دیباچه: احسان خوشخو کارگردان نمایش "ازدواج های مرده" که این روزها اثرش در سالن استاد رکن الدین خسروی تماشاخانه سه نقطه به روی صحنه می رود به انگیزه اجرای این نمایش یادداشتی را با عنوان سرد خانه ی خاطرات به این شرح نوشته است.
به گزارش
دیباچه در این یادداشت آمده است:
"کاراکترهای شی گونه و بی هویت گرفتار در جهنم خاطرات گذشته که در اثر تاثیرات فرهنگ سرمایه داری و صنعتی شدن دنیای امروز در زیر فشار چرخ دنده های صنعت و سرمایه داری خرد شده اند و همچنین جامعه صنعتی سبب اضمحلال هویت فردی و از خود بیگانگی این کاراکتر ها شده است، آیا یادآوری خاطرات گذشته باعث آزار و اذیت ما می شوند ؟ چه خاطرات خوش و چه خاطرات بدی که در اتفاقات گذشته ی زندگی مان افتاده است.
نمایشنامه ی ازدواج های مرده متنی با ساختاری فلسفی و روانشناسی و دارای ویژگی های پسامدرن نیز می باشد. مولفه های همچون ساختار غیر خطی (ساختار دایره ای ) شکل روایت که از چند زاویه ی دید ذهن شخصیت ها گفته می شود، کلاژ گونه بودن، عدم قطعیت، چند پایان داشتن دارد.
نمایش با روایتی از زاویه ذهن روح دختری که خودکشی کرده است و کارکتر اصلی نمایش است آغاز می شود و در این بین در ادامه داستان فلاشبک به گذشته (قبل از اتفاقات خودکشی دختر می خورد) و رخدادهایی از گذشته ی شخصیت ها برای تماشگر برملا می شود. و این کارکترها مدام در جهنم خیالی و ذهنی خود قرار دارند و در خاطرات گذشته خود اسیر و گرفتار شدند و با یادآوری این اتفاقات در حال شکنجه کردن ذهن خود می باشند. کاراکتر پدر که نماد لذت ، خوشی و زندگی لحظه ای است و لحظات زندگی را غنیمت می شمارد و دنیا طلبی و خوشگذرانی می جوید از یادآوری این رخدادها دوری می کند.
شخصیت دختر به شدت افسرده و تنها است و بویی از مهر و محبت اطرافیان و خانواده اش ندیده است و از خواستگاری که برایش آمده است نفرت دارد و پدر تمایل زیادی دارد تا دختر را به ازدواج داماد درآورد. داماد شخصیت روان پریش، افسرده و به شدت تنهاست که از سرخوردگی ها و عقده هایی از دوران کودکی اش که در پرورشگاه بوده است رنج می برد و می خواهد با ازدواج این سرخوردگی هایش را جبران کند و از تنهایی و افسردگی بیرون بیاید.
از طرفی دیگر رسم عجیبی در خانواده برقرار است که مرده ها را خانه دفن می کنند و خانه همانند سرداب ، سردخانه ای است که مملو از خاطرات و خوشی ها و بدبختی ها و غم و شادی ها گذشته افراد خانواده است . این خانواده احترام زیادی به عشق، خاطرات و رویدادهای گذشته دارد.
کاراکتر مادر که مرده است بعد از مرگ و زندگی دوباره تبدیل به شخصیت جذاب، پر انرژی، و مسئولیت پذیر شده است که مدام خاطرات عاشقانه ای که با پدر دارد را یادآوری می کند.
در ادامه شخصیت دختر همانند کاراکتر افلیا در نمایشنامه ی سترگ هملت از خانه می گریزد و در رودخانه ای خود را غرق می کند و نمایش با چند نتیجه گیری به پایان می رسد.
در پایان اول اتفاق خودکشی دختر از زاویه ی دید پدر و مادر روایت می شود که برای تماشاگر صحنه را بازسازی می کند و در پایان دختر با مرگش به زندگی دوباره می رسد و در زندگی جدیدش به شادی و خوشی و لذت زندگی باز می گردد.
مضمون مرگ و عشق و تنهایی انسان در دنیای معاصر بر تمامی متن سایه افکنده است. کاراکترها با وجود ترس از مرگی که باعث از دست دادن عزیزانشان می شود و منتهی به جدایی و تنهایی می گردد مواجه هستند و به زندگیشان ادامه می دهند و این افراد در جستجوی راهی برای مقابله با مرگ اند که برای همیشه با عزیزانشان بمانند و از طرفی با دفن کردن اجساد در خانه اعتراضی به قانون رایج در شهر و دولت دارند با این وجود در حال عذاب کشیدن روحی و جسمانی هستند و نمی توانند بر مرگ غلبه کنند . گویا مرگ همیشه در کمین آن هاست. و گریزناپذیر است ولی دلداران از دست رفته شان در خیال و ذهن آن ها همیشه ماندگار هستند.
سه مولفه ی مرگ و تنهایی و عشق از مسائل درمان ناپذیر بشر در طی ادوار تاریخ است و ریشه های مشترک در بین اساطیر و فرهنگ قومی بشر دارند، انسان امروز با وجود پیشرفت های زیادی که در زمینه تکنولوژی، ارتباطات و .... نموده است هنوز نتوانسته است از مرگ و سرنوشت محتومی که خدایان برایش تدارک دیده اند بگریزند و مرگ همچنان جزء مجهولات اسرار آمیز،و حل ناشده ی انسان می باشد."
در خلاصه داستان نمایش ازدواج های مرده نوشته آزیا سرنچ تودوروویچ و طراحی و کارگردانی احسان خوشخو آمده: فردی به عنوان خواستگار وارد خانه ای شده و در حین مراسم خواستگاری رهسپار جهان غریبی می شود....
آزیا سرنچ تودوروویچ، نویسنده، نمایشنامهنویس و فیلمنامهنویس، متولد ۱۹۶۷ در شهر زاگرب در کرواسی است. نمایشنامههای او تا به حال در کرواسی، آلمان، انگلستان و فرانسه اجرا شدهاند. او جایزه نگارش بهترین نمایشنامه رادیویی را نیز در سال ۱۹۹۷ از بیبیسی دریافت کرد. او علاوه بر نمایشنامه، تعدادی فیلمنامه، داستان کوتاه و رمان نیز نوشته و منتشر کرده است. «ازدواجهای مرده» او در سال ۱۹۹۰ در کرواسی و در سال ۱۹۹۴ در فرانسه اجرا شد.
عواملی که در اجرای نمایش ازدواج های مرده همکاری دارند عبارتند از: طراح و کارگردان : احسان خوشخو . بازیگران :داوود امام قلی، حمیرا موسوی ، امیر حسین شعبانیان، الهه حمیدی .تهیه کننده : احسان خوشخو مدیر تولید: امیر حسین شعبانیان ، منشی صحنه : عرفان درزی شاد، طراح صحنه و ساخت دکور: حامد قاسم زادگان ،امیر حسین شعبانیان.طراح نور : احسان خوشخو، افکت و تنظیم صدا:رضا چگینی موسیقی : انتخابی ، طراح لباس : صفیه کولیایی،اجرای لباس : آزیتا موسوی .عکس: عرفان خوشخو، امور ارتباطات رسانه ای: روابط عمومی سه نقطه (ندا طهرانی- مصطفی محمودی) ، فضای مجازی: طراحان هنر ایرانیان، ساخت تیزر :پیمان شاه محمدی. پوستر و بروشور: ساما ن ذکری
ازدواج های مرده همه روزه تا 29 مرداد ماه ساعت 19 در تالار استاد رکن الدین خسروی تماشخانه سه نقطه واقع در خیابان فلسطین شمالی- نرسیده به بلوار کشاورز- خیابان مرتضی زاده- پلاک 12 با قیمت بلیت 15 هزار تومان و مدت زمان 60 دقیقه به روی صحنه می رود. علاقه مندان برای تهیه و رزرو بلیت این نمایش می توانند به پایگاه فروش بلیت تیوال www.tiwall.com مراجعه و یا برای رزرو تلفنی با شماره تلفن 09389134078 تماس حاصل کنند.