پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۰۹۰۱
تاریخ انتشار : ۰۰ : ۱۴ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۵
دیباچه: هیات‌های انتخاب بخش بین‌الملل چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت اعلام شد. سه هیات سه نفره عهده‌دار ارزیابی آثار رسیده به بخش‌های فیلم کوتاه و پویانمایی، آثار مستند و فیلم‌های سینمایی بخش بین‌الملل شدند.

به گزارش دیباچه از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با اعلام این خبر اسامی سه هیات ارزیابی و انتخاب بخش‌های بین‌الملل را به این ترتیب معرفی کرد:

هیات انتخاب بخش سینمایی: شهاب اسفندیاری، بهمن حبشی، سعید مستغاثی

هیات انتخاب فیلم‌های مستند: شفیع آقامحمدیان، مهدی همایونفر و محمد طیب

هیات انتخاب فیلم‌های کوتاه و پویانمایی: حسن نجاریان، نقی نعمتی و محسن برمهانی

این سه هیات مسئولیت ارزیابی و انتخاب 1700 فیلم رسیده از 104 کشور جهان را بر عهده دارند.

دیباچه-جشنواره مقاومت


در این خبر سایر مشخصات هیات‌های انتخاب بخش بین‌الملل به این شرح آمده است:

دکتر شهاب اسفندیاری، متولد ۱۳۵۶ در اصفهان، استادیار دانشکده سینما- تئاتر دانشگاه هنر و مستندساز است. وی داراي مدرك كارشناسي كارگرداني سينما و كارشناسي ارشد سينما از دانشگاه هنر است و دکترای خود را در رشته «نظریه انتقادی و مطالعات فیلم» از دانشگاه ناتینگهام انگلستان دريافت کرده است. رساله دكتري او با عنوان «سينماي ملي و جهاني شدن» در انگلستان و آمريكا منتشر شده است. ترجمه آن نیز در ايران توسط انتشارات سروش منتشر شد و به عنوان پژوهش فرهنگی برتر سال ١٣٩٤ انتخاب گرديد. مجموعه «جهانشهری‌ها»، «تمدن‌هاي زنده به گور» و مستند «ليورپول» از آثار مستند اوست. دکتر اسفندیاری در سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت مدیر کمیته علمی - پژوهشی و دبیر همایش علمی "سینمای مقاومت" بود. کتاب "سینمای مقاومت: نظریه‌ها، سیاست‌ها، نقدها" به ویراستاری او به زودی توسط انتشارات سوره مهر منتشر خواهد شد.

 

بهمن حبشی متولد 1340 در شهر مراغه می‌باشد تحصیلات ایشان حوزوی و دانشگاهی است./ سوابق: تدریس در دانشگاه تهران، مدیر فرهنگی وزارت خارجه، مدیرکل طرح و برنامه در سازمان صدا و سیما، محقق و پژوهشگر و نویسنده و مشاور چندین فیلم و سریال، عضویت در شوراهای داوری و انتخاب جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره فیلم فجر ...

 

ایشان هم‌اکنون مدیرکل مجامع و تشکل‌های سینمایی اداره ارشاد اسلامی را بر عهده دارند.

 

سعید مستغاثی مستندساز ، مدرس و منتقد سینمایی است. او کار تحقیقاتی و نوشتاری را از سال ۱۳۶۳ با پژوهش درباره تاریخ انقلاب اسلامی آغاز نمود که بخشی از حاصل آن در سال 1369 و در انتشارات سروش تحت عنوان «تقویم تاریخ انقلاب اسلامی» به چاپ رسید و بخشی نیز در همان سال در اختیار موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) قرار گرفت. او از آغاز تاسیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در سال ۱۳۷۴، به عضویت آن درآمد و از سال ۱۳۸۶ وارد شورای مرکزی آن شد و در سال ۱۳۸۷ به ریاست این انجمن انتخاب گردید. وی همچنین در دوره‌های مختلف عضو هیئت‌های داوری این انجمن بوده‌است و در سال ۱۳۸۷ نیز عضو هیئت داوران بخش فیلم‌های اول و دوم جشنواره فیلم فجر بود. عضویت در شوراهای فرهنگی مانند شورای صدور پروانه نمایش خانگی معاونت سینمایی، شورای برنامه های نمایشی شبکه دو سیما ، کارگروه رسانه و هنر و سینما در نهاد کتابخانه های عمومی و همچنین کارگروه سینما در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از دیگر فعالیت های فرهنگی مستغاثی بوده است. مستغاثی از سال ۱۳۷۴ به برنامه سازی در تلویزیون روی آورد؛ ابتدا برای برنامه‌هایی همچون «سینما تئاتر ۷۴»، «با شما برای شما"، "زن در تاریخ سینما" و «مستند ۴» نویسندگی و کارشناسی کرد و سپس با کارگردانی مجموعه مستند - داستانی «محراب انقلاب» در سال ۱۳۸۴ وارد جرگه فیلمسازی شد. پس از آن ساخت مجموعه‌های مستند «راز آرماگدون»، «پیش از آغاز»، «آب در هاون»، "راز آرماگدون۲: ارتش سایه‌ها ، "راز آرماگدون۳: معبد تاریکی" ، "راز آرماگدون۴ : پروژه اشباح"، "اشغال"، "...و اینک آخرالزمان"، "در مسیر نیل" و "از غدیر تا موعود" در کارنامه او به ثبت رسیده‌ و در مجموعه "مستند برتر" نیز به عنوان کارشناس برنامه حضور داشت. آخرین کارتلویزیونی مستغاثی مجموعه‌ای مستند درباره تمدن اسلامی تحت عنوان"تمدن آسمانی" بود که در 30 قسمت و در سال 1394 از رسانه ملی پخش شد. مستغاثی همچنین فیلم داستانی «راز» را در سال ۱۳۸۵برای مقاومت بسیج نوشته و کارگردانی کرده‌است.

 

شفیع آقامحمدیان تحصیل کرده در رشته‌های کارگردانی سینما و هنرهای نمایشی در ایران و فرانسه است. او فعالیت‌های هنری با تولید بیش از ده مستند برای واحد مرکزی خبر صدا وسیما آغاز تا اکنون، 9 فیلم سینمائی از جمله مروارید سیاه، فرار از جهنم، چشم عقاب، تلفن و 4 سریال و چندین تله فیلم با موضوع اجتماعی، سیاسی ودفاع مقدس در کارنامه هنری دارد. وی در کنار آثار تولیدی در عرصه مدیریت فرهنگی و سینمایی نیز حضور داشته که مدیریت فیلم وسریال شبکه قرآن، مدیر بین‌المللی مرکز مستند سیما، مدیر بخش مستند معاونت سیاسی سیما و مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستنداز آن جمله است.

 

محمّد طیّب متولد 1366 در تهران، نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان و کارشناس ارشد امور بین‌الملل و کارشناس رسانه‌های نو. وی فارغ التحصیل رشته فیلمسازی از آکادمی فیلم انگلستان و فارغ التحصل رشته مهندسی نرم افزار کامپیوتر از دانشگاه علم و فرهنگ تهران است. وی تولید بیش از صد اثر مستند با موضوعات بین‌المللی برای شبکه‌های سراسری و برون مرزی سازمان صدا و سیما را در کارنامه دارد که برخی از آن‌ها موفقیت داخلی و بین‌المللی داشته‌اند از جمله: جایزه بهترین اثر از جشنواره رادیو تلویزیون های اسلامی و جایزه بهترین اثر بخش بین‌الملل جشنواره آخرین منجی.

 

مهدي همايون فر در سال 1339 در گرمسار به دنيا آمده است. در راه‌اندازي و شكل‌گيري گروه تلويزيوني جهاد نقش داشته و سالها در اين گروه مشغول به كار بوده است. سالها همراه شهيد سيدمرتضي آويني بوده و در اكثر آثار روايت فتح در سمت‌هاي مختلف هنري فعاليت داشته است. از كارهاي ديگر وي مي‌توان به فعاليت در حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي اشاره كرد. وي هم اكنون مسئول سينمايي روايت فتح مي‌باشد.

 

حسن نجاريان در سال 1344 در تهران متولد شد. وي دارنده مدرك ديپلم اقتصاد، فوق ديپلم تربيت معلم، ليسانس سينما درگرايش فيلمنامه‌نويسي مي‌باشد. كار سينما را با مديريت صحنه فيلم "بر بال فرشتگان" شروع كرده و بعد به دستيار كارگرداني و برنامه‌ريزي مشغول شد. نجاریان در بازنويسي متن فيلم سينمائي مريم مقدس «س» و سريال حضرت موسي همكاري داشته و يكي از نويسندگان فيلم سينمائي سرعت بوده است.

 

نقی نعمتی متولد 1356- اردبیل؛ کارشناسی کارگردانی سینما از دانشگاه سوره اصفهان. وی نویسندگی و کارگردانی چند فیلم کوتاه از جمله: «مثل چتر بچه‌ها»، «تکلیف گمشده»، «نغمه‌های کودکی»، «خط آزاد»، «با او»، «برفک»، «آن دو»، «میان بر» و چندین فیلم کوتاه دیگر و دو فیلم سینمایی «آن سه» و «سه و نیم» را در کارنامه‌ی هنری خود دارد.

 

نعمتی در بیش از 200 جشنواره داخلی و خارجی از جمله جشنواره‌های لوکارنو- تورنتو- ونکوور کانادا- هاوایی آمریکا- تسالونیکای یونان- استکهلم سوئد- سن اوئیز آرژانتین- آسیا پاسیفیک استرالیا- دوبی- تورین ایتالیا- داگا- بلاک مووی ژنو- برژو بلژیک- هنگ گنگ- بوینس آیرس- پراگ چک- تایپه تایوان- دهلی نو- استانبول- داکا بنگلادش- کلرمون فرانسه و... با فیلم‌هایش حضور داشته و جوایز متعددی را از جشنواره‌های ملی، بین‌المللی و منطقه‌ای سینمای جوان، رشد، فیلم کوتاه تهران، کودک و نوجوان اصفهان، فیلم فجر، فیلم رویش، ملل اتریش، لودز لهستان، جایزه فرهنگستان ادب و هنر، مدال طلای اتحادیه جهانی فیلم کوتاه (یونیکا)، مدال طلای جشنواره ملل اتریش، جایزه بهترین فیلم‌برداری از جشن خانه سینما، جایزه نت پک (ارتقای سطح سینمای قاره آسیا) از جشنواره لوکارنو سوئیس، جایزه ویژه بهترین فیلم از جشنواره وزول فرانسه و بانکوک تایلند و... دریافت کرده است.

 

محسن برمهانی متولد 1358 نیشابور، تحصیلات کارشناسی ارشد تهیه‌کنندگی مستند از دانشگاه صداوسیما است. برمهانی از مستندسازان جوانی است که تاکنون با فیلم‌هایش در جشنواره‌های مختلف داخلی و بین‌المللی جایزه دریافت داشته و مستندهای العطش، کریم، و هزاران فرسنگ دورتر، از جمله آثار اوست.

گفتنی است چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با شعار "تجلی گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی" به همت بنیاد فرهنگی روایت و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از 2 تا 9 مهرماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳