پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۱۰۷
تاریخ انتشار : ۳۷ : ۰۸ - ۲۳ مهر ۱۳۹۴
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روند نزولی تیراژ کتاب کشور را هشداردهنده و زنگ خطری برای حوزه تفکر کشور عنوان کرد.

دیباچه :

سید عباس صالحی در آیین افتتاحیه نمایشگاه بزرگ کتاب کرمانشاه با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر حسب وظایف ذاتی خود ارتباط و تعاملات بسیاری را با استان‌ها برقرار کرده است، گفت: عدالت فرهنگی ایجاب می کند که این ارتباط را بیش از پیش تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های فرهنگی، دانشی و نخبگی در استان‌ها اندک نیست، گفت: استان کرماشاه در این زمینه یک گنجینه استعداد به شمار می‌رود.

ایسنا نوشت صالحی اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همین نگاه سعی در افزایش ارتباطات خود با استان‌ها و به ویژه استان کرمانشاه داشته است و ما معتقدیم ظرفیت‌های بالایی در این استان وجود دارد که نمونه آن ظرفیت بالای ادبی استان است که شاعران بزرگی از جمله بهزاد کرمانشاهی و احمد عزیزی را در خود پرورش داده است.

دیباچه _ کتاب

صالحی در خصوص چرایی برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی به آمار نشر ایران در شش ماهه ابتدای سال اشاره کرد و افزود: در شش ماهه ابتدای سال، 33 هزار و 886 عنوان کتاب در کشور به چاپ رسیده که این تعداد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با چاپ 30 هزار و 288 عنوان کتاب، 12 درصد رشد داشته است.

وی افزود: این افزایش تعداد عنوان‌های چاپ شده کتاب، در حالی است که آمار تیراژ کتاب در کشور در حال کاهش است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در شش ماهه امسال متوسط تیراژ کتاب، 1831 نسخه بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با متوسط تیراژ 2017 نسخه کاهش 12 درصدی داشته است.

صالحی با شرایط فعالیت ناشران کشور را بحرانی توصیف کرد و افزود: اگر نخواهیم بگوییم بحرانی باید بگوییم ناشران کشور با مشکلات جدی رو برو هستند.

وی افزود: در شش ماهه امسال از مجموع 4000 ناشر فعال کشور تنها 3000 ناشر موفق به چاپ کتاب شده‌اند و از این تعداد 2500 ناشر زیر 10 عنوان کتاب چاپ کرده‌اند و 766 ناشر نیز تنها یک عنوان کتاب را به چاپ رسانده‌اند.

صالحی این کاهش تیراژ و فعالیت ناشران را زنگ خطری برای حوزه تفکر کشور عنوان کرد و افزود: اگر کتاب را به عنوان شاخص تفکر اجتماعی قبول داریم باید بدانیم کاهش تیراژ کتاب می‌تواند هشدار و زنگ خطری برای حوزه تفکر کشور باشد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها راهکار در این زمینه را ارتقاء فرهنگ کتابخوانی و نیز افزایش ویترین کتاب کشور عنوان کرد.

صالحی افزود: همه افرادی که درخصوص توسعه اجتماعی خود را مسؤول می‌دانند باید در زمینه ارتقاء فرهنگ کتابخوانی وارد کار شوند.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تنهایی در این زمینه مسؤول نبوده و همه باید در این زمینه پای کار بیایند و فرهنگ کتابخوانی را ارتقا دهند.

صالحی آموزش و پرورش، رسانه‌ها و صدا و سیما و نیز بهزیستی در زمینه آموزش در مهدکودک‌ها را از جمله ارگانهای موثر و مسؤول در زمینه ارتقا فرهنگ کتابخوانی کشور عنوان کرد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزایش ویترین کتاب را راهکار موثر دیگر در این زمینه عنوان کرد و افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون بیش از یک میلیون عنوان کتاب به چاپ رسیده و در حال حاضر نیز سالانه 72 هزار عنوان کتاب در کشور به چاپ می‌رسد.

صالحی با بیان اینکه امروز کتاب در کشور دیده نمی‌شود، گفت: ما باید سعی کنیم کتاب را هرچه بیشتر در معرض دید قرار دهیم، زیرا دیده شدن موجب تحریک ببینده برای خرید و خواندن کتاب خواهد شد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپایی نمایشگاه‌های کتاب استانی را با هدف افزایش ویترین کتاب مُسکنی موقت دانست و افزود: راهکار اصلی این است که نمایشگاه‌های کتاب به صورت دائمی و در طول سال در تمامی استانها برپا شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳