شنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۴  |  Saturday, 19 April 2025

دیباچه

کد خبر: ۲۳۱۸۵
تاریخ انتشار : ۳۱ : ۱۳ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
دیباچه: «نیل یانگ» منتقد سایت معتبر سینمایی «هالیوود ریپورتر: در مورد «گِشِر» نخستین فیلم بلند تحسین شده «وحيد وكيلي‌فر» نوشته است: «گِشِر» در واقع، یک پرتره انسانی‌ بی‌‌ادعاست که شرافت‌ را در ساده‌ترین شکلش به تصویر می‌کشد و فیلم اول بسیار امیدوار کننده‌ای از فیلمساز ایرانی‌ «وحید وکیلی‌فر» است.

به گزارش دیباچه، «نیل یانگ» Neil Young منتقد سایت معتبر سینمایی «هالیوود ریپورتر» نقدی در مورد «گِشِر» Gesher نخستین فیلم سینمایی و مستقل «وحید وکیلی‌‌فر»؛ منتخب جشنواره‌های معتبر بین‌المللی فیلم، نوشته است که نخستین بار در بخش رقابتی پنجاه و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «سن سباستین» در کشور اسپانیا روی پرده رفت و هم اکنون در گروه سینماهای «هنر و تجربه» در ایران روی پرده است؛ در بخشی از این نقد آمده است: «گِشِر» با تصاویری بسیار جذاب و خط قصه‌ای مینیمالیستی، به بررسی یک محیط بسیار سخت و خشن صنعتی‌ می‌پردازد که سه مرد جوان کارگر در آن‌ مشغول به کار و زندگی‌ هستند. «گِشِر» در واقع، یک پرتره انسانی‌ بی‌‌ادعاست که شرافت‌ را در ساده‌ترین شکلش به تصویر می‌کشد.

دیباچه-گشر


وی در ادامه این نقد نوشته است: با توجه به محبوبیت مدوام فیلم‌های ایرانی‌ در جشنواره‌های بین‌المللی، بدیهی است که «گِشِر» هم بعد از اولین نمایش خود در جشنواره سن سباستین، حضور جشنواره‌ای پررنگی خواهد داشت. شاید یکی‌ از بهترین تعابیر برای «گِشِر»، تلقی‌ آن‌ به عنوان تعمق تصویری عمیق و پرتضاد از یک منطقه بندری، آفتاب سوخته بی‌‌نام و نشان است که به دست انسان مدرن به طرز غیرقابل جبرانی نابود شده است. با اینکه چراغ‌های روشن خانه‌ای شهری در دور دست کورسو می‌زنند؛ اما فضای صنعتی‌ خشنی‌ پر از ساخت و ساز‌های عظیم و در حال توسعه، بر کل فضای فیلم غالب است و ساختارهای بتونی‌ غول پیکر، خیلی‌ از صحنه‌های فیلم را به فیلم‌های علمی ـ تخیلی‌ نزدیک کرده‌اند. آدم‌هایی که در این محیط، حضور دارند در برابر این سازه‌ها و آنچه در اطرافشان می‌گذرد کوتوله‌هایی‌ بیش نیستند. اما جالب اینجاست که تمرکز وکیلی‌فر دقیقا بر روی همین انسانهای غالباً نادیده گرفته شده است.

«نیل یانگ» در بخش دیگری از این نقد در مورد فیلم ایرانی «گِشِر» نوشته است: «نظام» با با‌زی «عبدالرسول دریاپیما» مرد میا‌‌نسالی ست که وظیفه ناخوشایند و طاقت فرسای بازکردن چا‌ه‌‌های گرفته توالت را بر عهده دارد. (کاری که در نماهای نزدیک تهوع آوری به آن‌ پرداخت شده است). «قباد» کارگر ساختمانی‌ حدوداً سی‌ ساله و «جهان» راننده جاه‌طلب و خوش‌پوش بیست و چند ساله‌ای ا‌ست که آدم‌های پر نفوذ را در این منطقه صنعتی‌ جابه‌جا می‌کند. این سه نفر، با هم در یکی‌ از لوله‌های بتونی‌ بزرگی‌ که کنار ساحل رها شده‌اند زندگی‌ می‌کنند و «گِشِر» به ما این فرصت را می‌دهد که وقت زیادی را با آنها در حین تلاششان برای داشتن چیزی شبیه یک زندگی‌ خانگی و اوقات فراغت بگذرانیم؛ آنها گپ می‌زنند، غذا می‌خورند، شنا می‌کنند، سیگار می‌کشند، در حالی‌که به آبهای دوردست خیره می‌شوند و رؤیا پردازی می‌کنند.

منتقد سایت معتبر سینمایی «هالیوود ریپورتر» در پایان این نقد نوشته است: توجه وکیلی‌فر به جزئیات یکنواخت و ملال‌آور زندگی‌ این سه نفر، به یمن صداگذاری درخشان و چندلایه «حسین مهدوی» که مملو از صداهای طبیعی و مصنوعی است، تأثیرگذارتر شده است. نهایتا «گِشِر» فیلمی متکی‌ بر حالت‌ها، خوانش‌ها و فضاسازی‌هاست و واضح است که وکیلی‌فر علاقه چندانی به شخصیت پردازی‌های مرسوم و یا ماجراسازی و قصه‌گویی ندارد. گرچه این رویکرد، رویکرد بسیار موجه و قابل قبولی‌ است اما از آنجایی که وکیلی‌فر خودش تدوینگر فیلم خودش است، این نکته را هم باید گوشزد شد که بعضی از صحنه‌ها می‌توانستند کوتاهتر باشند. در همین راستا، حتی معنی‌ عنوان فیلم هم تا انتهای فیلم، روشن نمی‌شود و معمایی حل نشده باقی‌ می‌ماند. علی‌رغم سخت فهم بودن، «گِشِر» فیلم اول بسیار امیدوار کننده‌ای از فیلمساز جوان ۲۹ ساله ایرانی‌ «وحید وکیلی‌فر» است.

فیلم سینمایی «گِشِر» Gesher در جدیدترین اکران خود در گروه سینماهای «هنر و تجربه» ساعت 5 بعدازظهر امروز شنبه 23 مرداد ماه جاری در سینما فرهنگ در تهران روی پرده می‌رود.

مترجم: مریم نجفی

برای اطلاع بیشتر:

http://www.hollywoodreporter.com/review/gesher-film-review-30101

 

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت

مردان به دلایل مختلفی بیشتر در معرض بیماری‌های سرطانی نسبت به خانم‌ها قرار میگیرند!

۰۹:۳۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
درخشش دوباره ایران در مهمترین جایزه سینمایی جهان

معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی، ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی اسکار گرفت

۰۵:۵۶  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با مژده لواسانی، مجری تلویزیون

برنامه روتینی در تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم در زمان مناسب با تعامل بهتر با مدیران شبکه ها کار کنم!

۱۲:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه

بیش از ۲ میلیون مسافر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نوروز بازدید کردند/استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد

۱۲:۳۶  -  ۱۷ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دوربین دیباچه با شاهد احمدلو کارگردان سینما

اگر میخواستم به صرف فروش در گیشه سینماها کار کنم، " شاه نقش" را نمیساختم!

۱۰:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با صحرا اسدالهی، بازیگر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

یکسری از فیلم‌های کوتاه ما، خیلی آرتیستی تر از فیلم‌های بلند سینمایی هستند!

۲۳:۲۳  -  ۱۲ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی تنیس روی میز در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تمام هزینه‌های سفر‌های بین‌المللی را خودم تأمین کردم/باور به توانایی‌هایم من را به جلو برده است

۱۷:۰۳  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
یک آهنگساز و موسیقیدان در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

پیروزی انقلاب اسلامی ایران معنای تازه‌ای به سرود بخشید/ سرود می‌تواند در خدمت خواسته‌های امروز جامعه باشد

۱۶:۳۱  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

انتقال تجربیات و معارف دفاع مقدس به نسل جوان و نوجوان در اولویت است

۱۶:۳۹  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
پوشش گسترده شبکه‌های خبری جهان از مراسم تشییع شهیدان مقاومت

آخرین وداع؛ ورود پیکر سید مقاومت به جمع مردم

۱۵:۱۵  -  ۰۵ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با دبیر علمی نوزدهمین جشنواره شعر فجر

انجمن بین‌المللی شاعران فارسی زبان تاسیس خواهد شد/ شاعران زنِ امروز، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند

۱۵:۳۷  -  ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
مربی تیم ملی هاکی روی یخ در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

موفقیت‌های تیم ملی هاکی در آسیا نادیده گرفته شد/ بازی‌های هاربین یک فرصت طلایی بود که از دست رفت

۱۳:۵۱  -  ۲۸ بهمن ۱۴۰۳