به مناسبت فرارسیدن یادروز حافظ، آیین بزرگداشت این شاعر با حضور جمعی از فرهیختگان و ایرانیان مقیم مالزی در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی برگزار شد.
دیباچه :
علیاکبر ضیائی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی در ابتدای این مراسم بر ضرورت تکریم بزرگان و فرهیختگان فرهنگ و اندیشه ایران تاکید کرد و پس از آن حجتالاسلام موحد محصل طوسی از استادان دانشگاه و حوزه در سخنانی به تشریح نقد و نظر و دفاع شهید مطهری در زمینه شعرهای حافظ با توجه به کتاب «تماشاگه راز» پرداخت.
وی اظهار کرد: از شبهاتی که در خصوص حافظ بیان شده مربوط به ظاهر اشعار حافظ است و به همین دلیل است که بعضی از نویسندگان حافظ را لاابالی و بی قید معرفی میکردند. شبهه دیگر که بیان شده انحراف فکری و عقیدتی مکتبی حافظ است، شبهه دیگر بیاعتقاد بودن حافظ به قیامت است و شبهه دیگر مدحگویی و مداحی حافظ است که در اشعار او بیان شده است.
ایسنا نوشت موحد طوسی با اشاره به نقد استاد مطهری بر شبهههای بیانشده، گفت: اگر ما بخواهیم حافظ را براساس این که بعضی مفسرین گفتهاند با همان ظواهر مادی بسنجیم حافظ انسانی بوده سطحی و لاابالی اما برخی نیز معنای عرفانی شعر او را درک کردهاند و به وجه عرفانی آن نظر دارند.
او در ادامه سخنان خود افزود: شعر حافظ از اول تا به آخر همه شعری عارفانه است و تمام آن شعرهایی هم که به صرافت در زمینههای خلاف شریعت و ضدعرفانی از او میبینیم، به دلیل آن است که اینها همه یک سلسله اصطلاحات است که عرفا و شعرای عارفمسلک دارند و مقصودشان نه معنای ظاهری که معانی دیگر است، چرا که اولاً بعضی اشعار حافظ در کمال صراحت و بدون هیچگونه توجیهی معانی عرفانی را در حد اعلا گفته که ما آن را در قالب یک شعر، به هیچ شکل نمیتوانیم با معانی جسمانی مادی توجیه کنیم. به علاوه خود حافظ، در اشعارش بسیار تصریح میکند که همه اشعار من معرفت است.