چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۳۰۰
تاریخ انتشار : ۲۹ : ۰۸ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴
شبکه های تلویزیونی امسال در خصوص تولید سریال های مناسبتی در ماه محرم کم کاری کردند و علت این بود ...

دیباچه :
اتفاقی که در یک دهه اخیر بی‌سابقه بود و تقریبا هر ‌سال حداقل یکی از شبکه‌های سیما مجموعه‌ای نمایشی با محوریت یا حال و هوای محرم روی آنتن برده بودند. برخی علت این‌که امسال خبری از سریال مخصوص محرم نیست را به دلیل کمبود بودجه تلویزیون دانسته و برخی هم دلیل این مسأله را ایجاد فرصت برای رسیدن مردم به عزادارای‌های مخصوص محرم عنوان کرده بودند. با این حال اصغر پورمحمدی معاون سیما در گفت‌وگو با ایسنا کمبود بودجه را دلیل اصلی نداشتن سریال مخصوص محرم در ‌سال جاری عنوان کرده است. البته پورمحمدی پا را فراتر گذاشته و اعلام کرده با وضع مالی فعلی تلویزیون مخاطبان نباید انتظار ساخته شدن سریال‌های فاخر را داشته باشند و حالا حالاها خبری از سریال‌های الف ویژه در تلویزیون نیست.

دیباچه - پورمحمدی



پول نداریم!
شهروند نوشت پورمحمدی در ابتدای صحبت‌هایش مدعی شده که تلویزیون هر‌سال به‌طور مداوم برای دهه اول محرم سریال نداشته که البته با نگاهی به لیست آثار نمایشی پخش شده در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که تلویزیون حداقل در یک دهه اخیر هر ‌سال یکی از شبکه‌هایش چه به شکل تاریخی- مذهبی و چه به شکل موضوعی و مفهومی سریال‌هایی مخصوص محرم را روانه آنتن کرده است. با این حال پورمحمدی بلافاصله دلیل نداشتن سریالی در این زمینه را همچون دیگر مدیران تلویزیون در چند وقت اخیر که مدام کمبودهای تلویزیون را به بحث کمبود بودجه ربط داده‌اند به نداشتن بودجه کافی ارتباط داده و گفته: « به نظرم بعد از ساخت و پخش سریال‌های فاخری مثل «مختارنامه» و «شب دهم»، دیگر نباید سریال‌های ضعیف بسازیم، بلکه باید برای ایام محرم به کارهای خیلی فاخر برسیم که با فرهنگ عاشورا همخوانی‌ داشته باشد اما با وضعی که در حال حاضر داریم، نمی‌توانیم کارهای فاخر داشته باشیم؛ ساخت کارهای فاخر هم زمان می‌خواهد هم پول که ما هر دو را در محرم امسال نداشتیم.»
و پول نداریم!
البته پورمحمدی در صحبت‌هایش تکلیف چند پروژه مهم الف ویژه دیگر که در چند وقت اخیر باز هم به دلیل کمبود بودجه درخصوص ساخته شدن یا نشدن آنها حرف و حدیث فراوانی وجود داشت را هم روشن کرده: «مشکل اساسی سازمان صداوسیما، بودجه است. ما درحال حاضر هیچ بودجه‌ای برای ساخت سریال‌های الف ویژه نداریم و به دنبال مشارکت بودیم و هستیم تا از بخش‌های خصوصی مشارکت بگیریم؛ به‌عنوان مثال سریال «حضرت موسی(ع)» ازجمله پروژه‌های الف ویژه‌ای است که آماده کلید خوردن است اما فعلا نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم. سریال «سلمان فارسی» از دیگر پروژه‌های الف ویژه سازمان است که آماده تولید است اما ما به دنبال یک حامی مالی برایش هستیم به دلیل این‌که بودجه نداریم.» این صحبت‌ها درحالی است که درخصوص سریال «حضرت موسی(ع)» حتی روش شماره حساب دادن فرج‌الله سلحشور کارگردان این سریال برای دریافت کمک‌های مردمی و ساخت این سریال براساس بودجه‌ای که مردم فراهم می‌کنند هم جواب نداده تا کارگردان «یوسف پیامبر(ع)» حداقل در مقطع کنونی امیدی برای ساخت این سریال نداشته باشد اما داوود میرباقری کارگردان «سلمان فارسی» خیلی قبل‌تر از این از ساخته شدن سلمان فارسی در تلویزیون قطع امید کرده بود تا جایی که در مراسم رونمایی از سریال «دندون طلا» اعلام کرد امیدوار است بتواند شرایط و بودجه کافی برای ساخت این سریال در شبکه نمایش خانگی پیدا کند چرا که تلویزیون اصلا شرایط ساخت این سریال پرهزینه را ندارد.
و باز هم پول نداریم!
اما شاید در این بین سریال پوریای ولی که قرار بود مسعود جعفری‌جوزانی آن را کارگردانی کند، بیشتر از همه آسیب‌دیده، چرا که نه‌تنها بودجه ساخت آن وجود ندارد، بلکه حتی تلویزیون تمایلی هم برای ساخت آن ندارد، پورمحمدی در این‌خصوص گفته: «این مجموعه هم مثل سایر پروژه‌های الف ویژه مشکل بودجه دارد که البته شاید هم ساخته نشود؛ چراکه هنوز جزو اولویت‌های سیما نیست» به این ترتیب جعفری‌جوزانی که تا همین بهمن‌ماه ‌سال گذشته مشغول انجام پیش‌تولید کارش بود و حتی لوکیشن‌هایی در ایران، هندوستان، چین، تاجیکستان و مغولستان را برای تصویربرداری ٢٠٠٠ دقیقه‌ای سریالش انتخاب کرده بود حالا احتمالا باید به فکر کار جدیدتری باشد یا مثل میرباقری برای پوریای ولی به شبکه نمایش خانگی فکر کند. پورمحمدی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا مبنی بر این‌که تکلیف سریال «سرزمین کهن» چه خواهد شد؟ هم گفته: «این مجموعه اکنون در حال انجام کارهایش است تا ان‌شاءالله به‌زودی فاز سوم آن کلید بخورد. اگر ما بتوانیم با همین مختصر بودجه‌ای که داریم، اصلاحاتش را انجام بدهیم حتما آن را پخش می‌کنیم اما «سرزمین کهن» قطعا امسال پخش نخواهد شد.» پورمحمدی در پایان صحبت‌هایش باز هم تأکید کرده که پروژه‌های الف ویژه نیازمند بودجه‌های بالایی هستند و حتی برخی از این سریال‌ها به اندازه کل بودجه معاونت سیما، بودجه می‌خواهند که تلویزیون الان چنین پولی را ندارد. او امیدوار است رابطه دولت با صداوسیما خوب شود و آنها را در ساخت سریال‌های الف ویژه کمک کند. به گفته معاون سیما زمان دقیقی برای حل مشکل مالی سازمان صداوسیما نمی‌توان تعیین کرد و هیچ چیز در این‌خصوص مشخص نیست. با این وضع بهتر است مخاطبان از تلویزیون هیچ انتظاری نداشته باشد چرا که هر انتظاری از مدیران تلویزیون قطعا با این پاسخ مواجه خواهد شد: «نمی‌توانیم، چون پول نداریم!»

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳