دیباچه: شماره جدید ماهنامه تخصصی فیلمنامهنویسی «فیلم نگار» با بررسی فیلمهای روی پرده منتشر شد.
به گزارش
دیباچه، شماره ۱۶۴ ماهنامه تخصصی فیلمنامهنویسی «فیلم نگار» در ۴ بخش سینمای ایران، پرونده ای برای عباس کیارستمی، پرورنده یک موضوع (منحنی تغییر شخصیت) و فیلمنامه کامل منتشر شده است.
در بخش سینمای ایران گفتگو با دبیر جشنواره فیلم مسقط (دکتر الزدجالی)، درونمایه «رابطه» در فیلمنامه «دختر»، چالش های فیلمنامه «دختر»، گفتگو با مهران کاشانی فیلم نامه نویس «دختر»، ساختار فیلمنامه «بارکد»، بررسی انسجام درونی جهان داستان در فیلمنامه «بارکد»، شخصیت های داستانی در «سه و نیم»، «دونده زمین» از منظر نشانه شناسی به واسطه فرایند معناسازی، پوشش طنز در فیلمنامه «زاپاس» به چاپ رسیده است.
همچنین در بخش پرونده ای برای عباس کیارستمی، نوشتارهایی از: علیرضا تابش، فرهاد توحیدی، جابر قاسمعلی، فرید مصطفوی، رضا مقصودی، مینو فرشچی، مهران کاشانی، حسین مهکام، سعید رحمانی، خسرو دهقان، عزیزالله حاجی مشهدی، شاهپور شهبازی، ژان میشل فرودون، گادفری چشایر، جف اندرو، جانتان رزنبام و رامین بحرانی منتشر شده است.
سه گونه منحنی شخصیت، طراحی منحنی تغییر شخصیت، طراحی دو منحنی تغییر برای یک شخصیت، تفاوت دگرگونی قهرمان در داستان و موقعیت، پرهیز از خطاهای رایج در طراحی منحنی تغییر، پنج منحنی شخصیت ناموفق، عناصر داستان و منحنی تغییر شخصیت، منحنی تغییر شخصیت در مجموعه های تلویزیونی، گونه های شخصیتی و منحنی تحول و ... در بخش پرونده یک موضوع (منحنی تغییر شخصیت) چاپ شده است.
فیلمنامه کامل «هفت» با ترجمه علی افتخاری، به همراه یادداشت مترجم و مطالبی درباره پایان بندی متفاوت فیلمنامه و فیلم «هفت»، پایان باز با رویکردی به جهان ایده های افلاطونی در فیلمنامه «هفت» و گفتگوی جمعی در باره فیلم نامه «هفت» آخرین مطلب در این شماره از ماهنامه «فیلم نگار» است.
ماهنامه «فیلم نگار» در ۱۳۶ صفحه و زیر نظر بنیاد سینمایی فارابی به چاپ رسیده است.