پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۰۴۷
تاریخ انتشار : ۵۱ : ۰۸ - ۲۲ مهر ۱۳۹۴
علیرضا دبیر عضو شورای شهر تهران گفت به علت  نداشتن سیستم اطفاء حریق در سینما آزادی  باعث شده این سینما پایان کار نداشته باشد

دیباچه :

مختصری درباره ی سینما آزادی ، بعد از انقلاب و در سال ۱۳۵۹، سینمای شهر فرنگ تحت پوشش بنیاد مستضعفان، با نام سینما آزادی افتتاح شد. پس از جنگ و بعد از ده سال، سینما به حوزه هنری واگذار شد.


سینما آزادی دو بار در سال‌های ۱۳۵۵ و ۱۳۶۹ هم دچار آتش‌سوزی خفیف شده بود، اما از آتش‌سوزی فروردین ۱۳۷۶ نتوانست جان سالم به در ببرد.


ساعت ۱۳:۱۵ روز جمعه ۲۹ فروردین ۱۳۷۶، کانال‌های هواکش سمت راست سالن مشتعل می‌شود. وقتی تماشاچیان مشغول تماشای اولین سانس فیلم کمدی تعطیلات تابستانی بودند، آتش به سرعت در میان تجهیزات پلاستیکی می‌پیچد و دود غلیظ آن، منجر به گریز تماشاچیان می‌شود. شیشه‌ها بر اثر حرارت بر سر مردم خرد شده و در کمتر از ۲۰ دقیقه و با وجود تلاش آتش نشانان، آتش آنجا را به تلی از خاکستر بدل می‌کند. مأموران موفق می‌شوند سینمای شهر قصه را که در نزدیکی آن قرار داشت از آتش‌سوزی نجات بدهند، ولی چند روز بعد سینمای شهر قصه را هم نیز برای جلوگیری از فروریختن احتمالی دیوارها، تخریب می‌کنند. تا هشت سال پس از آتش‌سوزی ویرانه‌ای در شرق چهارراه عباس‌آباد و جنوب خیابان وزرا خودنمایی می‌کند. قرار بود به جای سینما آزادی مجتمع تجاری ساخته بشود اما مطالب چاپ شده در چند روزنامه و نشریه به خصوص در ماهنامه سینمایی فیلم موجب شد تا دوباره به سینما تبدیل شود .



رضا سعیدی‌پور ، مدیر سینما آزادی ، درباره سخنان علیرضا دبیر عضو شورای شهر تهران مبنی بر نداشتن سیستم اطفاء حریق در سینما آزادی که باعث شده این سینما پایان کار نداشته باشد، توضیح داد: پایان کار سینما در تعهد شرکت توسعه فضاهای فرهنگی است و به عهده مدیریت سینما نیست بلکه ما برای ملکی که تحویل گرفته‌ایم، مدیریت اکران را در دست داریم.

وی ادامه داد: با این حال از روزی که سینما را تحویل گرفته‌ایم، پیگیر تاییدیه آتش نشانی بودیم و در این مدت بارها و بارها کارشناسان آتش نشانی از سینما بازدید کردند. هر یک از آنها ایراداتی را مطرح می کردند که ما آن را برطرف می کردیم اما کارشناس بعدی، ایراد تازه‌ای را مطرح می‌کرد.

دیباچه - سینما آزادی

مدیر سینما آزادی با اشاره به بازدید کارشناسان متفاوت آتش نشانی از این سینما خاطرنشان کرد: در طی این سال‌ها کارشناسان مختلفی از سوی آتش نشانی از سینما بازدید کردند اما هر یک از آنها نظرات متفاوتی داشتند و ایرادات مختلفی را مطرح کردند به طوری که ما هر ایرادی را که برطرف می‌کردیم کارشناس بعدی ایراد دیگری را وارد می‌دانست.

وی یادآور شد: وقتی سینما را تحویل گرفتیم 12 ایراد گرفتند که هشت ایراد آن را برطرف کردیم اما رفع چهار ایراد دیگر در توان ما نبود. در حال حاضر سینما آزادی بابت اطفائ حریق و سیستم ایمنی مشکلی ندارد. ایراداتی که به آن وارد شده است، درباره جابه جایی پله‌های برقی و چند ستون و مواردی از این دست است که اصلاح آن در اختیار ما نیست. بنابراین مشکل امنیت نداریم بلکه مساله ابنیه‌ای و ساختمانی است.

سعیدی پور اضافه کرد: نظرات متفاوت و متغیر کارشناسان آتش نشانی باعث شد تا سال گذشته بنده شخصا از مدیرعامل محترم آتش نشانی درخواست بازدید کردم و ایشان تمام طبقات سینما آزادی را به طور کامل بازدید کرد و به ایشان توضیح دادم ما یکسری ایرادات را می‌توانیم برطرف کنیم اما جابه جایی ستون‌ها یا پله برقی‌ها در توان ما نیست.

وی افزود: پس از این بازدید، ما و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی تعهد دادیم که مواردی را که در حد توانمان است برطرف کنیم. آتش نشانی خواستار تعهد شهردار منطقه شش هم بود اما این موضوع دیگر در توان ما نبود.

سعیدی پور با اشاره به اینکه بازسازی سینما آزادی توسط شهرداری انجام شده است‌، متذکر شد: ما که این ساختمان را نساخته‌ایم بلکه ساخت ‌آن برعهده شهرداری بوده است و از آنجا که نظرات کارشناسان محترم سازمان آتش نشانی متفاوت است‌، بنده پیشنهاد کردم کمیته‌ای با حضور نمایندگان شرکت توسعه فضاهای فرهنگی‌، آتش نشانی و خود ما تشکیل شود و صورت جلسه‌ای را تهیه کنیم و هر کس به دنبال برطرف کردن مشکلات مربوط به حوزه کاری خودش برود.

وی با بیان اینکه سخنان اخیر علیرضا دبیر بر مبنای گزارشی قدیمی انجام شده است‌، ادامه داد: آخرین صحبتی که با سازمان آتش نشانی داشتیم، مربوط به سال گذشته بود که همانطور که توضیح دادم مدیرعامل آتش نشانی به طور کامل از سینما آزادی بازدید کرد و دستور پیگیری داد. قرار بود ایشان نتیجه را به ما اعلام کند اما هنوز اتفاقی نیفتاده و ما همچنان منتظریم.

سعیدی‌پور تاکید کرد: ما می‌دانیم کارشناسان آتش نشانی براساس حساسیت‌های شخصی‌شان اظهار نظر می‌کنند، اما به هر حال باید مبنایی وجود داشته باشد و همه چیز سلیقه‌ای اعلام نشود به همین دلیل امیدواریم تا به مبنای ثابتی برسیم.

او در عین حال از همراهی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی با سینما آزادی تقدیر کرد و گفت: در این مدت هر سه مدیری که به این شرکت آمدند، همیشه مشکلات ما را در کوتاه‌ترین زمان برطرف کرده‌اند و ما هم هیچ کوتاهی برای رفع موانع نکرده‌ایم فقط باید کمیته‌ای تشکیل شود که در آن به نظر واحدی برسیم.

مدیر سینما آزادی اضافه کرد: خوشبختانه در این سال‌ها با وجود تمام موانع‌، سینما آزادی حتی یک روز هم تعطیل نشده و همواره جزو پرفروش‌ترین سینماهای کشور بوده است، همچنان که از روزی که آن را تحویل گرفته‌ایم پیگیر تاییدیه آتش نشانی بودیم و مسائل را همانگونه که توضیح دادم دنبال کرده‌ایم.

رضا سعیدی‌پور در پایان خاطرنشان کرد: نه تنها سینما آزادی بلکه دیگر پردیس‌های سینمایی مانند ملت‌ و زندگی هم مساله تاییدیه آتش نشانی را دارند که امیدواریم این مسائل به زودی حل شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲