پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۴  |  Thursday, 05 June 2025

دیباچه

کد خبر: ۲۰۴۱۳
تاریخ انتشار : ۱۱ : ۱۴ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۵
دیباچه: آیین دیدار با استاد «ابراهیم حقیقی»، طراح و گرافیست و تقدیر و تجلیل از ایشان با حضور مدیرعامل، معاونان، مدیران و کارشناسان بنیاد سینمایی فارابی در محل دفتر کار و آتلیه وی برگزار شد.



photo_2016-07-27_12-16-31

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه و به نقل از به پایگاه اطلاع رسانی بنیاد سینمایی فارابی، علیرضا تابش در ابتدای سخنان خود، به نشانه بنیاد سینمایی فارابی اشاره کرد و گفت: «این نشانه که ازطرح های ماندگار ابراهیم حقیقی است که در سال ۱۳۶۲ و به سفارش آقایان فخرالدین انوار و سید محمد بهشتی توسط استاد ابراهیم حقیقی طراحی شد، طراحی اولیه متشکل از حرف «ب» و «ف» به همراه یک اسلیمی تزیینی است و این نشانه سال های متمادی در سپهر هنری کشور و جهان درخشیده و به عنوان برند فرهنگی بنیاد فارابی شناخته شده و یادآور سینمای نجیب ایران در خارج از کشور بوده است. چنانچه این نشان را از فارابی بگیرند انگار هویت فرهنگی این بنیاد را گرفته‌اند.»

وی با اشاره به نقش بنیاد سینمای فارابی در توفیقات سینمای ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: «امروز ما عهده دار مسئولیت مجموعه‌ای هستیم که سه دهه پیش، برای حمایت از سینمای نوین ایران تاسیس شده است و جانمایگی فرهنگی که در نشان طراحی شده این بنیاد است باید همیشه سرلوحه مدیران بنیاد سینمایی فارابی باشد.»

تابش در ادامه با تجلیل از شخصیت هنری ابراهیم حقیقی و طرح های ماندگار او در حوزه گرافیک، پوستر، سینما، تلویزیون، فیلم کوتاه، تصویرگری کتاب کودک و... گفت: «یکی از ویژگی‌های بارز استاد حقیقی حضور فعال و پرنشاط او در عرصه های مختلف و تلاش او برای انجام کار فرهنگی است، در عین حال ابراهیم حقیقی تا کنون به هیچ عنوان به عنوان یک هنرمند شاخص، مسئولیت اجتماعی خویش را فراموش نکرده است و فعالیت های چشمگیر وی در حوزه مسئولیت اجتماعی ازجمله کمک به کودکان سرطانی قابل ستایش است و جلسه امروز نیز به نوعی ادای احترام به تلاش‌های ارزشمند و حضور مستمر و تاثیر گذار وی در کنار اهالی فرهنگ و هنر است.»

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه به نمایشگاه عکس «ایران در آینه» که سال گذشته به نمایش درآمد اشاره کرد و افزود: «در این نمایشگاه که محصول ۶ سال عکاسی ابراهیم حقیقی از ۴۰ شهر ایران است و از میان بیش از هزار قطعه عکس تعداد ۲۴ قطعه آن انتخاب و به نمایش درآمد روایتی جدید و متفاوت از ایران در آینه به نمایش گذاشته شد، بناهای تاریخی ایران و ترکیب آینه و صفحات رنگی سوژه عکاسی ابراهیم حقیقی بودند و در این مجموعه نوعی نگاه عرفانی و فلسفی را در بازنمایی معماری باشکوه ایرانی می‌دیدیم.»
مدیرعامل بنیاد فارابی، حضور خلاقانه و هوشمندانه ابراهیم حقیقی درحوزه های فرهنگی و هنری را از ویژگی‌های مهم وی برشمرد و افزود: «یکی از نمادها و معیارهای حرکت درست درعرصه هنر و سینما، داشتن نگاه ایرانی به فرهنگ و هنر است.»

ابراهیم حقیقی نیز در این دیدار صمیمی ضمن ابراز خرسندی از دیدار با مدیران بنیاد سینمایی فارابی به تاریخچه طراحی نشانه فارابی اشاره کرد و گفت: «سال ۱۳۶۲ در زمان معاونت سینمایی آقای سید فخرالدین انوار و تاسیس بنیاد سینمایی فارابی توسط سید محمد بهشتی، محمدمهدی دادگو و محمد آقاجانی، طراحی نشانه بنیاد به من سفارش داده شد.»

وی افزود: «یک‌ یا دو سال قبل از این تاریخ با استادم مرتضی ممیز و بعضی از دیگر همکاران در ارایه طرح نشانه برای صدا و سیما شرکت کرده بودیم که آقایان بهشتی و انوار از آنجا که با کار من آشنا شده بودند، طراحی نشان بنیاد را به من سپردند. طراحی اولیه نشانه که متشکل از حرف «ب» و «ف» و یک اسلیمی تزیینی است، زیاد به طول نینجامید و زود به انجام رسید و بلافاصله طراحی سرکاغذها و پاکت‌ها و تابلو و آگهی‌ها و بعد‌ها اتوموبیل و سینه موبیل را انجام دادم که بسیای از آن‌ها تاکنون در حال استفاده است.»

این گرافیست در ادامه به زمان طراحی و ساخته شدن نشان فارابی و سختی هایی که سینمای ایران در دوران پس از انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی متحمل شد اشاره کرد و گفت: «بنیاد سینمایی فارابی نقطه عطف تفکر شده‌ای بود که ضمن تعامل با همه آدم‌ها از جمله افرادی که نا امید شده بودند، توانست سینما را زنده نگه دارد.»
وی ضمن تاکید بر اینکه نخستین قدم های جهانی شدن سینمای ایران در بنیاد فارابی برداشته شد ادامه داد: «بنیان افتخاراتی که در طول بیش از سه دهه توسط هنرمندانی چون عباس کیارستمی و سایر هنرمندان برای سینمای ایران کسب شد در بنیاد سینمایی فارابی گذاشته شده است.»

ابراهیم حقیقی با اشاره به اینکه هوشمندی سفارش دهنده، سفارش را متعالی می‌کند گفت: «در دهه ۶۰ هوشمندی شیروانی در حوزه گرافیک و سیدمحمد بهشتی در حوزه سینما منجر به متعالی شدن این دو هنر شد.»
حقیقی ادامه داد: «در سال‌های بعد، طراحی پوستر‌ها و بروشور‌ها و لیفلت‌های فیلم‌هایی که به جشنواره‌های بین‌المللی راه پیدا کرده بودند در دستور کار قرار گرفت که یادگارهای باقی مانده از آن زمان از تمام طراحان گرافیک، جزو کارهای درخشان طراحی گرافیک ایران به شمار می‌روند و این نشان از آن دارد که مدیریت آگاه و دانسته، می‌داند چه می‌خواهد و می‌داند چگونه به درستی راهبری کند که حاصل، ماندگار و خاطره‌انگیز باشد.»

در این نشست ابراهیم حقیقی بخشی از خاطرات خود را از شکل گیری جشنواره فیلم فجر و سال‌های آغازین بنیاد فارابی را مرور کرد.
استاد ابراهیم حقیقی متولد ۱۳ مهر سال ۱۳۲۸ در تهران است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری دانشکده هنرهای زیبا از دانشگاه تهران است. حقیقی همچنین در انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، انجمن تصویرگران کتاب کودک و انجمن فیلمسازان مستند ایران عضویت دارد.
وی از سال ۱۳۴۷ تا کنون طراح کتب و مجلات مختلف بوده‌است. برای فیلم، سریال و نمایش‌های مختلف صحنه را طراحی و برای فیلم‌ها و سریال های زیادی تیتراژ ساخته‌ است. حقیقی همچنین نمایشگاه‌های متعددی را برگزار و جوایز زیادی را به‌دست آورده ‌است. طراحی تندیس سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر، تندیس پروانه زرین جشنواره‌های کودکان و نوجوانان و لوگوی مجموعه خودرو سازی سایپا از معروف‌ترین کارهای او به شمار می‌آید.
در پایان این آیین تکریم و نشست صمیمی، لوح یادبود و هدیه ای به پاس قدردانی از سوی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی به استاد ابراهیم حقیقی اهداء شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴
سعید الهی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

فیلم «میرو» بازنمایی فرهنگ ایثار و شهادت در بین قوم بلوچ است/ قومیت‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از هویت ملی ما هستند

۱۲:۵۴  -  ۲۰ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با سخنگوی سازمان بنادر و دریانوردی در طرح تسهیل سفرهای نوروزی

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰‌هزار مسافر در نوروز ۱۴۰۴ سفر دریایی داشتند/ مسافران از سوار شدن بر قایق‌های غیرمجاز اجتناب کنند

۱۴:۴۵  -  ۱۱ فروردين ۱۴۰۴
مدیرکل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با دیباچه:

فیلم سینمایی«میرو»» ۱۸ فروردین در سینماهای منتخب هنر و تجربه اکران می‌شود

۰۹:۰۰  -  ۰۱ فروردين ۱۴۰۴
گفت و گو اختصاصی دیباچه با نادر سلیمانی بازیگر فیلم سینمایی « صیاد »

نسل امروز باید مفهوم «ایثار» را بشناسد/ نقش شهید سرهنگ مسعودی برای من فقط یک نقش نبود؛ تصویری زنده از پدرم بود!

۱۷:۵۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفتگو با دیباچه: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار می‌شود/ جشنواره سیزدهم بستر مناسبی برای فعالان بخش خصوصی حوزه مد و لباس است

۰۹:۰۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی بسکتبال زنان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قدرت بسکتبال زنان ایران را به نمایش گذاشتیم/پاداش قهرمانی باید شامل حمایت وزارت ورزش هم شود

۱۷:۴۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
عضو تیم ملی فوتسال بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

فشار قهرمانی همیشه وجود دارد/ بازی‌های تدارکاتی برای ما بسیار مهم است

۰۹:۱۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت

مردان به دلایل مختلفی بیشتر در معرض بیماری‌های سرطانی نسبت به خانم‌ها قرار میگیرند!

۰۹:۳۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
درخشش دوباره ایران در مهمترین جایزه سینمایی جهان

معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی، ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی اسکار گرفت

۰۵:۵۶  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با مژده لواسانی، مجری تلویزیون

برنامه روتینی در تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم در زمان مناسب با تعامل بهتر با مدیران شبکه ها کار کنم!

۱۲:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه

بیش از ۲ میلیون مسافر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نوروز بازدید کردند/استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد

۱۲:۳۶  -  ۱۷ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دوربین دیباچه با شاهد احمدلو کارگردان سینما

اگر میخواستم به صرف فروش در گیشه سینماها کار کنم، " شاه نقش" را نمیساختم!

۱۰:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با صحرا اسدالهی، بازیگر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

یکسری از فیلم‌های کوتاه ما، خیلی آرتیستی تر از فیلم‌های بلند سینمایی هستند!

۲۳:۲۳  -  ۱۲ اسفند ۱۴۰۳