتاب شناس از معدود ابن سینا شناسان کشور است که شرح 22 جلد کتاب شفاء و تعلیقه دانش‌نامه اعلایی را در آثار خود دارد. هر یک از این آثار تلاش یک استاد تمام عیار را می‌طلبد. وی استاد نابغه در طول ۵ دهه و ۲۰ سال مسئول نسخ خطی کتابخانه ملی بود.

 

طه محمدی: بوعلی سینا مصادره نشدنی است

آیت الله غیاث الدین طه محمدی رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا طی سخنانی گفت: بوعلی سینا دانشمند بزرگ ایرانی در جهان جاودانه شد و بسیاری از کشورها تلاش می کنند دانش این مرد بزرگ را مصادره کنند اما نمی دانند که بوعلی سینا مصادره نشدنی است و به همه جهان تعلق دارد.

وی افزود: در مدتی ترک‌ها و در مدتی عرب‌ها در اظهاراتی اعلام کردند بوعلی سینا اهل کشور ما است و در بسیاری از کشورهای جهان برای علم این مرد بزرگ ویژه برنامه هایی برگزار می کنند.

وی با بیان اینکه بوعلی سینا فیلسوفی بی نظیر در جهان بود، خاطرنشان کرد: این حکیم فرهیخته در سن کمتر از ۵۰ سال صدها کتاب؛ مقاله و رساله را در تمام علوم و فنون در مسایل فلسفی تالیف و به چاپ رساند.

رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا تاکید کرد: این دانشمند ایرانی غرق در فکر و اندیشه بود و این فیلسوف خدمات علمی ارزنده ای به کشورمان تقدیم کرد.

 

دینانی: ابوعلی سینا، افلاطون ایران است

«غلامحسین ابراهیمی دینانی» یکی از شناخته شده‌ترین اندیشمندان کشورمان در سخنانی گفت: حکیم ابوعلی سینا دانشمندی بی نظیر و تکرار نشدنی است و این دانشمند هم ردیف دانشمندان جهان از جمله سقراط؛ افلاطون و ارسطو قرار دارد.

این ابن سینا شناس ادامه داد: حکیم بوعلی سینا حکیم هزاره ها است و در طول تاریخ پیدایش آدم ها خلقت چنین افرادی کم نظیر است.

وی خاطرنشان کرد: در ایران ابن سینا را به هیچ وجه از سقراط و افلاطون کمتر نمی دانیم و تاکنون نظیر چنین انسانی خلق نشده است.

ابراهیمی دینانی تاکید کرد: این دانشمند با انتشار کتاب هایی همچون قانون و شفا؛ هم به فلسفه شفا روح پرداخته و هم به فلسفه شفای جسم انسان‌ها و به همین منظور این انسان در دنیا شگفت انگیز و فراموش نشدنی است.

 

تجلیل از ۷۰ سال تلاش و مجاهدت

در بخش پایانی این مراسم با اهدای لوحی از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از ۷۰ سال تلاش و مجاهدت های علمی استاد سید عبدالله انوار تجلیل شد.

 

افتتاح نمایشگاه ابن سینا از منظر جهانیان

در حاشیه این همایش نمایشگاهی با عنوان ابن سینای بزرگ از منظر جهانیان به مدت یک هفته در فرهنگسرای ابن سینا در شهرک قدس افتتاح شد.

در این نمایشگاه گوشه‌ای از تاثیر فرهنگی و علمی بوعلی سینا بر سایر کشورها در تابلوهایی شامل تمبرهای منتشر شده از تصاویر خیالی ابن سینا در کشورهای اروپا؛ آسیا و آفریقا به نمایش گذاشته شد.ش
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار